РЕШЕНИЕ
№ 104
Стара Загора, 09.01.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Стара Загора - II тричленен състав, в съдебно заседание на дванадесети декември две хиляди двадесет и четвърта година в състав:
Председател: | ГАЛИНА ДИНКОВА |
Членове: | ДАРИНА ДРАГНЕВА МИХАИЛ РУСЕВ |
При секретар СТЕФКА ХРИСТОВА и с участието на прокурора ПЕТКО ТЕНЧЕВ ГЕОРГИЕВ като разгледа докладваното от съдия ДАРИНА ДРАГНЕВА канд № 20247240600978 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 203 и сл. от АПК вр. с чл.63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.
Образувано е по касационната жалба на Директора на РИОСВ Стара Загора против Решение №339/07.10.2024г, постановено по АНД №802/24г по описа на РС Стара Загора, с което е отменено Наказателно постановление №16-76-23/19.02.2024г, издадено от Директора на РИОСВ Стара Загора с наложена на Ж. В. Т. глоба в размер на 3 000лв на основание чл.151 ал.2 т.8 предл второ от Закона за управление на отпадъците за това, че на 24.07.2023г в качеството си на Кмета на община Стара Загора не е организирал оползотворяването /подготовката за повторна употреба/рециклиране/ на строителни отдаъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата на територията на община Стара Загора, с което виновно е нарушил чл.19 ал.3 т.5 предл. второ от Закона за управление на отпадъците.
На 24.07.2023г при извършена проверка на представени в РИОСВ Стара Загора документи с вх. №РД-05-4100/2/ от 24.07.2024г относно изпълнение на Предписание №141, изх. №РД-05-4100/29.06.2023г, издадено от Директора на РИОСВ Стара Загора, отразена в Констативен протокол №011390/24.07.2023г, е установено следното: С предписание №141 Директорът на РИОСВ Стара Загора е предписал на кмета на община Стара Загора в срок до 20.07.2023г да предприеме действия по организиране събирането, оползотворяването и обезвреждането на строителни отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата на територията на общината - изграждане на общинска площадка или сключване на договор с фирма, притежаващ дкоумент по чл.35 от ЗУО, за които действия писмено да уведоми РИОСВ в срок до 24.07.2023г. С писмо вх. №РД-05-4100/2/ от 24.07.2024г Община Стара Загора е представитеа информация в РИОСВ Стара Загора, че е създала организация за събиране и обезвреждане на образуваните от домакинствата строителни отпадъци - същите се събират, чрез предоставени специализирани контейнери и се транспортират за обезвреждане до РЦУО-Стара Загора от фирзма ДЗЗД "Грийн Партнърс-ВКС", извършваща дейностите по организираното сметосъбиране и сметоизвозване, с която общината има сключен договор. Съгласно предоставената информация Кметът не е организирал оползотворяването / подготовката за повторна употреба/рециклиране/ на строителите отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата на територията на общината. Към момента ан проверката община Стара Загора няма сключен договор с лице, притежаващо необходимия по чл.35 от ЗУО документ за изпълнеине на целите по оползотворяване на строителни отпадъци /СО/, не е изградена и общинска площадка за разделно събиране, сортиране, разтрошаване, подготовка за повторна употреба и оползотворяване/рециклиране на строителни отпадъци от разрушаване. Съгласно §1 т.15 от ДР на ЗУО оползотваряване на материали от строителни отпадъци са всички дейности по оползотворяване на строителни отпадъци с изключение на изгаряне с оползотворяване на енергия и преработването в материали, които се използват като гориво. Оползотворяването включва и дейностите по подготовка за повторна употреба, рециклирането или друго материално оползотворяване. Акт №76/31.08.2023г за установяване на административното нарушение е съставен след надлежно връчена покана с изх. №КОС-Об-4100/14.078.2023г с посочен номер на известие за доставяне, подписано от юрисконсулт на основание Заповед №РД-08-98/10.06.2021г. По АУАН е постъпило на 08.09.2023г възражение от Кмета на община Стара Загора, с което са оспорени правните изводи за нарушаване на чл.19 ал.3 т.5 предл второ от ЗУО с твърдение, че е изпълнено изискването за създаване на организация за събиране и обезвреждане, а другата форма на организация е предоставянето на възможност на гражданите самостоятелно да транспортират и да предават безвъзмездно за третиране на Регионално депо Стара Загора, строителните отпадъци от ремонтна дейност с произход от домакинствата. АНО не е възприел правното възражение като се е позовал на Приложеине №1 към §1 т.11 от ЗУО, според което предаването на строителните отпадъци на депо за неопасни отпадъци и последващото им депониране не представлява дейност по тяхното оползотворяване по смисъла на на Приложение №2 към §1 т.13 от закона. Съгласно чл.19 ал.3 т.5 от ЗУО кметът на общината отговаря за организирането на събирането, оползотворяването и обезвреждането на строителни отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата на територията на съответната община. Към 31.08.2023г, когато е съставен АУАН кметът все още не е организирал оползотворяването на строителните отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата на територията на общината.
С въззивната си жалба Ж. Т. е твърдял, че строителните отпадъци, включително и тези от ремонтна дейност на домакинствата са включени в технологичния процес на РЦУО по аргумент от Условие 11.2 Приемане на отпадъци за третиране от КР за РЦУО №515-НО/2015г, поради което обвинението не попада правно под чл.19 ал.3 т.5 от ЗУО, защото няма изискване за сключване на договор за изпълнение на определена дейност по закона. Изпълнението на дейностите по експлоатацията на РЦУО е възложено с договор за обществена поръчка, като предмет на този договор е изпълнение на Условията по КР издадено от Изпълнителния директор на ИАО, поради което няма основание част от дейността, предмет на РЦУО да се възлага отново на друг изпълнител. Следователно липсват фактически съставомерни обстоятелства посочени от административно наказващия орган и противоправност на поведението.
За да отмени Наказателното постановление въззивният съд е приел за установено, че на община Стара Загора е издадено Комплексно разрешително №515-НО/2015г за експлоатация на Регионален център за управление на отпадъците, изпълняваща дейност по т.4.5 от Приложение №4 към ЗООС при условията на разрешителното, Приложение №1 към него. Съгласно условие 11.2.1 от Приложение №1 към КР на притежателя на разрешителното се разрешава да приема на територията на площадката отпадъци с код 17 09 04 - Смесени отпадъци от строителство и събаряне с цел тяхното обезвреждане. На 29.06.2023г е дадено Предписание на Кмета на община Стара Загора в срок до 20.07.2023г да предприеме действия по организиране събирането, оползотворяването и обезвреждането на строителни отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата на територията на общината - изграждане на общинска площадка или сключване на договор с фирма, притежаваща документ по чл.35 от ЗУО за предаването им за последващо оползотворяване и/или за подготовка за повторна употреба и в срок до 24.07.2023г да уведоми РИОСВ Стара Загора за предприетите действия. Кмета на общината е уведомил РИОСВ Стара Загора на 17.07.2023г за предприетите действия по чл.19 ал.3 т.5 от ЗУО. С писмо с вх. номер от 24.07.2023г на Директора на РИОСВ Стара Загора е предоставена допълнителна информация за предприетите действия от страна на община Стара Загора по изпълнение на задълженията по чл.19 ал.3 т.5 от ЗУО. В това писмо е посочено, че за изпълнение на задълженията по организиране на събирането на строителни отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата на териториятана общината има сключен договор по реда на ЗОП с ДЗЗД Г. П. - ВКС, притежаващо валиден регистрационен документ, съгласно чл.35 ал.3 от ЗУО за транспортиране на строителни отпадъци с различни ководе, вкл. и с код 170107. Обезвреждането на събраните строителни отпадъци се извършва от оператора на РЦУО в Клетка 1, в землището на село Ракитница, по силата на Договор за експлоатация на обекта. Дейностите в РЦУО се изпълняват в съответствие с усолвията на КР №515-НО/2015г, актуализирано с Решение №515-НО-ИО-А1/2022г. Видно от представения договор за услуга №2245/17.07.2023г, сключен между Община Стара Загора като възложител и ДЗЗД "Грийн Партнърс-ВКС" като изпълнител, на основание чл.112 от ЗОП, на изпълнителя е възложено събиране и транспортиране на неопасни отпадъци от населените места на община Стара Загора до РЦУО, в землището на село Ракитница, събиране и транспортиране на разделно събрани биоразградими отпадъци от зелени площи, паркове, градини, домакинства до компостиращи инсталации на територията на общината, зимно и лятно почистване и поддържане на улици, тротоари и други територии за обществено ползване в град Стара Загора. Под №7 в списъка на възложените услуги е посочено събиране и транспортиране на строителни отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата на град Стара Загора до обект РЦУО-Стара Загора, землище на село Ракитница.
Въз основа на тези факти и като се е позовал на законовите определения за обезвреждане и оползотворяване отпадъци, дадени в §1 т.11 и т.13 от ДР на ЗУО съдът е достигнал до правния извод за липса на поведение, което да представлява неизпълнение на задълженията по чл.19 ал.3 т.5 от ЗУО, защото със сключването на 17.07.2023г на договор за събиране и транспортиране на строителни отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата, до РЦУО Стара Загора, където по силата на издаденото КР те се обезвреждат, Кметът е изпълнил своето задължение по чл.19 ал.3 т.5 от ЗУО. Според определенията за обезвреждане и оползотворяване не е възможно строителните отпадъци едновременно да бъдат обевредени и оползотворени. Задълженията за тези дейности са алтернативни и като изпълнил едното от тях Кметът е престирал дължимото по даденото от Директора на РИОСВ предписание. При служебната проверка за спазване на абсолютните изисквания на ЗАНН за законосъобразност на производството по издаване на НП съдът е констатирал, че като датата на нарушението е посочена тази, на която то е установено при проверка на представените на 24.07.2023г документи в РИОСВ Стара Загора. На датата 24.07.2023г Кмета на общината не е бездействал съставомерно, поради което и на това основание е постановена отмяна на наказателното постановление.
С касационната жалба се твърди, че решението е постановено при неправилно приложение на материалния закон, защото не съответен е правния извод на въззивня съд за обективна и правна невъзможност един отпадък да бъде оползотворен и обезвреден като необходимо и достатъчно е да се предприемат действия за единия или другия резултат. Според касатора преди да се премине към обезвреждане на един отпадък следва да са изчерпани възможностите за неговото оползотворяване или това да е невъзможно по аргумент от определението за обезвреждане и приоритетното значение на оползотворяването по силата на чл.6 от ЗУО. ПО отношение на датата на извършване на науршението се сочи, че никъде в АУАН и в НП не е посочена дата 24.07.2023г като дата на съставомерното деяние. АУАН е съставен във връзка с неизпълнение на дадено задължително предписание №141 от Дирекора на РИОСВ Стара Загора, с което на Кмета на общината е указано да предприеме действия по организиране на събирането, оползотворяването и обезвреждането на строителните отпадъци от домакинствата. Посоченият в предписанието срок за изпълнение е 20.07.2023г и поради това проверката е извършена на 24.07.2023г, който ден е момента на установяване на нарушението. От съда се иска да бъде отменено въззивното съдебно решение и да се потвърди издаденото наказателно постановление.
Ответника по касация Ж. В. Т., чрез процесуалния си представител иска от съда да бъде оставено в сила въззивното съдебно решение като постановено при правилно приложение на материалния закон. Претендира възнаграждение за юрисконсулт за двете съдебни инстанции.
Представителя на Окръжна прокуратура Стара Загора дава заключение за правилно приложение на закона с отмяната на наказателното постановление, което е издадено при допуснато съществено процесуално нарушение. Споделят се изводите на въззивният съд, че с налагането на административно наказание е допуснато не правилно приложение на ЗУО. Предлага на съда да бъде оставено в сила въззивното съдебно решение.
Административен съд Стара Загора като взе предвид посочените в касационната жалба оплаквания за не правилно приложение на ЗУО и на чл.57 ал.1 т.5 от ЗАНН и след извършена служебна проверка за валидност, допустимост и материална законосъобразност на въззивното съдебно решение, намира за установено следното:
Касационната жалба е подадена в срок и от процесуално легитимирано лице, а разгледана по същество е неоснователна.
Административното обвинение е за това, че на 24.07.2023г Ж. В. Т. в качеството си на кмета на община Стара Загора не е организирал оползотворяването на строителни отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата на териториятан а общинат, с което виновно е нарушил чл.19 ал.3 т.5 предл. второ от ЗУО. Нарушеинето е извършено при конкретно посочени обстоятелства: На 24.07.2023г е извършена проверка на представени на същата дата документи във връзка с изпълнение на Предписание №141 от 29.06.2023г, с което Директора на РИОСВ Стара Загора е задължил Кмета на общината в срок до 20.07.2023г да предприеме действия по организиране събирането, оползотворяването и обезвреждането на строителните отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата на територията на общината като изгради общинска площадка или сключи договор с фирма, притежаващ документ по чл.35 от ЗУО, за които действия да уведоми РИОСВ Стара Загора в срок до 24.07.2023г. Ясно е написано след думите "е извършил следното нарушение", че времевите предели на съставомерното деяние са на датата 24.07.2023г, макар да е пропусната дата в наказателната част на постановлението с наложена глоба на основание чл.151 ал.2 т.8 предл второ от ЗУО за това, че не е организирано оползотворяване и подготовка за повторна употреба /рециклиране на строителни отпадъци от домакинствата.
От обстоятелствената част на НП става ясно, че фактическото обвинение е за неизпълнение на предписание за организиране на събирането, оползотворяването и обезвреждането на строителни отпадъци в срок до 20.07.2023г, а правното словно обвинение е за това, че на 24.07.2023г кмета на общината не е организирал оползотворяването на строителни отпадъци от ремонтната дейност на домакинствата. Отправени са две обвинения, срещу които да се защитава привлеченото към отговорност лице, а именно срещу това, че не е изпълнил в срок до 20.07.2023г, даденото му на 29.06.2023г предписание, което е въздигнато в наказуемо нарушение по чл.156 ал.1 вр. с чл.120 от ЗУО и срещу другото за това, че на 24.07.2023г не е предприел действия по оползотворяване на строителните отпадъци, генерирани от домакинствата на територията на общината. Не изпълнението на предписанието е бездействие, обявено за наказуемо с правната норма на чл.156 ал.1 вр. с чл.120 от ЗУО, което се завършва с изтичане на срока за престиране на предписаното поведение, а задължението по чл.19 ал.3 т.5 от ЗУО се изпълнява под страх от административно наказателна отговорност по чл.151 ал.2 т.8 от същия закон в . Според административно наказателната разпоредба изпълнителното деяние има две форми - неорганизиране на събирането и оползотворяването или неорганизирането на на събирането и обезвреждането на строителни отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата, поради задължението по чл.19 ал3 т.5 от същия закон за оползотворяване или за обезвреждане, след събирането им на строителните отпадъци от ремонтна дейност на домакинствата. Тези строителни отпадъци, които са генерирани от ремонтната дейност на домакинствата не попадат под определението по §1 т.39 вр. с т.50 от ДР на ЗУО за строителни отпадъци, които са отпадъци, образувани в резултат на дейности по строителство и разрушаване. Строителните отпадъци, които са резултат на дейност по строителство и разрушаване са поставени под задължителния режим на чл.32 от ЗУО и Наредбата по чл.43 ал.4 от ЗУО за управление на строителни отпадъци и за влагане на рециклирани строителни материали с предмет създаване на система за управление и контрол на дейностите по събиране, транспортиране и третиране на строителни отпадъци, изискванията за влагане на рециклирани строителни материали в строителството и тези за управление на СО в процеса на строителство и премахване на строежи, която трябва да постигне насърчаване на рециклирането и ополозотворяването на СО за целите на чл.32 от ЗУО - подготовка за повторна употреба, рециклиране или друго оползотворяване на 70% от строителните отпадъци в срок до 01.01.2020г., а строителни отпадъци са тези, които се образуват от дейностите по строителство и разрушаване. Същите тези дейности по силата на чл.9 и сл. от ЗУО се извършват само, ако е осигурено последващо оползотворяване в това число рециклиране на строителните отпадъци в съответствие с Наредбата по чл.43 ал.4 от закона. Нормативния режим, под който са поставени строителните отпадъци, образувани от дейности по строителство и разрушаване не обхваща строителните отпадъци от ремонтна дейност, образувани от домакинствата, поради което правно не вярно е твърдението на касатора, че Кметът е длъжен да организира оползотворяването на строителните отпадъци от ремонтна дейност на домакинствата, а обезвреждането е изключение само за онези от тях, които не могат да бъдат оползотворени или рециклирани. По аргумент от определението за строителни отпадъци, тези от ремонтната дейност на домакинствата подлежат по силата на чл.19 ал.3 т.5 от ЗУО на събиране, оползотворяване или обезвреждане и тази норма е изпълнена с представените от Кмета на община Стара Загора договори и Комплексно разрешително, по силата на които строителните отпадъци от ремонта дейност на домакинствата се събират, чрез специализирани контейнери и се транспоритат за третиране до РЦУО Стара Загора. Със сключването на този договор и неговото изпълнение Кметът е предприел дължимото по чл.19 ал.3 т.5 от ЗУО поведение и към 24.07.2023г не е налице съставомерно бездействие. Като е достигнал до този правен извод въззивният съд е постановил решение за отмяна на наказателното постановление при правилно приложение на материалния закон, което следва да бъде оставено в сила, а РИОСВ Стара Загора да бъде осъдена да заплати на Община Стара Загора, доколкото процесуалния представител на ответника по касация е юрисконсулт при същото юридическо лице, представлявано от Кмета, възнаграждение за юрисконсулт за настоящата съдебна инстанция. Възнаграждение за две съдебни инстанции се присъжда тогава, когато въззивното решение се отменя и вместо него се постановява друго по съществото на спора, с което е задължително да се разреши и въпроса за разноските в съдебното производство до този момент пред всички инстанции.
Мотивиран от изложеното и на основание чл.221 ал.2 предл първо от АПК, Административен съд Стара Загора
Р Е Ш И :
ОСТАВЯ В СИЛА Решение №339/07.10.2024г, постановено по АНД №802/24г по описа на РС Стара Загора.
ОСЪЖДА РИОСВ Стара Загора да заплати на Община Стара Загора сумата от 100лв/сто/, представляваща възнаграждение за юрисконсулт по КАНД № 978/24г по описа на АС Стара Загора.
Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протестиране.
Председател: | |
Членове: |