Решение по дело №4386/2020 на Районен съд - Пловдив

Номер на акта: 260343
Дата: 7 октомври 2020 г. (в сила от 12 януари 2021 г.)
Съдия: Иван Георгиев Калибацев
Дело: 20205330204386
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юли 2020 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

№ 260343 гр. Пловдив, 07.10.2020 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Пловдивският районен съд, VI н.с., в публичното заседание на  10.09.2020 г. в състав:

 

      ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВАН КАЛИБАЦЕВ

 

при секретаря Маргарита Георгиева като разгледа докладваното от съдията АНД № 4386/2020г. по описа на ПРС, VI н.с., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление                                                      № 11-01-903/2019/09.06.2020г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София /АДФИ/, с което на ***Г.А.С., ЕГН **********, адрес: ***, в качеството на ***на МБАЛ „Св. Мина“ – Пловдив“  гр.Пловдив, на основание чл.256 ал.1 от Закон за обществените поръчки /ЗОП/ /обн. ДВ, бр. 13/2016 г./, е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на  360 /триста и шестдесет/ лева за нарушение по чл. 17 ал. 1, вр. с чл. 20 ал. 3 т. 2, вр. с чл. 186 от Закона за обществените поръчки  /обн. ДВ, бр. 13/2016 г.,доп. ДВ, бр. 80/2018 г./.

         Жалбоподателят, по съображения, изложени в жалбата и чрез процесуалния си представител в съдебно  заседание – адв. Г.  В., обжалва процесното наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно. Моли за присъждане на разноските по делото.

Въззиваемата страна Агенцията за държавна финансова инспекция, редовно призована, в съдебно заседание се представлява от гл.юрк. В.Н., която излага подробни доводи за потвърждаване на наказателното постановление, като прави искане в тази посока.

Съдът, след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване, намира следното от фактическа и правна страна:

         Жалбата е депозирана в предвидения в закона срок, поради което е допустима, а разгледана по същество последната е ОСНОВАТЕЛНА.

         МБАЛ „Свети Мина“ ЕООД, гр. Пловдив е еднолично дружество с ограничена отговорност, собственост на Община Пловдив, като правата на собственик върху капитала на същото се упражняват от Общински съвет - град Пловдив.

         Съгласно чл. 5, ал.1. т. 16 от ЗОП. представляващите лечебните заведения - търговски дружества по чл. 36-37 от Закона за лечебните заведения, собственост на държавата или общините, на които повече от 50 на сто от приходите са от държавния или общинския бюджет, и от бюджета на Националната здравноосигурителна каса.

Жалбоподателят ***Г.А.С. представлява дружеството, считано от 02.12.2016 г. и към момента на финансовата инспекция, и е възложител на обществени поръчки по чл. 5, ал. 2 т. 16 от Закона за обществените поръчки /обн. ДВ, бр. 13/2016 г., в сила от 15.04.2016 г./

          Източниците на финансиране на дейността на болницата са целеви субсидии от Държавния бюджет, от общинския бюджет, приходи от Националната здравноосигурителна каса /НЗОК/ и друти.

 Съгласно справка изх. № РД-92 от 05.12.2019 г., за периода от 01.01.2018 г. до 31.12.2018 г. приходите на лечебното заведение са в общ размер на 3 331 834 лв., от които приходите от бюджета на НЗОК са в общ размер на 3 236 744 лв. или 97,15 на сто от всички приходи, т. е. над 50 на сто от всички приходи.

Със Заповед № ФК-10-1016/01.10.2019г. на Директора на АДФИ,  свид. Д.О.Т., на длъжност „***“ извършила проверка на лечебното заведение, в хода на която установила следното:

отчетените през 2018 г. от МБАЛ „Свети Мина“ ЕООД, гр. Пловдив разходи за отпечатване и предоставяне на ваучери за храна по                             Наредба № 11 от 21.12.2005 г. за определяне условията и реда за осигуряване на безплатна храна и/или добавки към нея, са в общ размер на 35 896, 74 лв. без ДДС, извършени въз основа на два договора, сключени с „Идънред България“ АД, гр. София, както следва:

1. На 08.01.2018 г., на основание чл. 20 ал. 4. т. 3 от ЗОП е сключен договор № Д-Д- 1 с „Идънред България“ АД, гр. София за отпечатване и предоставяне на ваучери за храна по Наредба № 11 от 21.12.2005 г. за определяне условията и реда за осигуряване на безплатна храна и/или добавки към нея на стойност до 36 000 лв. с ДДС /30 000 лв. без ДДС/, и със срок на действие до 31.12.2018 година.

2. На 14.12.2018 г. от ***Г.А.С. е подписан договор № Д- Д-8-1 с „Идънред България“ АД, гр. София за отпечатване и предоставяне на ваучери за храна по Наредба № 11 от 21.12.2005 г. за определяне условията и реда за осигуряване на безплатна храна и/или добавки към нея, на стойност до 36 000 лв. с ДДС /30 000 лв. без ДДС/, със срок на действие до изчерпване на сумата по него.

При проверката било установено, че договор № Д-Д-8-1 от 14.12.2018 г. е сключен директно, без провеждане на процедура или събиране на оферти с обява или покана по реда на ЗОП.

Управителят на лечебното заведение ***Г.С., в писмо с изх. № РД-108 от 12.12.2019 г. посочва, че прогнозната стойност на обществената поръчка, възложена с договор № Д-Д-8-1 от 14.12.2018 г. за отпечатване и предоставяне срещу заплащане на ваучери за храна по Наредба № 11 от 21.12.2005 г. за определяне условията и реда за осигуряване на безплатна храна и/или добавки към нея е определена съгласно чл. 21 ал. 8 т. 1 от ЗОП.

Съгласно чл. 17 ал. 1 от ЗОП възложителите са длъжни да приложат предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка, когато са налице основанията за това.

Според разпоредбата на чл. 21 ал. 8 т. 1 от ЗОП /ред. ДВ, бр. 80/2018 г./, при обществени поръчки за доставки или услуги, които са регулярни или подлежат на подновяване в рамките на определен период, прогнозната стойност се определя на базата на действителната обща стойност на поръчките от същия вид, които са възложени през предходните 12 месеца, коригирана с евентуалните промени в количеството или стойността които биха могли да настъпят за период от 12 месеца след възлагането на поръчката.

Съгласно справка изх. № РД-104 от 10.12.2019 г., през периода 14.12.2017 г.- 14.12.2018 г. /12 месеца назад от сключване на договор                            № Д-Д-8-1/14.12.2018 г.( са извършени разходи за отпечатване и предоставяне на ваучери за храна по Наредба № 11 от 21.12.2005 г. на обща стойност 35 545,01 лв. без ДДС, която попада в стойностния праг по чл. 20 ал. 3 т. 2 от ЗОП: от 30 000 лв. до 70 000 лв. без ДДС /§ 1 от ДР на ЗОП/. Разходите били извършени по договор № Д-Д- 3 от 05.10.2017 г. и договор № Д-Д-1 от 08.01.2018 г., сключени с „Идънред България“ АД, гр. София.

Предвид гореустановените обстоятелства, било прието, че на 14.12.2018 г. /датата на сключване на договор № Д-Д-8-1/14.12.2018 г./ са били налице всички законови основания за прилагане на реда по Глава двадесет и шеста от ЗОП - събиране на оферти с обява или покана да определени лица за възлагане на обществена поръчка с предмет отпечатване и доставка на ваучери за храна по Наредба № 11 от 21.12.2005 г. за определяне условията и реда за осигуряване на безплатна храна и/или добавки към нея, а именно субект, обект и стойност:

-        субект - наличие на качеството „възложител“ - по чл. 5, ал. 2, т. 16 от ЗОП - за управителя на МБАЛ „Св. Мина“ - Пловдив“ ЕООД, гр. Пловдив;

-        обект на обществената поръчка - отпечатване и предоставяне на ваучери за храна, за който не е налице изключение от приложното поле на закона /изчерпателно изброени в чл. 13, и 14 от ЗОП/';

-        стойност на обществената поръчка - 35 545,01 лева без ДДС, изчислена по правилата на чл. 21 ал. 8 т. 1 от ЗОП, която попада в прага по чл. 20, ал. 3. т. 2 от ЗОП.

Видно от горното, било прието, че на 14.12.2018 г., ***Г.С. - ***на МБАЛ „Св. Мина“ - Пловдив“ ЕООД,                            гр. Пловдив и публичен възложител по смисъла па чл. 5. ал. 2, т. 16 от ЗОП, директно е сключил договор, с който е възложил на „Идънред България11 АД, гр. София, обществена поръчка за отпечатване и предоставяне на ваучери за храна по Наредба № 11 от 21.12.2005 г. за определяне условията и реда за осигуряване на безплатна храна и/или добавки към нея, без да е приложил реда по Глава двадесет и шеста от ЗОП - събиране на оферти с обява или покана до определени лица, въпреки наличието на законовите предпоставки за това /субект, обект и стойност/.

По този начин възложителят не е приложил предвидения в закона ред за възлагане на обществената поръчка, а по-облекчен.

През периода 14.12.2017 г. - 14.12.2018 г. са извършени разходи за отпечатване и предоставяне на ваучери за храна по Наредба № 11 от 21.12.2005 г. за определяне условията и реда за осигуряване на безплатна храна и/или добавки към нея на обща стойност 35 545.01 лв. без ДДС.                   /36 000 с ДДС/.

         Констатациите били определени като нарушение по чл. 17, ал. 1, във връзка с чл. 20 ал. 3 т. 2, във връзка с чл. 186 от Закона за обществените поръчки  /обн. ДВ, бр. 13/2016 г. доп. ДВ, бр. 80/2018 г./ , поради което на жалбоподателя бил съставен АУАН № 11-01-903/ 17.12.2019 г.

Въз основа на съставения АУАН, било издадено и обжалваното наказателно постановление, в което била възприета така описаната в акта фактическа обстановка. Размерът на наложената глоба за вмененото на жалбоподателя нарушение в размер на 360 лв, е определена по реда на               чл. 256 ал.1 от ЗОП /ДВ бр.13/2016г./, представляващ 1 % от стойността на сключения договор с включен ДДС – 36 000 лв.

В хода на съдебното производство в качеството на свидетел беше разпитана актосъставителят Д.О.Т.. От показанията й се установява, че със заповед на директора на Агенцията за финансовата инспекция през 2019г. извършила проверка на възложените обществени поръчки на МБАЛ „Св. Мина“ Пловдив от ***Г.С., в качеството на ***на лечебното заведение и публичен възложител. В хода на проверката било установено, че на 14.12.2018г. жалбоподателя ***С. е сключил договор за отпечатване и предоставяне на ваучери за храна, без да е провел обществена поръчка чрез събиране на оферти с обява или покана  до определени лица, въпреки наличието на законовите предпоставки за това. С оглед установеното бил съставен и АУАН срещу жалбоподателя.  

Показанията на свидетеля съдът кредитира като логични, последователни, непротиворечиви и кореспондиращи с останалите, надлежно приобщени към делото доказателства и дотолкова, доколкото служат за установяване на обективната истина.

При така изложената по делото фактическа обстановка съдът намира следното от правна страна:

АУАН и НП са издадени от компетентни лица, с оглед приложената по делото оправомощителна заповед и в съответствие с чл.261 от ЗОП. Спазени са и сроковете по чл. 261 ал. 1 ЗОП за съставяне на АУАН, които са специални спрямо сроковете по чл. 34, ал. 1 от ЗАНН. Проверката, при извършването, на която е установено нарушението и нарушителят е открит, е била възложена за стартиране със Заповед                                         № ФК-10-1016/01.10.2019г. и след спирането и възобновяването й е продължила с крайна дата за приключване до 16.12.2019г., видно от Заповед № ФК 10-1250/ 26.11.2019г., нарушението е извършено на 14.12.2018 г., а актът е съставен на 17.12.2019 г., поради което сроковете по ЗОП са спазени. В 6-месечния срок по чл. 34, ал. 3 от ЗАНН е издадено и обжалваното НП.

 Така описаната фактическа обстановка се потвърждава изцяло от приложените по преписката писмени доказателства, както и от свидетелските показания на свид. Т., които съдът кредитира дотолкова, доколкото служат за установяване на обективната истина. Правилно по принцип е заключението на наказващия орган, че е налице нарушение по чл. 17, ал. 1 от ЗОП и такова според съда има извършено.

Съгласно чл. 17, ал. 1 от ЗОП възложителите са длъжни да приложат предвидения в закона ред за възлагане на обществена поръчка, когато са налице основанията за това.

Въпреки установеното, в случая е наложено наказание по реда на чл. 256 ал.1 от ЗОП /Обн. - ДВ, бр. 13 от 2016 г., в сила от 15.04.2016 г./, която норма е съобразена с процесното време на извършване на нарушението. Според цитираната разпоредба  възложител, който възложи поръчката при по-облекчен ред от предвидения в закона съобразно нейната стойност, се наказва с глоба в размер 1 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, а когато няма писмен договор – глобата е 1 на сто от извършения разход или от поетото задължение за извършване на разход, но във всички случаи не повече от 10 000 лв.

Същевременно, обаче, съгласно чл. 247 ал. 1 от ЗОП възложител, който наруши забраната на чл. 17 се наказва с глоба в размер 2 на сто от стойността на сключения договор с включен ДДС, но не повече от 10 000 лв, като този размер не търпи промяна и към днешна дата.

В случая жалбоподателят е нарушил забраната на чл. 17 ал. 1 от ЗОП, като не е приложил предвидения ред за възлагане на обществена поръчка. Ето защо според съда чл. 247, ал. 1 се явява специален спрямо чл. 256, ал. 1 от ЗОП /към процесната дата/ и именно тази норма е следвало да бъде приложена. Освен различния ред за налагане на санкция, прави впечатление и разликата в размера на предвидените наказания в двете норми, което води до недопустимо рефлектиране въху правата на жалбоподателя. В този смисъл са и постановените - решение по к.а.н.д. № 1839/2018 г. по описа на Административен съд-Пловдив от 19.10.2018 г., както и решение   по   к. а. н. д. № 3596/2019 г. от 5.02.2020 г. на Административен съд-Пловдив.

Тези именно съображения обосновават извод за отмяна на процесното НП като незаконосъобразно. 

По отношение на разноските:

На основание чл.63, ал.3 от ЗАНН страните имат право на разноски. С оглед изхода на делото, съдът намира за основателна претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноските по делото, представляващи адвокатско възнаграждение в размер на 400 лв., доколкото по делото са налични доказателства за действително платени по делото разходи от жалбоподателя.

          Мотивиран от гореизложеното и на осн. чл. 63 ал.1 от ЗАНН  Съдът

 

Р   Е   Ш   И:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление№ 11-01-903/2019/09.06.2020г. на Директора на Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София /АДФИ/, с което на ***Г.А.С., ЕГН **********, адрес: ***, в качеството на ***на МБАЛ „Св. Мина“ – Пловдив“  гр.Пловдив, на основание чл.256 ал.1 от Закон за обществените поръчки /ЗОП/ /обн. ДВ, бр. 13/2016 г./, е наложено административно наказание ГЛОБА в размер на  360 /триста и шестдесет/ лева за нарушение по чл. 17 ал. 1, вр. с чл. 20 ал. 3 т. 2, вр. с чл. 186 от Закона за обществените поръчки  /обн. ДВ, бр. 13/2016 г.,доп. ДВ, бр. 80/2018 г./.   

ОСЪЖДА Агенцията за държавна финансова инспекция гр. София, БУЛСТАТ *********, да заплати на жалбоподателя ***Г.А.С., ЕГН **********, адрес: ***, ***на МБАЛ „Св. Мина“ – Пловдив“  гр. Пловдив, сумата в размер на 400 /четиристотин/ лева, представляващи разноски за адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му пред Административен съд - Пловдив по реда на АПК.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

Вярно с оригинала!

М.Г.