Решение по дело №37/2022 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 14 юни 2022 г. (в сила от 14 юни 2022 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20227190700037
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 14 март 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е   № 65

 

Гр. Разград, 14 юни 2022 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на седемнадесети май две хиляди двадесет и втора година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

 

при секретаря Ралица Вълчева  и в присъствието на прокурора …..  разгледа докладваното от съдията дело № 37 по описа за 2022 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК във вр. чл. 40 от Закона за достъп до обществена информация (ЗДОИ).

Образувано е по жалба на Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“, гр.Разград  против Решение № РД-ОИ- 22/ 28.02.2022 г. на Председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), в частта, с която е отказан достъп до поискана информация от сдружението по реда на ЗДОИ със Заявление вх. № ЗДОИ-1/ 28.01.2022 г.

В жалбата  и по същество се излагат доводи, че решението е незаконосъобразно, като издадено в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. Твърди се, че исканата информация е обществена по своя характер, а не защитена данъчна или търговска тайна и е налице надделяващ обществен интерес, поради което не са налице пречки да се предостави от задължения субект. С оглед на това моли съда да отмени постановения отказ, ведно с произтичащите от това законни последици.

          Ответникът по жалбата, чрез своя процесуален представител, заявява, че тя е неоснователна и недоказана и моли съда да я отхвърли.

          Разградският административен съд, след като прецени събраните доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

          Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна в законоустановения срок срещу акт, който подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Разгледана по същество тя е основателна по следните фактически и правни съображения:

Между страните няма спор по фактите. Същите сочат, че административното производство е започнало със Заявление вх. № ЗДОИ-1/28.01.2022г. , подадено от Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“, гр. Разград, с  което е поискано да му се предостави достъп до информация, свързана с извършени ремонтни дейности по договор за поддържане на пътната мрежа на територията на област Разград- Републикански път ІІ-49 Търговище- Разград- Кубрат-Тутракан, от околовръстен път в посока ЖП Гара Разград както следва :

1. Срок за завършване- ден, месец, година;

2. Извършват ли се в момента ремонтни дейности;

3. Ако да – на какъв етап са;

4. Ако не- защо;

5. Изплатени суми до момента  на изпълнителя;

6. Документи за изплатени суми;

Посочена е и предпочитаната форма за предоставяне на достъпа.

С писмо изх. №49-00-20/10.02.2022г. е указано на заявителя, че следва да конкретизира своето искане, като посочи достъп до какъв по вид документи се иска в т. 6 от него.  В изпълнение на указанията той е посочил, че иска достъп до документи за изплатени суми по т. 5, вкл. Фактури за платени суми; Платежни нареждания - банкови бордера; Кредитни и дебитни известия към фактура №…;

С Решение № РД-ОИ- 22/ 28.02.2022 г. административният орган е предоставил достъп до исканата информация по т. 1 - т. 5 от заявлението, като е отказ да предостави достъп до посочените по- горе документи. В мотивите към него е посочено, че в случая се иска достъп до копия на документи, които не съдържат обществена информация по смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ, тъй като представянето им не би спомогнало на заявителя да си състави информирано мнение за дейността на АПИ. Наред с това е посочено, че тези документи съдържат данъчна информация по смисъла на чл. 72, ал. 1 от ДОПК, поради което разкриването на същата се реализира единствено по правилата на ДОПК. Също така административният орган е изложил доводи, че тази информация засяга стопанската дейност на един търговец и представлява „търговска тайна“ по см. на § 1, т. 5 от ДР на ЗДОИ, а заявителят не е обосновал надделяващ обществен интерес от разкриването й. Чрез предоставяне на платежните документи на дружеството - изпълнител на ремонтни дейности не се цели повишаване на прозрачността и отчетността на Агенцията във връзка с действия или бездействия на този  държавен орган, тъй като тези документи съдържат  информация за трето лице, а не за задължения орган – АПИ. Въз основа на тези съображения и на основание чл. 37, ал. 1, т. 1 от ЗДОИ е отказан достъп до тях.

Това решение в частта, с която е постановен отказ да се предоставят фактури, платежни документи, кредитни и дебитни известия във връзка с извършените ремонтни дейности на посочения в заявлението пътен участък, е предмет на съдебен контрол в настоящето производство.

Съдът намира, че оспореното решение е валиден административен акт, като издаден в надлежна писмена форма от компетентен орган. Това решение обаче е издадено при допуснато съществено нарушение на процесуалните правила и норми и в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. 

Правото да се търси и получава информация е сред основните права на гражданите, регламентирано в чл. 41 от Конституцията на Република България, и обхваща задължението на органите да осигуряват достъп до общественозначима информация, доколкото тя не е държавна или друга защитена от закона тайна или не засяга чужди права. Обществените отношения, свързани с правото на достъп до обществена информация, са уредени в ЗДОИ. Както в Конституцията, така и в посочения закон правото на информация е въздигнато като принцип, а ограничението му е изключение от този принцип, като то е възможно и допустимо, само при  изрична законова регламентация и въз основа на изчерпателно изброени хипотези и основания.

Съгласно дефиницията на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ обществена е всяка информация, свързана с обществения живот в Република България и даваща възможност на гражданите да си съставят собствено мнение относно дейността на задължените по закона субекти. Тя бива официална обществена информация, когато се  съдържа в актовете на държавните органи и на органите на местното самоуправление, издадени при осъществяване на техните правомощия (чл. 10 от ЗДОИ) и служебна обществена информация, когато е събрана, създадена или съхранявана във връзка с официалната информация, както и по повод дейността на органите и на техните администрации  (чл. 11 от ЗДОИ). В казуса поисканата информация е служебна обществена информация и според принципа, установен с чл. 13, ал. 1 от ЗДОИ достъпът до нея е свободен. При изключенията, предвидени в чл. 13, ал. 2 от ЗДОИ той може да бъде ограничен за срок до две години (чл. 13, ал. 3 от ЗДОИ), но при никакви условия не може да бъде ограничаван в случаите, когато общественият интерес надделява ( чл. 13, ал. 4 от ЗДОИ).

Данните по делото сочат, че исканата информация засяга интересите на трето лице (изпълнител на ремонтните дейности) и в тези случаи ЗДОИ предвижда да се изиска неговото съгласие. Същевременно, в разпоредбите на чл. 17, ал. 2, предл. последно и чл. 31, ал. 5 от ЗДОИ е предвидено изключение от така въведеното правило, но само в случаите на надделяващ обществен интерес. От мотивите на оспореното решение е видно, че административният орган е приел, че не е налице надделяващ обществен интерес, поради което  е следвало да изиска съгласие от третото лице и едва след това да разгледа заявлението по същество съобразно предвидените в ЗДОИ ред и условия. Неизпълнението на това задължение съставлява съществено процесуално нарушение.

На следващо място съдът намира, че решението е постановено и в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. Исканата информация касае договорни отношения между АПИ и дружеството, изпълнител на ремонтните дейности. За да откаже достъп до нея административният орган е приел, че тя съставлява защитена данъчна информация и търговска тайна.

Съгласно чл. 72, ал. 1 от ДОПК данъчна и осигурителна информация са конкретни индивидуализиращи данни за задължените лица и субекти относно банковите сметки; размера на доходите; размера на начислените, установените или платените данъци и задължителни осигурителни вноски, ползваните намаления, освобождавания и преотстъпвания на данък, размера на данъчния кредит и данъка при източника на доходите, с изключение на размерите на данъчната оценка и дължимия данък по Закона за местните данъци и такси; данните от търговска дейност, стойността и вида на отделните активи и пасиви или имущества, представляващи търговска тайна; както и всички други данни, получени, удостоверени, подготвени или събрани от орган по приходите или служител на Националната агенция за приходите при осъществяване на правомощията му, съдържащи  посочената информация.

Жалбоподателят е изискал да му се предоставят фактури и платежни документи.

Фактурата представлява частен свидетелстващ документ, а според Закона за счетоводството ( чл. 6, ал. 1 от ЗС) тя е първичен счетоводен документ,  удостоверяващ извършена стопанска операция и следва да съдържа данни за индивидуализиране на издателя и получателя и техните подписи; за времето на осъществяването й (дата); за предмета й, натуралното и стойностно му изражение, респ. и сумата на начисления ДДС. По същество те обективират сключен договор между АПИ, като възложител и изпълнителя на ремонтните дейности (по арг. и на чл. 20, ал. 4 и ал. 5 от ЗОП). В тази връзка неоснователно е възражението на ответника, че жалбоподателят вече е получил достъп до търсената обществена информация след като е узнал каква сума е изплатена за ремонтните дейности. В съставените фактури би следвало да се посочи не само дължимата цена, но и основанието (авансово или след изпълнение), предмета, вида, обема и пр. на извършените услуги, възложени от АПИ. Съгласно разпоредбата на § 1, т. 5, б. „е“ от ЗДОИ не представляват "производствена или търговска тайна" факти, информация, решения и данни, свързани със стопанска дейност, чието запазване в тайна е в интерес на правоимащите, но е налице надделяващ обществен интерес от разкриването й. До доказване на противното обществен интерес от разкриването е налице, когато тя е свързана със страните, подизпълнителите, предмета, цената, правата и задълженията, условията, сроковете, санкциите, определени в договори, по които едната страна е задължен субект. Следователно в тези случаи наличието на надделяващ обществен интерес се предполага по силата на закона и заявителят няма задължение да го доказва, противно на приетото от административния орган. АПИ е задължен субект по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ и следва да осигурява достъп до информацията, свързана със сключените от нея договори, освен ако в хода на административното производство са събрани достатъчно годни доказателства, с които по категоричен начин е оборена въведената законова презумпция. В казуса такива доказателства не са ангажирани. С оглед на това съдът приема, че няма пречки на жалбоподателя да се предостави информация за изпълнителите, предмета и цената на фактурираните ремонти и поддържащи дейности (без начислените данъци), както и за извършените плащания (без посочените банкови сметки в платежните документи) и основанията за това (авансово или след изпълнени и приети ремонтни работи). Тези данни не съставляват защитена данъчна информация по смисъла на чл. 72, ал. 1 от ДОПК.  

Въз основа на така изложените фактически и правни съображения съдът намира оспорения отказ за незаконосъобразен, като постановен при допуснато процесуално нарушение и в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. Той следва да се отмени, като на основание чл. 173, ал. 2 от АПК преписката се върне на административния орган за произнасяне по компетентност съобразно дадените от съда указания.

С оглед изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в тежест на ответната страна следва да се присъдят направените деловодни разноски от жалбоподателя в размер на 710 лв., които са своевременно предявени и доказани по размер.

Мотивиран така Разградският административен съд

 

 

Р       Е       Ш     И       :

 

ОТМЕНЯ Решение № РД-ОИ- 22/ 28.02.2022 г. на Председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“, в частта, с която е отказан достъп до поискана от Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград информация със  Заявление вх. № ЗДОИ-1/ 28.01.2022 г.

ВРЪЩА преписката в тази част за ново произнасяне от административния орган в срока по чл. 28, ал. 1 от ЗДОИ  при спазване на указанията на съда по тълкуването и прилагането на закона.

В останалата част решението не е обжалвано и е влязло в сила.

ОСЪЖДА Агенция „Пътна инфраструктура“- София да заплати на Сдружение „Център за съзидателно правосъдие“ – Разград сумата от 710 лева (седемстотин и десет)- дължими деловодни разноски.

Решението е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.

 

СЪДИЯ : /п/