Решение по дело №418/2022 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1120
Дата: 16 юни 2022 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20227180700418
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№ 1120/16.6.2022г. 

 

гр.Пловдив, 16 . 06 . 2022г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на шести юни през две хиляди двадесет и втора година, в състав :

                                                                            Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 418/2022г., за да се произнесе, взе предвид следното :

            М.Д.Н.,*** обжалва Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1030-000111/26.01.2022г. на Началник Група в сектор Пътна Полиция към ОД МВР-Пловдив, изразяваща се в прекратяване на регистрацията на ППС за срок от 6 месеца.

            Становища на страните :

            - Жалбоподателят счита заповедта за незаконосъобразна поради допуснати нарушения на материалния и на процесуалния закон, както и несъответствие с целта на закона.  Поддържа, че административния акт е издаден без да е установено нарушение, тъй като не са изчакани резултатите от кръвни изследвания.

- Ответникът Началник Група в сектор Пътна Полиция към ОД МВР-Пловдив в писмено становище счита жалбата за неоснователна. Твърди, че безспорно е установено управление на МПС под въздействие на наркотични вещества, установено чрез качествена проба с полеви тест Dreger Drug Check 3000. Предвид констатирани признаци на извършено престъпление по чл.343Б ал.3 НК, с мотивирана резолюция от 27.01.2022г. административнонаказателното производство по АУАН от 26.01.2022г. е прекратено с оглед образуване на досъдебно производство, но въпреки променената правна квалификация на деянието, правното основание за издаване на заповедта остава същото – чл.171 т.2А б.Б ЗДв.П. При уважаване на жалбата е заявено възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение и намаляването му до минималния според Наредба № 1/2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

            - Окръжна прокуратура-Пловдив не участва в съдебното производство.

            Жалбата е подадена в срока по чл.149 ал.1 от АПК. Съобщаване на акта е извършено посредством разписка за получаване на 03.02.2022г., удостоверяване за което се съдържа в заповедта, л.4 гръб. Жалбата е подадена на 04.02.2022г. Оспорващото лице е адресат на ограничителен акт, поради което оспорването е с правен интерес и в срок - допустимо.

            1. На основание чл.168 ал.1 АПК съдът дължи проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК и не се ограничава само с обсъждане на възраженията, заявени от оспорващото лице. Към страните са отправени указания по доказателствата и доказателствената тежест при насрочване на делото /л.22/ и се съобразява задължението им да съдействат за установяване на истината /чл.171 ал.4 АПК/.

            1.1. Ответникът представи и по делото са приети : Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на Директор ОДМВР-Пловдив, I, т.7 /относно предоставени правомощия за издаване на административния акт, л.14/ и министерска заповед от 09.12.2016г., в изпълнение на която е издадена първопосочената; Заповед от 07.05.2020г. за преназначаване на старши инспектор М.М. на ръководна длъжност Началник на Група в сектор Пътна полиция при ОД МВР – Пловдив; АУАН № АД227767/26.01.2022г. /л.6/ – отразено е, че на 26.01.2022г., около 13.50ч., в гр.Пловдив на ул.Трети март до № 5, посока изток-запад, М.Н. управлява личния си лек автомобил фолксваген шаран с рег.№ **** /справка за собственост на МПС се съдържа в приети по делото материали от ДП № 56/2022г., РП – Пловдив, л.88/  след употреба на наркотични вещества или техните аналози, изпробван с полеви тест Dreger Drug Check 3000 STK6 C LOT ARPC-0023, REF № 8327961, годен до 2022-09, скалата на който е отчела положителна проба за употреба на „ТНС“ /марихуана/, като пробата е показана на водача и е издаден талон за медицинско изследване № 0066409, като в АУАН не са отразени обяснения / възражения – „не“; талон за изследване № 0066409 от 26.01.2022г., в който е удостоверено „приемам“ от страна на М.Н. – талонът съдържа уведомяване на лицето за явяване в УМБАЛ „Свети Георги” до 45 минути от връчването му в 14.50ч.; справка за нарушител /водач; протокол за извършената проверка за употреба на наркотични вещества или упойващи средства от 26.01.2022г. с начало на проверката 13.55ч. и край на проверката 14.15ч.; лист за преглед на пациент от 26.01.2022г. – 15.41ч.  с данни за взети кръв и урина в 15.15ч. вр. с талон № 0066409; протокол за медицинско изследване от 26.01. 2022г.; докладна записка от 26.01.2022г. с данни за поведението на водача при проверката на 26.01.2022г. около 13:50ч., вкл. с констатация след справка в ОДЧ към 01 РУ гр.Пловдив за това, че М.Н. е криминално проявен по линия разпостранение на наркотични вещества, както и с информация за резултат от теста и отвеждане на лицето до УМБАЛ Свети Георги, където е дал кръв за медицинско изследване, вкл. за задържане на Н. за срок от 24часа; мотивирана резолюция № 22-1030-М000044 от 27.01.2022г. на длъжностното лице – издател на оспорената заповед /л.5/, с която на основание чл.33 ал.2 ЗАНН е прекратено административнонаказателното производство по АУАН № АД 227767/26.01.2022г. поради констатирани признаци на извършено престъпление по чл.343Б ал.3 НК.

            1.2. Фактическата установеност е квалифицирана за нарушение на чл.5 ал.3 т.1 пр.2-ро ЗДв.П : „На водача на пътно превозно средство е забранено: 1. (изм. – ДВ, бр. 101 от 2016 г., в сила от 21.01.2017 г., бр. 77 от 2017 г., в сила от 26.09.2017 г.) да управлява пътно превозно средство с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или след употреба на наркотични вещества или техни аналози;“.

Текстово нарушението е описано в заповедта със съдържанието от АУАН. В административния акт са възприети изцяло данните от АУАН по отношение дата, час и място на извършване на нарушението. Същите не са оспорени от жалбоподателя.

Правното основание за налагане на ПАМ е чл.171 т.2А б.Б ЗДв.П : „прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство: с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда и/или е употребил наркотични вещества или техни аналози, както и при отказ да му бъде извършена проверка с техническо средство и/или с тест за установяване концентрацията на алкохол и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, или не изпълни предписанието за изследване с доказателствен анализатор или за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване на концентрацията на алкохол в кръвта му и/или за употреба на наркотични вещества или техни аналози – за срок от 6 месеца до една година;”.

Срокът в заповедта е 6 месеца /минимален по закон/.

            2. В хода на делото са приети /л.25 и сл./ : Протокол за приемане/предаване на биологични проби за химико-токсикологичен анализ в химикотоксикологична лаборатория от 31.01.2022г. – пробите са предадени на Военномедицинска академия – София; материали от досъдебно производство /ДП/ № 56/2022г. – РП Пловдив; отговор от Военномедицинска академия, гр.София с резултат от извършеното изследване – според Съдебна химико-токсикологична /токсикохимична/ експертиза по ДП № 56/2022г. от 19.04.2022г. : от извършените изследвания на предоставените проби кръв и урина от лицето М.Н. НЕ се установи наличие на наркотични вещества /л.104, 105/;  Постановление за прекратяване на наказателно производство № 56/2022г., РП – Пловдив /л.107 и сл./.

3. Обжалваната заповед е издадена от М.М., Началник Група към сектор Пътна полиция при ОД МВР – Пловдив. Съгласно чл. 172 ал. 1 от ЗДвП принудителните административни мерки по чл. 171, т. 1, 2, 2а, 4 и т. 5, буква "а", т.6 и т.7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно тяхната компетентност или оправомощени от тях длъжностни лица. Представената Заповед № 317з-391/06.02.2017г. на Директора на ОД МВР - Пловдив, т.7 – Пловдив относно определяне на длъжностни лица от ОД МВР – Пловдив да прилагат с мотивирана заповед принудителните административни мерки по чл.171 т.1, 2, 2а, 4, 5, б.А и т.6 ЗДв.П изключва съмнение за компетенции на издалия заповедта административен орган, компетентен в пределите на неговата материална /предметна/ и териториална компетентност.

По отношение мотивите - те може да се съдържат в относими към издаването на административния акт доказателства, след като същите са част от административната преписка и органът се е позовал на тях / ТР № 16 от 1975г. на ОС на ГК на ВС/. Хипотезата е приложима в конкретния случай. Оспорената заповед съдържа фактически основания, обосновали разпоредителната й част – административният орган се е позовал на АУАН и на талон за изследване. Установените факти са били основание за налагане на ПАМ по приложените правни основания - чл.22 ЗАНН и чл.171 т.2А б.”Б” ЗДв.П. Задължението за обосноваване на административния акт от фактическа страна е за органа – издател, който в конкретния случай не е допуснал нарушение на административно производствените правила и ясно е изразил волята си посредством позоваване на АУАН - официален документ.

3.1. Адресатът на заповедта правилно е определен - с фактическото прилагане на мярката собственикът на МПС се лишава от възможността да ползва превозното средство съобразно неговото предназначение и правните й последици пораждат действие пряко и непосредствено в неговата правната сфера, поради което именно собственикът е по силата на закона адресат на акта, с който е наложена оспорената ПАМ по чл.171 т.2А б.“Б“ ЗДв.П.

3.2. По отношение определеният срок на действие на ПАМ : При определяне срока на мярката в рамките на предвидените от закона минимум и максимум, административният орган действа при условията на оперативна самостоятелност. С арг. от чл. 169 АПК в този случай законът не предоставя на съда правомощие за произнасяне вместо органа - с изменение на административния акт и определяне на по-кратък срок на наложената ПАМ. В хипотеза на определен срок в нарушение на чл. 169 АПК, съдът следва да отмени акта изцяло / Решение № 14225 от 17.11.2020г. на ВАС по адм. д. № 7937/2020г., I о.;  Решение № 9501 от 14.07.2020г. на ВАС по адм. д. № 2526/2020г., I о.; Решение № 11465 от 27.09.2018г. на ВАС по адм. д. № 3490/2018г., I о.; Решение № 910 от 23.01.2018г. по адм. д. № 9379/2017г. на ВАС и Решение № 10336/2.08.2018г. по адм. д. № 3096/2018г. – Седмо О./. Срокът на действие на оспорената ПАМ е 6 месеца – минималният според закона.

3.3. Съгласно чл. 23 от ЗАНН, случаите, когато могат да се налагат ПАМ, техния вид, органите, които ги прилагат и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване, се уреждат в съответния закон или указ и в частност според чл. 171 ал. 1 ЗДв.П принудителните административни мерки се налагат за осигуряване безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения по този закон, поради което са от вида на преустановяващите ПАМ. ПАМ се прилага без оглед на вината и не съставлява административнонаказателна санкция, вкл. не се подчинява на режима на ЗАНН и на НК. Принудителната административна мярка се налага при обективно извършване на нарушение. Принудителната мярка не е насочена към личността на дееца – да санкционира неправомерното му поведение, а към правните последици от неправомерното поведение – да се предотврати и преустанови административното нарушение – чл. 22 ЗАНН.

В конкретиката на фактите по делото и в частност – резултатът от Съдебна химико-токсикологична /токсикохимична/ експертиза по ДП № 56/2022г. от 19.04.2022г., следва извод за отсъствие на обективния признак от състава на нарушението. Актът за установяване на административно нарушение № АД227767/26.01.2022г. има доказателствена сила до доказване на противното съгласно чл. 189 ал. 2 ЗДв.П и в случая придадената презумптивна доказателствена сила на АУАН е опровергаване при съдебно оспорване на заповедта, с представяне на убедителни доказателства за противопоставими факти.

В ЗДв.П изрично не е посочено, че при издаване на талон за медицинско изследване, компетентният административен орган за издаване на заповед за ПАМ е длъжен да изчака определен в закона срок, в който да бъде извършено изследване и да му бъдат изпратени Протоколът за медицинско изследване и Протоколът за химическо изследване. Независимо от това, талонът за изследване съдържа задължение за изпращане на съответната структура на МВР, сектор Пътна полиция ОД МВР-Пловдив – както протокол за медицинско изследване, така и протоколът за химическо изследване, което задължение е за медицинските заведения /по вземане на проба и по извършване на химическо изследване/ - чл.27 от Наредба № 1 от 19.07.2017г. за реда за установяване концентрацията на алкохол в кръвта и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози /наредбата/. Резултатът от химикотоксикологично изследване за установяване употреба на наркотични вещества или техни аналози от изследваните биологични проби, взети от М.Н. е - отсъствие на наркотични вещества. Следователно, фактическото основание за издаване на оспорената заповед е опровергано посредством един от способите за тази цел, като се съобрази разпоредбата на чл.3а от Наредба № 1 от 19.07.2017г., регламентираща хипотеза при отказ от извършване на тест с техническо средство за установяване употребата на наркотични вещества или техни аналози, както и при неприемане показанията от теста, но същевременно и в хипотеза, когато лицето е изпълнило предписанието за медицинско изследване и вземане на биологични проби за извършване на химическо и/или химико-токсикологично лабораторно изследване за установяване употреба на наркотични вещества или техни аналози.  Способът за опровергаване на фактическото основание за издаване на заповедта – управление на МПС след употреба на наркотични вещества или техните аналози при направен полеви тест, е провеждане на медицинско и химико-токсикологично лабораторно изследване, резултатът от което да е отсъствие на наркотични вещества или техни аналози, при издаден талон за изследване. Способът цели проверка с резултат, поради което явяването в медицинско заведение в изпълнение на указанията в издаден талон не е отрицателна предпоставка за издаване на ПАМ. Резултатът от химикотоксикологично изследване за установяване употреба на наркотични вещества или техни аналози от изследваните биологични проби в случая отрича употреба на наркотици към момента на издаване на заповедта, при взети проби в указан времеви порядък. Възможността да бъде опровергано основанието за издаване на заповедта е отрицателен резултат от изследването на кръвна проба, тъй като при осъществена предпоставка – положителна проба при проверка с техническо средство / полеви тест, административният орган е длъжен да издаде заповед при условията на обвързана компетентност.

При наличие на изследване, опровергало резултат от техническо средство/полеви тест, следва да бъде възприет за валиден резултатът от токсикологично лабораторно изследване за установяване на употребата на наркотични вещества или техни аналози с арг. от чл.174 ал.4 ЗДв.П : „Редът, по който се установява концентрацията на алкохол в кръвта на водачите на моторни превозни средства, трамваи или самоходни машини и/или употребата на наркотични вещества или техни аналози, се определя с наредба на министъра на здравеопазването, министъра на вътрешните работи и министъра на правосъдието.”. Идентично е разрешението и в чл.171 т.1 б.”б” ЗДв.П от Глава шеста „Принудителни административни мерки” - „при наличие на изследване от кръвна проба или изследване с доказателствен анализатор по реда на чл. 174, ал. 4 установените стойности са определящи”. Това разрешение се отнася и за ПАМ на основание чл.171 т.2А б.”б” ЗДв.П. Според относимите разпоредби, възможността да бъде опровергано основанието за издаване на заповедта – управление на МПС след употреба на наркотични вещества, наличието на които е установено с полеви тест, е отрицателен резултат от изследване на кръвна проба.

При тези обстоятелства следва извод за основателност на жалбата. Не са претендирани съдебни разноски от оспорващото лице.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.172 ал.2 АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

Отменя Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № 22-1030-000111/26.01.2022г. на Началник Група в сектор Пътна Полиция към ОД МВР-Пловдив.

Решението не подлежи на обжалване.

 

 

Административен съдия :