О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 563 /21.09.2023 г.,
гр.Монтана
В името на народа
Административен съд - Монтана, IV-ти състав в
закрито заседание на двадесет и първи септември две хиляди двадесет и трета година,
в състав:
Административен
съдия: Мария Ницова
като разгледа докладваното от съдията частно административно дело № 562 по описа за 2023г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 99, ал. 8 от Закона за опазване на
околната среда /ЗООС/ във вр. с чл. 145-178 от Административнопроцесуалния
кодекс /АПК/.
Производството е
образувано по жалба от *** – Г*** , гр.П*** , ул.К*** Х*** №* , партер, ЕИК * Ю, представлявано от В.И.К. управител,
„ срещу решение на директора на РИОСВ Монтана № МО 19-ПР/2023 от 01.08.2023 г…“,
с които на основание чл.93, ал.3 от ЗООС, чл.7, ал.1 и чл.8, ал.1 от Наредбата
за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната
среда, чл.31, ал.4 и ал.6 от ЗБР, чл.40, ал.4 от Наредбата за условията и реда
за извършване на оценка на съвместимостта на планове, програми, проекти и
инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони, е решено да не се
извършва оценка на въздействието върху околната среда на инвестиционно
предложение „Път за връзка на ПИ 55258.15.18 по КККР на с.П*** лула, община Б***
с държавната пътна мрежа до републикански път ІІІ-101“, с възложител „Е*** “АД, със седалище и адрес
на управление с.Е*** , община Б*** .
С разпореждане от 12.09.2023 г.,
получено от оспорващата страна на 12.09.2023 г. на посочения ел.адрес, съдът е
оставил производството по делото без движение, като е дал указания в 7-дневен
срок да представи доказателства относно срока на оспорване и доказателства
относно твърдения правен интерес, за сдружението
и членовете на същото, т.е. за наличие
на предпоставките по § 1, т. 25 от ДР на Закона за опазване на околната среда /ЗООС/
В указания срок оспорващото
сдружение, чрез представляващия В.К. – управител, е представил доказателства, че решението е оспорено пред министъра
на околната среда и водите, както и
протокол от общо събрание на сдружението от 21.07.2020 г., устав на сдружението,
приет на 21.07.2020 г.. Съдът служебно от Търговския регистър и регистър на
юридическите лица с нестопанска цел изиска удостоверения за актуално правно
състояние на сдружението и списък на членовете на същото, от което установи учредителите
на сдружението – 3 физически лица, които са и негови членове към настоящия
момент. Видно от удостоверението за актуално състояние и от приложения устав на
сдружението, актуално към 19.09.2023 г.,
съгласно ТРРЮЛНС, безспорно се установява, че сдружението е определено за
извършване на дейност в частна полза.
В жалбата са изложени
твърдения, че актът е неправилен, постановен с противоречие с материално
правните разпоредби на ЗООС и в несъответствие с целта на закона. Излагат се
множество доводи, че сдружението се явява“заинтересована общественост“, т.е.
която е засегната или може за бъде засегната, или се интересува от вземане на
решения в областта на околната среда…“Правният интерес произтича от целите на
сдружението екологична гражданска организация..“
Съгласно разпоредбата на § 1, т. 24 ЗООС „общественост е едно или повече физически
или юридически лица и техните сдружения, организации или групи, създадени в
съответствие с националното законодателство“, а съгласно т. 25 „засегната
общественост“ е обществеността по т. 24, която е засегната или с вероятност да
бъде засегната, или която има интерес при процедурите за одобряване на планове,
програми, инвестиционни предложения и при вземането на решения за издаването
или актуализацията на разрешителни по реда на този закон или на условията в
разрешителното, включително екологичните неправителствени организации,
създадени в съответствие с националното законодателство.“
В случая сдружението е
регистрирано в съответствие с националното законодателства, но доколкото е
за извършване на дейност в частна полза, то осъществява дейност в частна полза/личен
интерес на 3 – мата членове, а не както се твърди общественополезна дейност. Действително
всеки от членовете - 3 физически лица, попада в категорията на § 1, т. 24 ДР ЗООС, но
по делото въпреки дадените изрични указания не са представени доказателства, че
за тези 3 лица е налице правен интерес да оспорва акта по смисъла на § 1, т. 25 ДР ЗООС - т. е. да са засегнати или да има
вероятност да са засегнати от оспореното решение, не са представени
доказателства и за наличие на правен интерес за който и да е от 3 –мата членове на сдружението. В случая
следва да бъде отчетен и фактът, че предмет на административния акт за имот, находящ
се в с.П***, община Б*** , а от представените доказателства се установява, че сдружението е
регистрирано в гр.П*** , няма данни и
3-мата членове на сдружението да са жители, ползватели или да осъществяват дейност в този регион.
По разбиране на настоящия
съдебен състав, твърдението, че правният интерес произтича от целите на
сдружението, не може да бъде безспорно възприет. Сдружение с 3-ма членове, действащо
в частна полза, не е достатъчно само да твърди, че действа в обществена полза. Съдът
намира, че в случая по отношение на
сдружението и неговите членове не са налице предпоставките по чл. 147, ал. 1 АПК, както и тези по § 1, т. 25 ЗООС, при което жалбата е недопустима и следва да бъде
оставена без разглеждане.
Наличието на правен
интерес е задължителна процесуална предпоставка за допустимост на жалбата пред
съд, а отделно това е въведена и в специалния закон - ЗООС, за да очертае кръга на
заинтересованите лица, които могат да оспорват актовете по този закон. При
липсата й, както е в конкретния случай жалбата следва да бъде оставена без
разглеждане, като недопустима, а производството по делото прекратено.
За пълнота на
изложението, съдът служебно констатира, че против оспореното решение на
директора на РИОСВ Монтана № МО 19-ПР/2023 от 01.08.2023 г.,в Административен
съд Монтана е депозирана жалба и от „С*** за опазване на природата, земите и
хората на с.П*** и с.О*** “, представлявано от управителя Т*** Д. Т*** , с
посочен адрес обл.Монтана, общ.Бойчиновци, с.О*** , п.к. 3438, ул.“П*** “ №* , която е допусната за разглеждане и насрочено
с.з. за 17.10.2023 г., където оспорващата страна в настоящото производство е
конституирана като заинтересована страна, т.е. сдружението има възможност да
участва в производството по оспорване на решение на директора на РИОСВ Монтана №
МО 19-ПР/2023 от 01.08.2023 г., но по жалба подадена от „засегната
общественост“.
По изложените съображения
и на основание чл. 159, т. 4 АПК, съдът
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ
РАЗГЛЕЖДАНЕ жалба от с*** за а*** и ** – Г*** , гр.П***
, ул.К*** Х*** №* , партер, ЕИК * Ю,
представлявано от В.И.К. управител, „ срещу решение на директора на РИОСВ
Монтана № МО 19-ПР/2023 от 01.08.2023 г…“.
ПРЕКРАТЯВА производството
по адм. дело № 562/2023 г. по описа на Административен съд Монтана.
Определението може да се
обжалва с частна жалба в 7-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд с частна жалба.
Административен съдия: