Определение по дело №70/2022 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 април 2022 г.
Съдия: Спас Костов Спасов
Дело: 20227200700070
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 февруари 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

гр.Русе, 20.04.2022 г.

         Административен съд-Русе, II-ри състав, в закрито заседание на 20 април през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

                                                                                    СЪДИЯ: Спас Спасов

като разгледа докладваното от съдията адм. д. № 70 по описа за 2022 г., за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл. 628 от Гражданския процесуален кодекс ГПК) във връзка с чл. 144 от Административнопроцесуалния кодекс АПК).

Образувано е по жалба на М.Г.М.,  чрез адв. М., против решение № 16/31.01.2022 г., издадено от директора на ТД на НАП – Варна, офис Русе. С жалбата и с отделна нарочна молба е направено искане за отправяне на преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз съгласно чл. 267, първи параграф, буква „б“ от Договора за функционирането на Европейския съюз (ДФЕС) със следните въпроси:

„Следва ли да има пряко приложение чл. 21 от Директива (ЕС) 2019/1023 на Европейския парламент и на Съвета, след като в българското законодателство не са налице разпоредби, регламентиращи опрощаване задължения на длъжник – търговец     за който производството по несъстоятелност е приключило и не са налице дерогации в националното право от посочените правила (напр. отказ или ограничаване на опрощаването на дълга, или отмяна на опрощаването), като тези ограничения следва да установени изрично и то „при ясно определени обстоятелства и когато такива дерогации са надлежно обосновани“ и са в насоките, очертани от Директивата за преструктуриране и несъстоятелност – чл. 23 от Директивата?“

2. „Ако отговорът на този въпрос е положителен, а и не само и независимо от това, това дава ли право на частноправен субект (като жалбоподателя) да се позове директно на разпоредбата на чл. 21 от директивата, защото тя е безусловна, ясна и създава за субекта право на опрощаване, когато субектът е спазил своите задължения, когато такива задължения съществуват съгласно националното право, да получат опрощаване на задълженията си при изтичане на срока за опрощаване, без да е необходимо да подават молба до съдебен или административен орган за откриване на производство, в допълнение към производствата по параграф 1?“

Ответната страна – директор на ТД на НАП – Варна, офис Русе, в дадения 14-дневен срок не изразява становище.

Съдът, намира искането за неоснователно.

За да възникне необходимост, респективно – за да бъде длъжна националната юрисдикция да отправи преюдициално запитване във връзка с приложимостта на правото на ЕС по конкретен спор, с който е сезирана, следва да е налице съмнение относно приложимостта и действието на разпоредбите на правото на ЕС към правоотношението, обект на съдебен контрол. Процедурата, уредена в чл. 267 ДФЕС е инструмент за сътрудничество между СЕС и националните юрисдикции, чрез които ЕС предоставя на националните юрисдикции елементите за тълкуване на правото на Европейския съюз, необходими им за решаването на даден спор, с който са сезирани. От разпоредбата на чл. 267 ДФЕС и постоянната практика на СЕС следва, че националният съд е длъжен да отправи преюдициално запитване винаги, когато е налице съмнение относно приложението на разпоредба от правото на ЕС.

В случая е повдигнат спор относно законосъобразността на отказ на право на опрощаване на задължения, касаещи заличен едноличен търговец.

Посочените в искането въпроси касаят приложението на принципа на директния ефект и по-конкретно наличието на вертикален директен ефект от нетранспонирана изцяло или нетранспонирана частично в срок директива. Приложението на посочения принцип е материалноправен въпрос, който е част от съдебната проверка на законосъобразността на обжалвания административен акт.

Съгласно чл. 268 ГПК отправянето на преюдициално запитване предполага тълкуването на разпоредба от правото на Европейския съюз или тълкуването и валидността на акт на органите на Европейския съюз да е от значение за правилното решаване на делото. Доколкото СЕС има правомощие да тълкува ДФЕС, актовете на институциите, органите, службите или агенциите на Съюза, в настоящия случай не се търси преценка за съответствие на национална норма с разпоредба от Правото на ЕС или на акт на институциите и органите на Съюза. Въпросите са свързани с наличие на директен ефект на директива и нейното проявление чрез процесуален способ на националното право, която юридическа техника не е релевантна към производството за отправяне на преюдициално запитване и не подлежи на тълкуване от СЕС.

Поради това съдебният състав счита, че предметът на спора е напълно изяснен, значението и смисълът на разпоредбите са напълно ясни и небудещи съмнение, поради което приема, че не са налице предпоставките за отправяне на преюдициално запитване до СЕС по така поставените въпроси.

С оглед изложеното, настоящият състав счита, че не са налице предпоставки за сезиране на Съда в Люксембург и направеното искане за отправяне на преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз следва да се остави без уважение като неоснователно.

Воден от горното настоящият състав на Административен съд - Русе

ОПРЕДЕЛИ:


ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искане на М.Г.М. за отправяне на преюдициално запитване до Съда на Европейския Съюз.
Определението не подлежи на обжалване.

 

СЪДИЯ: