Решение по дело №2431/2020 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 260072
Дата: 15 февруари 2021 г. (в сила от 4 март 2021 г.)
Съдия: Дария Иванова Митева Маринова
Дело: 20204430202431
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 декември 2020 г.

Съдържание на акта

                                                               Р Е Ш Е Н И Е

                                       

                    гр. Плевен,15.02.2021г

                                 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Плевенски районен съд, ІII н.с., в публично съдебно заседание  на девети февруари  две хиляди  двадесет и първа  год. в състав:

 

                                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИЯ МИТЕВА

 

при секретаря Петя Каракопилева,

като разгледа АНД № 2431/2020 год. по описа на ПлРС, ІІІ наказателен състав, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

 

Постъпила е жалба от страна на *** ***, с ЕГН: ********** от против наказателно постановление № 20-0938-002834от  08.07.2020 г. на ***Сектор „Пътна Полиция“ при О.н.М. ***, с което на основание чл.53 от ЗАНН и чл. 185 от ЗДвП е наложил административно наказание – глоба  в размер на 20 лв., за извършено нарушение чл. 190, ал. 3 от ЗДвП и на осн.чл. 181, т. 1 от ЗДвП глоба в размер на 50лв за нарушение на чл. 147, ал. 1 от ЗДвП.

В жалбата са наведени доводи, за незаконосъобразност на издаденото НП.

В съдебно заседание, жалбоподателят не се явява. лично , като в жалбата си до съда  моли съда да отмени наказателното постановление, като неправилно и незаконосъобразно,като прилага полица от Годишен технически преглед валидна към момента на извършване на проверката..

Ответната страна по жалбата О.н.М. *** – редовно и своевременно призована, не се явява и не се представлява. Не е взето становище по постъпилата жалба.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59 ал. 2 от ЗАНН и е ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество същата се явява ОСНОВАТЕЛНА.

Атакуваното наказателно постановление№ 20-0938-002834от  08.07.2020 г. на ***Сектор „Пътна Полиция“ при О.н.М. *** е издадено от ***Сектор „ПП“ към О.н.М. ***.

Административно – наказателното производство е започнало чрез съставяне на акт за установяване на административно нарушение № 2834 от 19.06.20 г., съставен от  ***  на длъжност мл. авто-контрольор  при СПП към О.н.М. ***, в присъствието на *** свидетел при установяване на административното нарушение и при съставяне на АУАН.

В АУАН е отразено, че на 19.06.2020 г. в 09:40 часа в гр. Плевен    улица „***“ до блок номер ***посока към ул. „***“ като водач на лек автомовил „***“, с регистрационен номер ***извършва следното: 1. При проверката се установи че водачът не е изпълнил финансово си задължение да заплати в законно установения срок наложена глоба с фиш серия от номер 19329 от 24.12.19 г. 2. Управляваният автомобил не преминал на ГТП.

При така установените факти и обстоятелства, актосъставителят е приел, че е извършено нарушение на чл. 190, ал. 3  и чл. 147,  ал. 1 от ЗДвП.

Актът е връчен лично на жалбоподателката, като същата  не е направил възражения.

След запознаване с материалите по административно – наказателната преписка, административно наказващият орган е приел, че не са допуснати съществени процесуални нарушени и е издал сега атакуваното наказателно постановление.

От формална страна, съдът намира, че както АУАН, чрез който е започнало административно – наказателното производство, така и сега атакуваното наказателно постановление, са издадени от компетентните за това лица, поради което в тази насока липсват допуснати съществени процесуални нарушения.

Актосъставителят  ***– редовно призован, се явява в съдебно заседание,  като поддържа изцяло съставения от него АУАН, и преповтаря отразеното от него в акта,в тази насока са и показанията на колегата му свидетел ***.

По отношение на  първото, описано в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление нарушение, съдът установи следното:

Разпоредбата на чл. 190, ал. 3 от ЗДвП регламентира, че наложеното наказание „глоба“ се заплаща в едномесечен срок от влизането в сила на наказателното постановление, електронен фиш или съдебното решение или определение на съда при обжалване. Т. е. посочената правна норма съдържа само срокове, които не са императивни и са с изключително висока степен на абстрактност и е невъзможно въз основа на нея да се обуславя административно наказателна отговорност.

На следващо място, е необходимо да бъде посочено наказанието „глоба“ с какъв точно акт е наложено, кога същият е влязъл в сила и съответно от кога тече срокът за плащане. В този смисъл е налице съществено процесуално нарушение по чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН, тъй като липсват и изобщо не са посочени признаците от обективна страна на подобно нарушение – да е налице влязъл в сила фиш и да е изтекъл предвидения едномесечен срок от влизане в сила на фиша, в който водачът е спестил дължимото поведение.

В тежест на административно наказващият орган е да докаже фактите и обстоятелствата, при които приема, че е извършено нарушението, което в случая не е изпълнено, а в тази връзка и деянието остава недоказано.

По - същественото в случая обаче, е нарушението на материалния закон, тъй като на жалбоподателя е наложено наказание за нарушение, което не съществува и в този смисъл е нарушен принципът на законоустановеност на административните нарушения по чл. 6 от ЗАНН, особено в аспекта „обявено за наказуемо”. В тази връзка следва да се посочи, че нормата на чл. 190, ал. 3 от ЗДвП не съдържа изискване глобата да не е заплатена в срока за доброволно заплащане, така както е посочено в наказателното постановление, защото поначало такъв срок се дава с покана /съобщение/ за доброволно изпълнение, което пък от своя страна предполага вече надлежно образувано изпълнително производство /при ДСИ, ЧСИ, публичен изпълнител/. В случая материалната незаконосъобразност произтича и от това, че обжалваното наказателно постановление не държи сметка и за разпоредбите на чл. 157, ал. 6 от ЗДвП, във вр. чл. 157, ал. 8 от ЗДвП, които не могат да се тълкуват самостоятелно и без връзка с чл. 190, ал. 3 от същия закон, както и обратното. Видно от акта за установяване на административно нарушение с него, без посочено основание, са иззети и СУМПС, и контролният талон, като от материалите по преписката не става ясно по какви причини контролният талон е във владение на жалбоподателя при положение, че има незаплатена глоба. От своя страна разпоредба на чл. 157, ал. 8 от ЗДвП предвижда, че наказателното постановление заменя контролния талон за период от един месец след влизането му в сила, съответно решението или определението на съда при обжалване.

Управлението на моторно превозно средство с наложено наказание „глоба“, незаплатена в срока на доброволно заплащане е основание за прилагане на принудителни административни мерки /ПАМ/ по чл. 171, т. 1, б. „д“ от ЗДвП /за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки - временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който управлява моторно превозно средство с наложено наказание глоба, незаплатена в срока за доброволно заплащане – до заплащане на дължимата глоба/, респ. по чл. 171, т. 2, б. „к“ от ЗДвП /за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки - временно спиране от движение на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство с наложено наказание глоба, незаплатена в срока за доброволно заплащане – до заплащане на дължимата глоба/, а не осъществява сочения състав на административно нарушение по чл. 190, ал. 3 от ЗДвП. Т. е. на водач, който управлява МПС без да е заплатил глоба, наложена му с влязъл в сила акт, може да му се наложи единствено ПАМ по посочените по - горе разпоредби. Съдът констатира, че актосъставителя отнемайки СУМПС и контролен талон на жалбоподателя Д., фактически е направил точно това, но без да състави съответният ПАМ, а в разпоредбата на чл. 185 от ЗДвП не се предвижда отнемане на СУМПС и/или контролен талон.

Следва да се посочи също, че наказание по субсидиарния състав на чл. 185 от ЗДвП за нарушение по чл. 190, ал. 3 от същия закон не може да бъде наложено, защото, на първо място, не е ясно кой е субектът на дължимото поведение – водач, пешеходец, собственик, длъжностно лице, психолог, някой от множеството субекти по чл. 178б от ЗДвП и пр. На следващо място, нормата съдържа само срокове, които очевидно не са императивни и в този смисъл същата е с изключително висока степен на абстрактност и е невъзможно въз основа на нея да се обуслови административно наказателна отговорност. Следователно неплащането на наложеното наказание „глоба“ в срока на доброволното изпълнение не следва да бъде санкционирано с налагането на ново наказание „глоба“.

При тези обстоятелства и съображения съдът намира за незаконосъобразно наказателното постановление и  в тази част, поради което следва да бъде отменено.

По отношение на  второто  посочено в акта и постановлението нарушение, съдът намира за установено следното:. Нито актосъставителят, нито наказващият орган са съобразили факта, кое лице може да е годен субект на задължението да представи съответното превозно средство за годишен технически преглед по смисъла на чл. 147, ал.1 от ЗДвП. В тази връзка нормата на чл. 181, т.1 от ЗДвП категорично очертава кръга на задължените лица, и те са собственикът или длъжностно лице, на което е поверено МПС, които без уважителни причини не представят в определения срок превозно средство за технически преглед. Видно от съдържанието на НП,не е посочено чия собственост е автомобила.Неясно е защо АНО е преценил, че водача е  собственик и че именно той е следвало да представи ППС за технически преглед. По отношение на това нарушение, съдът констатира и непълно фактическо описание на деянието, доколкото в акта и наказателното постановление не е посочено нито какъв е срокът за представяне на конкретното МПС за годишен технически преглед (в  чл. 147, ал.3, т. 1 от ЗДвП впрочем са установени различни срокове за представяне на леки автомобили за годишен технически преглед в зависимост от датата на регистрацията им като нови), нито кога е изтекъл този срок, който пропуск съставлява съществено процесуално нарушение, тъй като нарушителят не е в състояние да узнае с всички факти, попадащи в обективния състав на нарушението, за което е обвинен, нито да организира своевременна и адекватна защита срещу обвинението.              

На второ място в жалбоподателката е представила          Удостоверението за техническа изправност па ППС е издадено от  19.06.2019г. с Протокол № 19521066, Разрешение № 1517/1-16:41 часа и  Удостоверението за техническа изправност е издадено па 19.06.2020 г, е протокол № 22615497, Разрешение № 151 7/1 -12:30 часа, следователно към часът на проверката 9:40ч. на 19.06.2020гсъщата е притежавала технически преглед валиден до 19.06.2020г с протокол № 19521066 ,Разрешение № 1570/1 с начало 19.06.2019г-16:41часа валидност до 19.06.2020г.

При тези обстоятелства и съображения съдът намира за незаконосъобразно наказателното постановление и  в тази част, поради което следва да бъде отменено и в нея.

Предвид гореизложеното , Съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ  изцяло наказателно постановление № 20-0938-002834от  08.07.2020 г. на ***Сектор „Пътна Полиция“ при О.н.М. ***, с което на *** *** с ЕГН: **********  на  основание чл.53 от ЗАНН и чл. 185 от ЗДвП е наложил административно наказание – глоба  в размер на 20 лв., за извършено нарушение чл. 190, ал. 3 от ЗДвП и на осн.чл181т1 от ЗДвП глоба в размер на 50лв за нарушение на чл 147 ал1 от ЗДвП като НЕПРАВИЛНО и НЕЗАКОНОСЪОБРАЗНО.

Решението подлежи на обжалване по реда на АПК пред Регионален административен съд – гр. Плевен в 14 дневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

 

                                                        

 

 РАЙОНЕН СЪДИЯ: