О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
гр. Велико Търново, 21.07.2017г.
Административен съд – гр. Велико
Търново, V–ти състав, в закрито съдебно
заседание на двадесет и първи юли две хиляди и седемнадесета година, в състав:
СЪДИЯ-ДОКЛАДЧИК: Мария Данаилова
като
разгледа докладваното от съдия Данаилова адм.
д. № 136/2016г. по описа на Административен съд – гр. В Търново,
за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 176 от
Административнопроцесуален кодекс (АПК).
Образувано е по искане на
Община Провадия, гр. Провадия, ул. Дунав № 39, област Варна, представлявана Ф.К.Ф.,
чрез адв. Г.Н. за допълване на Решение № 157/16.05.2016 година, постановено по
адм. дело № 136/2016г. Липсвало произнасяне, относно задължението на общината,
фиксирано от административния орган в размер на 4 822 429.53лв.,
доколкото сумата значително надхвърляла размера на неверифицираните разходи.
Нито в мотивите, нито в диспозитива на съдебния акт се съдържали съображения и
разпореждане относно налични за бенефициера задължения към МОСВ, размер и начин
на образуване. Пораждала се неяснота и съмнение относно волята на съда. Моли за
постановяване на допълнително решение, касаещо финансовото задължение на Община
Провадия.
Ответникът - Главен директор на Главна дирекция „Оперативна
програма околна среда“ и ръководител на Управляващия орган на Оперативна
програма „Околна среда 2007 – 2013г., към настоящия момент не заема становище
по искането.
От събраните по делото
доказателства съдът приема за установено следното: С Решение № 157/16.05.2016 по
адм. дело № 136/2016г., чието допълване се иска, настоящият състав е оставил без разглеждане и прекратил производството
по жалбата на Община Провадия против Уведомление за
верифицирани суми изх. № 08-00-4700/12.11.2015г. на ръководител на УО на
Оперативна програма Околна среда при Министерството на околната среда и водите
в частта, с която е отправена покана за доброволно изпълнение; ОТМЕНИЛ по
жалба на Община Провадия с
административен адрес гр. Провадия, ул. Дунав № 39, област Варна,
представлявана от кмета Ф.К.Ф. Уведомление за верифицирани суми изх. №
08-00-4700/12.11.2015г. на ръководител на УО на Оперативна програма Околна
среда при Министерството на околната среда и водите в частта, с която не са верифицирани сумите по финансова
корекция в размер на 2 117 817.62лв. по договор № 101/15.05.2012г. и
финансова корекция в размер на 756 909.07лв. по договор № 102/15.05.2012г.; ИЗПРАТИЛ преписката
на ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Околна среда 2007
– 2013г.“ при Министерството на околната среда и водите за произнасяне в
съответствие с дадените задължителни указания по тълкуването и прилагането на
закона; ОТХВЪРЛИЛ жалбата в останалата
част; ОСЪДИЛ Министерството на околната среда и водите, гр. София, бул.
„Мария Луиза“ № 22 да заплати на Община Провадия сумата 6646.52 лв.
(шест хиляди шестстотин четиридесет и шест лева и петдесет и две стотинки)
разноски по делото, както и осъдил Община Провадия да
заплати на Министерството на околната среда и водите,
гр. София, бул. „Мария Луиза“ № 22 сумата 181.75 лв. (сто осемдесет и един лева и
седемдесет и пет стотинки) разноски по делото.
Решението е връчено на Община
Провадия на 01.06.2017 година. Молбата за допълване на решението е постъпила с
вх. № 3615/05.07.2016 г., съдържаща се в пощенски плик с клеймо от 03.07.2017г.
От 12.06.2017г. и
15.06.2017г. са постъпили касационни жалби и от двете страни по спора,
съответно Главен директор на Главна дирекция
„Оперативна програма околна среда“ и ръководител на Управляващия орган на
Оперативна програма и Община
Провадия.
Във връзка с тази
фактическа обстановка съдът прави следните правни изводи:
Молбата за допълване на
съдебното решение е подадена от страна в производството по делото и в срока по чл. 176, ал. 1
от АПК.
Според правната теория
непълно е решението, когато липсва формирана воля на съда относно част от
спорното право или по един от предметите на иска, или по допълнителни искания,
свързани с главния спорен предмет. При непълното решение законът има предвид
абсолютната липса на формирана в диспозитива на съдебния акт воля на съда
относно целия спорен предмет, въведен с фактите и обстоятелствата, посочени в
основанието на жалбата и от съдържанието на претендираното право, каквато липса
в конкретния случай не се констатира. За да е налице хипотеза на непълно решение
е необходимо съдът да не се е произнесъл по цялото направено искане.
Постановяването на допълнително решение предпоставя такава непълнота, която
може да се отстрани, без да се променя постановения вече правен
резултат. Не е налице непълно решение, когато съдът е отразил напълно
формираната своя воля, какъвто е настоящият случай.
В случая, диспозитивът на
съдебния акт отразява напълно формираната воля на съдебния състав по целия
предмет на спора. С диспозитива на решението е формирана воля по целия предмет на
горестоящия съдебен контрол, тъй като в последната му част е ОТХЪРЛЕНА ЖАЛБАТА
В ОСТАНАЛАТА ЧАСТ. По този начин очевидно настоящата инстанция е изчерпила предмет
на делото като се е произнесла с отхвърлителен диспозитив и не е налице спор,
който е останал висящ. Този правен резултата не може да бъде променян в
производство по допълване на решението по чл. 176 от АПК. Принципно съдът е длъжен да се произнесе
служебно по законосъобразността на административния акт независимо от
посочените от оспорващия основания и искане - чл. 168, ал. 1 АПК. Резултатът обаче от това
произнасяне е посочен в разпоредбата на чл. 172, ал. 2 от АПК като съдът разполага с посочените
там възможности - да обяви нищожността на оспорения административен акт, да го
отмени изцяло или отчасти, да го измени или да отхвърли оспорването. Това
предопределя и диспозитивите на съдебните решения. В случая с решението, чието
допълване се иска жалбата е частично уважена и частично отхвърлена, както и
производството прекратено в друга част. С отхвърлянето на жалбата в останалата
неуважена част, не е налице друго искане, по което съдът да не се е произнесъл.
Видно от изложените в искането за допълване съображения молителят счита невъзможността
си да разбере как органът е формирал посочената в оспорения акт сума за
непълнота на решението. Това обаче е въпрос по преценка законосъобразността на
оспорения акт и при наличието на отхвърлителен диспозитив за останалата част на
жабата, дори и да се приеме, че липсват мотиви, а не диспозитив, то този
пропуск следва да бъде преценявано в производството по касационното обжалване
на решението. Не е непълно решение, когато съдът е пропуснал да изложи мотиви в
съдебния си акт по иначе напълно формираната своя воля. В този смисъл Определение
№ 2601/01.03.2017г. на ВАС по адм. дело № 14296/2016г., ІІ о. и Определение №
2459 от 27.02.2017г. на ВАС по адм. дело № 1427/2016г., VІІо.
За пълното на настоящото
изложение съдът намира за необходимо да отбележи, че в случая са налице мотиви
за формираната с диспозитивите воля. Общата стойност на представените за
верифициране заверени копия на фактури, във връзка с наложената финансова
корекция по договор № 101/15.05.2012г., както следва: № 1/20.07.2012г., №
12/25.01.2013г., № 16/05.02.2013г., № 19/27.02.2013г., № 24/28.03.2013г., №
29/21.08.2013г., № 32/23.08.2013г., № 36/05.11.2013г., № 38/14.12.2013г. и №
39/14.12.2013г. е в размер на 9 503 329.61 лв., без ДДС. Ръководителят
на УО на ОПОС е приспаднал стойността на наложената от страна на Община
Провадия неустойка в размер на 1 032 059 лв. и върху така
верифицираната сума от 8 471 270.48лв. е наложил финансова корекция в
размер на 25%, определена в писмо с изх. № 08-00-423/23.01.2014г., която е в
размер на 2 117 817.62 лв. (8 471 270.48лв. х 25% =
2 117 817.62лв., каквато сума е посочена в обжалваното писмо и разгледана
с решението, чието допълване се иска. Общата стойност на представените за
верифициране заверени копия на фактури, във връзка с наложената финансова
корекция по договор № 102/15.05.2012г., както следва: № 2/20.07.2012г., №
4/26.11.2012г., № 5/26.11.2012г., № 8/30.11.2012г., № 9/30.11.2012г., №
30/21.08.2013г., № 25/28.03.2013г., № 21/27.02.2013г., № 20/27.02.2013г., №
18/05.02.2013г., № 17/05.02.2013г., № 14/25.01.2013г., № 13/25.01.2013г. и № 31/21.08.2013г.
е в размер на 3 027636.26лв., без ДДС. Ръководителят на УО на ОПОС е верифицирал
всички направени от страна на Община Провадия разходи по договор
102/15.05.2012г., като финансова корекция в размер на 25% е наложена върху
стойността на всички верифицирани разходи по цитирания договор, която е в
размер на 756909.06лв. (3 027 636.26лв. х 25% = 756 909.06лв., каквато
сума е посочена в обжалваното писмо и разгледана с решението, чието допълване
се иска. Общата стойност на представените за верифициране заверени копия на
фактури, във връзка с наложената финансова корекция по договор №
163/14.12.2011г., както следва: № 14/09.12.2013г., № 13/06.12.2013г.,
12/06.12.2013г., № 2/23.01.2013г., № 3/23.01.2013г., № 4/23.01.2013г. и №
6/23.01.2013г. е в размер на 290 000 лв., без ДДС. Ръководителят на УО на ОПОС
е приспаднал стойността на наложената от страна на Община Провадия неустойка в
размер на 87 000 лв. и върху така верифицираната сума от 203 000.00лв. е
наложил финансова корекция в размер на 25%, определена в писмо с изх. № 1420/11.04.2014г.,
която е в размер на 50 750лв. (203 000лв. х 25% = 50 750лв., каквато сума
е посочена в обжалваното писмо и разгледана с решението, чието допълване се
иска. Разгледана са и неверифицираната сума в размер на 371 829.90лв.,
представляваща възстановим ДДС, недопустим за финансиране от ОПОС; неверифицирани
суми по договор № 101/15.05.2012г. в размер на 1 032 059.13бв. и по
договор № 163/14.12.2011г. в размер на 87 000 лв., наложени от Община
Провадия неустойки за забава изпълнението по тези два договора. Отчетените от
бенефициера допустими разходи без ДДС в Окончателен доклад към ОИС № 11,
таблица „Финансово изпълнение“ са общо 13 353 521.08лв. Сумата е
коригирана, тъй като в бюджетно перо команадировки в общата стойност от
3 418.83 лв. е включена сума от 34.98лв. ДДС по фактури за нощувки. Общо
отчетените от бенефициера разходи без ДДС са в размер на
13 353 486.11лв. За да се достигне до размера на допустимите разходи,
извършени в изпълнение на проекта от отчетените разходи се изваждат общо
4 046 579.45лв., които са наложените финансови корекции в общ размер
2 925 476.68лв. Неверифицираните разходи по проекта са общо
1 121 102.77лв. Окончателният размер на допустимите разходи по
проекта е 9 306 906.66лв., окончателния размер на БФП по проекта
8 961 620.42лв., а собствения принос от допустими разходи 345 286.24лв.
В решението са разгледани и разходите за организация и управление.
Надвишението, което не подлежи на плащане е в размер на 77 144.23лв.,
извършените разходи за сметка на БФП – 973 306.27лв.; максималния размер
за изплащане на БФП 896 162.04лв. Налице са и мотиви по отношение на
разходите за публичност. Надвишението, което не подлежи на плащане е в размер
на 11 888.14лв., извършените разходи за сметка на БФП – 17 923.24лв.,
като максималния размер за изплащане на БФП за разходи за публичност са в размер
на 29 811.38лв.
Тъй като с решението си
съдът се е произнесъл по цялото оспорване, процесуалната предпоставка по чл. 176, ал. 1 АПК за неговото
допълване обаче не съществува и поради това искането за допълнително решение е
недопустимо. В настоящия случай постъпилата молба е недопустима, тъй като не е
налице непълнота на решението. Дори дължимите съдебни разноски са изчислени на
база целия материален интерес, по който е налице произнасяне.
Съгласно
Решение № 10653/15.07.2013г. по адм. дело № 5960/2013г. на ВАС, VІ о. ако с
решението си съдът се е произнесъл по цялото оспорване, процесуалната
предпоставка по чл. 176, ал. 1 АПК за неговото допълване не съществува и поради
това искането за допълнително решение е недопустимо, а не неоснователно (опр. №
2409 от 04.03.2008 г. по адм. д. № 2686 от 2008 г., опр. № 826 от 17.01.2012 г.
по адм. дело № 7948 от 2011 г., двете на ВАС-ІІ отд., опр. № 1270 от 24.01.2012
г. по адм. д. № 5430 от 2011 г. на ВАС-7чл. с-в и др.). Процесуално
недопустимото искане за допълване на съдебно решение се оставя без разглеждане,
а не без уважение. Съдът внася делото в открито заседание с призоваване на
страните само когато с решението си не се е произнесъл по цялото искане и
следва да издаде решение за неговото допълване. Няма процесуална пречка
недопустимо искане за допълване на решение да бъде оставено без разглеждане с
определение в закрито заседание (така опр. № 4759 от 02.04.2012 г. по адм. д. №
3329 от 2012 г. на ВАС-5чл. с-в).
Предвид изложените
съображения и на основание чл. 176, ал. 2
от АПК
Административен съд Велико Търново, пети състав
О
П Р Е
Д Е Л И:
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искане
на Община Провадия, гр. Провадия, ул. Дунав № 39, област Варна, представлявана Ф.К.Ф.,
чрез адв. Г.Н. за допълване на Решение № 157/16.05.2016 г., постановено по адм.
дело № 136/2016г.
Определението може да
бъде обжалвано с частна жалба пред Върховен административен съд на Република
България в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ -
ДОКЛАДЧИК: