Р
Е Ш Е Н И Е
Номер
...............2020г.
гр.
Варна
В ИМЕТО НА
НАРОДА
Варненски
районен съд, ХХХVI – ти състав
На
шестнадесети януари две хиляди и двадесета година
В
публично заседание
Районен съдия: Теодора Шишкова
Секретар:
Неше Реджепова
като разгледа
докладваното от съдията
а.н.д. № 5311 по описа за 2019
година, установи следното:
Производството е по реда на чл. 59
и сл. от ЗАНН.
Образувано е по жалба
на „Д.” ООД, с ЕИК: *********, със съдебен адрес *** против Наказателно
постановление № 445724-F490277/03.07.2019г.,
издадено от Началника на отдел „Оперативни дейности“ на Териториалната дирекция
на Националната агенция за приходите – гр. Варна, с което на дружеството -
жалбоподател е наложена „имуществена санкция” в размер на 850 лева, за нарушение
на чл. 25, ал.1, т.1 от Наредба Н-18/13.12.2006г.
на МФ.
В жалбата се посочва, че в случая издаденото наказателно постановление е
незаконосъобразно, тъй като не е съобразена възможността за приложение на
разпоредбата на чл. 28 ЗАНН доколкото е първо нарушение за жалбоподателя, без
преки вреди за фиска и/или за трети лица. В този смисъл се пледира за отмяна на
издаденото НП, в условията на евентуалност за изманение на наложената санкция
до законоустановения минимум.
В проведеното открито съдебно заседание, въззивникът, редовно призован се
представлява от процесуален представител, който поддържа жалбата изцяло на
заявените в нея основания, като пледира да му се присъди заплатеното адвокатско
възнаграждение.
Процесуалният представител на въззиваемата страна – ТД на НАП – гр. Варна юрисконсулт Николова моли за потвърждаване на
наказателното постановление, като правилно и законосъобразно, съответно за
присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
След като обсъди становищата на
страните и прецени събраните по делото писмени доказателства, съдът намери за
установено от фактическа страна следното:
На 28.05.2019 година служители
на НАП и в частност св. Й.В.А. извършил оперативна проверка на търговски обект
по смисъла на § 1. т. 41 от ДР на ЗДДС, а именно магазин за хранителни стоки, находящ се в гр. Варна, ул. „Феликс Каниц” № 26, стопанисван от „Д.” ООД.
При проверката било
установено, че в деня на проверката дружеството не регистрира и отчита всяка
извършена продажба на стоки от търговския обект чрез издаване на фискални
касови бележки от въведеното в експлоатация в обекта фискално устройство, тъй
като св. А. извършил контролна покупка на един брой минерална вода на стойност
0,60 лева, за което не бил издаден съответен касов бон, нито касова бележка от
кочан от продавача К. Н. К..
С оглед
установеното при проверката, бил издаден АУАН, а впоследствие административнонаказващият
орган приел от правна страна, че са били нарушени разпоредбите на чл. 25, ал. 1, т.1 от Наредба Н-18/2006 г. на МФ, като нарушението
било извършено за първи път.
Гореизложената фактическа обстановка се установи по ясен и недвусмислен начин
от показанията на св. Й.В.А. – актосъставител, както и от всички налични по
преписката писмени доказателства между които не съществуват никакви
противоречия.
При така приетото от фактическа
страна, съдът достигна до следните правни изводи:
Жалбата е подадена в законоустановения седемдневен срок от процесуално
легитимирано лице (наказаното юридическо лице) и срещу акт, който подлежи на
съдебен контрол, поради което същата е процесуално допустима.
Съгласно разпоредбата на чл. 63,
ал.1 от ЗАНН съдът е длъжен да провери законността на обжалваното наказателно
постановление, като в този смисъл извърши проверка за спазването на материалния
и процесуалния закон, без да е обвързан от основанията, изложени в жалбата -
арг. от чл. 314, ал.1 от НПК, вр. с чл. 84 от ЗАНН.
В изпълнение на това си правомощие
съдът служебно констатира, че АУАН и НП са издадени от компетентни за това
административни органи.
Съгласно разпоредбата на чл. 279, ал.1 от ДОПК актовете за установяване на
административните нарушения се съставят от органите по приходите, а
наказателните постановления се издават от изпълнителния директор на
Националната агенция за приходите или от оправомощено от него длъжностно лице
какъвто в случая се явява Началника на отдел. Съобразно чл. 7, ал.1, т.4 от
Закона за Националната агенция за приходите (ЗНАП) орган по приходите е и
служителят, заемащ длъжност "инспектор по приходите". Актът, въз
основа на който е издадено обжалваното НП е съставен от свидетелят А., заемащ
длъжност „инспектор по приходите“, с оглед на което съдът намира, че същият е
бил компетентен да състави процесния АУАН.
При съставяне на АУАН и издаване на атакуваното НП не са допуснати
нарушения на давностните срокове по чл. 34 от ЗАНН. Фактическото описание на
вмененото на жалбоподателя на нарушение е описано точно и ясно, както в АУАН,
така и в НП, като посочената от АНО правна квалификация съответства на
фактическото описание.
В хода на
административнонаказателното производство не са били допуснати съществени
нарушения на процесуалните правила, които да са довели до ограничаване правото
на защита на жалбоподателя, като за пълнота съдът следва да отбележи, че на
жалбоподателя са били предоставени всички предвидени в закона процесуални
възможности да изрази възраженията си, свързани със съставените АУАН и НП.
По отношение вмененото нарушение,
съдът намира следното:
Съгласно чл.118,ал.1 от ЗДДС всяко регистрирано и нерегистрирано по този закон лице е длъжно
да регистрира и отчита извършените от него доставки/продажби
в търговски обект чрез издаване на фискална касова бележка от фискално устройство (фискален бон) или чрез
издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление
на търговската дейност (системен бон), независимо от това дали е поискан друг данъчен документ, като получателят е длъжен да получи
фискалния или системния бон и да ги съхранява
до напускането на обекта.
В ал.4 на чл. 118 от ЗДДС
е предвидено, че министърът на финансите издава наредба, с която се определят условията, редът и начинът за одобряване или отмяна на типа,за въвеждане/извеждане във/от експлоатация, регистрация/дерегистрация, отчитане, съхраняване на документи, издавани от/във връзка с фискално устройство и интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност.Неизпълнението на
задължението за издаване на фискален бон или касова бележка при извършване на
плащането подлежи на санкция, която е разписана в чл.185 от ЗДДС - имуществена
санкция за едноличните търговци и юридическите лица в размер от 500 лв. до 2
000 лв.
Съдът намира, че в настоящия случай не са налице условията
за приложимост на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН въпреки
твърденията в посочения смисъл от представителя на дружеството-жалбоподател.
Наказващият орган е действал законосъобразно, извършвайки това разграничаване и преценявайки, че не са налице
предпоставките за прилагане
на разпоредбата на чл.28 от ЗАНН, т.е.
че случая не може да се квалифицира като „маловажен” по смисъла на посочената разпоредба.
Правилно е
била издирена и приложена и действащата за това нарушение санкционна
разпоредба, а именно разпоредбата на чл.185,ал.1 от ЗДДС.
Съдът счита обаче,
че наложената санкция на търговеца не е
съобразена с разпоредбата на чл.27 от ЗАНН, тъй като същата
се явява несправедлива по размер, поради несъответствие с тежестта на
извършеното нарушение. По преписката липсват каквито и да било мотиви от страна
на АНО, които да обусловят определяне на размер на имуществената санкция
различен от минималния.
Съдът като съобрази, че не са констатирани
други нарушения в търговския обект и като отчете липсата на доказателства за
други осъществени нарушения от жалбоподателя преди настоящата проверка, счита че
наказателното постановление следва да бъде изменено като се намали размера на
наложената санкция от 850 лева на 500 лева, който се явява съответен на целите
на наказанието, визирани чл.12 от ЗАНН.