РЕШЕНИЕ
№ 1952
Стара Загора, 13.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд - Стара Загора - VI състав, в съдебно заседание на двадесет и втори април две хиляди двадесет и пета година в състав:
Съдия: | МИХАИЛ РУСЕВ |
При секретар ЗОРНИЦА ДЕЛЧЕВА като разгледа докладваното от съдия МИХАИЛ РУСЕВ административно дело № 20257240700042 / 2025 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административно процесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 8, ал. 3 във вр. с ал.2, т.3 от Закона за запасите от нефт и нефтопродукти /ЗЗНН/.
Образувано е по жалба на „Оптимал“ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя Н. А. Б., против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации №Р-12-164 от 28.04.2022 год., издадено от Заместник-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, с което на „Оптимал“ЕООД са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода от 01.07.2022 год. до 30.06.2023 год. от вида на „котелни горива“ в общо количество от 10.911 тона.
В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административен акт, по съображения за издаването му при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в противоречие и при неправилно приложение на материалния и на процесуалния закон. Жалбоподателят твърди, че оспореното разпореждане е необосновано от фактическа страна, тъй като липсват каквито и да е било мотиви за основанието за разпореденото на дружеството създаване на нива на запаси за извънредни ситуации, вкл. досежно обстоятелството, че „Оптимал“ЕООД има качество на задължено лице по см. на ЗЗНН. Поддържа, че доколкото дружеството не извършва дейност по внос, съхранение и продажба на горива, нито притежава необходимото за такава дейност материално-техническо оборудване, нито изискващите се закона разрешителни и лицензи, като основната дейност на дружеството е търговия с масла, смазки и антифризи, необосновано и неправилно „Оптимал“ЕООД е определено за задължено лице и е включено в общото разпореждане за създаване на нива на запаси за извънредни ситуации. Твърди, че липсва законово основание за разпореденото му поддържане на нива на запаси от вида „котелни горива“, като на дружеството е вменено задължение, което обективно не би могло да изпълни. Счита, че не е спазена процедурата за издаване на оспорения административен акт, като са допуснати редица съществени нарушения на процесуалноправни разпоредби на закона. По тези съображения и такива за постановяването на акта при неправилно тълкуване на материалния закон - на нормите на вътрешното право и на правото на Европейския съюз, е направено искане за отмяна на обжалваното Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации №Р-12-164 от 28.04.2022 год., като незаконосъобразно.
Ответникът по жалбата - Заместник-председател на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, чрез процесуалния си представител по делото, в съдебно заседание и в представените писмен отговор по чл.163, ал.2 от АПК и писмено становище, оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваният административен акт е издаден от компетентен орган; при спазване на административно-производствени правила; в съответствие и при правилно приложение на материалния закон и при съблюдаване целта на закона. Излага подробни съображения за фактическата и правна обоснованост на упражненото административно правомощие; за наличието на законово регламентираните материалноправни предпоставки за определянето на „Оптимал“ЕООД, гр. Стара Загора като задължено по ЗЗНН лице, както и за спазване на изискванията за определянето спрямо дружеството на конкретни по количество и вид нива на запаси за извънредни ситуации по ЗЗНН.
В представената по делото писмена защита от 29.04.2025 год., излага допълнително аргументи и за пропорционалността на задължението за съхраняване на посочения нефтен продукт, в светлината на решение на СЕС от 30.04.2024 год. по съединени дела №С-395/22 и С-428/22. Задължението за създаване и поддържане на запаси за извънредни ситуации с енергиен продукт, който принадлежи към друга категория продукти, дори и когато този продукт не се използва в икономическата дейност на този оператор, стига това задължение да не представлява значителна финансова тежест за него.
Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:
За периода 01.01.2021 год. - 31.12.2021 год., чрез Справка – декларация по чл.4, ал.2 от ЗЗНН с вх. №1215 от 15.02.2022 год. /лист 39-41 от адм. дело №320/2022 год. по описа на АССЗ/, „Оптимал“ЕООД, гр. Стара Загора е представило информация за осъществени вътрешнообщностни пристигания /ВОП/ на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008 година относно статистиката за енергийния сектор, като са декларирани количества от 87.402 тона енергийни продукти вътрешнообщностни пристигания, представляващи смазочни масла, в т. ч. базови масла.
В Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, в изпълнение на чл.4, ал.5, т.2 от ЗЗНН, с писмо вх. №1592 от 02.03.2022 год. на Председателя на Националния статистически институт, е постъпила информация (статистически данни) за 2021 год. /лист 25 и сл. от адм. дело №320/2022 год. по описа на АССЗ/. Данните се отнасят за: изчисления нетен внос и ВОП на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 и на тежки горива в равностойност на нефт за предходната година; изчислената стойност на намаляване на сумата от нетния внос на суров нефт, газов кондензат и суровини за нефтените рафинерии по най-благоприятния за страната метод 2 – средно производство на нафта; изчисленото потребление по видове нефтопродукти в равностойност на нефт за предходната календарна година; агрегирани данни за нефта, суровините и нефтопродуктите, отчетени на Евростат, както и списък на производителите на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН на територията на страната. Информацията е представена в табличен вид на български и на английски език.
С писмо на Председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ /ДА ДРВВЗ/ изх. №1215 от 01.03.2022 год. /лист 42 от адм. дело №320/2022 год. по описа на АССЗ/, управителят на „Оптимал“ЕООД, гр. Стара Загора е уведомен за констатирано несъответствие между информацията, получена по реда на чл.4, ал.2 и чл.4, ал.3 от ЗЗНН т.е. между данните, съдържащи се в представената от страна на дружеството справка – декларация и данните, предоставени от Агенция „Митници“. В тази връзка жалбоподателят е запознат, че на основание чл.2, ал.4 и 7 и ал.1, т.11 от ЗЗНН, е необходимо извършването на документална проверка с цел уточняване на количествата от внос и/или ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 и/или тежки горива.
Със Заповед №РД-10-2-79 от 06.04.2022 год. на Директора на ТД „Държавен резерв“ – Пловдив /лист 51-52 от адм. дело №320/2022 год. по описа на АССЗ/, е определен състава на комисията, на която е възложено извършване на проверка по документи на „Оптимал“ЕООД, гр. Стара Загора, за уточняване на количествата от внос и/или ВОП на смазочни масла, в т.ч. базови от страна дружеството. Проверката е извършена на 07.04.2022 год., като резултатите от същата са обективирани в Констативен протокол №1099 от 07.04.2022 год. /лист 43-44 от адм. дело №320/2022 год. по описа на АССЗ/. Съгласно констатациите, съдържащи се в констативния протокол, съобразно представената митническа декларация, фактура, опаковъчен лист и товарителница, през 2021 год. „Оптимал“ЕООД е осъществило внос на смазочни масла, в т. ч. базови в размер на 11.332 тона. Съгласно представени акцизен данъчен документ, акцизна декларация за енергийни продукти и електрическа енергия, уведомления към митници, опаковъчни листи и фактури, през 2021 год. дружеството е осъществило и ВОП на смазочни масла, в т. ч. базови под код КН 2710 и 3403 в размер на 91.132 тона. Комисията е констатирала също, че в декларираните ВОП на смазочни масла, в т.ч. базови, в справката-декларация по чл.4, ал.2 от ЗЗНН от 15.02.2022 год., не са включени синтетични масла в общо количество от 15.062 тона, за което обстоятелство са представени писмени обяснения на управителя на дружеството /лист 50 от адм. дело №320/2022 год. по описа на АССЗ/. В обобщение, като количества, които следва да бъдат включени при определяне на нивата на запасите за извънредни ситуации на „Оптимал“ЕООД, гр. Стара Загора, са посочени тези, представляващи смазочни масла, в т.ч. базови в размер на 11.332 тона - осъществен внос през 2021 год. и тези, представляващи смазочни масла, в т.ч. базови в размер на 91.132 тона – ВОП през 2021 год. Проверката е извършена в присъствието на управителя на „Оптимал“ЕООД – Н. Б., който се е запознал със съставения констативен протокол и го е подписал без възражения. Към протокола са приложени документи за осъществените внос и ВОП на смазочни масла, както и акцизен данъчен документ /лист 45 и сл. от адм. дело №320/2022 год. по описа на АССЗ/
С писмо изх. №1099 от 11.04.2022 год. на Директора на ТД „Държавен резерв“ – Пловдив, констативният протокол за резултатите от проверката е изпратен на Председателя на Държавна агенция ДРВВЗ.
От страна на Главния директор на ГД „ДРВВЗ“ е изготвена докладна записка №2532 от 21.04.2022 год. до Председателя на ДА ДРВВЗ /лист 53 и сл. от адм. дело №320/2022 год. по описа на АССЗ/, относно нива на запаси за извънредни ситуации по ЗЗНН, които задължените лица и Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ следва да поддържат за периода от 01.07.2022 год. до 30.06.2023 год. В докладната записка е отразено, че до 30.04.2022 год. ДА ДРВВЗ е изпълнила разпоредбите на чл.12, ал.1 от ЗЗНН, като са изчислени и определени нивата на Запаси за извънредни ситуации (ЗИС) от нефт и нефтопродукти, които страната трябва да поддържа за периода 01.07.2022 год. – 30.06.202 год., след като е разгледана и анализирана информацията по чл.4, ал.2 от ЗЗНН /подадена от задължените лица/ и по чл.4, ал.3 от ЗЗНН /подадена от Агенция „Митници“/; констативните протоколи за извършените проверки в случаите на несъответствие между информацията, постъпила по реда на чл.4, ал.2 и ал.3 от ЗЗНН и подадената от Националния статистически институт информация по чл.4, ал.5, т.2 от ЗЗНН. Посочено е, че изчисленият нетен внос и ВОП на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 и на тежките горива в равностойност на нефт е в размер на 4 634 842.029 тона, респ. среднодневен нетен внос и ВОП в размер от 12 698.197 тона. Изчисленото потребление по видове нефтопродукти в равностойност на нефт, като сума от агрегирания показател „брутни вътрешни доставки“, определен в глава 3.2.2.11. от приложение В към Регламент (ЕО) №1099/2008 - 3 078 888 тона - в равностойност на нефт (*1,2) - 3 694 665.600 тона, респ. среднодневно потребление – 10 122.372 тона. Въз основа на информацията по чл.4, ал.5, т.2 от ЗЗНН са представени общите количества ЗИС, изчислени въз основа на 90 дни среднодневен нетен внос и ВОП - 1 142 837.730 тона и общите количества ЗИС, изчислени въз основа на 61 дни среднодневно потребление - 617 464.692 тона. Анализирайки данните е достигнато до заключението, че по-голямата от двете величини е тази, изчислена по метода на нетния внос и ВОП. В изпълнение на чл.12, ал.2 от ЗЗНН във вр. с §19а от ПЗР към ЗИД на Закона за държавните резерви и военновременните запаси, е предложено утвърждаване на Общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ за периода от 01.07.2022 год. до 30.06.2023 год., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгласно чл.12 от ЗЗНН. Съгласно изискванията на чл.7, ал.1, т.7 от ЗЗНН е изчислено общото участие на всички задължени лица през 2021 год. – 4 543 395.855 тона. Съгласно т.4 от Методиката за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН, въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт, за изчисляване на количествата крайни нефтопродукти, които ще обезпечават определеното ниво на ЗИС, се сочи използвано процентното съотношение между представеното по реда на чл.4, ал.5, т.2, б.„в" от ЗЗНН годишно потребление по видове нефтопродукти спрямо общото годишно потребление на всички нефтопродукти, като сумата от получените количества нефтопродукти трябва да е равна на съответното количество ЗИС, което те обезпечават. В таблица №2 от докладната записка е посочено общото ниво на ЗИС от нефт и нефтопродукти, които ДА ДРВВЗ следва да поддържа за периода 01.07.2022 год. – 30.06.2023 год. в размер на 380 945.910 тона, преизчислен под формата на нефтопродуктите по чл.2, ал.1 от ЗЗНН. Предложеното общо разпореждане за създаване на нива на запаси за извънредни ситуации за задължените лица и ДА ДРВВЗ за периода 01.07.2022 год. – 30.06.2023 год. /лист 67-72 от адм. дело №320/2022 год./, е утвърдено от Председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“. Със Заповед №РЗЛ-11 от 21.04.2022 год. на Председателя на ДА ДРВВЗ /лист 63-66 от адм. дело №320/2022 год. по описа на АССЗ/, е разпоредено вписване в Регистъра на задължените лица за периода 01.07.2022 год. – 30.06.2023 год. на дружествата, които през 2021 год. са осъществявали внос и/или ВОП на територията на страната на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива, като под №164 в заповедта е посочено и „Оптимал“ЕООД, гр. Стара Загора, на което дружество според общото разпореждане са определени нива на запаси за извънредни ситуации в размер на 10.911 тона котелни горива.
С оспореното в настоящото съдебно производство Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации №Р-12-164 от 28.04.2022 год., издадено от Заместник-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, на основание чл.7, ал.1, т.8, чл.8, ал.2, т.3 и ал.5, чл.12 и чл.23 от ЗЗНН, на „Оптимал“ЕООД са определени нива на запаси за извънредни ситуации за периода от 01.07.2022 год. до 30.06.2023 год. - нефтопродукти от вида „котелни горива“ в общо количество от 10.911 тона. С административния акт е разпоредено и дружеството да приведе нивото си на запаси за извънредни ситуации в съответствие с определеното по т.1 от заповедта, като създаде и вложи до 01.07.2022 год. съответните количества при спазване условията по чл.30, ал.1 от ЗЗНН; да съхранява запасите за извънредни ситуации по т.1 от заповедта за срок до 30 юни 2023 год., както и да създаде, съхранява и обновява със свои средства и за своя сметка запасите за извънредни ситуации по т.1. Определянето на нивото на запаси за извънредни ситуации за периода от 01.07.2022 год. до 30.06.2023 год. за „Оптимал“ЕООД се основава на представената информация по реда на чл.4, ал.2 и ал.3, ал.5, т.2, б.„а", б.„б" и б.„в“ и изчисленото по чл.7, ал.1, т.7 от ЗЗНН, в равностойност на нефт, участие на всички български и/или чуждестранни физически или юридически лица, както и техни клонове, в среднодневния нетен внос и ВОП на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива за 2021 год. във вр. с чл.12, ал.4 и чл.14 от ЗЗНН, както и Докладна записка №2532 от 21.04.2022 год., изчисленията по Методика за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) №1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт и Общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси" за периода от 01.07.2022 год. до 30.06.2023 год., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгласно чл.12 от ЗЗНН, утвърдено от Председателя на ДА ДРВВЗ.
Разпореждане №Р-12-164 от 28.04.2022 год. е връчено на „Оптимал“ ЕООД на 03.05.2022 год. /лист 22-23 от адм. дело №320/2022 год. по описа на АССЗ/.
По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по издаване на оспореното Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации №Р-12-164 от 28.04.2022 год. на Заместник-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, както и утвърдените Методика за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт и Методика за определяне на нивата на запасите за извънредни ситуации от нефтопродукти по чл.2, ал.1 от ЗЗНН и нивата на целевите запаси от нефтопродукти по чл.2, ал.2 от ЗЗНН въз основа на потреблението на територията на страната, в равностойност на нефт.
С решение №299/087.07.2022 год., постановено по адм. Дело №320/2022 год. по описа на Административен съд Стара Загора, е отхвърлена жалбата на дружеството против разпореждането. С решение №304/13.01.2025 год., постановено по адм. дело №9576/2022 год. по описа на ВАС на Република България, решението на административен съд Стара Загора е отменено и делото е върнато за ново разглеждане, при спазване на дадените указания по приложението на закона.
В изпълнение на дадените указания, от страна на ответника в настоящето производство бе поискана и допусната съдебно-счетоводна експертиза, която да отговори на поставените въпроси. От заключението на същата се установи, че нивата на ЗИС, определени с оспореното разпореждане, са изчислени пропорционално на участието на дружеството – жалбоподател в общия нетен внос и вътрешнообщностни пристигания през 2021 год. спрямо общото участие на всички задължени лица, съгласно чл.12, ал.4 от ЗЗНН. Единствения разход на дружеството за създаване и поддържане на определения запас за извънредни ситуации е сумата от 2 618.64 лв. без ДДС, която представлява 0.071% от общата сума на разходи на дружеството в размер на 3 666 000.00 лв. Ако се включи и цената на придобиване, като цената на 1 тон дизелово гориво без ДДС би била 2 850.00 лв. без ДДС, по цени на дребно към 15.06.2022 год. Цената на 10.911 тона би била 31 096.35 лв. и ако същата се включи като разход, то процента за поддържането на запаса би било 0.92% то общите разходи на дружеството. В съдебно заседание, вещото лице, че не може да направи изчисления по цени на едро, тъй като за целта е необходимо регистрация в платформа, поддържана от „Лукойл“, като цената зависи от количеството на горивото, периодичността на доставките и т.н. Регистрация в тази платформа е възможна само на търговци на едро на гориво, които имат и съответния лиценз. Нетната печалба на дружеството за 2021 год. е 64 000.00 лв., която надвишава 24.44 пъти разхода за извършен наем на лицензираните петролни складове съгласно представения договор. През 2022 год. дружеството „Оптимал“ЕООД е разполагало с достатъчно парични средства и материален ресурс за извършване на основната си икономическа дейност, която не включва търговия с горива. С оглед на всички изследвания, вещото лице е направило заключение, че не е налице риск за икономическото оцеляване на „Оптимал“ЕООД през 2022 год. В съдебно заседание, на допълнително зададените въпроси, вещото лице, заяви, че дори и да бе закупено количеството гориво, то би била разходвана половината печалба на дружеството, но това отново не било риск за икономическото оцеляване на дружеството.
Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт в обжалваната му част на основание чл.168, ал.1 във връзка с чл.146 от АПК, намира за установено следното:
Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес /адресат на Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации №Р-12-164 от 28.04.2022 год./, в законово установения срок и против индивидуален административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, е процесуално допустимо.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна.
Съгласно разпоредбата на чл. 8, ал. 2, т. 3 от ЗЗНН, Председателят на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ определя индивидуалните нива на запасите на Държавното предприятие „Държавна петролна компания“ и на задължените лица за всеки период на съхраняване, като според чл.8, ал.5 от ЗЗНН, Председателят на агенцията може да делегира правомощията си по ал.2, т.3, 5, 8 - 10 и 15 на Заместник-председателя на ДА ДРВВЗ. От представената и приета като доказателство по делото Заповед №РД-10-150 от 29.05.2017 год. е видно, че на основание чл.7, ал.3 от Закона за държавните резерви и военновременни запаси и чл.8, ал.5 от Закана за запасите от нефт и нефтопродукти, Председателят на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ е делегирал на Заместник-председателя на ДА ДРВВЗ правомощията по определяне индивидуалните нива на запасите на агенцията и на задължените лица за всеки период на съхраняване. С оглед на което съдът приема, че оспореното Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации №Р-12-164 от 28.04.2022 год. е издадено от материално компетентен административен орган – Заместник-председателят на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси", в условията на допустима от закона делегация, при упражняване и в рамките на надлежно делегираните му със Заповед №РД-10-150 от 29.05.2017 год. на Председателя на ДА ДРВВЗ правомощия.
Обжалваният административен акт е постановен при спазване на нормативно установените изисквания за форма и съдържание на акта. Посочени са както правните, така и фактическите основания за упражненото административно правомощие. Мотивите за разпореденото определяне на „Оптимал“ЕООД на нива на запаси за извънредни ситуации за периода от 01.07.2022 год. до 30.06.2023 год. - нефтопродукти от вида „котелни горива“ в общо количество от 10.911 тона, се съдържат в посочените в разпореждането документи, на които се основава издаването на оспорения акт - представената информация по реда на чл.4, ал.2 и ал.3, ал.5, т.2, б.„а", б.„б" и б.„в"; Докладна записка №2532 от 21.04.2022 год. на Главния директор на ГД ДРВВЗЗ, обективираща изчисленията по Методика за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по приложение А, глава 3. 4. от Регламент (ЕО) №1099/2008 и на тежките горива, в равностойност на нефт и Общо разпореждане за създаване на нивата на запасите за извънредни ситуации за задължените лица и Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси" за периода от 01.07.2022 год. до 30.06.2023 год., определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на нефт и нефтопродукти, съгласно чл.12 от ЗЗНН, утвърдено от Председателя на ДА ДРВВЗ. Посочените документи са част от административната преписка по издаване на обжалваното разпореждане, съдържащи фактическите основания по см. на чл.59, ал.2, т.4, предл. първо от АПК за постановяването на акта. Ето защо и при прилагане на разрешението, дадено с ТР №16 от 31.03.1975 год. на ОСГК /че няма пречка мотивите да се съдържат в отделен документ, изготвен във връзка с издаването на акта и предхождащ неговото издаване/, съдът приема, че са изпълнени изискванията на чл.59, ал.2, т.4 от АПК за постановяване на мотивиран административен акт, като възраженията на жалбоподателя за формална незаконосъобразност на акта, се явяват неоснователни.
Съдът не констатира допуснати нарушения на административно-производствените правила при издаването на оспореното Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации №Р-12-164 от 28.04.2022 год. Редът за определяне на запасите за извънредни ситуации, които се създават и поддържат от задължените лица и от Държавно предприятие „Държавна петролна компания“, са регламентирани в чл.12 от ЗЗНН. При спазване на нормативното изискване по чл.12, ал.3 от ЗЗНН, при определяне нивата на запасите за извънредни ситуации е взета предвид информацията, получена по чл.4, ал.2, 3, ал.5, т.2, ал.6, 7 и 9 от ЗЗНН. Предвид обстоятелството, че „Оптимал“ЕООД, гр. Стара Загора е подало справка-декларация по образец за 2021 год., съгласно изискването на чл.4, ал.2 от ЗЗНН и с оглед констатираните несъответствия на данните по тази справка-декларация с постъпилата в ДА ДРВВЗ информация по чл.4, ал.3 от ЗЗНН, е извършена проверка съобразно изискванията на чл.24, ал.2 и чл.26, ал.2 и ал.3 от Наредба №1 от 28.07.2014 год. за проверките, извършвани от Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти. Проверката е направена въз основа на надлежно издадена заповед, с която са определени обхватът и времето за извършване на проверката, както длъжностните лица в състава на комисията, на която е възложена проверката. При извършването на проверката е присъствал законният представител – управителя на дружеството-жалбоподател. Резултатите от проверката са обективирани в съставен и подписан констативен протокол, който е връчен на управителя на „Оптимал“ЕООД, гр. Стара Загора и подписан от него без изложени възражения, с оглед на което очевидно правата на дружеството-жалбоподател, вкл. правото му на защита, по никакъв начин не са били ограничени или нарушени.
Неоснователно е възражението на жалбоподателя, че административният орган е формирал фактическите и правните си изводи на база представени документи на чужд език, без официален превод на български език, в нарушение на чл.14, ал.3 от АПК. Част от посочените от процесуалния представител на жалбоподателя документи на чужд език са фактури, товарителници, митнически и други документи, които са представени от управителя на „Оптимал“ЕООД в хода на извършената от Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ проверка, като в този смисъл задължение на дружеството-жалбоподател е било да представи документите в надлежен превод на български език. Отделно от това представените от „Оптимал“ЕООД фактури, товарителници, митнически документи на чужд език, по съществото си носят информация единствено за реализираните от дружеството внос и ВОП на смазочни материали, каквато информация се съдържа в митническите и данъчни документи /в т.ч. подаваните от дружеството митнически и акцизни декларации/, до които ДА ДРВВЗ има служебен достъп и каквато информация е била предоставена по силата на чл.4, ал.3 от ЗЗНН от Агенция „Митници“. С оглед изложеното дори и да е налице допуснато нарушение на чл.14, ал.3 от АПК, това нарушение не може да бъде определено като съществено такова, обуславящо незаконосъобразност на обжалвания административен акт. Информацията, съдържаща се в представените от „Оптимал“ЕООД документи на чужд език без легализиран превод, очевидно е известна на търговеца и в този смисъл, позовавайки се на тази информация, административният орган не би могъл да засегне правата и интересите на страната в производството, вкл. по никакъв начин не може да обуслови твърдяното от жалбоподателя засягане на правото на защита. Отделно от това дружеството–жалбоподател в нито един етап от производството не е оспорвал количествата и вида на смазочните материали - предмет на обективираните в документите внос и ВОП, нито е оспорил верността на установяванията, обективирани в ползващия се с материална доказателствена сила като официален удостоверителен документ Констативен протокол №1099 от 07.04.2022 год. за резултатите от извършената на основание чл.2, ал.4 и 7 и ал.1, т.11 от ЗЗНН документална проверка с цел уточняване на количествата от внос и/или ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008.
С оглед на гореизложеното съдът приема, че при издаването на оспорения акт не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила. Спазени са всички нормативно регламентирани процесуални изисквания по чл.12 от ЗЗНН и Наредба №1 от 28.07.2014 год. за проверките, извършвани от Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ по Закона за запасите от нефт и нефтопродукти, като преди постановяването на акта по чл.8, ал.2, т.3 от ЗЗНН са изяснени всички релевантни факти и обстоятелства, както досежно наличието на основание за определянето на „Оптимал“ЕООД като задължено по ЗЗНН лице, така и за определянето на нивата на запаси за извънредни ситуации. Възраженията на жалбоподателя за допуснати съществени и опорочаващи процедурата нарушения, се абсолютно бланкетни, необосновани, недоказани и съответно неоснователни.
Обжалваното Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации №Р-12-164 от 28.04.2022 год. на Заместник-председателя на ДА ДРВВЗ, е издадено в съответствие с материалния закон и при правилно приложение на относимите материалноправни разпоредби. Съображенията за това са следните:
Според т.1 на §2 от ДР на Закона за запасите от нефт и нефтопродукти, този закон въвежда изискванията на Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009 год. за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти (ОВ, L 265/9 от 9 октомври 2009 г.) и Директива за изпълнение (ЕС) 2018/1581 на Комисията от 19 октомври 2018 год. за изменение на Директива 2009/119/ЕО на Съвета относно методите за изчисляване на задълженията по отношение на запасите (ОВ, L 263/57 от 22 октомври 2018 год.). Разпоредбата на чл.2, ал.1, т.1 - 4 от ЗЗНН регламентира за кои категории нефтопродукти се създават, съхраняват, обновяват, ползват, възстановяват и контролират запаси за извънредни ситуации по реда на този закон, а именно: автомобилни бензини; газьоли, реактивни горива от керосинов тип и гориво за дизелови двигатели; котелни горива; газ пропан-бутан. Законът прави разлика между запасите за извънредни ситуации по чл.2, ал.1 от ЗЗНН и целевите запаси по чл.2, ал.2, които принципно са част от запасите за извънредни ситуации, но са различни по вид и са в задължение единствено на Държавно предприятие „Държавна петролна компания“ – чл.2, ал.3 от ЗЗНН. По аргумент за противното запасите за извънредни ситуации по чл.2, ал.1, т.1 - 4 от ЗЗНН са поставени в задължение на „задължените лица“.
Съгласно §1, т.11 от ДР на ЗЗНН, „задължено лице“ е икономически оператор, който създава, съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти като част от общото количество запаси за извънредни ситуации на Република България, а съгласно §1, т.10 от ДР на ЗЗНН, „икономически оператор“ е лице, което осъществява икономическа дейност с енергийни продукти по Приложение А, глава 3. 4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 на територията на друга държава – членка на Европейския съюз и е задължено, и/или е оправомощено да изпълнява функции по националното законодателство на съответната държава – членка въвела Директива на Съвета 2009/119/ЕО. В разпоредбата на чл.4, ал.2 от ЗЗНН е регламентирано, че всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица регистрирани като търговци, както и техните клонове, които през предходната календарна година са извършвали на територията на страната дейности по внос и/или ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3. 4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежки горива, както и дейности по производство и възлагане на производство на нефтопродукти по чл.2, ал.1 и на тежки горива, изготвят и представят в Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“ ежегодно до 15 февруари справка-декларация по образец за предходната календарна година с информация, подробно посочена в точки от 1 до 6 в цитираната разпоредба. Съгласно чл.23, ал.1 от ЗЗНН в случай, че нивата на запасите за извънредни ситуации са били определени въз основа на среднодневния нетен внос и ВОП на територията на страната /както е в случая/, категориите задължени лица се определят съобразно ал.2 и 3 на същата разпоредба. Съответно нормите на чл.23, ал.2 и ал.3 императивно определят всяко лице, което е внасяло и/или осъществявало ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 или тежки горива през предходната календарна година, като задължено да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и ВОП на територията на страната през предходната календарна година.
Въз основа на посочената нормативна регламентация и с оглед на безспорно установеното от доказателствата по делото, че „Оптимал“ЕООД през 2021 год. е извършвал внос и осъществявал ВОП на смазочни масла, които са включени в т. 3.4.20. „Смазочни материали“ на Приложение А глава 3. 4 – „Нефт /суров нефт и нефтени продукти/“ от Регламент (ЕО) №1099/2008 /която категория обхваща всички завършени категории смазочни масла, от вретенно масло до цилиндрово масло, както и маслата, използвани в греста, двигателните масла и всички категории основни съставки на смазочните масла/, то несъмнено „Оптимал“ЕООД, гр. Стара Загора има качество на задължено лице по см. на §1, т.11 от ДР на ЗЗНН във вр. с §1, т.10 от ЗЗНН, с възникнало задължение по чл.23, ал.2 и ал.3 от ЗЗНН да създаде, да съхранява, обновява и възстановява със свои средства и за своя сметка запаси за извънредни ситуации в количество, пропорционално на участието му спрямо общото участие на всички задължени лица, в общия нетен внос и ВОП на територията на страната. Именно в качеството си на задължено по см. на ЗЗНН лице, „Оптимал“ЕООД е подало Справка – декларация по чл.4, ал.2 от ЗЗНН с вх. №1215 от 15.02.2022 год. в ДА ДРВВЗ, при декларирани като осъществени ВОП на енергийни продукти по Приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 на Европейския парламент и на Съвета от 22 октомври 2008, от вида смазочни масла, в т. ч. базови масла. При наличието на така подадената от „Оптимал“ЕООД справка-декларация по чл.4, ал.2 от ЗАНН и неоспорените от дружеството-жалбоподател установявания, обективирани в ползващия се с материална доказателствена сила Констативен протокол №1099 от 07.04.2022 год. относно вида и количествата от внос и ВОП на енергийни продукти по Приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 /11.332 тона смазочни масла, в т.ч базови, представляващи осъществен внос през 2021 год. и 91.132 тона смазочни масла, в т.ч. базови – ВОП през 2021 год./, абсолютно необосновани, недоказани и неоснователни са изложените в жалбата възражения, че „Оптимал“ЕООД няма качеството на „задължено лице“ по ЗЗНН.
При прилагането на разпоредбата на чл. 12, ал. 11 от ЗЗНН (според която на всяко българско или чуждестранно физическо или юридическо лице, регистрирано като търговец, както и неговите клонове, което през предходната календарна година е внасяло и/или доставяло от вътрешнообщностни пристигания на територията на страната смазочни масла /в т. ч. базови масла/, битум, парафинови восъци, нефтен кокс, катран/гудрон и сяра, се определят нива на запаси за извънредни ситуации под формата на котелни горива), и с оглед доказаното извършване на внос осъществяване на ВОП през 2021 год. от дружеството на смазочни масла - енергийни продукти по т. 3.4.20. „Смазочни материали“ на Приложение А глава 3. 4 от Регламент (ЕО) №1099/2008, правилно и законосъобразно с обжалваното разпореждане на Заместник-председателя на ДА ДРВВ3, на „Оптимал“ЕООД са определени нива на запаси за извънредни ситуации под формата на котелни горива.
Във връзка с възраженията на жалбоподателя /че дружеството не извършва дейност по внос, съхранение и продажба на горива, нито притежава необходимото за такава дейност материално-техническо оборудване, нито изискващите се закона разрешителни и лицензи/, следва да се отбележи, че приложимата нормативна регламентация не обвързва качеството на задължено лице по ЗЗНН, съотв. възникването на задължението за създаване и съхраняване на запаси за извънредни ситуации, с предмета на регистрираната/упражняване основана дейност на търговеца или с неговите икономически, технически и технологични възможности – релевантно е единствено дали търговецът е внасял и/или осъществявал ВОП на енергийни продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива през предходната календарна година, като според вида на енергийния продукт – предмет на вноса, съотв. на ВОП, законът регламентира вида на нефтопродукта на запасите за извънредни ситуации, които следва да бъдат определени на задълженото лице. В този смисъл е и постановеното решение на СЕС от 30.04.2024 год. по съединени дела С-395/22 и С-428/22, стига така определените запаси да са пропорционални. В конкретния случай видно, от заключението на вещото лице и при съвкупен анализ на икономическото състояние на дружеството – жалбоподател, се установява по безспорен начин, че направените разходи за съхраняването на гориво, представлява незначителна част от сторените разходи на дружеството през 2022 год.
Съдът приема за недоказани и неоснователни и възраженията на жалбоподателя по отношение на определените количества на нефтопродуктите /котелни горива/, които под формата на запаси за извънредни ситуации трябва да създаде и поддържа „Оптимал“ЕООД. На първо място следва да се отбележи, че нито се твърдят от жалбоподателя, нито са обосновани, още по-малко са ангажирани доказателства за неспазени изисквания при извършеното от ДА ДРВВ3 по чл.7, ал.1, т.7 от ЗЗНН установяване и изчисляване в равностойност на нефт участието на всички български и/или чуждестранни физически и юридически лица, както и техните клонове, в среднодневния нетен внос и вътрешнообщностни пристигания на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и тежки горива, както и в среднодневното потребление на нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 на територията на страната през предходната календарна година, или за неспазени изисквания при определянето нивата на запасите за извънредни ситуации на всяко задължено лице по чл.12, ал.4 във вр. с чл.14 от ЗЗНН. По никакъв начин не е релевирано оспорване на правилността на определените на „ОПТИМАЛ“ ЕООД като нива на запаси за извънредни ситуации количества котелни горива /10.911 тона/. Възраженията на жалбоподателя се основават единствено на неяснота в приложената методика и за формиране на фактическите и правни изводи въз основа на документ, представен на чужд език. Според съда, механизмът на определяне на количеството от запаси за извънредни ситуации, е напълно и точно изяснен в посочената като основание за издаване на обжалваното разпореждане Докладна записка №2532 от 21.04.2022 год. на Главния директор на ГД „ДРВВЗ“, при съобразяване на изготвената и утвърдена на основание чл. 8, ал.2, т. 1-3, във връзка чл.12 и чл.14, и §34 от ПЗР на ЗЗНН Методиката за определяне на нивата на запаси за извънредни ситуации от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН въз основа на нетния внос и ВОП на територията на страната на енергийните продукти по Приложение А, глава 3. 4 от Регламент (ЕО) № 1099/2008 и на тежките горива, в равностойност в нефт. В посочената докладна записка подробно, систематично и обосновано са описани както анализираната информация, приложената съгласно чл.12, ал.2 от ЗЗНН методика за определянето на общото ниво на ЗИС от нефт и нефтопродукти по чл. 2, ал. 1 от ЗЗНН, които Държавна агенция ДРВВЗ следва да поддържа за периода 01.07.2022 год. – 30.06.2023 год., така и начина на определянето нивата на запасите за извънредни ситуации на всяко задължено лице по чл.12, ал.4 във вр. с чл.14 от ЗЗНН. А обстоятелството, че постъпилата в ДА ДРВВ3 от Националния статистически институт информация по чл.4, ал.5, т.2 от ЗЗНН, въз основа на която се определят релевантните данни по чл.12, ал.2 от ЗЗНН, е представена в табличен вид освен на български, и на английски език, очевидно по никакъв начин не може да обоснове наличието на неяснота относно изчисления нетен внос и ВОП на енергийните продукти по приложение А, глава 3.4 от Регламент (ЕО) №1099/2008 и на тежки горива, респ. на изчисленото потребление на нефтопродукти на територията на страната. От заключението на икономическата експертиза се установи, че възложеното количество от 10,911 тона запаси за извънредни ситуации под формата на котелни горива, не представлява финансова тежест и риск за икономическото оцеляване на търговеца, както и не се засяга съществено неговото конкурентно положение на пазара. Това е така, защото разходите за съхранение на запаси котелно гориво за 2022 год., отнесени към общия размер на разходите са съответно 0,071%. Ако и да се предположи, че е необходимо закупуването на това гориво, то сторените разходи биха били 0.92% от общите разходи на дружеството. При съблюдаване на принципа на пропорционалност, регламентиран в чл. 5, § 4 от Договора за Европейски съюз, който съобразно решението на СЕС трябва да бъде изследван от националната юрисдикция, настоящият състав приема, че той е спазен. Съгласно този принцип на пропорционалност, една мярка не може да надхвърля границите на подходящото и необходимото за постигане на легитимно преследваните цели и в случаите, когато съществува избор между няколко подходящи мерки, трябва да се прибегне до мярката, която създава най-малко ограничение, а породените от нея неудобства не трябва да са несъразмерни е тези цели. Запасите имат за цел да осигурят снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната, в другите държави - членки на Европейския съюз, и/или съгласно влязло в сила решение на Международната агенция по енергетика за отпускане на запаси, като по този начин се гарантира обществената сигурност. В случая, не се накърнява принципа за пропорционалност и не се надвишава необходимото за постигане на целите на закона, защото вмененото на жалбоподателя задължение е за срок от една година; финансовите последици за него не са значителни /2 618.64 лева за 2022 год./. Освен това, съобразно чл. 18, ал. 1 и ал. 2 ЗЗНН, „Оптимал“ ЕООД може от свое име и за своя сметка да делегира чрез договор създаването и съхраняването на 50% от количеството котелно гориво. От друга страна, определените запаси за извънредни ситуации, могат да бъдат собственост както на жалбоподателя, така и да са му предоставени по договор за заем.
Създаването и съхраняването на 10.911 тона котелни горива е възможно временно да затрудни дейността на „Оптимал“ЕООД, както във финансово, така и в организационно отношение, но засягането не е в степен, която да е в противоречие с принципа за съразмерност по чл. 6 АПК. Разпореждането, както и неговото изпълнение, не засягат права и законни интереси на оспорващия в по-голяма степен от най-необходимото за целта, за която то е издадено, тъй като определените нива на ЗИС са в точно установените от закона количества, като няма възможност за намаляването им. Съответно, липсват нормативно установени други мерки или различни законосъобразни възможности (по смисъла на чл.6, ал.3 и ал.4 от АПК), които да са по-благоприятни за оспорващия и чрез които да е възможно постигането на целта на закона.
С оглед на гореизложеното съдът приема, че оспореното Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-164 от 28.04.2022 год., е издадено в съответствие и при правилно приложение на материалния закон.
Обжалвания административен акт, определящ създаването, съхраняването и поддържането на запаси от нефтопродукти, безусловно необходими в ситуации, които се характеризират като кризисни и извънредни, е съобразен както с целта по чл. 1, ал. 2 от ЗЗНН да се осигури снабдяването с течни горива в случаите на затрудняване на доставките или значимо прекъсване на снабдяването с нефт и нефтопродукти в страната, в другите държави - членки на Европейския съюз, и/или съгласно влязло в сила решение на Международната агенция по енергетика за отпускане на запаси, така и с целите по съображения 3, 12 и 19 от Директива на Съвета 2009/119/ЕО от 14 септември 2009г. за налагане на задължение на държавите членки да поддържат минимални запаси от суров нефт и/или нефтопродукти.
С оглед на гореизложеното съдът приема, че Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-164 от 28.04.2022 год. на Заместник-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, е законосъобразно - издадено е от компетентен орган и в предвидената от закона форма; постановено е в съответствие с приложимите материалноправни разпоредби на които се основава, при спазване на административно-производствените правила и е съобразено с целта на закона. Жалбата се явява неоснователна и като такава, следва да бъде отхвърлена.
Предвид изхода на делото искането на ответника за присъждане на разноски следва да бъде уважено, като на основание чл.143, ал.3 от АПК, в тежест на жалбоподателя „Оптимал“ЕООД следва да бъде възложено заплащането на възнаграждение за осъществената от юрисконсулт правна защита, определено в размер на 150.00 лв., съгласно чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във връзка с чл.37 от Закона за правната помощ, както и заплатеното възнаграждение за вещо лице в размер на 1 200.00 лв..
Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал.2, предложение четвърто от АПК, Старозагорският административен съд
Р Е Ш И :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Оптимал“ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя Н. А. Б. и със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, [улица], представлявано от управителя Н. А. Б., против Разпореждане за създаване на запаси за извънредни ситуации № Р-12-164 от 28.04.2022 год., издадено от Заместник-председателя на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, като неоснователна.
ОСЪЖДА „Оптимал“ЕООД, ЕИК *********, представлявано от управителя Н. А. Б. и със седалище и адрес на управление гр. Стара Загора, [улица], да заплати на Държавна агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, сумата от 1 350.00. /хиляда триста и петдесет лева/ - разноски по делото.
Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от съобщаването му на страните.
Съдия: | |