Решение по дело №132/2021 на Административен съд - Кюстендил

Номер на акта: 202
Дата: 1 октомври 2021 г. (в сила от 1 октомври 2021 г.)
Съдия: Иван Христов Демиревски
Дело: 20217110700132
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 април 2021 г.

Съдържание на акта

                                        Р  Е  Ш  Е   Н  И  Е

                                              01.10.2021 г.

 

Номер                   202                   2 0 2 1 г.                                     гр. Кюстендил

   

                              В   И М Е Т О      Н А    Н А Р О Д А

 

 

Кюстендилски административен съд

на двадесет и осми септември                                                  2 0 2 1 г.

в открито заседание в следния състав:

 

                                                              Административен съдия: ИВАН ДЕМИРЕВСКИ

 

Секретар: Лидия Стоилова

Като разгледа докладваното от съдия Демиревски

Административно дело № 132 по описа за 2021 г.

и за да се произнесе,взе предвид следното:

       

          Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК.

          М.М.К. ***, чрез пълномощника й адв. А., е обжалвала Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1139-000084/02.04.2021 г. на Началник сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР гр. Кюстендил, с която се прекратява регистрацията на ППС с рег. № КН **** ВХ за срок от 6 месеца  и са отнети документи, подробно описани, на основание чл. 171 т. 2а б. „б“, във вр. с чл. 5 ал. 3 т. 1 пр. 1 от Закона за движение по пътищата. Наведени са доводи за незаконосъобразност и необоснованост на административния акт. Твърди се, че фактическата обстановка е различна от посочените обстоятелства в заповедта, налагащи прилагането на ПАМ, съответно заповедта за наложената административна мярка е неправилна и следва да се отмени.     

          Ответната страна не изразява становище по жалбата.

          По делото са разпитани и свидетелите С.В.А. и Д. В. Х..

          Кюстендилският административен съд, след преценка на доказателствата по делото и становището на страните, както и след проверка за допустимостта и основателността на жалбата и за законосъобразността на оспорения административен акт, на основание чл. 168 ал. 1 от АПК и съобразно критериите по чл. 146 от АПК, счита жалбата за процесуално допустима, подадена в срок, а разгледана по същество - за неоснователна, поради което и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК ще я отхвърли. Съображенията за това са следните:

          Съгласно чл. 172 ал. 1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл. 171 т. 1, 2, 2а, 4, 5 б. а, т. 6 и т. 7 от ЗДвП се прилагат от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност. Заповедта е издадена от компетентен за това орган - Началник сектор при ОД на МВР гр. Кюстендил, съгласно приложена заповед от Директора на ОД на МВР гр. Кюстендил /Заповед № 277з–1046/30.06.2017г./. Волеизявлението за налагане на принудителна административна мярка се обективира в заповед, която има характер на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 ал. 1 от АПК и се издава по реда на гл. V, раздел ІІ от АПК. Предпоставка за издаването на заповед на основание чл. 171 т. 2а от ЗДвП /ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г./ за прекратяване на регистрацията на ППС е извършено от водача на МПС административно нарушение – да управлява МПС, без да притежава съответното свидетелство за управление и/или е употребил алкохол с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда и/или наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство за установяване употребата на алкохол и/или наркотични вещества или техни аналози или не изпълни предписанието за медицинско изследване на концентрацията на алокохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година, каквато в конкретния случай е налице.

         Нарушението на водача се установява с акт за административно нарушение №   GA 377644/02.04.2021 г., съставен от компетентно длъжностно лице, съобразно чл. 189 ал. 2 от ЗДвП. Описаните в акта за установяване на административното нарушение фактически обстоятелства за извършено административно нарушение по ЗДвП, в частта им относно  извършена проверка за на водача на МПС след употреба на алкохол, установено с техническо средство “АЛКОТЕСТ 7510”, фабр. № ARBB-0060, който отчел наличие на 0.55 промила алкохол в издишания от водача въздух, съставляват едновременно и фактически обстоятелства за издаване на обжалваната заповед. В този смисъл АУАН е част от административната преписка по издаване на заповедта за прилагане на ПАМ и последната следва да съдържа фактическите обстоятелства на акта, по смисъла на чл. 59 ал. 2 т. 4 пр. 1 от АПК. Издадената заповед е на база съставения при проверката АУАН № GA 377644/02.04.2021 г., като възпроизвежда направените в него констатации, като съдът констатира, че в същите съвпадат посочените рег. номера на автомобила, а именно: КН ****ВХ.

         Приложената принудителна административна мярка има превантивен характер, като цели да осуети възможността на дееца да извърши други противоправни деяния, като тази мярка не съставлява административно наказание /арг. от чл. 12 и чл. 13 от ЗАНН/. По смисъла на чл. 171 ал. 1 от ЗДвП, ПАМ се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което те са от вида на преустановяващите ПАМ. На основанието по чл. 171 т. 2а от ЗДвП, може да се наложи принудителна административна мярка ”прекратяване на регистрацията на управление на пътно превозно средство” на водач, който го управлява с концентрация на алкохол в кръвта над 0.5 на хиляда, установена с медицинско изследване или с техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишания въздух – за срок от 6 месеца до 1 година.  Такъв е конкретният случай – управление на МПС от водача след употреба на алкохол, установена с техническо средство “АЛКОТЕСТ 7510”, фабр. № ARBB-0060. Издаден е и ТИ № 094524 за извършване на проверка за употреба на алкохол от 02.04.2020 г. – 22.40 ч. /съгласно Приложение № 1 към чл. 4 ал. 3/, с който се доказва употребата на алкохол от жалбоподателката. Същата не отрича това, което е видно от подписа й под АУАН, в който не е изложила никакви възражения по същия, както и в приложения талон за изследване, който също е подписан от жалбоподателката.

         С оглед на тези обстоятелства, административният акт с посоченото в него фактическо и правно основание, следва да се приеме за законосъобразен.

         В хода на съдебното производство не е оспорена истинността на събраните по административната преписка доказателства по реда на чл. 193 ал. 1 от ГПК, във вр. с чл. 144 от АПК, от страна на жалбоподателката. Събраните доказателства по административната преписка, съгласно чл. 171 ал. 1 изр. 1 от АПК имат доказателствена сила в настоящия процес. Доказателствата по административната преписка съдът цени, защото са безспорни и следващите от тях фактически установявания са конкретни и логични, съответстват си и не са опровергани, вкл. и от свидетелските показания. При съставянето на АУАН са отнети свидетелството за регистрация на автомобила, както и 2 броя регистрационни табели.

         Въз основа на изложеното за преценката на събраните  доказателства и относимите правни разпоредби, съдът намира за установено фактическото и материално основание  за прилагане на ПАМ по чл. 171 т. 2а от ЗДвП - управление от страна на  жалбоподателя на МПС след употреба на алкохол с концентрация на кръвта над 0.5 на хиляда до 0.8 на хиляда /0.55 на хиляда/, установена с техническо средство преминало последваща проверка в срока за валидност, което не се и опровергава от доказателствата по делото. Номерът на  автомобилът посочен в АУАН и ЗППАМ, както и на представеното в съдебното производство копие от свидетелство за регистрация, част І, е един и същ – КН ****ВХ. В този смисъл, фактическите обстоятелства изложени в издадения АУАН и ЗППАМ са идентични и безпротиворечиви.        

         При преценката на формалните изисквания относно съдържанието на обжалвания акт, съдът констатира съответствие с нормата на чл. 59 ал. 2 от АПК. Заповедта съдържа изложение на фактическите и правни основания, поради което е мотивирана и законосъобразна, при спазване на административно - производствените правила и изискванията на материалния закон.

         Водим от гореизложеното и на основание чл. 172 ал. 2 от АПК, Кюстендилският административен съд

 

                                                       Р  Е  Ш  И:

 

         ОТХВЪРЛЯ като неоснователна жалбата на М.М.К., ЕГН **********,***, чрез адв. А.,***, пл. „Д.“ № *, ет. *, офис * против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 21-1139-000084/02.04.2021 г. на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР гр. Кюстендил.

         Решението е окончателно.

         Решението да се съобщи на страните чрез изпращане на преписи от същото.

 

                                                                               АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: