Решение по дело №310/2021 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 715
Дата: 14 май 2021 г. (в сила от 9 юни 2021 г.)
Съдия: Галина Георгиева Радикова
Дело: 20217040700310
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е   №715

 

гр. Бургас, 14.05.2021г.

 

В     ИМЕТО     НА     НАРОДА

 

          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. Бургас, ІV състав, в съдебно заседание на дванадесети май, през две хиляди двадесет и първа година, в състав:

 

                                                                                    СЪДИЯ: ГАЛИНА РАДИКОВА

При секретар С.А., като разгледа  докладваното от съдия ГАЛИНА РАДИКОВА  АХД № 310 по описа за 2021 година и за да се произнесе, съобрази:

Производството е по реда на чл. 215, ал. 2 от ЗУТ във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба, подадена А.Т.К. против Решение по т.1 от протокол № 90 от 28.10.2020г., на Комисията по чл. 210 от ЗУТ при Община Бургас, в частта, касаеща поземлен имот с идентификатор 07079.2.1386 ( актуален идентификатор 07079.2.3578)  по КККР на гр.Бургас, в частта, в която е определен размера на обезщетението.

Жалбоподателят иска отмяна на акта, в обжалваната част, поради материална незаконосъобразност. Твърди, че определената оценка е занижена, постановена в противоречие със закона.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител адв. К., поддържа жалбата. Иска изменение на оспорения акт съобразно заключението на вещото лице. Претендира присъждане на разноски в размер на 1350в., за които представя списък.

Ответникът по оспорването – Община Бургас, чрез процесуалния си представител  юрисконсулт А., намира оспорването за неоснователно. Счита, че обжалваното решение е постановено от компетентен орган, в кръга на неговите правомощия, като при издаването му са спазени всички процесуални разпоредби на приложимия закон. Според него, оценката на сервитутното право е определена по пазарни цени, като е спазен критерият за справедлива пазарна оценка на имота, поради което пазарната стойност на процесния имот е законосъобразно определена от комисията по чл.210 от ЗУТ. Прави възражение за прекомерност на претендираното и заплатено адвокатско възнаграждение от страна на жалбоподателя.

Заинтересованата страна – Агенция „Пътна инфраструктура“ София, чрез процесуалния си представителюрисконсулт П., иска жалбата да бъде отхвърлена  като неоснователна и недоказана и да бъде потвърден процесния протокол на комисията по чл. 210 от ЗУТ като правилен и законосъобразен. Присъединява се към казаното от процесуалния представител на ответника. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Заявява, че ако адвокатският хонорар  надвишава размерите, предвидени в наредбата, същият следва да бъде намален, съобразно минималните размери.

Заинтересованата страна И.Д.К., чрез процесуалния си представител адв. К., застъпва идентично становище с това на жалбоподателя.

Съдът намира жалбата за допустима.

Подадена е от лице, с доказан правен интерес от оспорването- жалбоподателят е собственик на поземлен имот с идентификатор 07079.2.1386( актуален идентификатор 07079.2.3578)  по КККР на гр.Бургас (стар номер 066073 по плана за земеразделяне на гр.Бургас). Оспорването е реализирано в срока по чл. 215, ал. 4 от ЗУТ (л.7).

По силата на чл. 210, ал.3 ЗУТ, решението на комисията по ал. 1 на текста представлява индивидуален административен акт, който подлежи на самостоятелно обжалване по реда на чл. 215, ал. 1 от ЗУТ.

І. ФАКТИТЕ:

А.Т.К. и И.Д.К. придобили правото на собственост върху посевна нива от 7,501дка, трета категория, в местността „Под шосето“, съставляваща имот № 066073 по плана за земеразделяне на гр.Бургас с нотариален акт за покупко-продажба на недвижим имот № 72, том V, рег. № 4987, дело № 549 от 2004г.(л.8).

Със заповед №РД-02-15-91 от 31.08.2016г. на зам.министъра на регионалното развитие и благоустройството, на основание чл.129, ал.3, т.2, б. «в» във вр. с чл.110, ал.1, т.5 и чл.128, ал.2, 5 и 6  и ал.12,т.2, б. «в» от ЗУТ, бил одобрен подробен устройствен план-парцеларен план за обект „Обходен път на гр. Бургас- І-ви етап от км. 230+700 на път І-9 „Сарафово-Бургас“ до км. 493+550 на път І-6 „Ветрен-Бургас“ и локални платна“.

За реализиране на проекта било предвидено изместване на ТТ кабел (тръбна линия № 2), засягащ собствения на жалбоподателката ПИ с идентификатор ПИ 07079.2.3578 по КККР на гр. Бургас, представляващ част от имот с предходен идентификатор 07079.2.1386 по КККР на гр. Бургас, отразен в кадастралния регистър с начин на трайно ползване- нива, вид на територията- земеделска, с площ от 7.499 дка, с площ на сервитута 0,160дка (л.22).

Във връзка с провеждане на производство по учредяване на сервитутни права Агенция „Пътна инфраструктура“ възложила на „Бачовски и синове” ЕООД- Пловдив изготвяне на оценителен доклад за определяне на пазарната стойност на еднократното обезщетение за безсрочен сервитут в поземлените имоти земеделска територия, засегнати от трасето на ТТ кабел (тръбна линия № 2 при км 3+880, находящи се в землището на гр. Бургас

Докладът бил изготвен при използване по аналогия на методологията за оценка на сервитутни права в общински имоти на територията на Столична община, дадена в Наредба за цените при сделки с недвижими имоти на Столична община /приета с Решение № 81 по Протокол № 7 от 28.02.2008г. със съответните изменения и допълнения/.

Пазарната цена на земята била определена въз основа на пазарните цени на имотите с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания в съответствие с разпоредбата на чл.32, ал.2 от ЗДС, като били отчетени данните за, вписани в Служба по вписванията- Бургас, сделки за покупко-продажба на имоти за периода 17.09.2017г.- 17.09.2018г.

Така, за процесния имот била предложена цена на сервитута 1 652лв. ( 10323,79лв./дка при площ с ограничено ползване – 0,160дка) (л.141).

На 02.09.2020 г. в Община Бургас постъпило писмо от Агенция „Пътна инфраструктура” ( л. 12), с искане да бъде определен размерът на еднократното обезщетение за сервитута при реконструкция на съществуващи инженерни мрежи в обхвата на обект: „Обходен път на гр.Бургас – I етап, от км 230+700 на път I-9 „Сарафово – Бургас” до км 493+550 на път I-6 „Ветрен – Бургас”. Според писмото, се налага реконструкция на съществуващи инженерни мрежи, а именно изместване на ТТ кабел (тръбна линия № 2) при км 3+880, като са конкретизирани поземлените имоти, за които е необходимо да бъде учреден сервитут, вкл. процесния имот.

Агенцията уведомила Община Бургас, че е предприела действия за провеждане на процедури по учредяване на сервитутни права, като във връзка с отправени искания до повече от 100 собственици на имоти писмено съгласие с предложените условия било заявено  само от 10 от запитаните лица. Това предпоставило невъзможност за АПИ да сключи договори с всички лица- собственици на засегнатите имоти и мотивирало  искане за провеждане на процедура по чл. 210 и 211 от ЗУТ, за определяне размера на еднократното обезщетение на собствениците на засегнатите имоти частна собственост.

На 28.10.2020г. комисия по чл.210 от ЗУТ при Община Бургас, назначена със заповед № 658/12.03.2020 г. на кмета на Община Бургас (л. 5),провела заседание, на което разгледала искането на Агенция „Пътна инфраструктура” и представения оценителски доклад.

Резултатите от заседанието били отразени в Протокол № 90/28.10.2020г.

С решение по т.1 от протокола комисията определила еднократно обезщетение във връзка с възникване на безсрочен сервитут в поземлени имоти в земеделска територия, засегнати от трасето на изместен ТТ кабел (тръбна линия № 2), находящи се в землището на гр.Бургас, като за поземлен имот с идентификатор № 07079.2.3578 по КККР на гр. Бургас, представляващ част от имот с предходен идентификатор № 07079.2.1386 по КККР на гр. Бургас, собственост на жалбоподателката и заинтересованата страна И.Д.К. , с площ на сервитута 0,160дка било определено еднократно обезщетение в размер на 1792лв.  (при цена за кв.м. 11,20лв.).

Обезщетението било определено въз основа на извършени проверки на актуални обяви за продажба на сходни недвижими имоти в землището на гр.Бургас (в Alo.bg), влезли в сила съдебни решения, определящи размер на обезщетението за отчуждавани имоти, попадащи в обхвата на трасето. Отчетен бил и представения от Агенция „Пътна инфраструктура“, оценителски доклад, и оценка за пазарната стойност на засегнатите от сервитути общински земеделски имоти, изготвена от „Ем ЕН Сълюшънс“ ЕООД.

В хода на съдебното производство е допусната и приета без възражения съдебно-оценъчна експертиза.

На първо място вещото лице констатира, че към момента на съставяне на заключението, процесния имот с идентификатор /ид-р/ 07079.2.1386 (нула, седем, нула, седем, девет, точка, две, едно, три, осем, шест) не съществува в картата - сега на негово място има имот с нов идентификационен номер - 07079.2.3578 (нула, седем, нула, седем, девет, точка, две, три, пет, седем, осем) по същата кадастрална карта на гр.Бургас, с вид територия- земеделска, категория 3-та, НТП-Нива,площ 5595 (пет хиляди петстотин деветдесет и пет) кв.м., стар номер 066073, като промяната е след отчуждаване на част от този бивш вече имот, съгласно Заповед №РД-09-17/04.06.2019 г. на Областен управител на Област Бургас.

С оглед направеното уточнение, пазарната стойност на безсрочния сервитут върху 160 кв.м. (сто и шестдесет квадратни метра) от актуалния поземлен имот с ид-р 07079.2.3578 (нула, седем, нула, седем, девет, точка, две, три, пет, седем, осем) по КККР на гр.Бургас, с вид територия-земеделска, категория 3-та, НТП -Нива, площ 5595 (пет хиляди петстотин деветдесет и пет) кв.м., стар номер 066073, вещото лице определя  на 4 080,77 лв. (четири хиляди и осемдесет лева и 77 стотинки).

Тази цена е формирана при прилагане на метода на „Сравнителната стойност” за изчисление /сравнение на сделки със сходни имоти, като се отчита подобно местоположение и подобни качества спрямо процесния отчуждаван имот-земеделски имоти-ниви, с категория на земята-трета, отчитане на разстоянието до главния път - процесния имот е на разстояние 160 м. (сто и шестдесет метра) от главния път Бургас-София, в една и съща геодезическа зона „2“-т.е. в близост до него (главния път), с изследване на пет сходни сделки.

Отделно, вещото лице отчита и факта, че в зоната на определения с ПУП-ПП (парцеларен план) сервитут, и то безсрочен, не може да се извършва застрояване /за урбанизираните/ и засаждане на трайни насаждения (за земеделските имоти), поради което определя пазарната стойност на принципа на разликата между допустимата норма на Плътността на застрояване /Пл./ за такива зони, която е от 40 (четиридесет) до максимум 80 (осемдесет) на сто, като приема средната норма - 60 (шестдесет) на сто, т.е.  пазарната стойност на безсрочния сервитут е 60 на сто от пазарната стойност на терена - определена по метода на „Сравнителната стойност“.

ІІ.ПРАВОТО:

Оспореният акт е издаден от компетентен орган, назначен със № 658/12.03.2020 г. на кмета на Община Бургас по предвидения в чл. 210, ал. 1 от ЗУТ, ред.

В хода на производството по издаването му съдът не намери допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

По приложението на материалния закон:

Според разпоредбата на чл.193, ал.1 от ЗУТ, правото на прокарване на отклонения от общи мрежи и съоръжения на техническата инфраструктура през чужди имоти се учредява с писмен договор между собствениците на поземлените имоти с нотариална заверка на подписите.

Ал.3 на текста сочи, че когато не е постигнато съгласие между собствениците на поземлените имоти и друго техническо решение е явно икономически нецелесъобразно, правото на прокарване се учредява със заповед на кмета на общината.

Именно за целите на тази процедура е издадено оспореното решение така, както предвижда нормата на чл.193, ал.8 от ЗУТ.

С оглед предназначението на конкретния сервитут, цената на правото на прокарване следва да бъде определена при спазване на разпоредбата на  чл. 31, ал. 4 от ЗЕСМФИ-  площ на служещия поземлен имот, включена в границите на сервитута; ограничение на ползването на този имот; срок на ограничението; пазарна оценка на имота или на частта от него, която попада в границите на сервитута.

Процесната оценка е определена във връзка с изпълнението на вторатя кумулативно предвидена с нормата на чл.31, ал.2 от ЗЕСМФИ предпоставка за възникване на сервитута-  на собственика на имота е изплатено от титуляря на сервитута еднократно обезщетение само за имоти – частна собственост.

Жалбоподателката не е съгласна с определеното й с решението обезщетение в общ размер на 1 792 лева и го оспорва, като занижен с твърдението, че същото не е определено по пазарни цени.

Съдът намира възражението за основателно и приема за законосъобразна пазарната стойност така, както е посочена от вещото лице.

При определянето й последното използва не само метода на „Сравнителната стойност”, но и отчита невъзможността в зоната на сервитута да се извършва застрояване (за урбанизираните) и засаждане на трайни насаждения (за земеделските имоти), т.е. ограниченията, които същия налага на собственика, компонент, който не е взет предвид от издателя на оспореното решение.

С оглед на изложеното обжалваното решение, в оспорената част следва да бъде изменено, като стойността на определеното на жалбоподателката паричното обезщетение се увеличи от 1 792 лева на 4 080,77 лв. (четири хиляди и осемдесет лева и 77 стотинки).

При този изход на спора и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК на жалбоподателя следва да се присъдят своевременно поисканите, направени и доказани разноски по делото.

Възражението за прекомерност на адвокатското възнаграждение, направено от ответника, съдът намира за основателно.

Според чл. 78, ал. 5 от ГПК, ако заплатеното от страната възнаграждение за адвокат е прекомерно съобразно действителната правна и фактическа сложност на делото, съдът може по искане на насрещната страна да присъди по-нисък размер на разноските в тази им част, но не по-малко от минимално определения размер съобразно чл. 36 от Закона за адвокатурата.

Минималния размер на възнаграждението, определен при хипотезата на  чл. 8, ал. 1, т. 2 от Наредба № 1/09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, в редакцията действала към момента на сключване на договора за правна защита и съдействие, и образуване на настоящото съдебно производство, е 425 лева.

В случая разпоредбата на чл.8, ал.2, т.1 от Наредбата не намира приложение, защото делото е с определен материален интерес.

Договореното възнаграждение е в размер на 900лв. и надвишава значително минимално определения такъв, при отчитане на фактическата и правна сложност на делото, и процесуалното поведение на пълномощника. Затова, адвокатското възнаграждение следва да бъде присъдено като разноска по делото в размер на 425лв.

По тези съображения на жалбоподателката следва да бъдат присъдени разноски в общ размер 835 лева ( 10лв.- държавна такса( 400лв.- за възнаграждение на вещо лице и 425лв.- възнаграждение за адвокат).

Предвид изложеното и на основание чл. 172 АПК, Административен съд – град Бургас, четвърти състав,

 

Р   Е   Ш   И :

 

ИЗМЕНЯ решение по т.1, отразено в протокол № 90/28.10.2020г. на комисията по чл. 210 от ЗУТ при Община Бургас, В ЧАСТТА, в която е определено еднократно обезщетение във връзка с възникване на безсрочен сервитут в поземлени имоти в земеделска територия, засегнати от трасето на изместен ТТ кабел (тръбна линия № 2), находящи се в землището на гр.Бургас, за поземлен имот с идентификатор 07079.2.3578 (част от ПИ с идентификатор 07079.2.1386)  по КККР на гр.Бургас, собственост на А.Т.К. и И.Д.К., КАТО УВЕЛИЧАВА размера на обезщетението от 1 792 лева на 4 080,77 лв. (четири хиляди и осемдесет лева и 77 стотинки).

ОСЪЖДА Община Бургас да заплати на А.Т.К., сума в размер на 835 (осемстотин тридесет и пет) лева, представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България, в 14- дневен срок от съобщаването му.                                  

 

 

СЪДИЯ: