Решение по дело №2098/2018 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 585
Дата: 25 септември 2018 г. (в сила от 17 декември 2018 г.)
Съдия: Златко Димитров Мазников
Дело: 20185530202098
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 1 август 2018 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

Номер:                                          25.09.2018 г.                        гр.Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Старозагорски районен съд                                   Шести наказателен състав

На деветнадесети септември                                Година: 2018

В публичното заседание в следния състав:

 

                                                  Председател: Златко Мазников

                                     Съдебни заседатели:

 

Секретар: Светла Иванова

Прокурор:

 

Разгледа докладваното от съдията Златко Мазников

а.н.дело № 2098 по описа за 2018 година

 

 

       и за да се произнесе, съобрази:

       Обжалвано е наказателно постановление (НП) № 271 от 10.05.2018 год., издадено от Йордан Петров Николов на длъжност заместник-кмет на Община Стара Загора, упълномощен със заповед № 10-00-2512 от 23.11.2015 год. на кмета на Община Стара Загора.

       Жалбоподателят „ТЕРМО КОНТРОЛ 2000” ООД гр.Стара Загора, ЕИК *********, твърди, че НП е незаконосъобразно, и моли същото да бъде отменено.

       Въззиваемата страна Община Стара Загора счита, че НП е законосъобразно, и моли същото да бъде потвърдено.

       Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на НП, намери за установено следното:

            С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) № 00385 от 27.03.2018 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.52, ал.1, т.2 от Наредбата за рекламната и информационна дейност на територията на община Стара Загора – НРИДТОСЗ („За нарушения на разпоредбите на настоящата Наредба на виновните лица се налагат следните административни наказания: За разполагане на РИЕ без разрешение или в нарушение на издаденото разрешение за поставяне – глоба в размер от 50 до 500 лв.; за  едноличните търговци и юридически лица – имуществена санкция в размер до 100 до 1000 лв.”) за това, че на 27.03.2018 год. около 15.00 часа в гр.Стара Загора, бул.„Цар Симеон Велики“ на около 300 метра западно от комплекс „Зора“ преди разклона за с.Старозагорски минерални бани от южната страна на пътното платно на 5 метра от асфалтовата лента в зелената тревна площ в имот № 213.698 с площ 12,742 дка, собственост на Община Стара Загора, във връзка с дейността на дружеството – продажба на пелети, е поставен без разрешение, издадено от Община Стара Загора, РИЕ (рекламно-информационен елемент) с размери 40х80 см с надпис „Пелети – 300 м.“

            Фактическите констатации, отразени в АУАН и възпроизведени в НП, се потвърждават от показанията на  актосъставителя Д.Г.Т. и свидетеля по акта Г.А.Д., кореспондиращи помежду си и с представените с преписката снимков материал и скица на имота, в който е бил разположен РИЕ – л.9-11 от делото, като същевременно не се събраха доказателства, които да ги оборват. В случая описанието на мястото на извършване на нарушението в АУАН и НП съответства на информацията, съдържаща се в свидетелските показания, скицата на имота и снимковия материал, поради което и съдът намира за установено, че, видно от скицата, имотът, в който е бил поставен РИЕ, е собственост на Община Стара Загора, като е без правно значение дали той се ползва от трето лице, още повече, че липсват каквито и да било данни, индициращи подобно обстоятелство. Същевременно начинът, по който проверяващите са стигнали до магазина на жалбоподателя – следвайки указанията на РИЕ, и фактът, че осъществяваната в последния дейност (продажба на пелети) не се оспорва и съответства на надписа на РИЕ, недвусмислено навеждат на извода, че РИЕ е бил поставен във връзка с дейността му, като доколкото жалбоподателят е юридическо лице, без правно значение за съставомерността на извършеното се явява обстоятелството кое именно физическо лице е поставило РИЕ, респективно – дали е негов служител или е било наето от него за целта, още повече, че контролният орган не е констатирал нарушението в момента на извършването му – поставянето на РИЕ, а след това – когато РИЕ вече е бил залепен, т. е. не е разполагал с данни за конкретното лице, което го е поставило, и следователно обективно не е имал възможност да установи отношенията му с жалбоподателя. Именно по тази причина, междувпрочем, като дата на извършване на нарушението правилно е била посочена датата на констатирането му, доколкото и към тази дата с оглед на характера и вида му то е било налице, а от друга страна липсват данни в кой точно момент РИЕ е бил поставен. Противното би означавало да се изисква от контролния орган да разполага с длъжностни лица, които да наблюдават по всяко време всички възможни места, на които биха могли да бъдат поставени РИЕ, за да могат да констатират нарушенията в момента на извършването им, а вменяването на подобно задължение е не само житейски неоправдано, но и фактически невъзможно да бъде спазено. В допълнение към изложеното следва да бъде отбелязано още, че, за да обоснове по-ниска степен на обществена опасност на извършеното нарушение, респективно – необсновано висок размер на наложеното му наказание, в жалбата си жалбоподателят се позовава на премахване на РИЕ веднага след съставянето на АУАН, което де факто съставлява признание на обстоятелството, че РИЕ е бил поставен от него – от негов служител или наето за целта лице.

При тези данни съдът намира описаното в НП нарушение и извършването ме от жалбоподателя за доказани по несъмнен и безспорен начин. 

       В изпълнение на служебната си проверка за законосъобразност съдът не констатира и съществени нарушения на процесуалните правила, допуснати при съставянето на АУАН и/или издаването на НП, обуславящи отмяната на последното като незаконосъобразно, в частност административнонаказателното обвинение е формулирано от фактическа и правна страна достатъчно пълно, точно и ясно, за да може жалбоподателят да го разбере и да организира адекватно защитата си. Вярно е, че е налице несъответствие в правната квалификация нарушението между АУАН и НП, но това по-никакъв начин не е възпрепятствало жалбоподателя от възможността да се защити, тъй като фактическото описание на нарушението в АУАН и НП е идентично и съответства на правната му квалификация в НП, като при това последната е по-благоприятна от квалификацията в АУАН (в акта е посочено, че е нарушен чл.5, ал.1, т.5 от НРИДТОСЗ, а за това нарушение имуществената санкция за юридическите лица е от 200 до 2000 лв. – чл.25, ал.1, т.1 от НРИДТОСЗ), т.е. възприетата в НП правна квалификация е относима към същите фактически признаци, по които жалбоподателят е имал възможност да се защитава след съставянето на АУАН, и тази квалификация не обуславя налагане на по-тежко наказание. При това положение напълно правомерно наказващият орган е издал НП, прилагайки чл.53, ал.2 от ЗАНН (Закон за административните нарушения и наказания), с което е постигнал изискуемото единство между текстово и цифрово обвинение.     

       Що се отнася обаче до наложеното наказание – имуществена санкция от 200 лева, т. е. малко над минималния размер на предвиденото в НРИДТОСЗ за извършеното нарушение, съдът намира, че същото е необосновано завишено и в този смисъл явно несправедливо, тъй като не съответства на тежестта на конкретното нарушение (поставен е бил 1 брой РИЕ) и обществената опасност на нарушителя (жалбоподателя), за когото (доколкото не се установи противното) нарушението е първо по ред. Нещо повече: не е налице изрично позоваване от страна на наказващия орган на отегчаващо отговорността обстоятелство, само при наличието на каквото наказанието би могло да бъде определено над минималния му размер, макар и с малко над него, т.е. при значителен превес на смекчаващите отговорността обстоятелства. Ето защо съдът намира, че обжалваното НП следва да бъде изменено, като размерът на наложената с него имуществена санкция бъде намален от 200 лева на 100 лева, който според съда се явява адекватен на тежестта на тежестта на конкретното нарушение и обществената опасност на нарушителя.     

       Водим от горните мотиви, съдът  

         

                                                       Р  Е  Ш  И :

 

       ИЗМЕНЯВА наказателно постановление № 271 от 10.05.2018 год., издадено от Йордан Петров Николов на длъжност заместник-кмет на Община Стара Загора, упълномощен със заповед № 10-00-2512 от 23.11.2015 год. на кмета на Община Стара Загора, с което на основание чл.52, ал.1, т.2 от Наредбата за рекламната и информационна дейност на територията на Община Стара Загора на „ТЕРМО КОНТРОЛ 2000” ООД гр.Стара Загора, ЕИК *********, се налага административно наказание „имуществена санкция” в размер на 200 (двеста) лева, като НАМАЛЯВА размера на наложеното административно наказание „имуществена санкция” от 200 (двеста) лева на 100 (сто) лева.

 

       Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено, пред Административен съд Стара Загора.

 

 

                                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: