Определение по дело №189/2021 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 462
Дата: 11 юни 2021 г. (в сила от 22 юни 2021 г.)
Съдия: Христинка Данчева Димитрова
Дело: 20217270700189
Тип на делото: Частно административно дело
Дата на образуване: 11 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№……..

гр.Шумен, 11.06.2021г.

 

 

Административен съд - град Шумен, в закрито заседание на единадесети юни две хиляди двадесет и първа година в състав:

 

Административен съдия: Христинка Димитрова

 

като разгледа докладваното от съдията ЧАД № 189 по описа за 2021г. на Административен съд – гр. Шумен,  за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.250 и сл. от Административно процесуалния кодекс (АПК).

         Образувано е по искане на С.В.Б. *** за защита срещу неоснователни действия на ОДМВР – Шумен, сектор «Пътна полиция» - Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б. «а» от Закона за движение по пътищата № 21-0869-000438 от 07.06.2021г.

Оспорващият сочи, че на 06.06.2021г. при управление на лек автомобил с рег.№ *****, собственост на неговия баща В.М.Б.бил спрян за проверка от служители на сектор «ПП». Представил е СУМПС, издадено във Великобритания. След извършената проверка, полицейските служители му казали, че трябва да смъкнат регистрационните табели на автомобила и той е спрян от движение.

Жалбоподателят счита, че издадената заповед противоречи на Конвенцията за движението по пътищата, поради което отправя искане на основание чл.250 от АПК за прекратяване на Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б. «а» от Закона за движение по пътищата № 21-0869-000438 от 07.06.2021г., поради незаконосъобразното ѝ прилагане от страна на ОДМВР – Шумен.

Шуменският административен съд, като съобрази предявеното искане и приложените към него доказателства, намира че производството е недопустимо по следните съображения:

От приложения към жалбата АУАН серия GA №441211/06.06.2021г. е видно, че същият е съставен против С.В.Б., за това, че на 06.06.2021г. в гр.Шумен управлява лек автомобил МГ Екзекутив ЕВ с рег.№ *****, собственост на В.М.Б.със СУМПС, издадено от Великобритания, след изтичане на тримесечния срок от датата на влизането му в РБългария – 27.12.2020г., установено чрез справка АИС ГК, като констатираното деяние е квалифицирано като административно нарушение на чл.162, ал.1 от ЗДвП.

Със ЗППАМ № 21-0869-000438 от 07.06.2021г., издадена от полицейски инспектор към ОДМВР – Шумен, сектор «ПП» на В.М.Б.е наложена принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б. «а» от ЗДвП - «прекратяване на регистрацията на лек автомобил МГ Екзекутив ЕВ с рег.№ ***** за срок от 6 месеца, считано от 06.06.2021г.» и са отнети СРМПС № ********* и 2 броя рег.табели *****.

Съдът намира, че от изложеното в искането и приложените към него писмени доказателства не се установява наличието на неблагоприятно засягане на правната сфера на С.В.Б. от изпълнението на ЗППАМ, респективно не е налице правен интерес от търсената защита.  Правният интерес е процесуалноправно понятие и се свързва с призната от закона възможност да се търси съдебна защита. Поражда се от засягане или застрашаване на законни интереси, субективни права и свободи по аргумент от  чл.15, ал.1 от АПК. Правният интерес трябва да е личен и пряк, което означава, че със самата отмяна на оспорения административен акт да се отстрани настъпилото или настъпващото засягане от издаването, респективно изпълнението на административния акт. В този смисъл правният интерес се обуславя от непосредственото негативно или позитивно въздействие в правната сфера на лицето, до което се отнася този акт. В конкретния случай, правата на жалбоподателя не са засегнати лично, пряко и непосредствено с приложената принудителна административна мярка. Приложената със заповед № 21-0869-000438/007.06.2021г. принудителна административна мярка се изразява в прекратяване на регистрацията на лек автомобил «МГ Екзекутив ЕВ» с рег.№ *****, за срок 6 месеца, считано от 06.06.2021г. Адресат на принудителната административна мярка е лицето - собственик на превозното средство. Именно за собственика на МПС като засегната от акта страна възниква правото да я оспори по предвидения в закона ред. В този смисъл правилно в обжалваната заповед административният орган изрично е посочил кой е собственикът на лекия автомобил и по отношение на него е разпоредил прилагането на ПАМ. За жалбоподателя като водач на превозното средство не е налице правен интерес както да оспори тази мярка, така и да искане преустановяване на изпълнението ѝ, тъй като тя не засяга по неблагоприятен начин правната му сфера.

Гореизложените съображения обосновават извод, че настоящото искане е подадено при липса на правен интерес, поради което е процесуално недопустимо.

Наред с изложеното, съдът намира за необходимо да отбележи и следното:

Съгласно разпоредбата на чл.250, ал.1 от АПК всеки, който има правен интерес, може да иска прекратяване на действия, извършвани от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закона. В случая, както се сочи в подаденото искане, действията на полицейските служители от ОДМВР – Шумен се основават на административен акт – ЗППАМ, поради което посоченият ред за защита е недопустим. Спор по законосъобразността на административния акт може да бъде разрешен в производство по неговото обжалване по реда на чл.145 и сл. от АПК, в рамките на което съдът е овластен да провери фактите и законосъобразността на ЗППАМ, в това число и с оглед релевираните доводи за валидността на СУМПС на водача, представено по време на проверката. В случая обаче съдът е сезиран с искане на основание чл.250 от АПК и дължи произнасяне само по така заявения предмет, тъй като е обвързан с очертания в искането петитум. Оспорването е досежно неоснователни действия на административен орган, но доколкото същите се основават на административен акт, не са налице задължителните предпоставки за допустимост на съдебното производство по чл.250 от АПК.

В обобщение на изложеното съдът приема, че настоящото искане е депозирано при липса на правен инетерс от търсената защита, както и липсва годен предмет за съдебно административно производство – извършване на фактически действия от  административен орган, които да не се основават на акт или закон по смисъла на чл.250 от АПК, поради което е процесуално недопустимо и съгласно чл.159, т.1 и т.4 от АПК, следва да се остави без разглеждане, а образуваното съдебно производство да бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл.159, т.1 и т.4 от АПК, Шуменският административен съд

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ искане на С.В.Б. *** за защита срещу неоснователни действия на ОДМВР – Шумен, сектор «Пътна полиция» - Заповед за прилагане на принудителна административна мярка по чл.171, т.2а, б. «а» от ЗДвП № 21-0869-000438 от 07.06.2021г.

ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 189 по описа за 2021г. на Административен съд – Шумен.

 

         На основание чл.160, ал.1 от АПК, определението подлежи на обжалване с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд на РБългария .

          Препис от настоящото определение да се изпрати на страните по реда на чл.137 от АПК.

 

Административен съдия: