Решение по дело №2649/2021 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 369
Дата: 2 март 2022 г.
Съдия: Милена Маринова Дичева
Дело: 20217180702649
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 5 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВ

РЕШЕНИЕ

 

№ 369

 

град Пловдив,   2 март  2022  год.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, I отделение, ХI с., в открито заседание на  седми февруари през две хиляди двадесет и втора  година,  в състав:

       Председател:  Милена Несторова - Дичева  

                                                         

при секретаря Д. Й.  и участието на прокурора …,  като разгледа   докладваното от председателя административно  дело № 2649 по описа за 2021 г.,  за да се произнесе,  взе предвид следното:

 

         Производството е образувано по жалба на „Фанагория травел“ ЕООД, ЕИК ***, гр.***, представлявано от управителя К.И.С., чрез адв.К., против заповед № Т-РД-16-225/07.09.2021 г. на Министъра на Туризма.

         Твърди се незаконосъобразност на заповедта с доводи, че неправилно е определен размера на помощта от 3 150 лева вместо претендирания 27 489,36 лева  според нетните приходи от продажби, оповестени в ГФО.

         В съдебно заседание жалбата се поддържа по изложените съображения.

         Ответната страна, Министърът на туризма, чрез представени подробни писмени становища по съществото на спора, заема становище за законосъобразност на оспорената заповед.

Съдът, след като обсъди доводите на страните и събраните по делото доказателства, намира жалбата за допустима като подадена в законоустановения срок и при наличието на правен интерес, а по същество за   неоснователна, предвид следното установено от  фактическа и правна  страна:

Предмет на оспорване в това производство е  Заповед № Т-РД-225 от 07.09.2021 г. на Министъра на туризма  в частта ѝ по т.79 от списък – приложение 1 за определения размер на отпуснатата финансова помощ на жалбоподателя, чиято претенция е била 27 489,36 лева, а отпуснатия размер е 3 150 лева.

Спорът е единствено за размера на определената финансова помощ като жалбоподателят се позовава на извършена от него корекция във воденото счетоводство на дружеството.

Процесната заповед № Т-РД-16-225/07.09.2021 г. е издадена въз основа на докладна записка № Т-93-00-2802 от 07.09.2021г., с която и в съответствие с изискването на чл. 26а, ал.З от ЗМДВИППП, Постановление № 197 от 15 юни 2021 г. за определяне на условията, критериите, реда и размера на проценти от оборота на средствата, които се предоставят на лица, извършващи туроператорска дейност, съгласно чл.26а, ал. 3 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (Обн. ДВ, бр. 51 от 18.06.2021 г.), (ПМС 197/2021г.), и Указания за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства по Схема ВС-*********-2021-03 - Схема за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска дейност, за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. поради възникналата епидемия от СOVID - 19 (Указанията), е представен за одобрение списък с одобрени кандидати по схемата, на които следва да бъдат изплатени безвъзмездни средства. Съгласно посоченият административен акт и на основание одобрената от министъра на туризма докладна записка Т-93-00-2802 от 07.09.2021г., е разпоредено на кандидатите посочени в поименния списък Приложение 1, неразделна част от заповедта, да бъде предоставена безвъзмездна финансова помощ по схемата. Под № 79 в Списъка е проектното предложение на жалбоподателя, за което съответно е посочена заявената сума и реално изплатената такава, след извършената от Оценителната комисия проверка на документите към заявлението.

Съгласно т.VШ „Процедура по подаване на заявленията за държавна помощ" от Указанията, подаването на заявленията за държавна помощ се извършва по електронен път чрез попълване на уеб базиран формуляр за кандидатстване и подаване на формуляра и придружителните документи чрез Системата за управление на националните инвестиции (СУНИ).

За наличните и представени от заявителя документи, доказващи предпоставките и условията за предоставяне на помощта, на жалбоподателя - „ФАНАГОРИЯ ТРАВЕЛ" ЕООД е изплатена сума в размер на 3 150 лв., определена след извършена административна проверка на прикачените към заявлението документи и извършена корекция от страна на Оценителната комисия, мотивирана в представения като доказателство по делото Оценителен лист.

На основание т.V „Минимален и максимален размер на финансова помощ за конкретно заявление" от Указанията, на стр. 5 от същите, детайлно е разписан реда за предоставяне на съответния размер на помощта, съответно алгоритъмът за изчисляването му. В т.V.З), в точки от 1 до 6 подробно са разписани действията за изчисляване на размера, като в края на раздела изрично е указано, че: „В случай че, определеният размер на помощта е по-малък от заявената стойност от кандидата в заявлението за подпомагане/електронния формуляр, МТ ще извърши служебна корекция в бюджета, като в него ще запише новоопределената стойност на помощта."

АО е установил по отношение на жалбоподателя  „ФАНАГОРИЯ ТРАВЕЛ" ЕООД,  във връзка с разписания алгоритъм за изчисляване на помощта и пропорционалния принцип на разпределение на индивидуалната помощ за кандидата, че получената пропорционална помощ е по-голяма от стойността на 15% от оборота на кандидата, поради което Оценителната комисия в съответствие с чл.3, ал.2 от ПМСМ 197/2021г. и на т.4.1 от т.У.3 от Указанията за кандидатстване по схемата, поради което е възприет максималния праг, който е стойността, която е 15 на сто от оборота на кандидата, респективно комисията е извършила служебна корекция на заявената от жалбоподателя сума. По отношение на ФАНАГОРИЯ ТРАВЕЛ" ЕООД с ЕИК *** и Заявление ВG-*********-2021-03-0105 по СХЕМА ВG-*********-2021-03, предприятието е получило абсолютния максимум от него, който е равен на 15% от оборота по код 15100 от ОПР - видно от приложения към административната преписка ОПР за 2019г./т. 21 от писмо с изх.№ Т-26-Ф-102 от 29.09.2021г./.

Обжалваният в настоящото производство индивидуален административен акт е издаден в резултат на проведена от министъра на туризма, в качеството му на администратор на държавните помощи по смисъла на чл. 4 от ПМС 197/2021 г., посредством системата СУНИ процедура за предоставяне на държавна помощ под формата на преки безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска дейност, за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. поради възникналата епидемия от СОVID - 19 - ВG-*********-2021-03. Следователно при предоставянето на конкретната държавна помощ под формата на преки безвъзмездни средства на крайните ползватели, министърът на туризма има качеството на администратор на държавна помощ по смисъла Закона за държавните помощи, съгласно която „администратор на помощ" е всяко лице, което планира, разработва, управлява, уведомява и докладва предоставянето на държавна помощ и минимална помощ. В тази връзка и с оглед обстоятелството, че Министерство на туризма, съобразно нормата на чл. 25, ал. 1 от Закона за администрацията се ръководи от министъра на туризма, именно последният е компетентен да проведе процедура по предоставяне на процесната държавна помощ, респ. и за конкретния случай да откаже предоставяне на същата.

На следващо място, съгласно установената в чл. 9 и сл. от ПМС 197/2021г. и раздел 10 от Указанията - Правила за разглеждане на формуляра за кандидатстване, министърът на туризма със заповед № Т-РД-16-198/15.07.2021 г. е определил лицата, които да разгледат и оценят подадените заявления.

Първият етап от процедурата предполага извършване на проверка за административно съответствие и допустимост на всеки един от кандидатите представили заявления за предоставяне на държавна помощ по процедурата. За конкретния случай и видно от приложения към административната преписка Оценителен лист, такава проверка относно „ФАНАГОРИЯ ТРАВЕЛ" ЕООД е извършена от А. Й. А. - член на оценителната комисия, назначена от министъра на туризма, съгласно изискването на чл. 9, ал. 1 от ПМС № 197/2021 г. В съответствие с предварително обявените критерии за административно съответствие и допустимост (раздел ІV-1Х от Указанията), оценителят е установил, че по отношение подаденият от жалбоподателят формуляр за кандидатстване е налице административно съответствие, но в колона - „Забележки" са отбелязани няколко несъответствия, за които до кандидата е изпратено Уведомление за установени нередовности по подадено заявление ВG-*********-2021 -03-0105, съгласно което са изискани документи и пояснения. Същите са изискани да бъдат представени от кандидата в срок до 10 календарни дни от деня, следващ датата на изпращане на уведомлението в СУНИ. Видно от оценката на оценителя в същата колона, „Допълнително изисканите документи са представени в указания срок. Същите са разгледани за съответствие и преценката е, че заявлението съответства на критериите за оценка и се предлага за финансиране. След направена служебна проверка, е установено, че заявената от кандидата помощ е по-голяма от стойността на 15% от оборота на кандидата, поради което Оценителната комисия в съответствие с чл.З, ал.2 от ПМС № 197/2021г. и Указанията за кандидатстване по схемата, е извършила служебна корекция на заявената от жалбоподателя сума. ОБОРОТА на „ ФАНАГОРИЯ ТРАВЕЛ" ЕООД, съгласно извършена справка в НСИ, оборота по ред „ Общо за група I", код 15100 от приходната част на ОПР за 2019 г. е 21 000лв. Тъй като получената стойност на ВТОРО НИВО е над 15% от оборота на кандидата, то тогава се взима получената стойност на 15% от 21000лв., което в размер на  3150лв. ".

Съгласно чл.6, ал.З от ПМС № 197/2021г., максималният размер по настоящата схема не може да надхвърля левовата равностойност на 1 800 000 евро на предприятие-кандидат под формата на преки безвъзмездни средства, като всички използвани стойности трябва да бъдат в брутно изражение, т. е. преди приспадането на данъци или други такси, съгласно т. 3.1 от Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от СОVID -19, приета на 19 март 2020 г. (С (2020) 1863), и нейните изменения С (2020) 2215 и С (2020) 3156, приети съответно на 3 април 2020 г. и 8 май 2020 г., 29 юни 2020 г., С (2020) 7127 от 13 октомври 2020 г. и С (2021) 564 от 28 януари 2021 г.

В тази връзка, в заключението на оценителя са изложени мотивите поради които е направена корекцията и на жалбоподателя е определена получената от него по настоящата схема сума. По отношение на предприятието - кандидат по процедурата, оценителят е извършил съответната служебна проверка и е постановил едно правилно заключение, което напълно съответства на изискванията на Схемата за държавна помощ, която се предоставя под формата на преки безвъзмездни средства, съгласно чл. 3, ал.2 и чл. 7 и сл. от ПМС № 197/2021г. и Указанията за кандидатстване по схемата.

Преценката на обстоятелството по отношение изчисляване на размера на помощта за предприятието - кандидат се извършва по служебен път съгласно декларираните данни в НСИ. Като елемент на Указанията за кандидатстване, които са публикувани на институционалната страница на Министерството на туризма, редът за оценяване на подадените заявления са били известни на жалбоподателя. С подаване на проектното предложение и на основание т. IX „Списък на документите, които се подават на етап кандидатстване", жалбоподателят е подписал и приложил към заявлението 5 броя декларации, една от които се отнася именно до посоченото по-горе обстоятелство, а именно: „Декларации за съгласие по образец от законния представител, данните на кандидата да бъдат предоставени от Националния статистически институт на Министерството на туризма по служебен път Приложение № 3.

Твърденията по жалбата се обосновават на извършена корекция в ОПР.

Съдът споделя изцяло доводите по представените становища от ответната страна, че административният орган не следва да кредитира факти и обстоятелства, представени на етап след издаване на акта. Административният орган няма качество на орган по приходите и не разполага с правомощие да извършва проверка на декларираните данни. По същите съображения адм. орган не е длъжен да дава указания на кандидата за подаване на допълнителни документи. Проверката на посоченото условие за допустимост се извършва въз основа на данните, предоставени по служебен път от НСИ, за което жалбоподателят е бил запознат с подписването на декларацията - Приложение № 3. Като е процедирал по този начин ответния  АО е спазил нормативните изисквания, съответно е постановил един законосъобразен акт.

Необосновани са направените в тази връзка оплаквания по жалбата.

Следва да се има предвид, съобразявайки и заключението на ВЛ по приетата по делото ССЕ, че коригиращата ГДД за 2019 г., на която са базирани доводите по жалбата е подадена ден след издаването на процесната заповед, съответно данните от нея няма как да бъдат взети предвид от АО при определянето на финансовата помощ. В тази връзка съдът не  кредитира заключението на ВЛ по приетата по делото ССЕ, тъй като същото е неотносимо към предмета на спора.

При извършването на проверката по проектното предложение административният орган е бил длъжен да вземе предвид именно наличната към релевантния момент информация в НСИ, което в случая е изпълнено – в този смисъл Решение № 12085 от 25.11.2021 г. по адм.дело № 711621 г. на ВАС.

Обжалваната заповед № Т-РД-16-225/07.09.2021 г. е издадена въз основа на докладна записка № Т-93-00-2802/07.09.2021 г., с която и в съответствие с изискването на чл. 9 от ПМС № 197/2021г. е одобрен от страна на министъра на туризма оценителния доклад на комисията, назначена за разглеждане и оценка на подадените заявления, както и други посочени в нея документи, съставени при и по повод провеждането на процедурата. Следователно, след като мотивите съществуват в административната преписка - оценителния доклад на комисията и след като административният акт е в съответствие с тях, това е достатъчно за да е налице връзката между мотивите и акта. По този начин административният орган приема мотивите за свои, като същевременно се осигурява установяването и отразяването на материално-правните изисквания към акта, а също и обосноваването на неговата законосъобразност. Ето защо, изложените в оценителния доклад мотиви по описания начин се явяват и мотиви на акта, което обстоятелство се доказва в пълна степен от приобщения по делото доказателствен материал. Това становище е застъпено именно в ТР № 16/1975 г. на ОСГК на ВС на РБ, съгласно което, мотивите към административния акт могат да се съдържат в друг документ, съставен с оглед предстоящото издаване на административния акт от помощни и подчинени на издателя на акта длъжностни лица или органи, /Оценителната комисия/, какъвто впрочем е настоящият случай. Спазено е изискването тези документи и установените правнорелевантни обстоятелства да са приобщени към акта с цитирането им, с което е спазен принципа за самостоятелност, респ. непосредственост при осъществяване на административното производство от административния орган, поради което не е необходимо тези факти да се приповтарят и като мотиви на издаденото уведомително писмо. Позоваването на извършените справки, проверки и т.н. в тяхната съвкупност представляват фактическите основания, съответстващи на посоченото в процесната заповед правно основание, което е мотивирало административният орган да вземе решението си.

 

По изложените мотиви, съдът приема, че е спазено и изискването на чл.59, ал.2, т.4 от АПК при издаване на оспорвания в настоящото производство индивидуален административен акт.

 

По изложените съображения, съдът намира, че обжалваният административен акт е законосъобразен, а подадената против него жалба като неоснователна следва да бъде отхвърлена.

 

 

         Мотивиран от гореизложеното, Съдът

 

Р    Е    Ш    И    :

 

         ОТХВЪРЛЯ жалбата на  „Фанагория травел“ ЕООД, ЕИК ***, гр.***, представлявано от управителя К.И.С., против заповед № Т-РД-16-225/07.09.2021 г. на Министъра на Туризма в частта ѝ по т.79 от списък – приложение 1.

 

           Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховният административен съд в  14 - дневен срок от съобщаването на страните за неговото изготвяне.

                                                                 

                             Председател: