Решение по дело №125/2019 на Районен съд - Трявна

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 януари 2020 г. (в сила от 29 април 2020 г.)
Съдия: Вяра Ангелова Петракиева
Дело: 20194240200125
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 7 ноември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 1

гр. Трявна, 03.01.2020г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

ТРЕВНЕНСКИ РАЙОНЕН СЪД в публично съдебно заседание на пети декември, две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЯРА ПЕТРАКИЕВА

 

при участието на секретар  В. Драгановска и в присъствието на прокурор …………., като разгледа докладваното от съдията Петракиева АНД № 125 по описа за 2019г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Жалбоподателят Община Трявна е обжалвал наказателно постановление №07-001167/17.09.2019г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ - Габрово, с което в качеството на работодател по смисъла на §1 т.1 от ДР на КТ и  на основание чл.416 ал.5 вр. чл.414 ал.3 КТ, му е наложена имуществена санкция в размер на 1500,00 лв., за нарушение на чл.62 ал.1 вр. чл.1 ал.2 КТ.

В жалбата се твърди, че обжалваното наказателно постановление е незаконосъобразно поради липсата на извършено нарушение, както и поради неправилната му правна квалификация. При съставянето му били допуснати особено съществени процесуални нарушения на чл.42 ЗАНН, както и било допуснато нарушение на чл.57 ЗАНН при издаване на наказателното постановление.

Претендира се в жалбата да се отмени атакуваното наказателно постановление.

В съдебно заседание жалбоподателят, чрез писмено свое становище, поддържа жалбата. Допълнително сочи, че в случая наказващият орган следвало да проведе производство по чл.405а от КТ, като обяви с постановление съществуването на трудово правоотношение и даде предписание на Община Трявна да предложи на работника сключването на трудов договор. Отговорността на нарушителя следвало да е по чл.415в ал.1 КТ. Вместо това наложил санкция за нарушение по чл.62 ал.1 КТ. Отделно от това, в случая работникът работил въз основа на сключен граждански договор. Изнасят се доводи и за това, че жалбоподателят нямал други административни нарушения до момента и деянието можело да се квалифицира по чл.415в ал.1 КТ, а не по чл.414 ал.3 КТ. Същото представлявало и маловажен случай по смисъла на чл.28 ЗАНН, приложението на която разпоредба не било обсъдено от наказващия орган.

Ответникът по жалба, чрез пълномощника си юрисконсулт Н. Станева, оспорва депозираната жалба, като счита издаденото наказателно постановление за законосъобразно и правилно. Счита, че неиздаването на постановление по чл.405а от КТ не води до незаконосъобразност на АУАН, тъй като относно издаването му контролните органи имали оперативна самостоятелност и единствено от тяхната преценка зависело дали да го издадат или не. В случая не била приложима разпоредбата на чл.415в ал.1 от КТ, с оглед ал.2 на същата разпоредба.

Съдът, като прецени събраните по делото доказателства, намери за установено следното от фактическа страна:  

Жалбата е подадена в срока по чл.59 ал.2 ЗАНН и е процесуално допустима, поради което следва да бъде разгледана по същество.

Срещу жалбоподателя е съставен акт за установяване на административно нарушение /АУАН/ №07-001167/02.09.2019г. от Ц.И.К. – на длъжност „главен инспектор“ в Дирекция „Инспекция по труда“ - Габрово, в присъствието на свидетеля М.И.А., според който: При извършена проверка по спазване на трудовото законодателство на 13.08.2018г. в часовия диапазон 13.30 – 14.00 часа по работни места в обект „Общински плувен комплекс Плачковци“, находящ се в гр. Плачковци, ул. „Люляк“ №1, обект на Община Трявна, е установено, че лицето П.И.И. работи като „спасител“ и на основание чл.402 ал.1 т.3 КТ собственоръчно декларира, че работи в обекта като „спасител“ от 01.08.2019г., с работно време от 9.00 часа до 18.00 часа всеки ден, с уговорено трудово възнаграждение в размер на 1653,00 лв. По представената документация в ДИТ на Община Трявна на 26.08.2019г. е установено, че между Община Трявна, като „възложител“ и П.И.И., като „изпълнител“, е сключен договор №113/01.08.2019г., в който е записано, че възложителят възлага, а изпълнителят приема да извърши: „спасител“ на басейн гр. Плачковци за периода от 01.08.2019г. до 31.08.2019г. От представената книга за начален инструктаж на Община Трявна е установено, че на лицето П.И.И. е проведен начален инструктаж, който е документиран в книгата на 01.08.2019г., като е издадена служебна бележка №1/01.08.2019г. От представената книга за периодичен инструктаж е установено, че на П.И.И. е проведен и документиран инструктаж на работно място на 01.08.2019г. Въз основа на това е прието, че отношенията между Община Трявна и П.И.при предоставяне на работна сила са уредени като трудови правоотношения и Община Трявна е допуснала лицето П.И.И. да предоставя работното си сила от 01.08.2019г., като извършва трудова дейност като „спасител“ , в условия с определена работно място - „Общински плувен комплекс Плачковци“, находящ се в гр. Плачковци, ул. „Люляк“ №1, регламентирано работно време от 09.00 до 18.00 часа, уговорено възнаграждение в размер на 1653,00 лв. и спазване на трудовата дисциплина, в. т.ч. спазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд, без сключен в писмена форма трудов договор. Според акта, нарушението е извършено на 01.08.2019г. и констатирано към момента на проверката.

АУАН е връчен на 02.09.2019г., на заместник Кмета на Община Трявна, оправомощен съгласно заповед №165/28.03.2019г. на Кмета на Община Трявна.

Въз основа на АУАН е издадено наказателно постановление №07-001167/17.09.2019г. /НП/ на Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ - Габрово, с което на Община Трявна, на основание чл.416 ал.5 вр. чл.414 ал.3 от Кодекса на труда е наложена имуществена санкция в размер на 1500,00 лв., за нарушение на чл.62 ал.1 от КТ, изразяващо се в това, че: При извършена проверка по спазване на трудовото законодателство на 13.08.2018г. в часовия диапазон 13.30 – 14.00 часа по работни места в обект „Общински плувен комплекс Плачковци“, находящ се в гр. Плачковци, ул. „Люляк“ №1, обект на Община Трявна, е установено, че лицето П.И.И. работи като „спасител“ и на основание чл.402 ал.1 т.3 КТ собственоръчно е декларирал, че работи в обекта като „спасител“ от 01.08.2019г., с работно време от 9.00 часа до 18.00 часа всеки ден, с уговорено трудово възнаграждение в размер на 1653,00 лв. По представената документация в ДИТ на Община Трявна на 26.08.2019г. е установено, че между Община Трявна, като „възложител“, и П.И.И., като „изпълнител“, е сключен договор №113/01.08.2019г., в който е записано, че възложителят възлага, а изпълнителят приема да извърши: „спасител“ на басейн гр. Плачковци за периода от 01.08.2019г. до 31.08.2019г. От представената книга за начален инструктаж на Община Трявна е установено, че на лицето П.И.И. е проведен начален инструктаж, който е документиран в книгата на 01.08.2019г., като е издадена служебна бележка №1/01.08.2019г. От представената книга за периодичен инструктаж е установено, че на П.И.И. е проведен и документиран инструктаж на работно място на 01.08.2019г. Въз основа на това е прието, че отношенията между Община Трявна и П.И.при предоставяне на работна сила са уредени като трудови правоотношения и Община Трявна е допуснала лицето П.И.И. да предоставя работното си сила от 01.08.2019г., като извършва трудова дейност като „спасител“, в условия с определена работно място - „Общински плувен комплекс Плачковци“, находящ се в гр. Плачковци, ул. „Люляк“ №1, регламентирано работно време от 09.00 до 18.00 часа, уговорено възнаграждение в размер на 1653,00 лв. и спазване на трудовата дисциплина, в. т.ч. спазване на правилата за здравословни и безопасни условия на труд, без сключен в писмена форма трудов договор. Според акта, нарушението е извършено на 01.08.2019г. и констатирано към момента на проверката.

Изложените в акта за установяване на административно нарушение и в наказателното постановление факти се установяват от разпита на извършилите проверката служители от Дирекция „Инспекция по труда“ - Габрово - Ц.И.К. и М.И.А., както и от приложените по делото писмени доказателства, а именно: протокол за извършена проверка изх.№ПР1928822/02.09.2019г.; декларация от лице, работещо по трудово/гражданско правоотношение във връзка с извършването на проверка по спазване на трудовото и осигурително законодателство, на основание чл.399 от Кодекса на труда и във връзка с чл.402 ал.1 т.3, чл.402 ал.2 от Кодекса на труда и чл.39 ал.1 от АПК и чл.40 ал.1 от АТПК и чл.110 ал.4 от ДОПК, попълнена от П.И.И., в която е декларирано, че лицето работи като спасител на „Общински комплекс Плачковци“, стопанисван от Община Трявна, считано от 01.08.2019г., с работно време всеки ден от 09.00 часа до 18.00 часа, срещу възнаграждение в размер на 1653,00 лв.; извлечение от Книгата за начален инструктаж по безопасност и здраве при работа, според което на П.И.И. е проведен начален инструктаж на 01.08.2019г.; служебна бележка №1/01.08.2019г. за проведен начален инструктаж по безопасност и здраве при работа на 01.08.2019г., на П.И.– спасител; извлечение от Книгата за инструктаж на работното място, периодичен инструктаж, извънреден инструктаж, където е посочено, че на П.И.И., заемащ длъжността „спасител на басейн“ е проведен инструктаж на работното място на 01.08.2019г.; договор №113/01.08.2019г., сключен между Община Трявна /като „възложител“/ и П.И.И. /като „изпълнител“/, с която възложителят е възложил, а изпълнителят приел да извърши: спасител на басейн в гр. Плачковци, за периода 01.08.2019г. – 31.08.2019г. и в срок до 25.09.2019г. да заплати на изпълнителя сумата от 1653,00 лв.

Въз основа на гореустановеното от фактическа страна, съдът намира от правна страна следното:

Обжалваното наказателно постановление е издадено от компетентен орган, като при издаването му не са допуснати съществени процесуални нарушения и нарушения на материалния закон. Такива нарушения не са допуснати и при съставянето на акта за установяване на административно нарушение.

С обжалваното наказателно постановление, жалбоподателят е санкциониран за извършено нарушение по чл.62 ал.1 вр. чл.1 ал.2 от КТ. Цитираните разпоредби регламентират, че отношенията по предоставянето на работна сила се уреждат само като трудови правоотношения, които следва да бъдат сключени в писмена форма, като условие за тяхната действителност.

В случая, събраните по делото доказателства безспорно установяват, а и това не се спори от жалбоподателя, че при извършената на 13.08.2019г. проверка от служители на Дирекция „Инспекция по труда“ – Габрово на обект „Общински плувен комплекс Плачковци“, находящ се в гр. Плачковци, ул. „Люляк“ №1, стопанисван от Община Трявна, е констатирано лицето П.И.И. да изпълнява функциите на „спасител“. Не е спорно също, че с това лице не е имало сключен писмен трудов договор към датата на проверката. Спорният момент по делото е дали отношенията между жалбоподателя и лицето П.И.И. са трудовоправни, както е приел административно наказващият орган, или гражданскоправни, както твърди жалбоподателя, като представя договор №113/01.08.2019г., подписан от Кмета на Община Трявна и лицето П.И.И..

Между двата вида договори – трудов и граждански, съществуват съществени разлики, позволяващи разграничаването им. По силата на трудовия договор едно физическо лице предоставя работната си сила за изпълнение на даден вид работа при определен работен режим, заплащане, работно време, работно място и пр., а предмет на гражданския договор е постигане на конкретен трудов резултат, за изработване на готов продукт или произведение, също свързан с полагане на труд, но при пълна самостоятелност до получаване на крайния резултат, предмет на облигационен договор. При договора за изработка изпълнителят е самостоятелен и независим от този, който му поръчва работата, а при трудовия договор работникът или служителят е подчинен на работодателя и е зависим от него.

Въз основа на събраните по делото доказателства съдът приема, че съществуващите взаимоотношения между Община Трявна и лицето П.И.И. са били трудовоправни, а не гражданскоправни. Това е видно, на първо място, от самото съдържание на представения писмен граждански договор, с който възложителят Община Трявна и изпълнителят П.И.И. са се договорили не относно постигането на конкретен трудов резултат, а за предоставянето на работна сила от страна на И. като „спасител на басейн в гр. Плачковци“. На следващо място е видно, че в подписаната пред служителите на Дирекция „Инспекция по труда“ – Габрово декларация И. е декларирал, че работи като „спасител“ в „Общински комплекс Плачковци“ от 01.08.2019г., с работно време от 09.00 до 18.00 часа всеки ден, и получава трудово възнаграждение в размер на 1653,00 лв. При тези данни е видно, че лицето П.И.не е имало самостоятелност в изпълнението на възложената работа, а е престирало труд и е било в йерархична зависимост от ангажиралата го Община Трявна, която е определила работното му място, работното му време и е изисквала спазване на определена трудова дисциплина. Установени са всички елементи относно съществуването на трудово правоотношение между тях. Не променя тези изводи обстоятелството, че И. е бил нает като спасител за определен срок – 31.08.2019г., тъй като в този случай отношенията помежду им са могли да бъдат уредени чрез сключване на трудов договор по чл.68 ал.1 т.1 от КТ, т.е. „срочен трудов договор за определен срок, който не може да бъде по-дълъг от три години“.

Ръководейки се от всичко изложено по-горе съдът прие, че правилно и законосъобразно административно наказващият орган е приел, че като е допуснал лицето П.И.И. да предоставя работната си сила на 01.08.2019г. като извършва трудова дейност в условия с определено работно място, регламентирано работно време и уговорено трудово възнаграждение и спазване на трудова дисциплина, Община Трявна е осъществила състав на административно нарушение по чл.62 ал.1 вр. чл.1 ал.2 КТ.

Съдът намира за несъотносим към делото соченият от жалбоподателя довод, че при констатиране на трудовоправното отношение с лицето П.И.И., наказващият орган е следвало да приложи разпоредбата на чл.405а от КТ, като обяви съществуването на трудовото правоотношение с постановление и даде предписание на работодателя да предложи сключването на трудов договор с работника или служителя. В случая контролните органи действително не са обявили съществуването на трудово правоотношение по реда на чл.405а от КТ, независимо че са констатирали наличие на такова, но това не обосновава извод за незаконосъобразност на наказателното постановление. Издаването на актовете по чл.405а ал.1 и ал.4 от КТ не е необходимо условие за налагане на санкция за нарушение на чл.62 ал.1 КТ и не води до несъставомерност на деянието. Касае се за две самостоятелни и независими едно от друго производства, които имат различни правни последици и цели.

Лишено от правно основание е искането на жалбоподателя да бъде приложена общата разпоредба на чл.28 ЗАНН, тъй като съществува специален състав на маловажно административно нарушение, който изключва приложимостта на общата разпоредба на чл.28 ЗАНН и това е разпоредбата на чл.415в ал.1 КТ, според която маловажно е онова нарушение, което е отстранено веднага след установяването му по реда, предвиден в този кодекс, и от което не са произтекли вредни последици за работници и служители. В случая тази специални разпоредба също не може да се приложи, тъй като нарушението за което е санкциониран жалбоподателя попада сред изключенията, предвидени в чл.415в ал.2 КТ, за които законодателят е приел, че не са маловажни.

За административното нарушение по чл.62 ал.1 вр. чл.1 ал.2 КТ, за което е наказан жалбоподателя, е предвидена санкция в разпоредбата на чл.414 ал.3 КТ, според която работодател, който наруши разпоредбите на чл.61 ал.1, чл.62 ал.1 или 3 и чл.63 ал.1 или 2, се наказва с имуществена санкция или глоба в размер от 1500 до 15 000 лв., за всяко отделно нарушение. Наложената на жалбоподателя имуществена санкция е в минимални предвиден от закона размер, поради което няма основания за намаляването му.

Поради всички изложени по-горе съображения съдът намери, че издаденото наказателно постановление №07-001167/17.09.2019г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ гр. Габрово се явява законосъобразно и правилно, поради което следва да бъде потвърдено.

            Водим от горното, съдът

           

Р Е Ш И:

 

ПОТВРЪЖДАВА наказателно постановление №07-001167/17.09.2019г. на Директора на Дирекция „Инспекция по труда“ - Габрово, с което на ОБЩИНА ТРЯВНА, с адрес: гр. Трявна, ул. „Ангел Кънчев“ №21, в качеството на работодател по смисъла на §1 т.1 от ДР на КТ, на основание чл.416 ал.5 вр. чл.414 ал.3 КТ е наложена имуществена санкция в размер на 1500,00 лв., за нарушение на чл.62 ал.1 вр. чл.1 ал.2 КТ, като законосъобразно и правилно.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – гр. Габрово в 14-дневен срок от съобщението до страните, че същото е изготвено.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: