Р
Е Ш Е Н И Е
№ 697/28.12.2011г.
гр.Пазарджик, 28.12.2011г.
В
И М Е Т О Н А Н А Р О Д А
Административен съд – Пазарджик – ІХ състав, в открито съдебно заседание на девети декември две хиляди и единадесета година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: |
СТЕФКА КЕМАЛОВА |
при секретар |
Т.С. |
разгледа докладваното |
от съдия |
СТЕФКА КЕМАЛОВА |
|
административно дело № 785 по описа на съда за 2011г. |
Производството
е по реда на чл.233 от ЗМВР и е образувано по жалба на И.В.А. *** против
Заповед рег. № З-2593 от 27.09.2011г. на Директора на ОДМВР
гр.Пазарджик, с която му е наложено дисциплинарно наказание “уволнение” и е
прекратено служебното му правоотношение като държавен служител категория “Е” –
І степен, младши автоконтрольор в група “Престъпления
по пътищата” към отдел “Криминална полиция” при ОДМВР гр.Пазарджик.
В жалбата се твърди, че обжалваната
заповед е незаконосъобразна, издадена в нарушение на материалния закон и на
административно производствените правила. Твърди се, че не били спазени
изискванията на чл.246, ал.1 от ППЗВМР за включване в заповедта на задължителни
реквизити, не била спазена процедурата по чл.229, ал.1 от ЗМВР и не бил спазен
срокът по чл.225 от ЗМВР. Иска се отмяна на обжалваната
заповед, ведно с последиците от това.
В съдебно заседание се явява лично
жалбоподателят и негов пълномощник – адвокат Х., който поддържа
подадената жалба. Допълнително излага съображения за това, че
дисциплинарното производство
е следвало да бъде спряно и да
се приключи след приключване на образуваното наказателно производство срещу неговия доверител,
поради което наказващият орган не е съобразил разпоредбата на чл.54, ал.1, т.3 от АПК.
Ответникът по
жалбата се представлява от юрисконсулт С., който оспорва подадената
жалба, като моли същата да
бъде отхвърлена, като неоснователна. Претендира присъждане на юрисконсултско
възнаграждение.
Административен съд
- Пазарджик, като прецени събраните по делото доказателства
в тяхната съвкупност и обсъди доводите на страните, приема
за установено следното от фактическа
и правна страна:
Жалбата е подадена от
легитимирано да обжалва лице и в законоустановения
срок, поради което същата е допустима.
Разгледана по същество жалбата е
неоснователна.
Със Заповед
№ 3-2593
от
27.09.2011 г. на Директора на ОД на МВР гр.Пазарджик, на полицай И.В.А., в качеството му на държавен служител
категория „Е” – І – степен, младши автоконтрольор І
степен в група „Престъпления по пътищата” към отдел „Криминална полиция” при
ОДМВР гр. Пазарджик е наложено дисциплинарно наказание “уволнение” и
прекратяване на служебното правоотношение на държавен служител от МВР. От мотивите на заповедта е видно, че наказанието е
наложено за това, че в периода м. септември – месец октомври 2010г. на автомагистрала
„Тракия” в близост до гр.Пазарджик е приел от А. Х. А. от гр.Ямбол дар, който
не му се следва – парична сума в размер на 160 лева, за да не извърши действие
по служба, а именно да не състави АУАН на това лице. Този факт е квалифициран
като три отделни дисциплинарни нарушения : 1) умишлено използване на служебното
положение за лична облага и за облага на трети лица /колеги полицай/ -
нарушение по чл.227, ал. 1, т.7 от ЗМВР; 2) злоупотреба с предоставената му
власт и оказано доверие – нарушение по чл.227, ал.1, т.8 от ЗМВР и 3) друго
тежко дисциплинарно нарушение, изразяващо се в извършване на деяние,
несъвместимо с етичните правила за поведение на държавните служители в МВР, с
което е уронил престижът на службата, като не е спазил правилата по т.4, т.7,
т.8 и т.31 от Етичния кодекс за поведение на държавните служители в МВР -
дисциплинарно нарушение по чл. 227, ал.1, т.10 от ЗМВР. За посочените
дисциплинарни нарушения е наложено дисциплинарно наказание „уволнение”.
Заповедта е връчена лично на адресата й на 28.09.2011г.,
като в законоустановения срок, същият е упражнил правото си на жалба пред съда.
Дисциплинарно производство се
образува при наличие на данни за тежко дисциплинарно нарушение, тоест преди
издаване на заповедта за образуване на дисциплинарно производство, следва да са
събрани данни от административния орган за извършено дисциплинарно нарушение от
полицейския служител. На основание чл.230, ал. 1 от ЗМВР при наличие на данни
за извършено тежко дисциплинарно нарушение по чл.227, ал. 1, т. 7, 8 и 10 от ЗМВР, със Заповед рег.№ З-1689 от 27.06.2011г. е образувано дисциплинарно
производство срещу жалбоподателя, като същият е бил запознат с нея на
28.06.2011г., както и с възможността да дава обяснения, да представя
доказателства и да участва в дисциплинарното производство и да бъде подпомаган
в защитата си. На същата дата на А. е връчена и нарочна покана за даване на
писмени обяснения в срок до 01.07.2011г., като от негова страна са постъпили
такива, озаглавени “сведение” на 30.06.2011г., в което той отрича да е извършил
нарушенията по повод на които е образувано срещу него дисциплинарно
производство.
Със заповед рег. № З-1957 от
22.07.2011 г. на директора на ОД на МВР гр. Пазарджик е удължен с 30 дни срокът
за приключване на дисциплинарното производство, считано от 27.07.2011 г.
Заповедта е връчена лично на държавния служител на 28.07.2011 г. срещу подпис.
На 23.08.2011г. му е била предявена за запознаване изготвената от дисциплинарно
разследващия орган обобщена справка рег. № 37959 от 22.08.2011г. В изпълнение разпоредбата на чл. 243, ал. 5 от
ППЗМВР на 23.08.2011г. на А. е
връчена и покана за запознаване
със справката, с която му е указано правото да даде допълнителни обяснения или
възражения в 24-часов срок от запознаване с обобщената справка. В този срок, И.В.А.
е представил сведение с рег.№ 38313/24.08.2011г., в което твърди, че не е
извършил нарушенията, описани в справката.
При тези
установени фактически обстоятелства по делото съдът приема, че
административният орган при постановяване на обжалваната заповед е изпълнил
изцяло административната процедура за налагане на дисциплинарно наказание
"уволнение" и прекратяване на служебното правоотношение на държавен
служител в МВР и не са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените
правила, както се поддържа в жалбата. Установи се, че е спазена процедурата по
чл.229, ал.1 от ЗМВР, като дисциплинарно наказващият орган е дал възможност на
А. да представи и респективно е приел писмените му обяснения в хода на дисциплинарното производство и преди налагане на
наказанието. Неоснователно е и твърдението за неспазване на сроковете по
чл.225, ал.1 от ЗМВР, съгласно който дисциплинарното наказание се налага
не по-късно от два месеца
от откриване на нарушението и не по-късно от
една година от извършването му. Видно от документите, които са част от преписката, е че тези срокове са спазени
– както двумесечния, така и едногодишния. За дата, на която следва да се счита
за открито нарушението от наказващия орган е датата, на която
дисциплинарно-разследващият орган му е предоставил справката относно резултата
от разследването по дисциплинарното производство, която дата е 22.08.2011г.,
като оспорената заповед е издадена на 27.09.2011г.
Неоснователно е твърдението на жалбоподателя и
неговия пълномощник, че дисциплинарното производство следва да продължи след
приключване на наказателното производство, като едва в случай, че се приеме за
безспорна вината му, то тогава да бъде наложено наказанието “уволнение”.
Реализирането на дисциплинарна отговорност по отношение на служители в МВР не е
обусловено от реализирането на друг вид отговорност. В тази връзка
административния орган правилно е приел, че наказателната отговорност няма преюдициален характер по отношение на дисциплинарната
отговорност, която е самостоятелна и не е обвързана с наличието на криминализирано деяние. Независимо дали деянието е
наказуемо по НК или не,
след като деянието представлява нарушение по чл.227, ал.1, т.7, 8 и 10 от ЗМВР,
то за същото законосъобразно е наложено дисциплинарно наказание “уволнение”.
С оглед гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. последно
от АПК, съдът