О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 04.08.2020г. гр.Ямбол
ЯМБОЛСКИЯТ
ОКРЪЖЕН СЪД, гражданско отделение,
На 04.08.2020година
В закрито заседание, в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: КАЛИНА ПЕЙЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ: 1. ГАЛИНА ВЪЛЧАНОВА
2. МАРТИНА КИРОВА
Секретар
Като разгледа докладваното от съдия М. Кирова
Възз.гр. дело №430 по описа за 2020г.
За да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.258 и сл. ГПК.
Образувано
по въззивна жалба на ГД "Пожарна безопасност и защита на населението" към МВР - гр.София, подадена от юр.к.
Т. С., против Решение № 280/16.06.2020 г., постановено по гр.д.№ 278/2020 г.
по описа на ЯРС.
С посоченото решение първоинстанционния съд е осъдил ГД "Пожарна безопасност и защита на населението" към МВР - гр.София, да заплати на Т.И.И. от гр. В., сумата от 1570,82 лева за извънреден труд през периода 01.10.2016 г. - 30.09.2019 г., ведно със законната лихва, считано от 31.01.2020 г. до
окончателното изплащане и направените по делото разноски в размер на 234,25 лева. Със същото решение ГД "Пожарна безопасност и защита на
населението" към МВР - гр.София, е осъдена да заплати ДТ в размер на 62,83
лв. и съдебни разноски за възнаграждение на вещо лице в размер на 150 лв.,
платими по сметката на ЯРС.
В изпълнение на задълженията си по чл.267 от ГПК
ЯОС констатира, че жалбата е редовна и допустима, при което съдът следва да се
произнесе по доказателствените искания на страните и насрочи делото за
разглеждане в открито с.з. при условията на чл.312, ал.1, т.1 от ГПК, като
преди това съгл. разпоредбата на чл.268 от ГПК извърши доклад на въззивната
жалба и отговора, както следва:
С
въззивната жалба решението на ЯРС се атакува изцяло, с твърдения за
незаконосъобразност, необоснованост и неправилност. В жалбата са изложени
съображения по същество на направените оплаквания. Въззивникът
счита, че в нарушение на материалния закон районният съд е допуснал субсидиарно
приложение на Наредбата за структурата и организацията на работната заплата,
която е неприложима към служебните правоотношения на държавните служители в
МВР. Сочи, че видът и условията за заплащане на възнагражденията, натуралните
престации и работното време на служителите в МВР са предмет на подробна уредба
в специалния закон - ЗМВР, като при проследяване на нормативната история на
закона от 2006г. се налага извода, че редът на полагане, отчитане и заплащане
на нощен и извънреден труд е изрично уреден в ЗМВР и препращане към КТ няма.
Аналогична на КТ била уредбата само по Наредба №8121з-407/11.08.2014г., но
същата като несъответна на ЗМВР, била поправена с наредбите от 2015г. и 2016г.
Въззивникът изтъква, че съгласно разпоредбата на чл.187, ал.1 ЗМВР, нормалната
продължителност на дневното работно време на държавните служители в ЗМВР е 8
часа, като положеният през нощта труд за всеки 24 часов период е също 8 часа,
съгласно чл.187, ал.3 ЗМВР и при делението на тези часове се получава
коефициент 1, а не 1,143 както е по реда на КТ, или за държавните служители от
МВР положеният нощен труд не се трансформира в дневен, а се заплаща по 0.25
лева на час, съгласно Заповед № 8121з-791/28.10.2014г. на Министъра на МВР. В
подкрепа на тези свои доводи въззивникът сочи съдебна практика на районни и
окръжни съдилища в страната. Отделно от това навежда, че ищецът е претендирал
заплащане на извънреден труд, но дори и при прилагане на трудовите норми по КТ
- НСОРЗ и коефициента от 1.143, при превръщането на нощните часове при сумирано
изчисляване на работното време в дневни, се заплаща допълнително възнаграждение
за нощен труд, а не извънреден труд. Според въззивника, в нарушение на
процесуалния закон районният съд е приел и кредитирал съдебно-икономическата
експертиза по делото, чийто предмет се разминавал с исковата претенция и
експертизата не отчитала факта, че ищецът е полагал три категории нощен труд -
по график в рамките на месечната норма, по график над месечната норма и по
заповед при извънредни ситуации като пожарогасене, неотложни спасителни
операции и други. Въз основа на изложените съображения въззивникът
иска отмяна на решението на ЯРС и постановяване на ново, с което предявената в
производството искова претенция бъде отхвърлена. Претендира присъждане на
разноските пред двете съдебни инстанции. В случай на потвърждаване на
решението на първата инстанция, се моли съдът да вземе предвид, че за периода
01.01.2018г. - 17.07.2018г. за работещите по КТ е била приложима нормата на
чл.9г от Наредбата за работното време,
почивките и отпуските, като е направено и възражение
за прекомерност на адвокатското възнаграждение на въззиваемата страна, с оглед
фактическата и правна сложност на делото.
В
срока по чл.263 ал.1 от ГПК
въззиваемият Т.И.И. от гр. В. не е подал
писмен отговор и не е изразил становище по жалбата.
Страните не
са направили искания за събиране на нови доказателства пред въззивната
инстанция.
Предвид
горното, ОС-Ямбол
О П Р Е Д Е Л И :
НАСРОЧВА делото за разглеждане в о.с.з. на 08.09.2020г.
от 10.00ч.
За с.з. да се призоват страните, на които да
се връчат преписи от настоящото определение за становища по доклада.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЧЛЕНОВЕ: 1. 2.