Решение по дело №208/2020 на Районен съд - Силистра

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 27 април 2022 г.
Съдия: Галина Димитрова Василева
Дело: 20203420200208
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 април 2020 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

260003

 

гр.Силистра, 27.04.2022г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

            Силистренски районен съд, наказателен състав, в открито съдебно заседание на двадесет и втори март през две хиляди двадесет и втора година, в състав:

 

      ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА ВАСИЛЕВА

 

при участието на секретаря Жанет Иванова и прокурора......, като разгледа докладваното от съдията АНД № 208 по описа на съда за 2020г., за да се произнесе взе предвид следното:

            Производството е по реда  на чл.59 – чл.63 от ЗАНН.

            Постъпила е жалба от „Лъки–СИС“ ЕООД гр.С., ЕИК ****, представлявано от С. И. С., ЕГН **********, чрез адв.К.М. ***, против Наказателно постановление № СС-23-ДНСК-17/10.03.2020г., издадено от арх.П.Д.- заместник-началник на ДНСК гр.София, с което на ТД-жалбоподател, на основание чл.237, ал.1, т.4 от Закона за устройство на територията, е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 000 (хиляда) лева, за нарушение на разпоредбите на чл.178, ал.1 вр. чл.177, ал.2 от ЗУТ.

            В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразно ангажиране отговорността на дружеството-жалбоподател поради изтичане на предвидените в чл.34 ЗАНН срокове, тъй като описаните нарушения се визира да са извършени в периода месец март – месец май 2018г. и се оспорва, че отразената в наказателното постановление дата на извършване на нарушението е от 11.10.2019г., след като процесните констатации са от 21.08.2017г. Подчертано е, че НП е издадено за комплексно описани като нарушение дейности и няма как да се разграничат стари от 2017г. и нови от 2018г. Излагат се доводи, че процесната сграда е подобект от комплексния обект „Стоково тържище“ и сама по себе си се явява пета категория, поради което АУАН и НП са издадени от некомпетентни органи. Поддържа се, че актът за установяване на административно нарушение съдържа неверни данни и е с липса на реквизити.

            Пред съда жалбата се поддържа чрез представител по пълномощие, изразяващ позиция за сливане качеството на актосъставителя и свидетеля, за наличие на извършено основно обновление на сградата, а не на основен ремонт, и което обновление е било по време на експлоатация на сградата, поради което не е било нужно същата да се въвежда наново в такава. Прави искане за отмяна на наказателното постановление като неправилно и присъждане на направените по делото разноски.

            Административно-наказващият орган се представлява от процесуален представител, който изразява становище за неоснователност на жалбата. Визира, че е установено по ясен начин, че категорията на процесната сграда е трета и компетентни контролни органи са тези на РДНСК, а не кмета и Общината. Счита, че няма нарушение на процесуалните правила и сроковете по чл.34 ЗАНН са спазени, тъй като извършените проверки преди 2019г. и констатациите при същите досежно процесната сграда се явяват без значение. Моли за потвърждаване на НП и присъждане на юрисконсултско възнаграждение като се прави изрично възражение за прекомерност на адвокатския хонорар. 

            Районна прокуратура – Силистра, при редовност на призоваване, не изразява становище, не се представлява в съдебно заседание.

Жалбата е подадена в срок и от надлежна страна, поради което се явява допустима, а разгледа по същество е неоснователна.

            Съдът, след преценка на събраните по делото доказателствата и въз основа на закона, намира за установено следното:

            На 21.08.2017г. св.К., на длъжност „главен инспектор“ при РДНСК-Силистра, и друг служител към него момент към същата институция – инж. Н. Г., извършили проверка в поземлен имот „Стоково тържище“ с идентификатор 66425.514.502, находящ се в гр.Силистра, „Индустриална зона – Запад“, при която само установили кои са собствениците на 26 броя сгради в този имот и за какво се ползват. За сграда с № 66425.514.502.15 било изяснено, че се ползва като покрит навес и за паркиране на автомобили, и е собственост на ТД - жалбоподател  „Лъки –СИС“ ЕООД гр.Силистра, ЕИК ****, заедно със съответните идеални части от имота, съгласно Постановление от 15.02.2016г. на ЧСИ Г. Г., с рег. № *** и с район на действие Окръжен съд – Силистра, вписан като едноетажна масивна сграда – склад в Служба по вписванията рег. №1092/02.03.2016г. При тази проверка били представени само документи досежно собствеността, без строителни книжа. В рамките на периода 2017г. – 2019г. бил воден спор относно категорията на обект „Стоково тържище“ – ПИ № **, в обхвата на който се включва и процесната сграда № **, като с Решение № 8839/11.06.2019г. на Върховния административен съд окончателно било прието, че посоченият обект е трета категория.

На 11.10.2019г., предвид изяснения въпрос за категорията на строежа, длъжностните лица при РДНСК-Силистра – ст.инспектор св.К. и св.К., извършили проверка в поземлен имот с идентификатор  **, по повод сигнал за незаконни сгради с идентификатори - ** и ***. При посещението си инспекторите възприели, че сграда **, със застроена площ 296 кв.м., се ползва като склад и при извършения оглед на място констатирали, че е бил извършен основен ремонт и реконструкция на същата, изразяващ се в монтаж на хоризонтални вертикални връзки по покрива и стените от метални профили – за допълнително укрепване на съществуващата метална конструкция на сградата чрез сеизмично е ветрово осигуряване, премахнати били всички стари тухлени ограждащи зидове и старо покривно покритие от етернит на двускатен покрив и на тяхно място били изпълнени нови ограждащи стени и покрив от термопанели, както и нова настилка от шлайфбетон в складовата площ. С писмо изх. № 45/11.10.2019г. управителя на „Лъки-Сис“ ЕООД, вх. № СС-359-00-754/14.10.2019г. в РДНСК-Силистра, уведомил, че строежът е извършен след месец март 2018г., окончателно е завършен и се ползва към момента на проверката. На проверяващите не били представени строителни книжа, а с посоченото писмо на управителя били приложени конструктивно становище на арх. Георги Аврамов и Удостоверение № 03164 на КИИП за обследване на сграда № 15 и фактическото и състояние.  

На 20.11.2019г. бил съставен констативен акт № СС-359-6, с който контролните органи отразили, че извършените строително-ремонтни дейности, без необходимите строителни книжа от ТД-жалбоподател, представляват основен ремонт и реконструкция на сградата – склад с № 15, като строежът се явява трета категория като част от обект „Стоково тържище“ – ПИ № ** по КККР на гр.Силистра, съгласно чл.137, ал.1, т.3 б.“а“ и „ж“ от ЗУТ, който основен ремонт е извършен от „Лъки –СИС“ ЕООД гр.Силистра, и строежът се ползва в нарушение на чл.178, ал.1 от ЗУТ, тъй като не е въведен в експлоатация от компетентен орган по чл.177, ал. 2 от ЗУТ.

Така отразените констатации залегнали в рамките на административното обвинение, фиксирано в съставения АУАН № СС-23/05.12.2019г. срещу „Лъки –СИС“ ЕООД гр.Силистра, за извършено нарушение на чл.178, ал.1 вр. чл.177, ал.2 ЗУТ. Актът бил надлежно предявен и връчен на управителя на наказаното търговско дружество. С издаденото на база АУАН процесно наказателно постановление е наложена имуществена санкция в минималния размер 1000 лева на основание чл.237, ал.1, т.4 ЗУТ, която разпоредба регламентира, че наказание се следва при ползването на строеж от първа до трета категория, без това да е разрешено по установения законов ред.

Актът за установяване на административно нарушение и наказателното постановление са издадени в законоустановените срокове, от компетентни длъжностни лица, предвид правомощията им съгласно чл. 237, ал.1, т.4 ЗУТ, чл. 239, ал.1, т.2 от ЗУТ и Заповед № РД-13-196/01.07.2019г. (л.74), и при спазване изискванията на чл.42 и чл.57 от ЗАНН досежно наличието на задължителните реквизити. Не се констатира нарушаване на процесуалните правила, които да са съществени такива и респ. довели до нарушаване правото на защита на наказаното лице. Възражението на защитата на жалбоподателя за ангажиране отговорността на последния при изтекъл срок по чл.34 ЗАНН е неоснователно. Съгласно разпоредбата на чл. 239, ал. 2 от ЗУТ, едногодишният срок по Закона за административните нарушения и наказания за образуване на административнонаказателно производство за нарушения по този закон, актовете по неговото прилагане и другите правила и нормативи по проектирането и строителството, започва да тече от деня на издаване на разрешение за ползване или удостоверение за въвеждане в експлоатация на строежа, а когато не се изисква разрешение за ползване или удостоверение за въвеждане в експлоатация - от деня на извършване на нарушението. В конкретния казус административната простъпка е от вида на продължените нарушения, извършващи се чрез бездействие във всеки един момент след започване на ползването на строежа – в случая през 2018г., продължило и при проверката от компетентните контролни органи при РДНСК на 11.10.2019г. с оглед категорията на строежа, без издадено разрешение за това, и които нарушения продължават до преустановяването им от нарушителя или от контролен орган.

При обсъждане фактическата страна на спора, съдът намира, че в производството пред наказващия орган релевантните по случая факти са изяснени правилно, съответстват на обективното фактическо положение и не е допуснато нарушение по приложението на материалния закон. От събраните в съдебното производство писмени и гласни доказателства се изяснява, че преките констатациите на контролните органи за извършени ремонтни дейности, попадащи в обхвата на основен ремонт и реконструкция, съответстват и на отразените в Конструктивното становище (л.35-л.36) при извършения от проектанта оглед на сградата през месец януари 2018г. във връзка с необходимостта от осъществяване на ремонтна дейност. Отразените в същото констатации визират, че е бил необходим спешен, неотложен ремонт, и вземане на решение за промяна на конструкцията в т.ч. и реконструкция, основно обновяване, основен ремонт, промяна на предназначението. Извършените строително-монтажни работи, отразени и в приобщената като писмено доказателство съдебно-техническа експертиза, която е била назначена и респ. приета по АНД № 116/2020г. на Административен съд - Силистра, са засегнали конструкцията на сградата, предвид което попадат в обхвата на дейностите по основен ремонт, съобразно дефиницията в §5, т.42 от Допълнителните разпоредби на ЗУТ - "Основен ремонт" на строеж е частично възстановяване и/или частична замяна на конструктивни елементи, основни части, съоръжения или инсталации на строежа, както и строително-монтажните работи, с които първоначално вложени, но износени материали, конструкции и конструктивни елементи се заменят с други видове или се извършват нови видове работи, с които се възстановява експлоатационната им годност, подобрява се или се удължава срокът на тяхната експлоатация“. Същевременно в посоченото писмено доказателство е подчертано, че към момента на извършване на огледа от вещото лице – месец юли 2020г., очевидно извършената строително-монтажна дейност има характеристиката на строеж и е налице не само частична смяна на елементи от носещата конструкция на сградата, а цялостна тяхна подмяна. При съвкупната преценка на изяснените посредством събрания доказателствен материал фактически данни се налага извод за осъществени СМР, които по естеството си представляват строеж трета категория – „Основен ремонт и реконструкция на съществуваща едноетажна сграда № **склад“, който се ползва в разрез с установеното в чл.178, ал.1 ЗУТ правило, че не се разрешава да се ползват строежи или части от тях, преди да са въведени в експлоатация от компетентния орган по чл. 177 ЗУТ, в случая с разрешение за ползване, издадено от органите на Дирекцията за национален строителен контрол.

По гореизложените съображения съдът намира, че наказателното постановление се явява издадено при съобразяване изискванията на материалния и процесуалния закон, поради което и на основание чл.63, ал.2, т. 5 от ЗАНН и чл.63д, ал.3 ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № СС-23-ДНСК-17/10.03.2020г., издадено от арх.П.Д.- заместник-началник на ДНСК гр.София, с което на „Лъки–СИС“ ЕООД гр.Силистра, ЕИК ****, представлявано от С. И. С., ЕГН **********, на основание чл.237, ал.1, т.4 от Закона за устройство на територията, е наложено административно наказание „имуществена санкция” в размер на 1 000 (хиляда) лева, за нарушение на разпоредбите на чл.178, ал.1 вр. чл.177, ал.2 от ЗУТ.

ОСЪЖДА „Лъки–СИС“ ЕООД гр.Силистра, ЕИК ****, да заплати на Дирекция за национален и строителен контрол гр.София направените по делото разноски в размер на 80.00 (осемдесет) лева за юрисконсултско възнаграждение.

ОТХВЪРЛЯ искането на „Лъки–СИС“ ЕООД гр.Силистра, ЕИК ****, за присъждане на разноски.

 

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщаването пред Административен съд гр. Силистра.

                                                                                             

РАЙОНЕН СЪДИЯ: