Определение по дело №167/2021 на Административен съд - Враца

Номер на акта: 160
Дата: 20 април 2021 г. (в сила от 3 юни 2021 г.)
Съдия: Татяна Любенова Коцева
Дело: 20217080700167
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 март 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

№ 160

 

гр. Враца, 20.04.2021 г.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВРАЦА, троен състав, в закрито заседание на 20.04.2021 г., през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СЕВДАЛИНА ВАСИЛЕВА

ЧЛЕНОВЕ: КРАСИМИР ГЕОРГИЕВ

ТАТЯНА КОЦЕВА

 

като разгледа докладваното от съдия  КОЦЕВА  адм. дело № 167 по описа на АдмС – Враца за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 185 и сл.  АПК.

Образувано е на основание изпратена от Общински съвет Мизия ЖАЛБА вх.№366/26.03.2021г. на Ф. „В.н.з.“, с ЕИК *********,  представлявана от * Ю.П.Н., депозирана чрез пълномощника * И.Я.. С жалбата се иска отмяна на разпоредбата на чл.3, ал.1  и 2 от Наредба №5 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на територията на Община Мизия на Общински Съвет -Мизия,  като противоречаща на материалния закон, за което се излагат съображения.

В  жалбата се излагат и съображения, че  същата е допустима, тъй като Ф. „В.н.з.“ е юридическо лице с нестопанска цел за осъществяване на дейност в обществена полза. Посочва се, че част от целите на фондацията са: развитие на правната култура и правното съзнание като ценности на гражданското общество, недопускането на подзаконови нормативни актове и/или отделни техни норми и разпоредби, приемани от общинските съвети и органи на изпълнителната власт в Република България; общество; недопускането съществуването и действието на незаконосъобразни осъществяване на граждански контрол върху подзаконови нормативни актове по отношение на тяхната законосъобразност; отмяна на подзаконови нормативни актове, приети от държавни органи и общински съвети, когато противоречат на законите на Република България, както и такива, които пряко, непосредствено и лично засягат законните интереси на фондацията, породени от предмета й на дейност и целите, за постигането на които е учредена. Също така в  устава на фондацията е посочено, че част от средствата, с които ще бъдат постигнати целите й са: осъществяване на постоянен контрол върху законосъобразността на приетите от общинските съвети и органи на изпълнителната власт подзаконови нормативни актове; оспорване на незаконосъобразните нормативни актове по законоустановения ред; участие в обществени обсъждания на проектите на нормативни актове и стратегически документи. Съгласно чл. 186, ал. 1 АПК право да оспорват подзаконови нормативни актове имат освен гражданите, организациите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от тях. Очертаните от учредителите на фондацията цели и средства за тяхното постигане са пряко свързани с осъществяването на дейност по реализиране на граждански контрол върху законосъобразността на издадените от Общинските съвет подзаконови нормативни актове. Съгласно разпоредбата на чл. 187, ал. 1 АПК подзаконовите нормативните актове могат да се оспорят без ограничение във времето. Като акт на общински съвет, Наредбата подлежи на проверка за законосъобразност, в това число и чрез подаване на жалба от заинтересована организация и сезиране на съответния административен съд с искане за произнасяне по неговата законосъобразност. С подаването на жалбата са предприети действия по защита на обществен интерес, свързан със законосъобразното упражняване правомощията на орган на местното самоуправление - Общински съвет - Мизия. В този смисъл, се твърди в жалбата от Ф. „В.н.з.“, че жалбата се явява процесуално допустима, като подадена от надлежен субект с активна процесуална легитимация и срещу подзаконов нормативен акт, подлежащ на съдебен контрол.

Настоящия състав, след като се запозна с депозираната жалба и приложената адм.преписка по направеното оспорване не споделя твърдението на оспорващия за допустимост на жалбата. Намира, че жалбата е НЕДОПУСТИМА, поради липса на правен интерес. Същата следва да се остави без разглеждане и да се прекрати производството по делото. Съображенията за това са следните:

Действително от една страна в случая се касае до оспорване на  разпоредба  от подзаконов нормативен акт с вторични правни норми, които създават общи задължителни правила за регулиране на повтарящи се обществени отношения в границите на съответната община и същия подлежи на съдебен контрол. Актът е издаден от орган на местно самоуправление и подлежи на  безсрочно оспорване съобразно разпоредбата на чл.187, ал. 1 от АПК. Съгласно чл.120, ал.2 от Конституцията гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат, освен изрично посочените със закон. Оспорената разпоредба на чл.3 ал.1  от Наредба № 5 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на територията на Община Мизия, се отнася до приемане от Общинския Съвет на Стратегия за управление на общинската собственост, с която се определя политиката за развитие на общинската собственост и стопанската дейност на Общината и какво трябва да съдържа тази стратегия, а ал.2 се отнася до приемане на годишна програма за управление и разпореждане  с имотите-общинска собственост, по предложение на кмета на общината и какво трябва да съдържа. Правният интерес от обжалване на административните актове обаче се обуславя от непосредственото неблагоприятно въздействие в правната сфера на лицата, по отношение на които оспорените разпоредбите имат действие. Според чл.186, ал.1 от АПК право да оспорват подзаконовите нормативни актове имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения.

В настоящия случай обаче, от друга страна и именно с оглед разпоредбата на чл.186, ал.1 от АПК, когато нормативния административен акт регламентира  положението на определен кръг физически и юридически лица – в случая жителите на Община Мизия, легитимирани да го обжалват са само тези, чиито права актът засяга или би могъл да засегне, а именно жителите на Община Мизия. Липсата на правен интерес не може да бъде преодоляна с доводите на ф. „В.н.з.“, със седалище в ***, изложени в жалбата, че правния интерес произтича от целите на самата фондация, а именно - недопускането на подзаконови нормативни актове и/или отделни техни норми и разпоредби, приемани от общинските съвети, когато противоречат на законите на Република България, както и такива, които пряко, непосредствено и лично засягат законните интереси на фондацията, породени от предмета й на дейност и целите, за постигането на които е учредена.

С оглед законовата уредба на правото на обжалване на подзаконовите нормативни актове, настоящия съдебен състав счита, че за конкретния случай липсва правен интерес от оспорване, което сочи недопустимост на жалбата на основание чл.159 т.4 от АПК. В тази насока е и актуалната  съдебната практика на ВАС – адм.д. № 8906/2017г., адм.д. № 9918/2017г., адм.д.№ 9919/2017г., адм.д. № 12075/2017г. и др., която е непротиворечива.

В тази връзка следва да се отбележи, че съгласно чл.16 ал.1 АПК, прокурорът следи за спазване на законността в административния процес, като част от правомощията му, изброени в трите точки на посочената алинея са и предприемане на действия за отмяна на незаконосъобразни административни актове. Съгласно чл.186, ал.2 АПК, прокурорът може да подаде протест срещу подзаконов нормативен акт. Съгласно чл.136, ал.2 от Закона за съдебната власт, в окръжните прокуратури се създават административни отдели, прокурорите от които участват в производствата по административни дела. В този смисъл, ф. „В.н.з.“, може да действа според очертания предмет на своята дейност и реализира целите си предизвиквайки съдебно оспорване на незаконосъобразен според преценката му подзаконов нормативен акт, чрез сезиране на съответната окръжна прокуратура с предложение за това. Друга възможност за реализиране целите на фондацията чрез регистрираната му дейност е използването на реда за предложенията - глава осма от АПК, раздел I и II чрез предложение за отмяна на незаконосъобразния  подзаконов нормативен акт до органа, който го е издал по реда на чл. 79 АПК.

Водим от гореизложеното и на основание чл.159, т.4 от АПК Административен съд – Враца

 

ОПРЕДЕЛИ:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на Ф. „В.Н.З.“ – *** против  разпоредбата на чл.3, ал.1 и 2 от Наредба № 5 за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество на територията на Община Мизия на Общински Съвет -Мизия, както НЕДОПУСТИМА.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело №167/2021 г. по описа на Административен съд Враца.

Определението подлежи на обжалване с частна жалба пред Върховния административен съд, в 7/седмо/-дневен срок от уведомяването.

 

На основание чл. 138 от АПК на страните да се изпрати препис от настоящото определение.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.

 

 

                                                                                                                                                        2.