Решение по дело №183/2019 на Апелативен съд - Пловдив

Номер на акта: 95
Дата: 13 юни 2019 г.
Съдия: Станислав Петров Георгиев
Дело: 20195000500183
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 4 април 2019 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

  № 95

 

 

гр. Пловдив, 13.06.2019 година

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

 

Пловдивският апелативен съд, 2–ри граждански състав, в открито съдебно заседание на тринадесети май две хиляди и деветнадесета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: СТАНИСЛАВ ГЕОРГИЕВ

ЧЛЕНОВЕ:СТЕЛА ДАНДАРОВА

                                                                                     НАДЕЖДА ДЗИВКОВА

с участието на секретаря Анна Стоянова, като разгледа докладваното от съдия Дандарова  в.гр.д. №183 по описа за 2019 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по чл.25 ГПК.

Н Ч П-1958“,ЕИК .,с. А.,община Б обжалва решение № 9 от 16.01.2019г. постановено по гр.д.№ 749/2017г. по описа на Пазарджишкия окръжен съд с което е осъдено да заплати на Л.Х.П. сумата 28 200 лв.,дължима на отпаднало основание-едностранно развален договор за паричен заем от 14.02.14г.,както и сумата 2 528 лв. направени разноски.Решението е постановено при участието на трето лице помагач ЕТ“А К Г.“ на страната на ответника НЧ“П. .г.“ Иска отмяна на решението и постановяване на ново с което предявения иск да бъде отхвърлен.Претендират се и разноски. Твърди се че неправилно е тълкувана волята на страните.Тя е била,че след авансовото плащане уредено между ОРА на ДФЗ и заемателя,последния в 5 дневен срок ще върне заетата сума на заемодателя.Читалището не е кандидатствало пред Държавен „Ф. З.“ по програма за финансово подпомагане и макар,че през 2018г. не е била налична мярка за финансово подпомагане на читалищата,до края на програмния период е възможно читалищата да бъдат допустим бенефициент за подпомагане по съответните схеми,които могат да бъдат разработени. Не било доказано,че ответникът неоснователно е отказал да кандидатства за финансово подпомагане.Неоснователно не бил обсъден въпроса за редовността на проведеното общо събрание на читалището от 21.11.2013г.

С отговора на въззивната жалба въззиваемата страна намира същата за неоснователна. Иска потвърждаване на съдебното решение и присъждане на разноски.

След преценка на събраните по делото доказателства съдът прие за установено от фактическа страна следното:

С цел финансиране дейността на НЧ“П.-.“ за кандидатстване пред Държавен Ф. з. по програма за финансово подпомагане с цел инвестиционен проект за „Ремонт, реконструкция на сградата на читалището и благоустрояване на прилежащото пространство“ на 14.02.2014г. е сключен договор за паричен заем със заемодател Л.П. за сумата 28 200 лв.На 17.03.2014г. сумата е преведена по сметка на читалището с основание“изработване на инвестиционен проект и консултантска дейност“.Читалището не е кандидатствало по програмата. По тези въпроси няма спор.

Заемодателят П. е изпратил писмо покана до ответника,получена на 10.10.2017г.в което го уведомява,че поради неизпълнение на задължението му по договора, да кандидатства по програмата го кани в 3 дневен срок да му върне заетата сума.При неизпълнение ще счита договора за прекратен.В дадения срок парите не са върнати. И по горните обстоятелства също няма спор.

Едновременно със сключването на договора за заем, ответника е сключил още два договора на същата дата с ЕТ“А К Г.“: договор за инвестиционно проектиране № 017/12.02.14г. с предмет изработване на инвестиционен технически проект според техническо задание и договор за консултантски услуги № 0448/14.02.14г. с предмет проектни проучвания и изследвания относно възможността възложителя да кандидатства за финансово подпомагане, подготовка и окомплектоване на пакет от документи за кандидатстване,както и консултантски услуги,свързани с изпълнението и отчитането на дейностите по проекта до изплащането на помощта.

С приемо-предавателен протокол от 14.04.14г. председателя на читалището е приел папки съдържащи проекта по сключения договор за проектиране./л.163/.Община Б е издала разрешение за строеж № 13/21.05.14г.,влязло в сила на 10.06.14г.

Разпитана е свидетелката К.Б.,библиотекар в читалището от 2008г.Тя установява,че е слагала само печатите на договорите,но не била наясно със съдържанието,защото ги пазели в тайна от нея.Подготвила е извънредно общо събрание и предупредила председателя,че няма кворум за провеждането му, но то било проведено.Свидетелката е водела протокола.Не знае дали на председателя лично е даден инвестиционния проект.При нея той не е постъпвал.Тя завежда това което и се дава на нея.

Разпитан е и свидетеля С. П. .Той установява,че е бил пълномощник на ЕТ с който са сключени договорите за проектиране и консултантски услуги. Инвестиционния проект бил изготвен дори предсрочно и предаден на председателя на читалището.След това минал на експертен съвет без забележки и е издадено строително разрешение.Фирмата дала на читалището информация по коя мярка е безвъзмездното финансиране.След това читалището трябвало да следи по интернет в ДФЗ,дали имат нужда от обществена поръчка и изпълнител.Строителното разрешение устроило читалищното ръководство и отношенията приключили. По договора за консултантски услуги задължение на изпълнителя било да комплектова документите,които възложителя му предостави, а те били над 100.Консултантските услуги не са потърсени,въпреки че на няколко пъти контактувал с общината,от която зависело да се издадат много от необходимите документи,както и с председателя на читалището.Читалището не е кандидатствало пред ДФЗ. Към момента не може да кандидатства,защото не е включено в  общинския план за развитие на общината, а без него неможе да се попълни заявление.

Видно от писмо № 01-1100/403 от 03.10.2018г. на ДФЗ на официалната страница на фонда е налична индикативната таблица за периода 2014-2020г. с наименование „Актуализиран идикативен график за прием на заявления за подпомагане по Програмата за развитие на селските райони 2014-2020г. през календарната 2018г. Графика за прием на проекти се определя от управляващия орган на ПРСР,в случая МЗХГ и фонда няма информация за планираните приеми след 31.12.2018г. В индикативната програма за 2018г не е налична мярка за финансово подпомагане на основната дейност на читалища,допустима дейност за подпомагане по чл. 4 т.7 от Наредба № 12/25.07.2016г. за прилагане на подмярка 7.2“Инвестиции в създаването,подобряването или разширяване на всички видове малка по мащаби ифраструктура от МЯРКА 7- Основни услуги и обновяване на селата в селските райони“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014-2020г. изразяваща се в изграждане, реконструкция,ремонт, реставрация, закупуване на оборудване и/или обзавеждане на обекти,свързани с културния живот,включително мобилни такива,вкл. и дейности по вертикална планировка и подобряване на прилежащите пространства. Последния прием на проекти по подмярка 7.2, в който допустим кандидат за подпомагане са читалищата е извършен в периода от 02.09.2016г.-03.10.16г.

С оглед горното съдът приема,че е осъществен фактическия състав на договор за заем на парични средства.По него заемателя не е изправна страна.Не е изпълнил задължението си да кандидатства за финансово подпомагане с инвестиционен проект за „Ремонт,реконструкция, на сградата на читалището и благоустрояване на прилежащото пространство“ пред ОРА на ДФЗ,да получи авансово плащане и да изпълни задължението си в 5 дневен срок да върне заемната сума на сто процента.Налице е неоснователен отказ от кандидатстване за финансово подпомагане и ищецът е упражнил правата си за прекратяване на договора за заем и на основание чл. 87 ал.1 ЗЗД го е развалил.Основанието на което ответникът е получил сумата е отпаднало и той дължи връщането и на отпаднало основание.

Неоснователни са възраженията,че неизпълнението се дължи на неизпълнени задължения на съконтрхента по договорите за проектиране и за консултантски услуги.От представеното писмено доказателство се установява,че инвестиционния проект е предаден на председателя на читалището и е издадено разрешение за строеж,което не би могло да се издаде,ако инвеститора не предостави в общината инвестиционния проект,съгласно изискванията на ЗУТ. До различен извод не водят показанията на свидетелката служителка на читалището. Тя единствено установява,че инвестиционния проект с неговите части,не е предаден на нея за съхранение.По отношение на договора за консултантски услуги разпитания свидетел П. установи,че ответникът не е набавил необходимите документи за подаване на заявление и не търсил тези услуги,въпреки усилията на свидетеля.

Неоснователно е възражението,че са изправна страна по договора за заем,тъй като все още до края на 2020г. могат да кандидатстват за финансиране пред ДФЗ.Установи се,че последния период в който е могло да се приемат документи по проекти за подмярка 7.2,след 2014г. е бил периода от 02.09.16г. до 03.10.16г. и след него през 2018 и 2019г. не е налична мярка за финансово подпомагане на читалищата.Ответникът след като е сключил договор за заем с цел изготвяне на проект за кандидатстване за финансова помощ пред ДФЗ по съответна мярка,е следвало да изпълни задълженията си да кандидатства за тази финансова помощ и да изпълни задълженията по договора за заем.

Неоснователно е и възражението,че договора за заем е сключен без представителна власт.Видно от протокола на проведеното общо събрание на 21.11.2013г. председателят на читалището е упълномощен да го сключи.Евентуални нарушения при провеждане на събранието водят до незаконосъобразни решения,но не и до тяхната нищожност.Като не е обжалвано решението по съответния ред и срокове е влязло в сила и неможе да се контролира по реда на коствения съдебен контрол.

С оглед гореизложеното решението на окръжния съд е правилно и следва да се потвърди.

С оглед изхода от делото на въззиваемата страна следва да се присъдят направените разноски за заплащане на адвокатско възнаграждение в размер на 1 500 лв.

По изложените съображения,съдът

РЕШИ:

ПОТВЪРЖДАВА решение № 9 от 16.01.2019г. постановено по гр.д.№ 749/2017г. по описа на Пазарджишкия окръжен съд.

ОСЪЖДА Н. Ч. „ П.-.“,булстат .,със седалище:***,представлявано от председателя С. В.Я да заплати на Л.Х.П. с ЕГН **********,*** сумата 1500/хиляда и петстотин/ лева разноски във въззивното производство.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред ВКС в едномесечен срок от съобщаването му на страните.

 

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

 

                                       ЧЛЕНОВЕ: