РЕШЕНИЕ
Град Асеновград, 02.07.2020г.
ЧЕТВЪРТИ НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ с Председател СТЕФКА ПАШОВА,
като разгледа в открито съдебно заседание на двадесет и трети юни две хиляди и
двадесета година, при участието на секретаря Таня Янева, докладваното от
председателя на състава, нахд № 386.2020г. по описа на съда, за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производство
по чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е НП № 33 от 15.05.2020г. на Главен експерт в
РИОСВ- Пловдив, с което на „КУМИНЯНО ФРУТ“ООД, ЕИК: *********, представлявано
заедно и поотделно от Пиетро С., Италия, със седалище и адрес на управление:
с.Катуница, ул.“Искра“ № 8, е наложена имуществена санкция в размер на 16 000 лева – шестнадесет хиляди
лева, за нарушение по чл. 200, ал.4 от „Закон за водите“ вр.с §1, т.22 от ДР на
„Закона за водите“.
По
същество:
Жалбоподателят, редовно призован, се представлява от
адвокат А. П..Тя пледира за отмяна на обжалваното НП като постановено при
нарушение на материалния закон. Освен това се изтъква, че нарушението, ако се
счете, че е извършено на посочената в НП дата, е извършено в условията на
авария, което обстоятелство следва да бъде отчетено ако не при преценка за
неговата съставомерност, то при определяне на вида и размера на наложената
имуществена санкция. Алтернативно се пледира за нейната отмяна.
Въззиваемата страна, редовно призована, не изпраща
процесуален представител и не взима становище по жалбата.
По
процедурата:
АУАН е съставен на 18.11.2019г. за нарушение, сочено за
извършено на 28.08.2019г.- датата на извършване на проверката и пробовземането,
от инженер А.Х.Д. – главен експерт в РИОСВ – град Пловдив, за нарушение по ЗВ,
която се явява компетентен орган да съставя актове за установяване на
административни нарушения, съгласно чл. …..
АУАН съдържа изискуемите от чл.42 от ЗАНН реквизити, а НП
– тези по чл.57, ал.1 от ЗАНН. Коректно и в двата акта, са посочени както
датата на извършване на нарушението, което е посочено като 28.08.2019г.- дата
на извършване на проверката и пробовземането. С това е спазено изискването за
пълна индивидуализация на времето на извършване на нарушението, поради което и
наведените в обратния смисъл възражение, се отхвърля от съда като
неоснователно.
Спазени са сроковете за съставяне на акта за установяване
на адм.нарушение и на наказателното постановление, разписани в нормата на чл.34
от ЗАНН.
АУАН е съставен в присъствието на двама свидетели по
неговото съставяне, с което е спазено изискването на чл. 40, ал.3 от ЗАНН.
Същият е надлежно връчен на нарушителя, с разяснени му права на възражения по
него.
Съдът не констатира допуснати съществени нарушения на
административно – производствените правила, поради което и разгледа делото по
същество.
По
фактите:
Въз основа на така приетите за установени факти по
делото, от фактическа страна, съдът намери за установено следното:
На дружеството – жалбоподател „Куминяно Фрут“оод, е
издадено разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води
в повърхностни води № 33750022 от 25.06.2015г., съгласно което е дадено
разрешение за заустване на воден обект: общински отводнителен канал, за
заустване на отпадъчни води за експлоатация на съществуващ обект:
манипулационен пункт за преработка на плодове и зеленчуци на „Куминяно
фрут“оод, който е и ползвател на обекта. Същият представлява манипулационен
пункт за преработка на плодове и зеленчуци с адрес: с.Катуница, кв.20, УПИ III, община Садово, обл. Пловдивска, а мястото, за което е
дадено разрешението за заустване е Общински отводнителен канал, заустващ в ГОК III – Садовски колектор, водно тяло BG3MA350R039- р.Марица от р.Чепеларска до р. Садовска. Целта на
разрешителното е ползване на воден обект за заустване на смесен поток отпадъчни
води за експлоатация на съществуващ обект, състоящ се от поток 1 – битово
фекални отпадъчни води, след водоплътна изгребна яма и поток 2 – промишлени
отпадъчни води от обработка на суровините, след ЛПСОВ и дъждовни води от
площадката. Място на заустването е № 1 – смесен поток в общински отводнителен
канал, заустващ в ГОК III – Садовски колектор. В разрешителното са посочени и места за мониторинг
: № 1 – за поток 1 – на изход водоплътна изгребна яма за БФОВ и № 2 – за поток
2 – на изход ЛПСОВ за ПОВ. В разрешителното са посочени индивидуалните
емисионни ограничения по потоци и места на заустване, като за срок на достигане
на същите е посочено: от датата на влизане в сила на разрешителното.
Във връзка със спазване на нормите по издаденото
разрешение за заустване, е извършена проверка на 28.08.2019г., от Д.М.М. *** и
Димитър Йорданов Кръстев - главен специалист, работещ в проверяваното
дружество. Проверката е извършена във връзка с подаден сигнал, заведен с вх. №
СЗТ-323 от 23.08.2019г. за замърсяване на река Марица. При проверката на обекта,
в точката на заустване на отпадъчните води в отводнителен канал, който се влива
в р.Марица, като е констатирано, че е прекъсната помпата на отводнителната
връзка. Поради аварирала помпа на вход ИСОВ, поради което и не цялото
количество отпадъчни води постъпва в пречиствателната станция, поради което и в
отводнителния канал се зауства смесен поток пречистени отп. вода от входящ
резервоар към НСОВ.В хода на проверката, в присъствието на представител на дружеството, е взета проба за
анализ от точката на заустване на „Кунияно фрут“оод. Водата е с червеникав цвят
и съдържание, с частици череши. В момента на проверката е констатирано, че в
обекта се формират производствени отпадъчни води от преработка на консервирани
череши и оцветяването им. Представителите
на дружеството не са предоставили информация за други аварийни ситуации, които
да са довели до заустване на непречистени отпадъчни води във водоприемника. При
оглед на водоприемника е констатирано, че в ляво от заустваната тръба на
дружеството, има и друга по-малка тръба – циментова, от която също има изтичане
на отпадъчни води с неясен произход, поради което със съдействието на
представител на дружеството – жалбоподател, е взета проба за анализ.Съставен е
протокол за проверка № 0000824 от 28.08.2019г., като е дадено предписание да се
уведоми РИОСВ - Пловдив писмено, за отремонтиране на аварирало съоръжение, с
цел да се пломбира байпасна връзка към ИСОВ на обекта.
В деня на проверката по имайла е постъпило писмо относно
авария на ЛПСОВ на „Куминяно Фрут“оод, с което уведомяват РИОСВ - Пловдив, че
на 27.08.2019г. в 16,50 часа, поради прекъсване на ел.захранването – токов
удар, е аварирала помпа на входящ резервоар на пречиствателната станция, като е
посочено, че за да се избегне риска в евентуален пиков момент от наводняване на
предприятието, е прекъсната пломбата и е отворена байпасната връзка на
пречиствателната станция на „Куминяно фрут“ оод, поради което се зауства смесен
поток от пречистени отпадъчни води от ПСОВ и минимален поток от непречистени отпадъчни
води. Посочено е, че аварията ще бъде отстранена до 16,00 часа на 30.08.2019г.,
като след възстановяване на авариралото съоръжение може да се пристъпи към
възстановяване на пломбата на байпасната връзка.
С протокол за вземане на проби/извадка от води № 678 от
28.08.2019г. са иззети контролните проби от точка на заустване във
водоприемника.
Така иззетите проби са подложени на протокол от изпитване
№ 10 - 0961 от 10.09.2019г. на
„Акредитирана лаборатория за изпитване“, Регионална лаборатория Пловдив – 10,
като периода на извършване на изпитването е 28.08.2019г. до 02.09.2019г.
След изготвяне на въпросните проби, е съставен протокол
за проверка № 0000377 от 28.08.2019г., с който е констатирано превишение на
индивидуалните емисионни ограничения, заложени в Разрешителното за заустване РЗ
№ 33750022 от 25.06.2015г. и Решение № РР – 371 от 18.04.2019г. за изменението
му по показатели БПК5 и ХИК.
Въз основа на това е съставен акт за установяване на
административно нарушение, въз основа на който е издадено и обжалваното НП.
Налице е предходно такова, с № 52 от 21.08.2018г., с
което е наложена имуществена санкция на „Куминяно фрут“оод, ЕИК: ********* за
нарушение по чл. 200, ал.4 вр. ал.1 т.6 вр.чл. 48, ал.1т.3 от „Закона за
водите“, което е надлежно връчено и е влязло в сила на 08.02.2019г.
По
доказателствата:
Така приетите за установени факти по делото, съдът намери
за доказани от разпита на свидетелката Д.М. и свид. А.Д., които кредитира като
логични, последователни, непротиворечиви и подкрепени и от писмените
доказателства по делото. Същите, като надлежно приобщени и достоверни, съдът
кредитира, а именно: покана за съставяне на акт за установяване на
адм.нарушение, разписка за неговото връчване, констативен протокол № 0060377 от
02.10.2019г., уведомително писмо ЕП -807
-7 от 28.08.2019г., писмо до РИОСВ -
Пловдив, изх. № 252 ПД от 18.09.2019г.,
Протокол от изпитване № 10-0961 от 10.09.2019г., протокол за вземане на проби/ извадки от води
№ 678 от 28.08.2019г., протокол за
проверка № 0000824 от 28.08.2019г., писмо изх. № ПВОЗ – 53/2014г. от
09.07.2015г., разрешително за ползване
на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни води № 33750022 от
25.06.2015г. и Заповед № РД – 154 от 28.02.2019г.
От
правна страна:
При така приетите за установени факти по делото, съдът
намери от правна страна, че е налице осъществено от обективна страна състав на
административно нарушение по чл.200, ал.4 вр.ал.1 т.6 от „Закона за водите“,
указващо, че се наказва
с
глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко
наказание, физическото,
или юридическото лице, което изхвърли
отпадъчни води във водните обекти и канализационната система, като наруши
емисионните норми и изисквания.
Това в случая е налице, относно два показателя, за които
е установено на 28.08.2019г. при извършена проверка, че изхвърлят отпадъчни
води във водните обекти и канализационната система, в превишение на допустимите
в издаденото разрешително за заустване, а именно: налице е превишение на
индивидуалните емисионни ограничения по показатели БПК5, измерено 111+/-14
милиграма / 1 при ИЕО – 50 милиграма/литър, както и превишение на
индивидуалните емисионни ограничения по показатели ХПК – измерено 263+/16
милиграма на литър при ИЕО-200 милиграма на литър.
С това от обективна страна е осъществен състав на
адм.нарушение по чл.200, ал.4, вр.ал.1,т.6 вр.чл.48, ал.1,т.3 от „Закон за
водите“, тъй като нарушението е извършено в условията на повторност, тъй като
за същото такова вече е била ангажирана административно – наказателната отговорност
за адм.нарушение с НП № 33 от 15.05.2020г.
Изпълнителното деяние на това административно нарушение е
извършено с действие – превишаване при изпускане на отпадни води на допустимите
в издаденото разрешително за заустване във воден обект емисии по два
показателя: БПК5, измерено 111+/-14 милиграма / 1 при ИЕО – 50 милиграма/литър,
както и превишение на индивидуалните емисионни ограничения по показатели ХПК –
измерено 263+/16 милиграма на литър при ИЕО-200 милиграма на литър.
Нарушението е извършено на датата на пробовземането, тъй
като на тази дата е установено изпускането на отпадните води в точката на
заустване, от които са взети проби и изследвани впоследствие по надлежния ред.
В случая е налице обективна и безвиновна отговорност на
дружеството – нарушител, като същата е законово предвидена.
За нея, законосъобразно е била ангажирана административно
– наказателната отговорност. Предвид на това, че превишението е значително и е
довело до замърсяване на водите в река Марица, за което е подаден и сигнал,
преценката на административно – наказващият орган за липса на маловажност на
случая, е законосъобразна. Налице е драстично замърсяване на реката, което е
траело няколко дни, тъй като сигналът за това е подаден на 23.08.2019г., а
дружеството – нарушител е подало по имейл уведомление за това една на деня на
проверката – тоест, пет дни след като е аварирала помпа, която авария е довела
до това завишение на емисионните норми на контролираните вещества.
Сам по себе си фактът, че превишението на допустимите
емисии, се дължи на аварирала помпа, по своя правен характер, предвид на това,
че тази повреда е в пряка причинно – следствена връзка с допуснатото превишение
на вредните емисии, то в случая е неприложим и чл.13а от ЗАНН, указващ, че не
е общественоопасно деянието, което е извършено при оправдан стопански риск - за
да се постигне съществен общественополезен резултат или да се избягнат
значителни вреди, ако то не противоречи на изрична забрана, установена с
нормативен акт, отговаря на съвременните научно-технически постижения и опит,
не поставя в опасност живота и здравето на другиго и деецът е направил всичко,
зависещо от него, за предотвратяване на настъпилите вредни последици, тъй като продължаването на производствения процес не е
било наложително, с оглед характера на производството. Начинът, по който е била
направена байпасна връзка, с цел обезпечаване на производството, не отговаря на
съвременните научно – технически постижения и опит, както и чрез замърсяването на река Марица е
поставило в опасност живота и здравето
на другиго и деецът е не е направил всичко, зависещо от него, да предотврати
настъпилите вредни последици – следвало е да бъде спрян производствения цикъл.
С оглед на това, повредата на помпата не е основание за
отпадане на административно – наказателната отговорност.
На следващо място, не е налице и авария, тъй като
смисълът на това понятие е законово дефиниран в параграф 1 т.3 от ДР на „Закон
за бедствията“, съгласно който: "Авария"
е инцидент от голям мащаб, включващ пътища, магистрали и въздушен трафик,
пожар, разрушаване на хидротехнически съоръжения, инциденти, причинени от
дейности в морето, ядрени инциденти и други екологични и промишлени аварии,
причинени от дейности или действия на човека.
В случая е налице развалена помпа, който не попада под
квалификацията на „Авария“.
С оглед на това, възражението на процесуалния представител
на жалбоподателя, се отхвърля от съда като неоснователно.
По отношение на размера на наложената имуществена санкция
за това административно нарушение, то наложената имуществена санкция в размер
на 16 000 – шестнадесет хиляди лева, съдът намери за завишена, с оглед на
това, че предвиденият законов размер на за това е от 1000 – хиляда лева, до
50 000 – петдесет хиляди лева, като факта на повторност на нарушението не
може да се отчита като утежняващо отговорността обстоятелство, предвид на това,
че е взет предвид и отчетен и при правната квалификация на вмененото
административно нарушение.
Административно – наказващият орган е наложил един
завишен размер на имуществената санкция, като не е отчел факта, че това
адм.нарушение се дължи на проблем със съоръжението, което обстоятелство не е било отчетено като смегчаващо отговорността
такова.
Самата му продължителност до неговото отстраняване – 5
дни, също не е била отчетена от страна на административно – наказващият орган,
като смегчаващо отговорността обстоятелство.
Това не е било взето предвид, съгласно правилата на чл.
23-25 от ЗАНН, при определяне на размера на административното наказание.
С оглед на това съдът намери, че същият следва да бъде
намален до 9 000 – девет хиляди лева, като съответен на наличните по
делото смегчаващи отговорността обстоятелства, поради което и следва в този
смисъл, да бъде изменено обжалваното НП.
С оглед на което и на основание чл. 63, ал.1 от ЗАНН,
Съдът
РЕШИ:
ИЗМЕНЯВА НП № 33 от 15.05.2020г. на Главен експерт в РИОСВ- Пловдив,
с което на „КУМИНЯНО ФРУТ“ООД, ЕИК: *********, представлявано заедно и
поотделно от Пиетро С., Италия, със седалище и адрес на управление: с.Катуница,
ул.“Искра“ № 8, е наложена имуществена санкция в размер на 16 000 лева – шестнадесет хиляди лева, за нарушение по чл.
200, ал.4 от „Закон за водите“ вр.с §1, т.22 от ДР на „Закона за водите“, КАТО
НАМАЛЯВА размера на наложената
имуществена санкция от 16 000 – шестнадесет хиляди лева, на 9 000 лева - девет хиляди лева и ПОТВЪРЖДАВА НП в останалата му част.
Решението да се съобщи на жалбоподателя, адвокат А. П. и
на въззиваемата страна.
Същото
подлежи на обжалване пред Административен съд – Пловдив, в 14 – дневен срок от
неговото съобщаване на страните, по реда на глава 12 от АПК, на касационните
основания, визирани в НПК.
Районен съдия: