Решение по дело №106/2021 на Районен съд - Разград

Номер на акта: 227
Дата: 11 август 2021 г. (в сила от 2 септември 2021 г.)
Съдия: Николай Борисов Борисов
Дело: 20213330200106
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 15 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 227
гр. Разград , 11.08.2021 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – РАЗГРАД в публично заседание на четиринадесети юли,
през две хиляди двадесет и първа година в следния състав:
Председател:НИКОЛАЙ Б. БОРИСОВ
при участието на секретаря СНЕЖИНА П. РАДЕВА
като разгледа докладваното от НИКОЛАЙ Б. БОРИСОВ Административно
наказателно дело № 20213330200106 по описа за 2021 година
Въззивно административнонаказателно производство по реда на чл.59 и следващите от
ЗАНН.
Постъпила е жалба от С. Н. Ш. ЕГН ********** – Кмет на Община Л., гр. Л., ул. ***
против Наказателно постановление № 85/14.12.2020г. на Директор на РИОСВ - Русе, с
което за нарушение на чл.151, ал.2,т.6 вр. чл. 19, ал.3, т. 15 от Закон за управление на
отпадъците му е наложено административно наказание “ глоба ” в размер на 3000,00лв. на
основание чл.151, ал.2,т.6 от Закон за управление на отпадъците. Недоволен,
жалбоподателят моли съда да отмени изцяло НП, като неправилно и незаконосъобразно.
Твърди, че както при съставянето на АУАН, така и при издаване на обжалваното НП са
извършени нарушения на материалния и процесуалния закони.
За въззиваемата страна – РИОСВ - Русе се явява процесуален представител, който счита
жалбата за неоснователна и моли съда да потвърди атакуваното НП.
Въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства съдът намира за
установено от фактическа страна следното:
Със Заповед № 64/04.02.2020г. Кмет на Община Л., на основание чл. 44, ал.2 от ЗМСМА
и Закон за управление на отпадъците и ЗООС, оправомощил Кметовете на кметства и
кметските наместници на населените места на територията на Община Л. да осъществяват
постоянен контрол на дейностите, свързани с организацията, управлението на битовите и
строителни отпадъци, образувани на територията на съответните населени места, съобразно
изискванията на Закон за управление на отпадъците
1
На 21.08.2020г. експерти от РИОСВ – Русе, във връзка с постъпил в Инспекцията сигнал,
извършили проверка на територията на Община Л., при която констатирали на територията
на два поземлени имота, нерегламентирани сметища на територията на Кметство с. Я,
подробно описани на КП, АУАН и НП. За проверката съставили Констативен протокол №
ГС 76/21.08.2020г. Проверката била извършена в присъствие на представител на Община
Лозенец. В изпълнение на своите правомощия инспекторите от РИОСВ – Русе издали
задължителни предписания да се предприемат мерки за почистване на замърсените терени,
да се уведоми РИОСВ – Русе и да не се допуска повторно замърсяване със срок 04.09.2020г.
На 21.09.2020г. свидетелите Г. С. – гл. експерт в РИОСВ – Русе, Ив. О. – мл. Експерт в
РИОСВ – Русе, в присъствие на представител на Община Л. извършили контролна проверка
по изпълнение на дадените с предходния Констативен протокол, предписания, при което
констатирали, че замърсените терени частично са почистени. Проверката приключила със
съставянето на Констативен протокол № ГС 109 от 21.09.2020г. На жалбоподателя била
връчена покана за явяване в РИОСВ- Русе за съставяне на АУАН. На 01.10.2020г. на
жалбоподателя в негово присъствие бил съставен АУАН № 0001936, в който от фактическа
страна нарушението било описано по следния начин „ … в качеството му на Кмет на
Община Л.…на 21.09.2020г….не е предприел мерки за предотвратяване изхвърлянето и
почистването на отпадъци на неразрешени за това места и създаването на незаконни
сметища…е извършил административно нарушение, чрез бездействие, изразяващо се в
непредприемане на мерки за предотвратяване изхвърлянето и почистването на отпадъци на
неразрешено за това място и създаването на незаконно сметище…“. От правна страна така
описаното нарушение било квалифицирано като такова по чл. 151, ал.2,т.6 вр. чл. 19, ал.3, т.
15 от Закон за управление на отпадъците, екзепляр от АУАН бил връчен на жалбоподателя,
срещу подпис, без вписани възражения.
Процесното НП е издадено на 14.12.2020г. от Директор на РИОСВ – Русе, като в него
нарушението е описано по идентичен начин, квалифицирано е като такова по чл. 151,
ал.2,т.6 вр. чл. 19, ал.3, т. 15 от Закон за управление на отпадъците, а адм. наказващият орган
е наложил наказание “глоба” в размер на 3000,00лв., на основание същата разпоредба от
Закон за управление на отпадъците. НП е връчено на жалбоподателя на 20.01.2021г.,
жалбата срещу него постъпила при адм. наказващия орган на 27.01.2020г.
В съдебно заседание, жалбоподателят не се явява, изпраща упълномощен процесуален
представител, който поддържа жалбата по изложените основания, моли съда да отмени
атакуваното НП, претендира разноски по водене на делото.
АНО редовно уведомен изпраща процесуален представител, който счита жалбата за
неоснователна и като такава, моли обжалваното НП да бъде потвърдено.
РП – Разград, редовно уведомени не изпращат процесуален представител.
Въз основа на така изложеното от фактическа страна, съдът направи следните правни
2
изводи: Жалбата е допустима, като подадена в законноустановения срок по чл.59, ал.2 от
ЗАНН, от надлежна страна и против подлежащ на обжалване адм. акт.
Разгледана по същество е основателна.
От събраните в хода на делото писмени и гласни доказателства и доказателствени
средства, не се установява жалбоподателят да е осъществил от обективна и субективна
страна вмененото му адм. нарушение. От приложената заповеди на Кмет на Община Л. и
Съобщения, от една страна се установява, че жалбоподателят е предприел мерки за
предотвратяване изхвърлянето и почистването на отпадъци на неразрешени за това места и
създаването на незаконни сметища. От друга, установява се, че сигнала до РИОСВ – Русе е
подаден на 20.08.20г., първата проверка е извършена на 21.08.20г., втората проверка на
21.09.20г. и двете приключили със съответните Констативни протоколи, замърсяването на
процесните терени е било налично още към 21.08.20г. но не това е посочената както в
АУАН, така и в НП дата на извършване на твърдяното нарушение. На следващо място,
доколкото на 21.09.20г. повода за извънредната проверка е бил контрол върху изпълнение
на дадени задължителни предписания, констатацията е, че те не са изпълнени, въпреки
положените усилия, то налице е адм. нарушение, свързано с неизпълнение на задължителни
предписания към 21.09.20г., а не процесното, описано от актосъставителя и адм. наказващия
орган. По същество действително не става ясна волята на адм. наказващия орган, с което е
нарушено правото на защита на жалбоподателя при така установената фактическа
обстановка, в извършването на какво точно адм. нарушение е обвинен. Това процесуално
нарушение води до незаконосъобразност на обжалваното НП, поради което същото следва
да бъде отменено.
От този изход на делото искането на процесуалния представител на жалбоподателя за
присъждане на разноски е основателно и следва да бъде уважено в претендирания размер.
Воден от изложените съображения, съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯВА Наказателно постановление № 85/14.12.2020г. на Директор на РИОСВ - Русе,
с което за нарушение на чл.151, ал.2,т.6 вр. чл. 19, ал.3, т. 15 от Закон за управление на
отпадъците на С. Н. Ш. ЕГН ********** – Кмет на Община Л., гр. Л., ул. *** е наложено
административно наказание “ глоба ” в размер на 3000,00лв. на основание чл.151, ал.2,т.6
от Закон за управление на отпадъците, като незаконосъобразно.
Осъжда РИОСВ – Русе, със седалище и адрес на управление гр. Русе, бул. „ Придунавски „
№ 20, представлявана от Директор да заплати на С. Н. Ш. ЕГН ********** – Кмет на
Община Л., гр. Л., ул. *** сумата в размер на 300,00/триста/лева, представляваща разноски
по водене на делото.
3
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Разград в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия при Районен съд – Разград: _______________________
4