Решение по дело №2283/2019 на Софийски градски съд

Номер на акта: 1976
Дата: 5 ноември 2019 г. (в сила от 5 ноември 2019 г.)
Съдия: Венета Николаева Цветкова-Комсалова
Дело: 20191100902283
Тип на делото: Търговско дело
Дата на образуване: 1 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№……………

Гр.София, 05.11.2019 г.

 

В   ИМЕТО    НА    НАРОДА

СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТЪРГОВСКО ОТДЕЛЕНИЕ, VІ-3 състав, в закрито заседание, в състав:

                                               СЪДИЯ: ВЕНЕТА ЦВЕТКОВА

като разгледа докладваното от съдия Цветкова търговско дело 2283 по описа за 2019 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 25 от Закона за търговския регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел/ЗТРРЮЛНЦ/.

Образувано е по жалба на А. ООД, ЕИК:******* срещу отказ № 20190531214620/23.10.2019  година на длъжностно лице по регистрацията при Агенция по вписванията.

Жалбоподателят излага мотиви за незаконосъобразност на отказа, вкл. като посочва, че са налице предпоставките и са представени всички необходими и изискуеми документи, удостоверяващи подлежащите на вписване обстоятелства.

Софийски градски съд, след като съобрази изложените от жалбоподателя доводи и събраните по делото доказателства, намира следното:

Частната жалба е подадена в законоустановения срок срещу акт, подлежащ на обжалване съгласно разпоредбата на чл. 25 ЗТРРЮЛНЦ и от лице, което има право и интерес от обжалването, поради което същата е процесуално допустима. Разгледана по същество, частната жалба е основателна.

Проверката на длъжностното лице включва редовността на подаденото заявление, дали заявените за вписване обстоятелства подлежат на вписване, а също така и за това дали от представените от заявителя документи се доказва, че заявените за вписване обстоятелства съществуват, както и че съответстват на закона, т.е. че не противоречат на императивни законови норми /чл. 21, т. 5 ЗТРРЮЛНЦ/.

В чл. 61, ал. 1 от Закона за мерките срещу изпирането на пари /ЗМИП/ е предвидено задължение, което възниква за учредените на територията на Република България юридически лица и други правни образувания и физическите лица за контакт по чл. 63, ал. 4, т. 3 от същия закон да разполагат и да предоставят в определените по закон случаи подходяща, точна и актуална информация относно физическите лица, които са техни действителни собственици, включително с подробни данни относно притежаваните от тях права. С чл. 63, ал. 1 ЗМИП е регламентирано и това, че тази информация относно физическите лица, действителни собственици, подлежи на вписване по партидите на учредените на територията на Република България юридически лица и други правни образувания в търговския регистър, в регистъра на юридическите лица с нестопанска цел и в регистър БУЛСТАТ. Съгласно чл. 63, ал. 4, т. 2 ЗМИП на вписване в търговския регистър подлежат и данните за юридическите лица или други правни образувания, чрез които пряко или непряко се упражнява контрол върху лицата по чл. 61, ал. 1 ЗМИП, както и идентификационните данни за представляващите ги лица. При тълкуване на нормите на чл. 61, ал. 1 ЗМИП във връзка с чл. 63, ал. 1 ЗМИП и във връзка с § 2, ал. 1 от ДР на ЗМИП, в която разпоредба е дадена легална дефиниция на понятието действителен собственик, се налага извод, че такъв може да бъде само физическо лице, което отговаря на предвидените в закона условия, като това е с оглед основната цел на закона. Същевременно, според § 2, ал. 1, "Действителен собственик" е физическо лице или физически лица, което/които в крайна сметка притежават или контролират юридическо лице или друго правно образувание, и/или физическо лице или физически лица, от чието име и/или за чиято сметка се осъществява дадена операция, сделка или дейност, и които отговарят най-малко на някое от следните условия: 1. По отношение на корпоративните юридически лица и други правни образувания действителен собственик е лицето, което пряко или косвено притежава достатъчен процент от акциите, дяловете или правата на глас в това юридическо лице или друго правно образувание, включително посредством държане на акции на приносител, или посредством контрол чрез други средства, с изключение на случаите на дружество, чиито акции се търгуват на регулиран пазар, което се подчинява на изискванията за оповестяване в съответствие с правото на Европейския съюз или на еквивалентни международни стандарти, осигуряващи адекватна степен на прозрачност по отношение на собствеността. Индикация за пряко притежаване е налице, когато физическо лице/лица притежава акционерно или дялово участие най-малко 25 на сто от юридическо лице или друго правно образувание. Индикация за косвено притежаване е налице, когато най-малко 25 на сто от акционерното или дяловото участие в юридическо лице или друго правно образувание принадлежи на юридическо лице или друго правно образувание, което е под контрола на едно и също физическо лице или физически лица, или на множество юридически лица и/или правни образувания, които в крайна сметка са под контрола на едно и също физическо лице/лица.

От приложените към заявлението писмени документи е се установява, че регистрираното в Гърция юридическо лице е публично дружество, чиито акции са допуснати до търговия на регулиран пазар. В случая заявителят е посочил именно наличието на публично дружество, което упражнява пряк контрол върху него, което в конкретната хипотеза е достатъчно, за да се приеме, че е изпълнил задължението си по отношение разкриването на действителните собственици.

В съответствие с изискванията на чл. 63, ал. 4, т. 2 ЗМИП е поискано вписване и на данните за юридическите лица или други правни образувания, чрез които пряко или непряко се упражнява контрол върху лицата по чл. 61, ал. 1 и по чл. 62, ал. 1, включително фирма, номер в национален регистър, правна форма според националното законодателство, седалище и адрес на управление и идентификационните данни за представляващите ги лица. Доколкото 99,99 % от капитала на дружеството - жалбоподател се притежава изцяло от регистрирано в Гърция юридическо лице и следва да се приеме, че последното упражнява пряк контрол върху първото, което пък е от лицата, посочени в чл. 61, ал. 1 ЗМИП, поради което и данните относно това дружество, регистрирано на територията на Гърция, подлежат на вписване, заедно с идентификационните данни на лицата, които го представляват съобразно закона по месторегистрацията му. Представената от заявителя декларация е съставена във формата, предвидена в чл. 38 от Правилника за прилагане на ЗМИП форма - писмена с нотариална заверка на подписа. От нейното съдържание е видно, че лицето, което я е съставило е посочило в нея всички факти, които съгласно чл. 63, ал. 4 ЗМИП подлежат на вписване в търговския регистър - предоставена е изискуемата информация за юридическото лице, както и данни за имената на лицата, които го представляват, тяхното гражданство, както и датата им на раждане, доколкото те не са граждани на Република България, нито имат статут на постоянно пребиваващи в страната чужденци. Следователно в случая са изпълнение всички изисквания на закона и заявените обстоятелства трябва да бъдат вписани в търговския регистър.

Ето защо отказът следва да бъде отменен и на длъжностното лице по регистрация да бъдат дадени указания да впише исканите обстоятелства.

Така мотивиран СЪДЪТ

РЕШИ:

ОТМЕНЯ по жалба на А. ООД, ЕИК:******* срещу отказ № 20190531214620/23.10.2019  година на длъжностно лице по регистрацията при Агенция по вписванията и УКАЗВА на длъжностното лице по регистрацията при Агенция по вписванията ДА ВПИШЕ заявените обстоятелства със Заявление Б7 вх. № 20190531214620.

Решението подлежи на обжалване пред Софийски апелативен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на жалбоподателя.                                           

СЪДИЯ: