Решение по дело №259/2021 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 658
Дата: 6 август 2021 г.
Съдия: Христина Петкова Юрукова
Дело: 20217150700259
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 март 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 658/6.8.2021г.

 

гр. Пазарджик,

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

Административен съд – Пазарджик, ХІІ състав, в открито съдебно заседание на седми юли, две хиляди двадесет и първа година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ :  Николинка Попова

                                                                  ЧЛЕНОВЕ:  1. Христина Юрукова

                                                                                        2. Николай Ингилизов

При секретаря Антоанета Метанова и с участието на прокурора Живко Пенев, разгледа докладваното от съдия Юрукова касационно административнонаказателно дело № 259, по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 63, ал. 1, изр. 2 от ЗАНН, във връзка с чл. 208 и сл. от АПК.

Делото е образувано по касационна жалба на Д.К.С., чрез адвокат П., срещу Решение № 260056 от 09.12.2020г. по АДН № 337/2020г. на Районен съд – Велинград, в частта, с която е потвърдено НП № 33-0000169/31.10.2019г. на началник на ООАА, за налагане на глоба в размер на 1500лева на основание чл. 93в, ал. 17, т. 1 от Закона за автомобилните превози за нарушение на чл. 36, пар. 1, т.  i от Регламент/ЕС/№ 165/2014г. В касационната жалба се твърди, че решението на районния съд, в обжалваната част е неправилно и незаконосъобразно, постановено при допуснати съществени нарушения на материалния и процесуалния закон. Моли се да бъде отменено решението на районния съд и потвърденото с него наказателно постановление.

Ответникът – Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр. Пловдив, не ангажира становище по касационната жалба.

Представителят на Окръжна прокуратура – Пазарджик счита, че решението е правилно и законосъобразно, поради което следва да бъде оставено в сила.

Административен съд - Пазарджик, като взе предвид събраните доказателства, доводите на страните и посочените касационни основания, прие за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срока по чл. 211, ал. 1 от АПК и е процесуално допустима.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

При проверка на обжалваното решение, настоящата инстанция счита, че в обжалваната част същото е валидно, допустимо и постановено в съответствие с материалния закон. Частта на съдебното решение, с която се отменят глобите за нарушения по чл. 89, т. 4, т. 5 и т. 6 от Наредба № 33/03.11.1999г., не е обжалвана от РД“Автомобилна администрация“ Пловдив, поради което  е влязла в сила и не е предмет на касационна проверка.

С решението си Районен съд Велинград е потвърдил НП № 33-0000169/31.10.2019г. на началник на ООАА, в частта, в която за нарушение на чл. 36 §1 т.“i“ от Регламент /ЕС/ № 165/2014 на ЕП и Съвета, на основание чл. 93в ал.17, т.1 от ЗАвПр е наложена глоба в размер на 1500 лева. Събрани са достатъчно доказателства, установяващи фактическата обстановка за извършено нарушение на чл. 36, пар. 1, т.  i от Регламент/ЕС/№ 165/2014г., при преценката на които са възприети законосъобразни правни изводи, които напълно се споделят от настоящата инстанция.

Въз основа на събраните по делото писмени и гласни доказателства, съдът правилно е възприел фактическата обстановка по делото, а именно, че на жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение от затова, че на 16.10.2019 г. около 11 часа в гр. Велинград, изход за с. Юндола, служители при ООАА Пазарджик са извършили проверка на  товарен автомобил с рег. № ***, с водач Д.К.С., който извършва превоз на опасни товари. Изискани са документи, сред които и проверка на тахографски листове за предходните 28 дни, които не са представени. Съставен е АУАН, въз основа на който е издадено и наказателното постановление, с което били наложени за нарушение на чл.36, §1, т. “i“  от Регламент (ЕС) №165/2014 на Европейския парламент и на Съвета, на основание чл.93в, ал.17, т.1 от ЗАвП е наложена ГЛОБА в размер на 1 500 лева; за нарушение на чл.89, т.4, т. 5 и т. 6 от Наредба №33 от 3.11.1999 г. за обществен превоз на пътници и товари на територията на Република България, на основание чл.93, ал.1, т.1 от ЗАвП са наложени три глоби, в размер на 2 000 лева за всяко нарушение по наредбата на основание чл.93, ал.1, т.1 от ЗАвП.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, районният съд е приел, че администравивнонаказателната отговорност на жалбоподателя /касатор в настоящото производство/ следва да бъде ангажирана само за установено нарушение- това на чл. 36 §1 т.“i“ от Регламент /ЕС/ № 165/2014 на ЕП и Съвета.

Нарушението на чл. 36 §1 т.“i“ от Регламент /ЕС/ № 165/2014 на ЕП и Съвета е безспорно установено от събраните по делото писмени и гласни доказателства. В мотивите на постановеното решение районният съд е обсъдил подробно и задълбочено както представените писмени доказателства, така и показанията на разпитаните по делото свидетели. В тази връзка настоящият касационен състав изцяло споделя изложените съображения, с които е потвърдено наказателното постановление в съответната част. Първоинстанционният съд в оспореното решение е отговорил на всеки един от повдигнатите с жалбата въпроси.

Съгласно чл.36, §1, т.“i“ от Регламент (ЕС) №165/2014 на Европейския парламент и на Съвета когато водачът управлява превозно средство, на което е монтиран аналогов тахограф, водачът трябва да е в състояние да представи по искане на оправомощен служител на контролен орган тахографските листове за текущия ден и листовете, използвани от водача през предходните 28 дни.

Обосновано районният съд е приел, че на проверяващите органи не са представени тахографски лист за текущия ден, за което правилно е ангажирана отговорността на водача на основание чл. 93в, ал. 17, т. 1 от ЗАвПр.

Неоснователно е възражението на касатора за необоснованост на решението, тъй като съдът е възприел, че неправилно е подведено установеното нарушение към хипотезата на чл. 89, т. 4, т. 5 и т. 6 от ЗАвПр. Същото обаче не води автоматично до твърдяно нарушение на чл. 57, ал. 1, т. 5 и т. 6 от ЗАНН на НП в процесната част. В НП ясно и недвусмислено е посочена датата на нарушението, обстоятелствата, при които е извършено, както и законовите разпоредби, които са нарушение - не е спазено изискването на чл.36, §1, т.“iii“ от Регламент (ЕС) №165/2014 г.

Неоснователно е възражението, че отговорността за нарушението по чл.36, §1, т.“i“ от Регламент (ЕС) №165/2014 следва да се носи от превозвачът. Субектът на отговорност за извършване  на обсъжданото нарушение е определен в санкционната разпоредба на чл. 93в ал.17 т.1 от ЗАвПр и това е водачът, а не фирмата- превозвач.

Възраженията за липса на обществен превоз поради наличие на договор за наем и свързани лица, също са неоснователно. Предоставяне на услуги и извършване на превоз на горива е вид обществен превоз по смисъла на ЗАвПр - § 1 от ДР, извършван за чужда сметка или срещу заплащане и икономическа облага, който се извършва с моторно превозно средство.

Районният съд е посочил, че случая не може да се квалифицира като маловажен по смисъла на чл. 28 от ЗАНН, като е изложил съображения за това. Касационната инстанция констатира, че обществената опасност не е по- ниска от тази на другите нарушения от посочения вид, като правилно е обосновано от РС неприложимостта на чл. 28 от ЗАНН за конкретното нарушение.

При разглеждане на делото първоинстанционният съд не е допуснал съществени нарушения на процесуалните правила, които да налагат отмяната на решението му в обжалваната част.

По изложените съображения и на основание чл. 221, ал. 2, пр. 1 от АПК, Административен съд – Пазарджик

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 260056 от 09.12.2020г. по АДН № 337/2020г. на Районен съд – Велинград, в частта, с която е потвърдено НП № 33-0000169/31.10.2019г. на началник на ООАА, за налагане на глоба в размер на 1500лева на основание чл. 93в, ал. 17, т. 1 от Закона за автомобилните превози за нарушение на чл. 36, пар. 1, т.  i от Регламент/ЕС/№ 165/2014г.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и/или протест.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: /П/

 

ЧЛЕНОВЕ: 1. /П/                  2. /П/