Решение по дело №489/2020 на Софийски окръжен съд

Номер на акта: 260053
Дата: 21 февруари 2021 г. (в сила от 23 април 2021 г.)
Съдия: Ваня Николаева Иванова
Дело: 20201800500489
Тип на делото: Въззивно гражданско дело
Дата на образуване: 3 август 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

              Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е 

 

                                              гр. С., 21.02.2021 г.

 

                              В     И  М  Е  Т  О     Н  А     Н  А  Р  О  Д  А

             

       Софийски окръжен съд, гражданско отделение, втори въззивен състав в публичното заседание на четвърти ноември две хиляди и двадесета година в състав:

                                                                           ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИРИНА СЛАВЧЕВА

                                                                                    ЧЛЕНОВЕ: ИВАЙЛО ГЕОРГИЕВ

                                                                                                          ВАНЯ ИВАНОВА

 

при секретаря Цветанка Павлова, като разгледа докладваното от съдия Иванова гр. д. № 489 по описа за 2020 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

 

          Производството е по чл.258 и сл. от ГПК.

 

          С решение № 74 от 09.03.2020 г., постановено по гр. д. № 10/2017 г. на Районен съд – гр. Сливница, е отхвърлен предявения от „С.” АД срещу държавата, представлявана от министъра на регионалното развитие и благоустройството, иск с правно основание чл. 124, ал. 1 от ГПК за установяване правото на собственост на ищеца върху поземлен имот № 5 с площ 1080 кв.м., находящ се югоизточната част на ПИ № 35979.108.31 по кадастралния план на ГКПП- К., с. К., община Д., заедно с построените в него три сгради с работни помещения, с площ на всяка от тях от 60 кв.м.

            Решението е обжалвано от ищеца „С.” АД като постановено при нарушаване на съществени процесуални правила, нарушаване на материалния закон и необоснованост. В жалбата се излага възражение, че съдът не е обсъдил всички събрани по делото доказателства, игнорирал е други като неотносими към спора, без да посочи мотиви за това, което представлява съществено нарушение на съдопроизводствените правила, довело до неправилно решение. Навежда се довод, че решението е постановено в нарушение на чл. 2, ал. 1 от Наредбата за държавните имоти /отм./, действала във времето, когато процесният имот е бил предоставен на СО „М.А.Т.” от Софийски окръжен народен съвет за нуждите на предприятието за изграждане на т.нар. Гранично бюро или ГКП. Сочи се в тази връзка, че обстоятелството, че актът за държавна собственост, в който е отразено, че процесният имот е предоставен за управление на „МАТ” АД, е съставен след преобразуването на държавната фирма в търговско дружество,  не опровергава и не отменя факта на предоставяне на имота за стопанисване и управление, във връзка с което се позовава на чл. 81, ал. 3 и ал. 4 от НДИ/отм./. Излага се и възражение, че решението е постановено в противоречие с т. 2 на ТР № 4/14.03.2026 г. по т.д. № 4/2014 г. на ОСГК на ВКС. Сочи се в тази връзка, че са налице предвидените в разпоредбата на чл. 17а от ЗППДОП /отм./ предпоставки, а именно: предоставяне на дадено имущество от държавата на държавно предприятие за стопанисване и управление, и преобразуване и приватизация на това предприятие. Излага се довод, е съдът не е съобразил, че вещно-транслативният ефект е настъпил по силата на самия акт за преобразуване на държавното предприятие в търговско дружество и от момента на възникване на това търговско дружество, т.е. че процесният имот е станал собственост на ищеца „С.” АД през 1991 г., когато дружеството е вписано в ТР при СОС по ф.д. № 26049/1991 г. Иска се отмяна на обжалваното решение и постановяване на друго, с което се признае за установено по отношение на държавата, че ищецът е собственик на процесните имоти.

            Ответникът по жалба – държавата, представлявана от министъра на регионалното развитие е благоустройството, не е представил отговор на въззивната жалба, и не заявява становище по нея пред въззивния съд.

            За да се произнесе, въззивният съд взе предвид следното:

            Сливнишки районен съд е бил сезиран с предявен от „С.” АД срещу държавата, представлявана от министъра на регионалното развитие и благоустройството, иск за установяване правото на собственост на ищеца на недвижим имот, представляващ поземлен имот № 5, находящ се в югоизточната част на ПИ № 35479.108.31 по кадастралния план на ГКПП „К.”, с. К., с площ от 1080 кв.м., заедно с построените в него три броя сгради с работни помещения, с площ на всяка от тях от 60 кв.м.

            В исковата молба ищецът твърди, че е придобил правото на собственост върху гореописания имот по силата на чл. 17а от ЗППДОП /отм./. Твърди, че този имот е бил предоставен на дружеството за стопанисване и управление въз основа на чл. 2, ал. 1 от Наредбата за държавните имоти /отм./ още през 1977 г. с цел изграждане на гранично бюро на ДСО „МАТ” /държавно стопанско обединение „М.А.Т.”/. През 1993 г. на основание чл. 81 от НДИ /отм./ бил съставен акт за държавна собственост № 645/04.10.1993 г., в който било посочено, че имотът е предоставен на „МАТ” АД. Твърди се, че „С.” АД е правоприемник на „МАТ” АД въз основа на редица преобразувания, осъществени с посочени в исковата молба актове на Министерски съвет. Така чрез веригата от правоприемства „С.” АД в качеството си на универсален правоприемник придобил активите и пасивите на ДСО „МАТ”, вкл. и собствеността върху процесния имот. Този имот бил включен в баланса на преобразуваното търговско дружество и е внесен в неговия капитал съгласно разпоредите на МПС № 201/25.10.1993 г. за прехвърляне на вещни права върху недвижими имоти при образуването, преобразуването и приватизиране на държавни предприятия. Ищецът подал молба до Областния управител на Софийска област за отписване на имота от актовите книги за държавна собственост и по нея бил постановен отказ със заповед № РД-02-14-516/06.08.2016 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството, а със заповед № ОА-323/15.12.2026 г. на Областния управител било наредено изземване на имота от „С.” АД на основание чл. 80, ал. 1, вр. чл. 18 от ЗДС. Въз основа на това ищецът твърди, че у него е налице правен интерес от предявяване срещу държавата на иск за установяване на правото му на собственост върху описания имот.

            В срока по чл. 131 от ГПК ответникът – държавата, представлявана от министъра на регионалното развитие и благоустройството, не е представил писмен отговор на исковата молба. В съдебно заседание същият, чрез пълномощника си мл. експерт в Областна администрация на Софийска област – П. К., оспорва иска.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства във връзка с доводите на страните, приема за установено от фактическа страна следното:

С разпореждане на Министерски съвет № 125/16.07.1976 г. е утвърден състава на стопанските организации, на организациите за научно обслужване и на други структурни звена в Националния транспортен комплекс, съгласно приложението, в което е включено Държавно стопанско обединение „М.А.Т. – С.”.

С решение на МС № 50/30.03.1989 г. на основание чл. 11, ал. 3, т. 1, б. „а” от Указ № 56 за стопанската дейност, е прието да се образуват фирми с държавно имущество и да се прекратят обединенията и предприятията съгласно приложенията. Съгласно приложение № 69 – се образува фирма с държавно имущество с наименование „М.А.Т. – С.” с предмет на дейност М.А.Т., като от датата на обнародване в държавен вестник на решението на регистриране на фирмата се прекратява като юридическо лице Стопанско обединение „М.А.Т. – С.”.

С разпореждане на МС № 25/15.10.1991 г. на основание чл. 1, ал. 1 от Закона за образуване на еднолични търговски дружества с държавно имущество, е разпоредено преобразуване на фирмите съгласно приложение № 1 в еднолични търговски дружества съгласно приложения № 2-41, и утвърждаване на уставите на едноличните акционерни дружества. В приложение № 1 са определени фирмите с държавно имущество, които се преобразуват в еднолични търговски дружества, сред които е Държавна фирма „С.” – С.. Съгласно приложение № 20, се образува еднолично акционерно дружество „С.” АД, като е посочено, че същото поема всички активи и пасиви на фирма „С.” по баланса й към 15 октомври 1991 г.

С решение от 15.11.1991 г. на СГС, фирмено отделение, по гр.д. № 26049/91 г. е регистрирано еднолично акционерно дружество с наименование „С.” АД. В решението е посочено, че това дружество поема всички активи и пасиви на държавна фирма „С.” по баланса й към 15.09.1991 г.

С акт за държавна собственост № 645/04.10.1993 г. е актуван имот – гранично бюро, състоящ се от земя с площ 1080 кв.м. и три броя сгради с работни помещения с площ по 60 кв.м., общо 180 кв.м., находящ се в КПП – К.. Като правно основание за издаване на акта е посочено ПМС № 53, ал. 3 и ал. 4 на чл. 81 от Наредбата за държавните имоти. Като бивш собственик на имота е посочен ДЗС. Посочено е в акта, че имотът е предоставен за оперативно управление на "МАТ" АД - К.. Направено е отбелязване, че имотът не е заплащан.

Представена е ситуационна скица от 06.10.93 г. на имота на гранично бюро на „МАТ” АД, находящ се на КПП-К., очертаваща местоположението на имота. Според скицата, имотът заема 1080 кв.м. и в него са налице три сгради.

 С акт да публична държавна собственост № 29/26.03.2003 г. е актуван имот, находящ се в землището на с. К. – терен за ГКПП, с площ от 211 604 кв.м., включващ имот № 000031 и част от имот № 001010 по плана за земеразделяне, като в графа „забележка” са описани изградените върху терена сгради и преместваеми обекти. Като правно основание за съставяне на акта е посочено чл. 2, ал. 2 от ЗДС и Наредба за граничните контролно-пропусквателни пунктове.

С договор за приватизационна продажба от 22. 07. 1994 г. Агенцията за приватизация като орган, упълномощен от ЗППДОП /отм./ да извърши приватизацията на "С." ЕАД - гр. С., е продал на командитно дружество по германския закон Internationale Spedition Willi Betz, 10 966 747 бр. акции, представляващи 55 на сто от уставния брой акции на "С." ЕАД. Видно от договор за приватизационна продажба от 20.02.1998 г. Агенцията по приватизация е прехвърлила на Willi Betz Espana 7 919 367 бр. поименни акции с право на глас с номинална стойност 100 лв. всяка една, представляващи 38 на сто от съдебно регистрирания капитал на "С." АД. В информационен меморандум и оценка за нуждите на приватизацията от 1997 г. като недвижим имот, включен в имуществото на приватизиращото се дружество "С." АД, съгласно АДС № 645/04.10.1993 г., е описана земя от 1080 кв.м. в района на КПП – К. /извън зоната на граничния пункт/ и три броя сгради тип павилион.

С решение от 28.04.1995 г. по ф.д. № 26049/1991 г. на СГС е вписано преминаване на еднолично акционерно дружество с държавно имущество „С.” ЕАД в акционерно дружество „С.” АД.

В справка – опис за балансовата стойност на ДМА, разположени на площадка Гранично бюро К., част от „С.” АД към 31.08.2005 г. в сметка № 201 е вписана земя от 1080 кв.м., а в сметка 203 – три броя сглобяеми сгради – бараки.

С молба от 23.01.2006 г. на „С.” АД до Областен управител на Софийска област е поискано отписване от актовите книги на държавните имоти на имот /земя/ с площ 1080 кв.м. с построени в него три броя сгради, за който имот е издаден АДС № 645/01.10.1993 г. Посочената молба, ведно с последващите такива са изпратени от Областна администрация на Софийска област на МРРБ по компетентност.

С акт за публична държавна собственост № 1043/07.02.2011 г. е актуван поземлен имот № 35479.108.31 по кадастралния план на с. К. с площ от 172 323 кв.м., находящ се в ГКПП. Като правно основание за съставяне на акта е посочено чл. 2, ал. 2, т. 2, чл. 68, ал. 1 и чл. 71 от ЗДС, чл. 104, ал. 1, т. 3 от ППЗДС, вр. чл. 3 т ПМС № 104/20.05.2002 г. В акта е посочено, че върху имота са предоставени права на управление на МФ, МРРБ, МВР, МЗ и МЗЗ.

Със заповед № РД-02-14-516/06.07.2016 г. на министъра на регионалното развитие и благоустройството е отказано да се отпише от актовите книги на имотите – държавна собственост Акт за публична държавна собственост № 4281/07.02.2011 г. в частта му, касаеща ПИ № 5 по кадастралния план на ГКПП „К.” с площ 1080 кв.м.

Със заповед № ОА-323/15.02.2016 г. на областния управител на Софийска област на основание чл. 80, ал. 1, вр. чл. 18 от ЗДС, е наредено изземване от „С.” АД на част от имот публична държавна собственост, представляващ ПИ № 35479.108.31 по действащия кадастрален план на ГКПП „К.”, находящ се в югоизточната му част, с площ от 1080 кв.м., актуван с акт за публична държавна собственост № 4281/07.02.2011 г., поради това, че „С.” АД владее този имот без основание.

Представена е скица № 146/18.05.2016 г., изд. от община Д., на част от УПИ І – 108031 – за ГКПП от кв. 1 по плана на ГКПП- К. по плана на ГКПП К., одобрен със заповед № РД-02-14-254/11.02.2011 г. на МРРБ. В скицата е вписано, че част от УПИ І-108031 е предоставен за управление на „МАТ”АД – К. съгласно АДС № 645/03.10.1993 г., и че за УПИ І-108031 има издаден последващ АДС от 2011 г.

В приложената преписка на МРРБ, образувана във връзка с искането на ищеца за отписване на имота от книги на държавните имоти, се съдържат: скица № 18/02.02.2011 г. на имот № 35479.108.31 по плана на ГКПП К. /кадастрален план/, одобрен със заповед № 300-4-48/03.10.2003 г. на ИД на АК, с площ от 172 323 кв.м. /стр. 90/; скица - проект № 101/03.05.2012 г. на поземлен имот № 5 по кадастралния план на ГКПП К. с площ 1080 кв.м., в която като носител на вещни права е вписано „С.” АД съгласно документ за собственост – АДС № 645/08.10.1993 г. /стр. 179/; скица № 149/01.05.2010 г. на имот по АДС № 645/08.10.1993 г. с площ 1080 кв.м. съгласно кадастралния план, утвърден със заповед № 300-4-48/03.10.2003 г. /стр. 251/; комбинирана скица от геодезическо заснемане на ЕТ „Г.” с възложител „С.” АД и обяснителна записка /стр. 266-267/.

 Представена е и скица – проект  № 194/27.06.2018 г., издадена от община Д., на поземлен имот № 5 по кадастралния план на ГКПП К., с площ от 1080 кв.м, като в скицата като носител на вещни права е вписан „С.” АД съгласно АДС № 645/08.10.1993 г., а в забележка е посочено, че същата е издадена по неодобрен кадастрален план /стр. 412/.

Според основното заключение на СТЕ на в.л. Ю. П., действащият план е одобрен със заповед № РД-02-14-254/11.02.2011 г. Предходен план е одобреният със заповед № 300-4-48/03.10.2003 г. на ИД на АК, а преди него е действала картата на възстановената собственост на землището за населеното място. Според допълнителното заключение на СТЕ, графичната основа за съставяне на АДС № 4281/07.02.2011 г. е одобреният кадастрален план със заповед № 300-4-48/03.10.2003 г., като процесният имот не е със самостоятелни граници, а е включен в имот № 35479.108.31. Графичната основа, ползвана за съставяне на АДС № 29/26.03.2003 г. е картата на възстановената собственост на землището на с. К., като процесният имот е част от имот № 31 от масив 0. В представената на стр. 267 от делото комбинирана скица процесният имот и сградите са нанасени върху плана от КВС. Към настоящия момент територията на процесния имот е отделена с ограда на ГКПП и в него не се извършват митнически дейности, същият е необитаем.

При разпита му в съдебно заседание вещото лице П. разяснява, че скица № 101 /на стр. 179/ представлява скица-проект за попълване на кадастралната основа, а в скица № 194 / на стр. 412/  е записано, че проектът засяга ПИ – ГКПП К. и процесният имот е по означението 1, 2, 3 и 4. На скица № 18/02.02.2011 г. /стр. 297/ процесният имот се пада в най-южната част на имот с последни цифри 108.31 и там са разположени постройките. Вещото лице сочи, че имотът по АДС № 645/1993 г. може да се идентифицира по представената ситуационна скица на л. 9 от делото, като разположението и площта на имота по тази ситуационна скица отговаря на проекта, отразен в скица № 194. Единственият възможен имот, който отговаря на описания в АДС  от 1993 г. имот е отразеният на скица № 194 имот. С плана от 2003 г. има разработка върху процесния имот да се построи сграда за ветеринарен контрол и паркинг за леки автомобили. До 1997 г. имотът не е включен в ГКПП К., а с плана от 2003 г. е включен -  имотът попада в трасе „Изходящи и входящи автомобили и автобуси” на ГКПП К.. Към настоящия момент трите сгради са отделени с двуметрова ограда от територията, където се извършва граничен контрол.

           С оглед на така приетото за установено от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

            Предявен е иск с правно основание чл. 124, ал. 1 от ГПК – за установяване правото на собственост на ищцовото дружество върху описания в исковата молба недвижим имот. Така предявеният установителен иск е допустим с оглед твърденията на ищеца, че е собственик на имота на конкретно придобивно основание /а именно придобиване на имота чрез преобразуване на държавно предприятие, на което същият е бил предоставен за ползване, в търговско дружество, по силата на разпоредбата на чл. 17а от ЗППДОП /отм./, както и че това право се оспорва от държавата - ответник чрез постановения от областния управител отказ за отписване на имота от книгите за държавните имоти и издадения акт за изземване на имота от ищеца.

            Съгласно чл. 17а от ЗППДОП /нова, ДВ бр. 51/1994 г./, при преобразуваните държавни предприятия в еднолични търговски дружества с държавно имущество имуществото, предоставено за стопанисване или управление на тези предприятия с акта на преобразуването, се предоставя в собственост на тези дружества, освен ако в него не е предвидено друго. Посочената разпоредба на чл. 17а от ЗППДОП /отм./ възпроизвежда разпоредбата на чл.1, ал. 1 от ПМС № 201/25.10.1993 г. за прехвърляне на вещни права върху недвижими имоти при образуването, преобразуването и приватизирането на държавни предприятия, съгласно която при преобразуване на държавни предприятия в еднолични търговски дружества с държавно имущество правото на собственост върху земята и другите недвижими имоти, които са били предоставени на предприятията за стопанисване и управление, се внася в капитала на тези дружества, освен ако в акта за тяхното преобразуване е посочено друго.

            Разпоредбата на чл. 17а от ЗППДОП /отм./ установява деривативен способ за придобиване на право на собственост върху недвижими имоти от еднолични търговски дружества с държавно имущество, създадени при преобразуването на държавните предприятия, ако тези имоти са били предоставени за ползване и управление на преобразуваните държавни предприятия. Фактическият състав на придобивния способ, уреден в посочената разпоредба на чл. 17а от ЗППДОП /отм./, включва: държавата да е собственик на конкретно имущество; това държавно имущество да е било предоставено за стопанисване и управление на държавно предприятие и с акта на държавния орган за преобразуване на държавното предприятие в търговско дружество това имуществото да не е изрично изключено от имуществото, което се включва в капитала на търговското дружество. При наличието на тези предпоставки вещно-транслативният ефект настъпва по силата на самия акт за преобразуване на държавното предприятие в търговско дружество и от момента на възникване на това търговско дружество – т. 2г от ТР № 4/14.03.2016 г. по тълк. дело № 4/2014 г. на ОСГК.

            В случая ищецът „С.” АД твърди, а се установява и от представените писмени доказателства, че същият е правоприемник /след извършена приватизация/ на еднолично търговско дружество с държавно имущество „С.” ЕАД. Последното е създадено чрез преобразуване на Държавна фирма „С.” – С. с разпореждане от 15.10.1991 г. на МС, регистрирано като такова с решение от 15.11.1991 г. по гр.д. № 26049/91 г. на СГС, фирмено отделение. Преобразуването на държавното предприятие в еднолично акционерно дружество с държавно имущество е извършено на основание чл. 1 от ЗОЕТДДИ, обн. ДВ, бр. 55/12.07.1991 г., който съгласно пар. 6 от ПЗР се прилага до приемане на закон за приватизацията. Към момента на преобразуването на държавното предприятие „С. – С.” в търговско дружество „С.” ЕАД с разпореждането на МС от 15.10.1991 г. и вписването от регистърния съд от 15.11.1001 г. не е бил приет ЗППДОП /обн. ДВ, бр. 38/08.05.1992 г./, в чл. 17а на който /приет с изменението му с ДВ, бр. 51/1994 г./ е предвидено основанието за придобиване на право на собственост върху недвижими имоти от еднолични търговски дружества с държавно имущество, създадени при преобразуването на държавните предприятия, ако тези имоти са били предоставени за ползване и управление на преобразуваните държавни предприятия, на което се позовава ищецът. Посочената разпоредба на чл. 17а от ЗППДОП /отм./ е с материално-правен характер, доколкото установява материални предпоставки на придобивен способ, и като такава, тя действа занапред, и респ. няма приложение относно възникнали преди приемането й правоотношения. В ЗППДОП /отм./ няма преходна разпоредба, установяваща приложимост на разпоредбата на чл. 17а спрямо заварени случаи на извършени преобразувания на държавни предприятия в търговски дружества. Подобна разпоредба не се съдържа в ЗОЕТДДИ, при действието на който е извършено преобразуването на държавното предприятие „С.-С.” в търговското дружество „С.”  ЕАД. Без значение за преценката за приложимост на разпоредбата на чл. 17а от ЗППДОП /отм./, на която се позовава ищецът, е обстоятелството, че „С.” ЕАД е било приватизирано през 1994 г., тъй като правопораждащият факт на визирания в посочената разпоредба придобивен способ е акта на  преобразуване на съответното държавно предприятие в еднолично търговско дружество с държавно имущество, а не последвалата приватизационна продажба на преобразуваното дружество. В този смисъл обстоятелството, че преобразуваното дружество е приватизирано при условията и реда на ЗППДОП /отм./, няма отношение към предпоставките за осъществяване на придобивния способ по чл. 17а от ЗППДОП /отм./, тъй като релевантно за въведения придобивен способ е предоставянето на недвижими имоти за стопанисване и управление на държавни предприятия и тяхното преобразуване в еднолични търговски дружества с държавно имущество.

            При горния извод за неприложимост на разпоредбата на чл. 17а от ЗППДОП /отм./ в конкретния случай на преобразуване на държавното предприятие в еднолично търговско дружество „С.” ЕАД, впоследствие приватизирано, ищецът не може да се легитимира като собственик на процесния имот на визираното в посочената разпоредба придобивно основание.

            Независимо от горния извод и за пълнота на изложението следва да се посочи следното:

Дори и да се приеме, че приложното поле на разпоредбата на чл. 17а от ЗППДОП /отм./ обхваща и заварени преобразувания на държавни предприятия в търговски дружества с държавно имущество, то в конкретния случай не се установява от доказателствата по делото наличието на една от кумулативно предвидените предпоставки на фактичесикя състав на придобивното основание по чл. 17а от този закон, а именно процесният имот да е бил предоставен за стопанисване и управление на държавното предприятие, на което ищецът е правоприемник. Съгласно мотивите към т. 2г на ТР № 4/2016 г.,  предоставянето на имуществото за стопанисване и управление на определено държавно предприятие може да бъде доказано както чрез преки доказателства /самият административен акт за предоставяне на това право/, така и с непреки доказателства: актове за държавна собственост, в които изрично е записано, че определен имот е предоставен за стопанисване и управление на определено държавно предприятие, разделителни протоколи, имотни ведомости, записвания в инвентарните книги на държавното предприятие и други подобни. В случая ищецът не е провел пълно и главно доказване на факта на предоставяне на процесния имот за стопанисване и управление на държавното предприятие. Не е представен актът за предоставяне на това право на държавното предприятие. Единственото представено доказателство за установяване на факта на предоставяне на процесния имот на държавно предприятие е актът за държавна собственост от 1993 г., в който е отбелязано, че актуваният имот е предоставен за оперативно управление на „МАТ”- АД- К.. От представените писмени доказателства не се установява ищецът да е правоприемник на държавно предприятие с наименование „МАТ” АД – К., каквото е посочено в посочения акт за държавна собственост. Видно е от утвърдения с разпореждане на МС № 125/16.07.1976 г. състав на стопанските организации, включени в Националния транспортен комплекс, че първоначално е съществувало Стопанско обединение „М.А.Т. – С.”. Видно от приложение № 69 към решение на МС № 50/30.03.1989 г. това юридическо лице е прекратено и е образувана фирма с държавно имущество с наименование „М.А.Т. – С.”. Видно от приложение № 1 към разпореждане на МС № 25/15.10.1991 г. държавна фирма „С.” се преобразува в акционерно дружество „С.” АД, като е посочено, че същото поема всички активи и пасиви на фирма „С.” по баланса й към 15 октомври 1991 г. Не са налице други доказателства, от които да се направи извод, че между ищцовото дружество и посоченото в акта за държавна собственост юридическо лице „МАТ” АД-К. съществува правоприемство. Освен това от посочения акт за държавна собственост не става ясно и какви права има вписаното дружество върху актувания имот. С оглед на това актът за държавна собственост сам по себе си не съставлява доказателство за предоставяне на процесния имот за стопанисване и управление на държавно предприятие, чийто правоприемници са съответно държавната фирма "С." и преобразуваното въз основа на нея "С." ЕАД. Освен това, актът за държавна собственост е съставен след преобразуването на държавната фирма в дружество /с оглед предстоящата приватизация/, а отразяването в графа „отстъпено право на строеж”, че имота не е заплащан, води до извод, че актът е съставен във връзка с приложението на разпоредбата на чл. 81, ал. 4 от НДИ /отм./, което е видно и от посоченото в акта правно основание за издаването му. Не са налице други доказателства относно релевантния факт - напр. разделителни протоколи, имотни ведомости или записвания в инвентарните книги на преобразуваното държавно предприятие, и др., които да послужат като косвени доказателства за предоставянето на имота за стопанисване и управление на държавно предприятие, чийто правоприемник е ищцовото дружество. Включването на процесния имот в баланса на ищцовото дружество „С.” АД към 2005 г., както и отразяването му в приватизационната документация във връзка с последвалото приватизиране на вече преобразуваното дружество, не съставляват доказателство за предоставяне на имота за стопанисване и управление на държавното предприятие.

На следващо място, безспорно се установява от събраните по делото доказателства /скици и заключение на СТЕ/, че претендираният от ищеца имот, който е предмет на съставения АДС от 1993 г., е част от ГКПП – К., а именно имот № 35479.108.31, съгласно действащия кадастрален план на ГКПП - К., одобрен със заповед № 300-4-48/03.10.2003 г. на ИД на АК. Съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 2, т. 6 от ЗДС /въведена с ДВ, бр. 52/2008 г./  урегулираните поземлени имоти, определени за граничните контролно-пропусквателни пунктове, и сградите, построени върху тях, са публична държавна собственост. С влизането в сила на посочената разпоредба целият имот, представляващ ГКПП-К., е станал публична държавна собственост. Съгласно разпоредбата на чл. 18, ал. 1 изр. 2 от ЗДС /изменена с ДВ, бр. 60/2015 г./, имотите и сградите по чл. 2, ал. 2 т. 6, които не са предоставени за управление по установения ред на министри или на ръководители на други ведомства за изпълнението на функции, свързани с извършването на граничен контрол, се управляват от Агенция "Митници". В този смисъл е изменена и разпоредбата на чл. 7а от Наредбата за граничните контролно-пропусквателни пунктове, в която са уредени правата и задълженията на директора на Агенция "Митници" по отношение на поземлените имоти, на които са изградени ГКПП и сградите, построени върху тях. При тези разпоредби, дори и да се приеме за доказано, че процесната част от настоящия имот  № 35479.108.31, представляващ ГКПП, е била предоставена за стопанисване и управление на бивше държавно предприятие, чийто правоприемник е ищецът, то това право е било отпаднало /прекратено/ по силата на закона, поради което последният не може да се легитимира като собственик на процесния имот на соченото от него придобивно основание. Ответникът – държавата надлежно се легитимира като собственик на този имот с акт за публична държавна собственост № 1043/07.02.2011 г. на поземлен имот № 35479.108.31, находящ се в ГКПП,  в който попада процесния имот, чиято официална удостоверителна сила по чл. 5, ал. 1 от ЗДС не е оборена в настоящото производство.

С оглед на всичко гореизложено, предявеният от ищеца иск за установяване на правото му на собственост върху процесния имот на заявеното от него основание по чл. 17а от ЗППДОП /отм./ е неоснователен и следва да се отхвърли.

           

       

Поради съвпадането на извода на настоящата инстанция с този на първоинстанционния съд за неоснователност на предявения иск, обжалваното решение следва да бъде потвърдено.

 

          Воден от горното, Софийски окръжен съд

                 

                                                           Р  Е  Ш  И:

 

            ПОТВЪРЖДАВА решение № 74 от 09.03.2020 г., постановено по гр. д. № 10/2017 г. на Районен съд – гр. Сливница.

 

  Решението подлежи на обжалване пред ВКС в едномесечен срок от връчването на препис от него.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                 ЧЛЕНОВЕ: 1.                           2.