Определение по дело №256/2024 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 28 март 2024 г.
Съдия: Ивайло Иванов Йосифов
Дело: 20247200700256
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 март 2024 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

                                                                                                                                     1069

гр.Русе, 28.03.2024 г.

Административен съд-Русе, I-ви състав, в закрито заседание на двадесет и осми март през две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:

                 СЪДИЯ: Ивайло Йосифов

като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 256 по описа за 2024 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по чл.159, т.1 от АПК.

Образувано е по жалба на М.Й.Д. ***, в качеството му на общински съветник в Общински съвет – Русе, чрез процесуалния му представител, против решенията от 29.02.2024 г. на Общински съвет – Русе по т.34 и т.35 от протокол № 6/29.02.2024 г., с които не е прието предложението за изменение и допълнение на общинска наредба № 13 за организацията и управление на гробищни паркове на територията  на община Русе, съответно с решение № 153 от същата дата е отхвърлен проекта за изменение и допълнение на Наредба № 14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществения транспорт на територията на Община Русе.

Съдът намира, че посочените решения на Общински съвет – Русе не подлежат на оспорване, поради което жалбата срещу тях се явява недопустима и следва да бъде оставена без разглеждане, а производството по делото - прекратено.

Както се приема в т.2 от Тълкувателно решение № 3 от 25.07.2023 г. на ВАС по т. д. № 5/2022 г., ОСС, І и ІІ колегия, в производството по раздел ІІІ на АПК „Оспорване на подзаконови нормативни актове“ предмет на делото пред компетентния съд е подзаконовият нормативен акт. В мотивите към тълкувателното решение е разяснено, че решението на общинския съвет, с което се приема подзаконов нормативен акт, представлява само форма, външна страна, която гарантира законосъобразност, но не говори за вътрешното същинско съдържание, за правата и задълженията, произтичащи от волеизявлението. Поради това не е възможно това решение, тази външна форма, представляваща само правно-технически способ за приемане на подзаконовия нормативен акт – на съответната наредба на общинския съвет, да има самостоятелно действие и да подлежи на самостоятелно оспорване отделно от наредбата, която, респ. нейни отделни разпоредби, подлежат на такова обжалване.

С взетите решения от 29.02.2024 г. на Общински съвет – Русе по т.34 и т.35 от протокол № 6/29.02.2024 г. подзаконов нормативен акт не е бил приет. Напротив, органът на местно самоуправление е изразил воля предложените изменения и допълнения в двете общински наредби да не бъдат извършвани, поради което в случая липсва годен предмет на оспорване. Наличието на годен за оспорване акт представлява положителна процесуална предпоставка за допустимостта на производството, за която съдът е длъжен да следи служебно.

Да се приеме, че може да бъде оспорвано и решение на общинския съвет, с което е отхвърлено предложение за приемане на наредба, означава, в нарушение на задължителните, съгласно чл.130, ал.2 от ЗСВ, за органите на съдебната власт и за органите на местното самоуправление указания по т.2 от Тълкувателно решение № 3 от 25.07.2023 г. на ВАС по т. д. № 5/2022 г., ОСС, І и ІІ колегия, да се приеме, че е допустима жалба само срещу формата, дори и при липсата на изискуемото от нея съдържание – при отсъствието на приета наредба от общинския съвет.

На следващо място, това би представлявало непозволено от закона вмешателство на съда във вътрешното функциониране на общинския съвет, в нарушение на основната му функция на орган на местното самоуправление – чл.17, ал.1 от ЗМСМА и основни положения по Европейската харта за местното самоуправление, приета в рамките на Съвета на Европа на 15.10.1985 г., ратифицирана и обнародвана със закон ДВ, бр. 28 от 28.03.1995 г., в сила по отношение на Република България от 01.09.1995 г. Това е така, защото жалбоподателят оспорва двете решения на общинския съвет по съображения за допуснати процесуални нарушения на Правилника за организацията и дейността на Общински съвет – Русе и взаимодействието му с общинската администрация, и то именно в качеството си на общински съветник, т.е. на член на колективния орган, отхвърлил предложенията за приемане на съответните наредби, а в качеството на гражданин, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от общинските наредби – чл.186, ал.1 от АПК, каквито, както се каза, в случая няма приети.

         Следва да се допълни, че поради липсата на приет подзаконов нормативен акт не е необходимо съдът да разглежда делото в троен състав – по арг. от противното на чл.191 от АПК при произнасяне по въпроса за допустимостта на жалбата.

Така мотивиран и на основание чл.159, т.1 от АПК, съдът

                                         О П Р Е Д Е Л И :

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на М.Й.Д., с ЕГН **********, в качеството на общински съветник в Общински съвет – Русе, против  решенията от 29.02.2024 г. на Общински съвет – Русе по т.34 и т.35 от протокол № 6/29.02.2024 г., с които не е прието предложението за изменение и допълнение на общинска наредба № 13 за организацията и управление на гробищни паркове на територията  на община Русе, съответно с решение № 153 от същата дата е отхвърлен проекта за изменение и допълнение на Наредба № 14 за реда и условията за превоз на пътници и багаж с обществения транспорт на територията на Община Русе.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д. № 256/2024 г. по описа на Административен съд – Русе.

Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.

СЪДИЯ: