РЕШЕНИЕ
№ 581
Силистра, 29.05.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Силистра - IV състав, в съдебно заседание на петнадесети май две хиляди двадесет и четвърта година
в състав:
СЪДИЯ: МАРГАРИТА СЛАВОВА
При секретар ВИОЛИНА РАМОВА като разгледа докладваното от съдия МАРГАРИТА СЛАВОВА административно дело № 20247210700088 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Жалбоподателката Р.Е.Р. ***, Силистренска
област, чрез представител по пълномощие адвокат Т.Г. ***, моли съда да отмени
Решение №2153-18-6/01.03. 24г. на Директора на Териториално поделение на НОИ
(ТП НОИ) гр.Силистра, с което е потвърдено Разпореждане №2113-18-554#4/02.11.23г.
на ръководителя на „Пенсионно осигуряване“,отказващо отпускане на лична пенсия
за осигурителен стаж и възраст (ЛПОСВ) по чл.68 ал.3 от Кодекса за социално
осигуряване (КСО). Пенсионният орган е приел, че оспорващата не отговаря на
изискванията от чл.68 ал.3 КСО, защото не е установила изискуемия действителен
стаж в обем от 15 години (по наличието на другата кумулативно зададена
предпоставка не се спори), като е констатирал, че същият възлиза на 13 години 6
мес. и 29 дни.
Оспорващата
възразява срещу горното установяване, на чиято база е формиран и главният
решаващ извод на ответния орган, като релевира периодите: 08.11.1971г.-
08.11.1972г. - 12 месеца за раждане и отглеждане на първото ѝ дете;
26.09.1973г.-26.11.1974г.- 14 месеца за второ дете и 13.01.
1976г.-29.06.1977г.-16 месеца за трето дете. Твърди, че времето, през което е
била в отпуск по майчинство, макар и зачетено като общ осигурителен стаж,
неправилно било игнорирано при преценката на положения действителен
такъв.Позовава се на чл.9 ал.2 т.1-т.2 КСО,с които е фингиран
като осигурите-лен стаж,без внасяне на осигурителни вноски, периодът на платен
и неплатен отпуск за бременност, раждане и отглеждане на малко дете, което не
било правилно преценено от ответника. Позовавайки се на чл.14 и чл.47 ал.2 КРБ,
поддържа, че майките са поставени под особената закрила на държавата и времето,
през което са раждали и отглеждали своите деца, следвало по хипотеза да се
зачита за действителен стаж. В този контекст счита, че отречените ѝ 3 години 7
месеца и 16 дни - времето, през което е била в отпуск по майчинство и, поради
което не е могла реално да полага труд (т.е. „неработеща майка“), следва да
бъдат признати за действителен стаж и уважено заявлението за отпускане на ЛПОСВ
в хипотезата на чл.68 ал.3 КСО, в какъвто смисъл била и трайната съдебна
практика.Ето защо моли да бъде отменено оспореното решение и потвърденото с
него Разпореждане на ръководителя „ПО“,след което да бъде върната преписката за
ново произнасяне, съгласно указанията на съда. Претендира присъждане на съдебни
разноски.
Ответникът
по жалбата - Директорът на Териториално поделение на НОИ
Силистра, чрез представител по пълномощие гл.юрисконсулт Р.М.-С. (л.72),
поддържа становище за неоснователност на жалбата и настоява същата да бъде
отхвърлена. Счита, че дефинитивната разпоредба на §1 ал.1 т.12 ДР КСО е
приложена стриктно от ответния орган, който, действайки в условията на
обвързана компетентност, не разполагал със свободата, по свие усмотрение, да
тълкува и прилага същата. Придържа се към подробните мотиви, изложени в оспореното
Решение по чл.117 ал.3 КСО, като твърди, че съгласно чл.9 ал.7 КСО
периодите,през които жалбоподателката е родила и отглеждала трите си деца (общо
от 3 години 7 месеца и 16 дни), са зачетени като осигурителен стаж, но същите
не попадали в хипотезите на §1 ал.1 т.12 ДР КСО, поради което е отказано
признаването им за „действителен стаж“, който именно е от значение по чл.68
ал.3 КСО. Независимо от съдебната практика, поддържа, че нормотворецът правел
разлика между „осигурителен“ и „действителен“ стаж, регламентирайки ги по
различен начин, като тази регулация не предвиждала ползваните отпуски по КТ за
бременност,раждане и отглеждане на малко дете,да бъдат преценявани като
действително изслужено календарно време по смисъла на посочената дефинитивна
разпоредба. Не следвало друго и от чл.3ж ал.2 от Указа за насърчаване на
раждаемостта (Обн.ДВ,бр.51/1984г.), тълкуван в
контекста на §9 ал.1 от ПЗР на КСО, водещ до извод за зачитане на
„майчинството“ за осигурителен стаж,но не и за „действителен“ такъв.В обобщение
поддържа законосъобразност на оспорения акт и моли същият да бъде потвърден.
Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение, като заявява и
възражение по чл.78 ал.5 ГПК относно заплатения адвокатски хонорар от
оспорващата.
Производството е по реда на чл.118 ал.2 КСО, във
връзка с чл.145 и сл. АПК.
Съдът като обсъди изложените в жалбата доводи, след преценка на доказателствата
по делото и становищата на страните, съобразно чл.168 ал.1,във връзка с чл.146 АПК,прие следното: Жалбата е процесуално допустима, като подадена срещу
контролен административен акт, в отклонение от правилото на чл.145 ал.2 АПК,по
силата на специалната разпоредба на чл.118 ал.1 КСО; подлежащ на съдебен
контрол; от лице с правен интерес от оспорването; в законоустановения
срок, а разгледана по същество е основателна.
Предмет на съдебния контрол е Решение
№2153-18-6/01.03.2024г. на Директора на ТП на НОИ гр.Силистра, потвърждаващо
Разпореждане №2113-18-554#4/02.11.2023г. на ръководителя на „Пенсионно
осигуряване“,с което е отказано отпускане на ЛПОСВ на основание чл.68 ал.3 КСО
на Р.Е.Р., защото не отговаря на нормативното изискване за положен действителен
осигурителен стаж от 15 години.
Настоящото
пенсионно производство е второ по ред, но видно от разпореждане на л.29 от
делото е, че са преценявани различни факти,като в отказа от 2019г. пенсионният
орган е приел за „действителен стаж“ 13 години 10 месеца и 11 дни, а в
настоящия, същият стаж е вече 13 години 6 месеца и 29 дни, т.е. с 4 месеца
по-малко.Започнало е по Заявление вх.№2113-18-544/26. 07.23г.(л.31-32) за
отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж и възраст, с изрично посочване
на чл.68 ал.3 КСО, подадено от упълномощен адв.Т.И.Г. ***, съгласно приложено в
легализиран превод, нотариално заверено в Република Турция, пълномощно
(л.33-л.34). Със заявлението е представено удостоверение изх.№5508-18-50/
19.06.23г.,издадено от началник отдел „Обединен осигурителен архив“ относно
членството на оспорващата в ТКЗС с.Б.и направени вноски от личния ѝ годишен
доход,което не променя изводите за осигурителния ѝ доход,битуващи в отказа от
2019г.
Началникът
на отдел „Пенсии“ е поискал от отдел „ООА“ при ТП НОИ Силистра, да бъде
извършена проверка на данните от обр.УП-14
№5508-18-50/19.06.23г. за периода 1970-1971г. съгласно намиращите се в архива
на НОИ документи на ТКЗС с.Б.,с цел вярното установяване на стажа на
заявителката. С писмо изх.№5512-18-1670/08.09.23г. същите са потвърдени.
Издадено е удостоверение обр.УП-13 с
изх.№5507-18-2151/03.10.23г. (л.47) за положения стаж в ТКЗС с.Вълкан и е
зачетен изцяло положения стаж в ТКЗС с.Зебил, съгласно приложените два броя обр.УП-13/2019г. Направен е опис на осигурителния стаж на
заявителката (л.48), в който са отразени периодите, през които е била в отпуск
поради бременност (45 дни преди раждането), раждане и отглеждане на деца,
съгласно и приложените по преписката удостоверения за раждане на трите ѝ деца
(л.36-л.38),ведно с Удостоверение за идентичност на лице с различни имена
(л.39).
При
тези данни пенсионният орган установил, че към датата на сезирането му,
заявителката е навършила 71 години 8 месеца и 24 дни, по който факт не може да
има съмнения, и осигурителен стаж от 3 категория - 17 години 2 месеца и 15 дни.
Приел е, че осигурителният ѝ стаж по чл.9 ал.2 т.1 КСО (неработеща майка)
възлиза на 3г. 7м. и 16 дни, но действителният стаж по §1 ал.1 т.12 ДР КСО,
установил в размер на 13 години 6 месеца и 29 дни, защото след новата проверка
от отдел „ООА“ на вече преценяваните удостоверения от 2019г., се е констатирала
разлика от около 4 месеца по-малко действителен трудов стаж. С процесното по
делото Разпореждане №2113-18-554#4/02.11.2023г. (л.49) пенсионният орган е
признал за положен общ осигурителен стаж, включвайки периодите на майчинство, в
размер общо на 17 години 2 месеца и 15 дни, но прилагайки правилото от чл.15
ал.4 от Наредбата за пенсиите и осигурителния стаж (Обн.ДВ,бр.21/2000г.,посл. изм.ДВ,бр.30/24г.) и, съобразно дефиницията от §1
ал.1 т.12 ДР КСО, е установил (изваждайки стажа по чл.9 ал.7 КСО) действителен
стаж в обем на 13 години 6 месеца и 29 дни. Така формираният размер на
действителния стаж по чл.68 ал.3 КСО от ответния орган, не е достатъчен за
възникване на претендираното от жалбоподателката право на ЛПОСВ.
Същата
е релевирала в процеса периодите: 08.11.1971г.-
08.11.1972г. - 12 месеца за раждане и отглеждане на първо дете;
26.09.1973г.-26.11.1974г.- 14 месеца за второ и 13.01.1976г.-29.06.1977г.- 16
месеца за трето дете, което детерминира спора, съсредоточавайки го върху въпроса
- следва ли към признатия действителен осигурителен стаж на заявителката да се
прибави и времето, през което е отглеждала трите си деца (също осигурителен
стаж по аргумент от чл.9 ал.2 т.1-2 КСО),при преценката на кумулативно
изискуемите предпоставки по чл.68 ал.3 КСО, на който ответният орган е дал
категорично отрицателен отговор. Това разрешение на спорния въпрос от
пенсионния орган е неправилно.
Периодите
и общия размер на ползвания от жалбоподателката отпуск за раждане и отглеждане
на трите ѝ деца, не са спорни. Напротив, в пълнота са признати от ответния
орган за общ осигурителен стаж по силата на чл.9 ал.7 КСО. Следователно,
повдигнатият пред съда спор е изцяло за правото, на терена на правилното
тълкуване и прилагане на материалния закон.
Материалноправните предпоставки за пораждане на
процесното лично право към правнозначимия момент са:
навършена възраст в нормативно определения предел от 67 години (вкл.съгл. чл.15
ал.3 НПОС) и най-малко 15 години действителен осигурителен стаж. Съгласно §9
ал.1 ПЗР КСО времето, което се зачита за трудов стаж и за трудов стаж при
пенсиониране, положен до 31.12.1999г., съгласно действащите дотогава
разпоредби, се признава за осигурителен стаж по този кодекс. Към периода на
осъществяване на правно-значимите факти е действал Законът за пенсиите
(отм.),като чл.80 от Правилника за неговото прилагане (също отменен с
ДВ,бр.21/00г.) гласи,че се зачита за трудов стаж времето, прекарано в законноустановения платен и неплатен отпуск, който се
признава от Кодекса на труда. Последният (КТ) винаги е съдържал ясна
регламентация на закрилата на жените-майки. Съгласно приложимата редакция на
чл.60 от КТ от 1951г.(отм.), към ДВ,бр.16/1968г.-работничката има право на
отпуск поради бременност и раждане при първо дете в размер на 120 календарни
дни; при второ - 150 календарни дни; при трето - 180 календарни дни и при
четвърто и всяко следващо - по 120 дни, от които 45 дни преди раждането. Тази
разпоредба е относима към периода на раждане на първото дете на оспорващата.
Видно от редакцията на същия чл.60 на отменения КТ от 1951г. към
ДВ,бр.53/1973г. е, че няма изменение относно релевантните обстоятелства,касаещи
процесния отпуск за второто и третото дете (родени на ***г. и на ***********.).
Установените факти от ответния орган са,че съгласно горната регламентация
жалбоподателката е ползвала отпуск по КТ, което сочи на изпълнено условие от
чл.80 ППЗП (отм.) Относима към спорните периоди е и
уредбата относно „неработещите жени-майки“,с Постановление на МС №61/1967г. за
насърчаване на раждаемостта (Обн.ДВ,бр.2/1968г.),съгласно
което времето за бременност (45 дни преди раждането),раждане и отглеждане на
деца,родени и осиновени след 31.12. 1967г. от неработещи
жени-майки/осиновителки, се признава за трудов стаж. Размерът на трудовия стаж,
който се зачита по този ред, се определя в зависимост от броя и поредността на родените деца.
Ответникът,
в оспореното решение, изрично е посочил разпоредбите на действалото към
релевантните периоди законодателство, без да го обсъжда с оглед предмета на
конкретния пенсионен спор. Ирелевантни са мотивите,
свързани с посочване на разпоредбата на чл.3ж ал.2 от Указа за насърчаване на
раждаемостта (отм.ДВ,бр.32/2002г.),предвид неговата регламентация в темпорално
отношение - разпоредбата е била обнародвана в ДВ,бр.51/1984г., когато
оспорващата вече не е ползвала отпуск за майчинство.
С
идентичен смисъл (на ПМС №61/1967г.) е разпоредбата на чл.9 ал.7 КСО, корелираща съдържателно към регулацията с чл. 9 ал.2 т.1 и
т.2 КСО, съгласно която за осигурителен стаж, без да се правят осигурителни
вноски, се зачита времето на отпуска за бременност,раждане и отглеждане на
дете, каквато е и уредбата с чл.38 ал.3 т.6 НПОС. Следователно, при
общественото осигуряване за майчинство, КСО не прави разлика между лицата,
които са майки, а напротив въвежда равен режим в правата на различните
категории жени, които полагат труд, осигурени са за този риск,вкл. в хипотезите
на чл.68 ал.1-ал.3 КСО. В такъв смисъл са и мотивите на Решение №2/04.04.2006г. по к.д.№9/2005г., с които Конституционният съд
приема, че съгласно чл.47 ал.1 от Конституцията, отглеждането и възпитанието на
децата, до пълнолетието им, е право и задължение на техните родители и се
подпомага от държавата, а съгласно ал.2 жената-майка се ползва от особената
закрила на държавата, която ѝ осигурява платен отпуск преди и след раждане,
безплатна акушерска помощ, облекчаване на труда и други социални привилегии.
Горното
тълкуване отчита многообразието на житейските хипотези през периода на
майчинството, динамиката на икономическите възможности на гражданите, както и
различния правен статус на жените-майки - работещи/неработещи,
осигурени/неосигурени.В чл.47 ал.2 КРБ са посочени различните проявни форми на дължимата грижа от страна на държавата към
жената-майка. Неизчерпателното изброяване на формите на тази особена закрила,
свидетелства, че само по пътя на комплексното им прилагане, е възможно
постигането на целите на чл.47 ал.2 КРБ - осигуряване на пълна социална закрила
на майчинството от държавата. Ето защо, действащите разпоредби на чл.9 ал.2 т.1
и т.2 КСО, които не правят разграничение за изчисляване на стажа в хипотезите
на чл.68 ал.1-2 и ал.3 КСО,са конституционносъобразни,
зачитайки еднакво осигурителния стаж, както когато майката е ползвала отпуск по
майчинство, така и когато фактически е полагала труд през същия период, за
който ѝ се полага такъв отпуск.
Следователно,
и при стария, и при сега действащия пенсионен режим, нормотворецът не е правил
разграничение между жените, които не работят, защото са майки на малки деца, и
другите жени, които полагат труд и са осигурени за този риск,вкл. в хипотезите
и на трите алинеи на чл.68 КСО. В този контекст неоснователна е главната теза
на ответния орган, че законодателят бил ограничил обхвата на тази
привилегия,като е приел,че фингираният стаж по чл.9
ал.2 т.1-т.2 КСО е недействителен, т.е. не следва да участва при преценка на
правото по чл.68 ал.3 КСО. Напротив, такова „ограничение“ не се установява и с
оглед дефиницията от §1 ал.1 т.12 ДР КСО,вкл. и след нейното допълване с
ДВ,бр.8/2023г., което сочи, че изброените в нея хипотези не са всички възможни
за „действителен стаж“,а че изброяването е примерно (неизчерпателно), налагащо
всяка хипотеза, като процесната по делото, да бъде преценявана конкретно, в
обсъдения по-горе ракурс и мащаб.
При
наличие на коментираната нормативна уредба на конфликтния по делото стаж, то
липсва правно основание за непризнаване на периодите на ползваните отпуски
поради бременност,раждане и отглеждане на малко дете, в нормативно определените
срокове, за действителен осигурителен стаж в контекста на §1 ал.1 т.12 ДР КСО,
както неправилно е приел ответният орган. Основателно представителят на
жалбоподателката се позовава на трайната съдебна практика,като за целите на
настоящото произнасяне е достатъчно посочването на най-новата: Решение
№3408/20.03.24г.,адм.д.№11766/23г.; Решение
№6799/22.06.23г.,адм.д.№2353/23г.;Решение №5377/03.06.22г.,адм. д.№139/22г.;
Решение №5017/20.04.21г.,адм.д.№1680/21г.; Решение №3450/
16.03.21г.,адм.д.№13464/20г.и много други на ВАС, VI отделение.
След
признаване на релевираното с жалбата време, през което оспорващата е родила и
отглеждала трите си деца, за действителен осигурителен стаж, то последният се
генерира в обем надхвърлящ изискуемите 15 години по чл.68 ал.3 КСО, което
налага извод, че същата е придобила право на ЛПОСВ при условията на чл.68 ал.3 КСО. Ето защо оспореното решение следва да бъде отменено, ведно с потвърденото
с него Разпореждане №2113 -18-554#4/02.11.2023г., и в хипотезата на чл.173 ал.2 АПК, преписката да бъде върната на компетентния орган за ново произнасяне по
същество.
При
проверката по чл.168 АПК се установява, че атакуваният контролен
административен акт е материално незаконосъобразен. Това е така независимо, че
същият и потвърденото с него разпореждане, са издадени от компетентните по
закон органи, съгласно чл.117 ал.1 и чл.98 ал.1 КСО; в предписаната писмена
форма и съдържание,както и при спазване на административно- производствените
правила от чл.98 ал.1 и чл.117 КСО.При новото произнасяне по заявлението на
оспорващата, следва да бъде зачетен за действителен осигурителен стаж времето,
през което е ползвала отпуск за бременност, раждане и отглеждане на децата си,
а именно:12 месеца за раждане и отглеждане на първо дете; 14 месеца за второ и
16 месеца за трето дете.
Присъждане
на разноски своевременно са поискани и от двете страни, каквито, с оглед изхода
на процеса и съгласно чл.143 ал.1 АПК, се дължат на жалбоподателката в
удостоверения по делото размер от 800 лева - заплатено в брой възнаграждение за
един адвокат (л.12) В хипотезата на чл.78 ал.5 ГПК, вр.
с чл.144 АПК, ответният орган е заявил възражение за прекомерност на
адвокатския хонорар, което следва да бъде отклонено като неоснователно, предвид
активното участие на упълномощения адвокат от началото на административното
производство (Вж.Заявление № 2113-18-554/26.07.23г. на л.31-л.32; Жалба по
чл.117 КСО на л.51 и съдебното производство), воден от което и на основание
чл.172 ал.2 пр.2 АПК, във връзка с чл.173 ал.2 АПК, Административният съд
гр.Силистра
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ
по жалба на Р.Е.Р. ***, Силистренска област, Решение №2153-18-6/01.03.2024г. на
Директора на ТП на НОИ гр. Силистра и потвърденото с него Разпореждане
№2113-18-554#4/02.11.2023г. на ръководителя на „Пенсионно осигуряване” при ТП
на НОИ гр.Силистра, отказващо ѝ отпускане на лична пенсия за осигурителен стаж
и възраст по чл.68 ал.3 Кодекса за социално осигуряване.
ИЗПРАЩА
делото като преписка на Директора на ТП на НОИ Силистра, за ново произнасяне по
Заявление вх.№2113-18-554/26.07.2023г., подадено от Р.Е.Р., при съобразяване с
мотивите на настоящия акт.
ОСЪЖДА
Териториално поделение на НОИ гр.Силистра, с административен адрес:
гр.Силистра, ул.“**************, да заплати на Р.Е.Р. ***, Силистренска
област, с ЕГН:**********, сумата от 800.00 (Осемстотин) лева - съдебни
разноски.
Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в
14-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ: