РЕШЕНИЕ
№ 566
Ямбол, 11.04.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Ямбол - III състав, в съдебно заседание на осемнадесети март две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА |
При секретар СТЕЛА ГЮМЛИЕВА като разгледа докладваното от съдия ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА административно дело № 20247280700352 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е образувано по жалба от "БАЛАНС-37"ЕООД, гр.Ямбол, [улица], ЕИК *********, представлявано от управителя Г. Д. Д., чрез адв.Г. Н. Г. от *, съдебен адрес: [населено място], [улица], *, против Решение №РД/02-01100 от 07.10.2024г. на заместник-кмета на община Ямбол, с което на осн. чл.135, ал.3 и ал.4, т.1 от Закона за устройство на територията не е разрешено изработването на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план(ПУП)-План за регулация(ПР) на урегулиран поземлен имот(УПИ) ІХ-101, кв.53 по плана на гр.Ямбол-ЦГЧ, с конкретно предназначение "за ОДО" и идентификатор 87374.537.101 по кадастралната карта, поискано със заявление вх.№УТС-01462/09.07.2024г.Иска се отмяна на решението по съображения за изложени в същото неотносими мотиви и допуснати съществени процесуални нарушения, довели до неправилно приложение на материалния закон.
В съдебно заседание жалбоподателят „БАЛАНС-37“ ЕООД гр. Ямбол, редовно призован, се представлява от адв. Г. Н. Г. от *, редовно упълномощен. Иска се отмяна на решението и присъждане на разноските за платени държавна такса, адвокатско възнаграждение и депозит за вещо лице, по представен списък.
Ответната страна Заместник-кмета на община Ямбол, редовно призован, се представлява от М. К. - Началник на отдел „Правни дейности“ в община Ямбол, редовно упълномощена. Моли съдът да отхвърли депозираната жалба на „Баланс – 37“ ЕООД против Решение за прекратяване № РД/02-01100 от 07.10.2024 г. на заместник-кмета на община Ямбол поради установено противоречие на изработения План за регулация с отреждането на общия устройствен план, поради което и искането на юридическото лице се явява неоснователно.
В определения от съда срок са страните са представили писмени бележки по съществото на спора.
Като взе предвид становищата на страните и събраните по делото доказателства, съдът намира за установено следното:
Жалбата е редовна от формална страна, подадена е в рамките на 14-дневен срок от връчването на Решение №РД/02-01100 от 07.10.2024г. на заместник-кмета на община Ямбол(с ИД на 11.10.2024г.), от неблагоприятно засегнато лице, поради което е допустима за разглеждане.
Административната преписка е постъпила с писмо вх.№1884/23.10.2024г. от Общинска администрация Ямбол. В същата се съдържат доказателства за следното:
„БАЛАНС-З7" ЕООД, ЕИК *********, гр.Ямбол, в качеството си на собственик на поземлен имот с идентификатор 87374.537.101 по кадастралната карта на гр. Ямбол, находящ се на [улица], съответстващ на урегулиран поземлен имот (УПИ) IX-101, с конкретно предназначение „за ОДО", кв. 53 по плана на гр. Ямбол – ЦГЧ, е подал заявление peг. № УТС- 01462/09.07.2024 г. за разрешаване изработване на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план (ПУП) - План за регулация (ПР) на урегулиран поземлен имот (УПИ) IX-101, кв. 53 по плана на гр. Ямбол - ЦГЧ, с конкретно предназначение „за ОДО" и идентификатор 87374.537.101 по кадастралната карта, състоящо се в промяна на конкретното предназначение на урегулирания поземлен имот от „за ОДО" в „за сгради със смесено предназначение", на основание чл. 134, ал. 2, т. 6 от Закона за устройство на територията (ЗУТ).Към заявлението са приложени: искане на основание чл. 135, ал. 1 от ЗУТ, задание за изменение на подробен устройствен план, скица-проект за промяна предназначението на УПИ IX-за ОДО в УПИ IX-за сгради със смесено предназначение в кв. 53 на ЦГЧ - гр. Ямбол, договор per. № ДГ/05-00096/23.08.2013 г., вписан в СВ - Ямбол с вх. per. № 7756 от 03.09.2013 г., скица № 179/12.05.2022 г., издадена от община Ямбол, констативен акт (обр. 3) от 06.02.2018 г., удостоверение изх. № 2801- 13520/13.06.2024 г. на община Ямбол и писмо изх. № СГ-2440-04-607/10.11.2021 г. на Началника на ДНСК.
С писмо изх. № 2801-17362/05.08.2024 г. на заместник-кмета на община Ямбол заявителят е уведомен за това, че:
Съгласно действащия Общ устройствен план (ОУП) на община Ямбол, одобрен с решение № Х-б/30.06.2016 г. на Общински съвет - Ямбол, УПИ IX-101, кв. 53 по плана на град Ямбол - ЦГЧ попада в устройствена зона за многофункционално ползване тип смесена централна (Ц) с определени показатели за застрояване: П застр. - от 40% до 80%, К инт. - от 1.5 до 3.0, П озел. - от 20% до 40%.
Съгласно приложеното задание и скицата-предложение искането е „да се промени Подробния устройствен план - ИЗМЕНЕНИЕ НА ПЛАН ЗА РЕГУЛАЦИЯ (ИПР) за УПИ IX „За ОДО" от кв. 53 в УПИ IX „За сгради със смесено предназначение".Към настоящия момент в УПИ IX-101 се изгражда обект: „Офис сграда за обществено и делово обслужване" по одобрен инвестиционен проект и издадено разрешение за строеж № РС-015/29.01.2018 г., влязло в сила на 20.02.2018г., като паркирането е предвидено „в общински паркинги намиращи се в непосредствена близост“ Строежът е изграден до степен на завършеност „груб строеж“.
С действащия ПУП-Работен устройствен план по който се изгражда гореописания обект е предвидено, че „при инвестиционното проектиране на сградите е необходимо паркирането на необходимия брой автомобили да бъде осигурено в рамките на всеки от имотите, като това може да стане, както надземно, в партерните етажи на сградите, така и подземно".
Исканото изменение на действащия подробен устройствен план - план за регулация за УПИ IX в кв. 53 по плана на гр. Ямбол - ЦГЧ, състоящо се в промяна на конкретното предназначение от „за ОДО" в „за сгради със смесено предназначение" е допустимо за имот, попадащ в територия от разновидност „смесена централна зона", предназначена за многофункционално ползване, визирано в разпоредбата на чл. 36, ал. 1 и ал. 2, т. 4 от Наредба № 7/22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони.
Поради обстоятелството, че по Общия устройствен план на община Ямбол, имотът за който се иска изменението е разположен в устройствена зона за многофункционално ползване тип смесена централна и имайки предвид разпоредбите на:чл. 103, ал. 4 от ЗУТ, където всеки устройствен план се съобразява с предвижданията на концепциите и схемите за пространствено развитие и устройствените планове от по-горна степен, ако има такива (какъвто се явява ОУП на община Ямбол), и представлява по отношение на тях по-пълна, по-подробна и конкретна разработка;чл. 104, ал. 1 от ЗУТ, изречение второ, където предвижданията на общите устройствени планове, с които се определят общата структура и преобладаващото предназначение на териториите, видът и предназначението на техническата инфраструктура и опазването на околната среда и обектите на културно-историческото наследство, са задължителни при изготвянето на подробните устройствени планове;чл. 2 от част втора, раздел първи от действащите правила и нормативи за прилагане на Общия устройствен план на община Ямбол, одобрен с Решение № X- 6/30.06.2016 г. на Общински съвет - Ямбол, където с одобряването на ОУП на гр. Ямбол и правилата и нормите към него, предлаганото зониране, като характер на застрояване и нормите към съответните зони стават задължителни по отношение прилагането му и т. 1 на същия член, където при възлагане и изработка на подробни устройствени планове за отделни структурни части и квартали, трябва в изготвеното за случая задание за проектиране, залегналите правила и норми за застрояване да отговарят на тези предвидени в ОУП - се налага изменението да е на действащия ПУП-План за регулация и застрояване (ПРЗ), като исканото изменение на действащия ПУП-ПРЗ да бъде в съответствие с Общия устройствен план и за същия да бъдат установени и въведени устройствените показатели, съгласно ОУП, а именно: устройствена зона за многофункционално ползване тип смесена централна с определени градоустройствени показатели: П застр. - от 40% до 80%, К инт. - от 1.5 до 3.0, П озел. - от 20% до 40%.
Предвид горното, заявителят е уведомен да представи задание и скица с предложение за изменение на ПУП-ПРЗ, съобразно действащия Общ устройствен план. Исканото изменение на действащия подробен устройствен план да бъде придружено с информация, относно гариране и/или паркиране в границите на урегулирания поземлен имот за необходимия брой места, съгласно изискванията на чл. 43, ал. 1 от Закона за устройство на територията и чл. 37, ал. 3 от Наредба № 7/22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони.Заявителят е уведомен, че процедурата по разрешаване на исканото разрешение за изработване на проект за изменение на действащия ПУП-ПР за УПИ IX-101, с конкретно предназначение „за ОДО" в кв. 53 по плана на гр. Ямбол – ЦГЧ, ще се счита за прекратена съгласно чл. 5в от ЗУТ при неотстраняване на нередовностите по заявлението в 14-дневен срок.
След получаване на писмо изх. № 2801-17362/05.08.2024 г. на заместник-кмета на община Ямбол заявителят е представил отговор, peгистриран с № 2801-18053/14.08.2024 г. в община Ямбол, в който е изразил несъгласие с дадените указания.
С Констативен протокол от 05.09.2024 г., съставен от длъжностни лица на общинската администрация е установено, че в определения срок 14-дневен срок не са подадени документи и не са отстранени нередовностите по заявление УТС-01462/09.07.2024 г., указани в писмо изх. № 2801-17362/05.08.2024 г. на заместник-кмета на община Ямбол.
Становище №СГА-034/12.09.2024г. от главния архитект на община Ямбол, с предложение да бъде постановен акт, с който да не се разрешава исканото със заявлението изменение на ПУП, поради неотстранени нередовности.
С Решение №РД/02-01100 от 07.10.2024г. на заместник-кмета на община Ямбол, с което на осн. чл.135, ал.3 и ал.4, т.1 от Закона за устройство на територията не е разрешено изработването на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план(ПУП)-План за регулация(ПР) на урегулиран поземлен имот(УПИ) ІХ-101, кв.53 по плана на гр.Ямбол-ЦГЧ, с конкретно предназначение "за ОДО" и идентификатор 87374.537.101 по кадастралната карта, поискано със заявление вх.№УТС-01462/09.07.2024г.
По преписката е налично Удостоверение № и 2801-13520/13.06.2024г., изд. от главния архитект на община Ямбол за степен на завършеност на СМР и груб строеж, видно от което обект: „ ОФИС СГРАДА ЗА ОБЩЕСТВЕНО И ДЕЛОВО ОБСЛУЖВАН Е”-ЧЕТВЪРТА КАТЕГОРИЯ, находящ в УПИ IX-101, в кв.53 по действащия план на гр. Ямбол - ЦГЧ, с идентификатор 87374.537.101 по кадастралната карта, с административен адрес : гр. Ямбол, [улица], е изграден до „Груб строеж" по смисъла на § 5, т.46 от Допълнителните разпоредби (ДР) на Закона за устройство на територията (ЗУТ).
Налично е и писмо изх.№СТ-2440-04-607/10.11.2021г. от Началника на ДНСК относно допустимостта на процедура за промяна предназначението на урегулиран поземлен имот (УПИ) IX-за ОДО, кв. 53, по плана на ЦГЧ гр. Ямбол, в който е изпълнена офис сграда за обществено и делово обслужване на етап груб строеж. В същото е изразено становище, че възложителят е променил инвестиционните си намерения по време на строителството за промяна предназначението на част от обектите за обществено и делово обслужване в жилища (по-малко от 60% от РЗП на сградата), което представлява промяна предназначението на сградата в „смесена сграда44, по смисъла на §5, т. 29а от Допълнителните разпоредби на Закона за устройство на територията (ДР ЗУТ).При промяна на инвестиционните намерения по време на строителството, по смисъла на чл. 154, ал. 2, т. 6 от ЗУТ е необходимо да се проведе процедура по реда на чл. 154, ал. 5 от ЗУТ.Предвид разпоредбата на чл. 154, ал. 4 от ЗУТ, в конкретния случай е допустимо, а е необходимо, преди подаване от възложителя на искането за изменение инвестиционния проект по реда на чл. 154, ал. 5 от ЗУТ, да се процедира изменение на действащия ПУП - ИПРЗ и РУП за промяна предназначението на УПИ IX-101, кв. 53, по плана на ЦГЧ гр. Ямбол, одобрен със заповед № ТУ-02-00056/05.11.2015г. на кмета на община Ямбол - било за ОДО, да стане за смесена сграда.
За изясняване на спора от фактическа страна по делото е допусната съдебно-техническа експертиза, изготвена от вещото лице арх.П. Ф. В.. Според представеното писмено заключение с вх.№630/11.03.2025г.:
1.ОУП на гр. Ямбол, одобрен с Решение № Х-6 от 30.06.2016 г на Общински съвет Ямбол, за частта, в която попада УПИ IX-101, отрежда устройствена зона за многофункционално ползване тип „Смесена централна - Ц” с устройствени показатели - Пз - от 40% до 80%, Оз - от 20% до 40%, Кинт - от 1,5 до 3,00 .
2.Действащи към момента са ПУП-ПРЗ и РУП одобрени със Заповед № ТУО2- 00056 от 15.11.2015 г,
ПУП-ПР предвижда отреждане за УПИ IX-101 „За ОДО”.
ПУП-ПЗ предвижда отреждане на устройствена зона „Смесена централна зона - Ц” с устройствени показатели конкретно за имота както следва - свързано застрояване, Пз - до 100%, Оз - 20%, Кинт - не предвижда, височина - до 18 м .
Поискано е изменение на ПУП-ПР за УПИ IX-101 като отреждането от „За ОДО" да бъде „За сгради със смесено предназначение".
3. Исканото изменение само на ПУП-ПР не отговаря на отреждането на ОУП нито като отреждане, нито като устройствени показатели. В УПИ IX-101 към момента на огледа има изградена 5 и 6-етажна сграда в груб строеж, съгласно действащия ПУП-ПЗ, одобрен през 2015 г.
Съгласно чл.104, ал.1 от ЗУТ, следва да се поиска частично изменение на ПУП-ПРЗ и скицата-проект с техническо задание да отговарят като отреждане (устройствена зона - ПУП-ПР) и устройствени показатели (ПУП-ПЗ).
При изслушването му в с.з. вещото лице арх.В. поддържа представеното писмено заключение. На поставени уточняващи въпроси, дава следните отговори:
Съгласно Общия устройствен план, имотът попада в зона за многофункционално ползване тип „Смесена централна зона – ц (център)“.
Планът за регулация от 2015 г. го отрежда за обществено и делово обслужване. Планът за застрояване от същата година предвижда „Смесена централна зона – ц“, както е в Общия устройствен план с показателите, които е упоменал. Планът за застрояване предвижда по-високи показатели и е приет една година преди да бъде приет Общият устройствен план. Съгласно разпоредбите на Закона за устройство на територията, планове, влезли в сила преди да бъде приет Общият устройствен план се запазват като показатели. Затова има разлика между приетия План за застрояване и отреждането на Общия устройствен план.Проблемът е в отреждането на устройствената зона. Цитирал е чл. 104, ал.1 от ЗУТ, който казва, че отрежданията на Общия устройствен план са задължителни за плановете от по-нисък клас, какъвто се явява Планът за застрояване. С други думи, отреждането трябва да съответства на отреждането от Общия устройствен план или най-напред да бъде променено отреждането в Общия устройствен план и тогава да се прави Подробния устройствен план – План за застрояване или План за регулация, тогава биха съответствали устройствените зони.
Искането за промяна в устройствената зона трябва стриктно да отговаря на предвижданията на Общия устройствен план или най-напред да бъде променено отреждането на Общия устройствен план в зона, която заявителят желае, когато влезе в сила това изменение на Общия устройствен план, тогава да се направи подробния устройствен план - в дадения случай План за регулация, който да отреди друго отреждане за имота.
Искане за промяна само на Подробния устройствен план – План за регулация е допустимо, но трябва да съответства на устройствената зона, предвидена в Общия устройствен план. Възложителят е искал отреждането да бъде за сгради със смесено предназначение. Такова отреждане в Общия устройствен план няма. Трябва да бъде спазено условието на чл. 104 от ЗУТ, т.е. върховенството на Общия устройствен план и неговите отреждания по отношение на следващите по-нисък клас.
Предвид установеното от фактическа страна, по същество съдът намира жалбата за неоснователна.
Оспореното решение е издадено от компетентен орган, предвид приложената по делото заповед за делегиране на права – Заповед 0РД/02-00672/31.05.2024г. на кмета на община Ямбол, с която на К. А., заместник-кмет на община Ямбол на осн. чл.44, ал.2 от ЗМСМА и §1, ал.3 от ДР на ЗУТ са предоставени права да издава актове по устройство на територията, които са от компетентността на кмета на общината.
Решението е обективирано в писмена форма, с излагане на мотиви от фактическа и правна страна, поради което и изискването за форма е спазено.
При постановяване на административният акт не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които да са ограничили правото на защита на заявителя – дадените указания са му връчени, предоставена е възможност за представяне на коригиран проект, заявителят е упражнил правото си на възражение, обжалваното решение е произнесено след срока за възражение. Съгласно разпоредбата на чл. 5в, ал. 1 от ЗУТ, административният орган, пред който е подадено заявление за издаване на индивидуален административен акт по смисъла на чл. 214 от ЗУТ, може само еднократно да изисква отстраняване на нередовности или представяне на допълнителни документи, за което органът уведомява писмено заявителя и му предоставя 14-дневен срок за отстраняване на нередовностите или представяне на допълнителните документи.
По делото няма спор, че съгласно действащия Общ устройствен план (ОУП) на община Ямбол, одобрен с решение № Х-б/30.06.2016 г. на Общински съвет - Ямбол, УПИ IX-101, кв. 53 по плана на град Ямбол - ЦГЧ попада в устройствена зона за многофункционално ползване тип смесена централна (Ц).Според чл.36, ал.1 и ал.2 от НАРЕДБА № 7 от 22.12.2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделните видове територии и устройствени зони - Териториите от разновидност „смесена централна зона“ са територии на населени места, предназначени за многофункционално ползване и означени като ( Ц); В териториите от разновидност "смесена централна зона" могат да се изграждат жилищни сгради, в т.ч. със смесено предназначение(чл.36, ал.2, т.4 от наредбата).Поради това исканата промяна в предназначението на имота не е в противоречие с предвижданията на ОУП досежно предназначението на територията. Същевременно следва да се има предвид, че имотът е застроен, поради това и в конкретния случай изработване само на план за регулация не е допустимо.Според чл. 110, ал. 2 от ЗУТ - Подробните устройствени планове могат да бъдат:1. план за регулация и застрояване - ПРЗ (план за регулация на улици и поземлени имоти и за режим на застрояване);2. план за регулация - ПР (план за регулация на улици и поземлени имоти без режим на застрояване); планът за регулация може да бъде план за улична регулация - ПУР (план за регулация само на улици и на поземлени имоти за обекти на публичната собственост);3.план за застрояване - ПЗ;4. работен устройствен план - РУП (план за застрояване и силуетно оформяне);5.парцеларни планове за елементите на техническата инфраструктура извън границите на урбанизираните територии.Вярно е, че чл.110, ал.2 от ЗУТ дава възможност според устройствените цели и задачи и в зависимост от конкретната необходимост при устройството на определена територия да се изработва и прилага един от плановете по ал. 1.Същественото в случая е, че предвид застрояването в имота, инвестиционното намерение следва да е за изменение на план за регулация и застрояване - ПРЗ (план за регулация на улици и поземлени имоти и за режим на застрояване), изработване само на план за регулация би било допустимо за поземлени имоти без режим на застрояване.
Предвид изложеното, съдът намира обжалваното решение за правилно, поради което жалбата следва да се отхвърли.независимо от изхода на спора следва да се отхвърли претенцията на ответната страна за присъждане на юрисконсултско възнаграждение, тъй като е заявена след приключване на устните състезания с представената писмена защита по делото от 24.03.2025г.
Водим от горното, съдът
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на "БАЛАНС-37"ЕООД, гр.Ямбол, [улица], ЕИК *********, представлявано от управителя Г. Д. Д., чрез адв.Г. Н. Г. от *, съдебен адрес: [населено място], [улица], *, против Решение №РД/02-01100 от 07.10.2024г. на заместник-кмета на община Ямбол, с което на осн. чл.135, ал.3 и ал.4, т.1 от Закона за устройство на територията не е разрешено изработването на проект за изменение на действащия Подробен устройствен план(ПУП)-План за регулация(ПР) на урегулиран поземлен имот(УПИ) ІХ-101, кв.53 по плана на гр.Ямбол-ЦГЧ, с конкретно предназначение "за ОДО" и идентификатор 87374.537.101 по кадастралната карта, поискано със заявление вх.№УТС-01462/09.07.2024г.
ОТХВЪРЛЯ като неоснователна претенцията на Заместник-кмета на община Ямбол за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.
Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок пред Върховния административен съд.
Съдия: | |