Решение по дело №85/2023 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 673
Дата: 11 април 2023 г.
Съдия: Янко Ангелов Ангелов
Дело: 20237180700085
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 януари 2023 г.

Съдържание на акта

 Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 673

 

град Пловдив, 11.04.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ПЛОВДИВ, ХХІ к.с., в открито заседание на петнадесети март през две хиляди двадесет и трета година,  в състав:

                                                     ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИАНА ШОТЕВА

                ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ

                                           ЙОРДАН РУСЕВ

 

при секретаря ПОЛИНА ЦВЕТКОВА и участието на прокурор БОЙКА ЛУЛЧЕВА, като разгледа докладваното от член-съдия Ангелов касационно АНД №85 по описа за 2023 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 208 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 63в от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Делото е образувано по касационна жалба на директор на дирекция „Обслужване“ при ТД НАП Пловдив, чрез юрк. А., срещу Решение № 1942 от 17.10.2022, постановено по АНД № 3970/2022 г. по описа на Районен съд Пловдив, с което е отменено Наказателно постановление № 639006-F642200/02.06.2022г. на директор на дирекция „Обслужване“ при ТД НАП Пловдив, с което на „Роза бау“ЕООД, с ЕИК *********, на основание чл. 179, ал. 1, пр. 3 от Закона за данък добавената стойност (ЗДДС), е наложена имуществена санкция в размер на 500 (петстотин) лева, за нарушение на чл. 125, ал. 5 във вр. с ал. 3 от ЗДДС.

Касаторът счита, че оспорваното съдебно решение е незаконосъобразно и неправилно. Подържа се, че с разпоредбата чл. 125, ал. 1 от ЗДДС се съдържат две отделни административни нарушения, за които следва да се наложат две отделни административни наказания, поради което процесното НП неправилно е отменено от първоинстанционния съд. Иска се отмяна на оспорваното решение и потвърждаване на издаденото НП. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение за двете инстанции.

Ответникът - „Роза бау“ЕООД, с ЕИК *********, не се представлява. С писмена молба-становище от адв. М.С. – И. се оспорва касационната жалба, претендират се разноски.

Представителят на Окръжна прокуратура Пловдив дава заключение за неоснователност на касационната жалба.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства и обсъди доводите на страните, намира за установено следното:

Касационната жалба е допустима като подадена в законоустановения срок по чл. 211, ал. 1 от АПК, от легитимирано лице, имащо право и интерес да обжалва съдебния акт.

Разгледана по същество касационната жалбата е основателна.

С обжалваното наказателно постановление е ангажирана административнонаказателната отговорност на „Роза бау“ЕООД, с ЕИК ********* за това, че на 16.11.2021г. при извършена служебна проверка в ТД на НАП Пловдив е установено, че дружеството, като регистрирано по ЗДДС лице, не е спазило установения от закона срок (до 15.11.2021г. вкл.) за подаване на отчетни регистри за данъчен период 01.10.2021г. - 31.10.2021г., съгласно чл. 125 от ЗДДС. Нарушението е квалифицирано по чл. 125, ал. 5 от ЗДДС и на основание чл. 179, ал. 1, предложение четвърто от същия закон е наложена имуществена санкция на дружеството в размер на 500 лв.

Районен съд Пловдив е счел, че от страна на наказващия орган неправилно е приложен закона, тъй като за едно нарушение са наложени две наказания, а именно по процесното НП за неподаване в срок на отчетни регистри по чл. 125 от ЗДДС и издаден друг АУАН, въз основа на който и друго НП, за неподаване в срок на справка – декларация по чл. 125 от ЗДДС за същия данъчен период като процесния. Районният съд е обсъдил, че дружеството не е изпълнило едно задължение, а именно да подаде справка – декларация и информация с отчетните регистри за м.10.2021г. в срок до 15.11.2021г., тъй като според закона тези две действия се извършват заедно.

Съдът е стигнал до извода, че като е разделил на две вменените на дружеството нарушения, актосъставителят и наказващият орган неправилно са приложили закона, като са вменили в непълен състав извършеното деяние на административното нарушение. С тези аргументи РС е приел, че оспорваното пред него НП е незаконосъобразно.

Решението е неправилно.

Съгласно чл. 179, ал. 1 от ЗДДС лице, което, като е длъжно, не подаде справка-декларацията по чл. 125, ал. 1 , декларацията по чл. 125, ал. 2, отчетните регистри по чл. 124 или не ги подаде в предвидените срокове, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция - за юридическите лица и еднолични търговци, в размер от 500 до 10 000 лв. Съгласно чл. 125, ал. 5 от ЗДДС, декларациите и отчетните регистри следва да бъдат подадени до 14-о число включително на месеца, следващ данъчния период, за който се отнасят.

Дружеството – ответник по касационната жалба, е регистрирано лице по смисъла на ЗДДС към датата на инкриминиране на вмененото му нарушение и в това си качество е длъжно да подаде справка декларация и отчетни регистри за месец 10.2021г. най-късно до 15.11.2021г., което не е сторено.

Административнонаказателното производство е проведено от компетентни за целта органи и при липсата на допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.

За всеки данъчен период регистрираното лице подава справка-декларация, съставена въз основа на отчетните регистри по чл.124, с изключение на случаите по чл.159б. Съгласно чл.125, ал.5 от ЗДДС декларацията по чл.125, ал.1 се подава до 14-то число на следващия месец. Съгласно чл.125, ал.3 от ЗДДС заедно със справка-декларацията по ал. 1 регистрираното лице подава и отчетните регистри по чл.124 за съответния данъчен период. Съдът е отменил НП, като в противоречие със закона е приел, че неподаването на справка-декларация и отчетни регистри не представляват отделни нарушения, а едно нарушение.

При анализ на съдържанието на санкционната разпоредба на чл.179, ал.1 от ЗДДС, съпоставена с отделните задължения на регистрирания по ДДС субект– търговец, следва да се направи извод за това, че както неподаването на справка-декларация по ДДС, така и неподаването на отчетните регистри по чл.124 от ЗДДС, съставляват отделни административни нарушения, за всяко от които е приложима санкцията по чл.179, ал.1 от ЗДДС. Това е така, защото всяко от задълженията – за подаване на справка - декларация /по чл.125, ал.1 от ЗДДС/ и за подаване на отчетните регистри по чл.124 от ЗДДС /по чл.125, ал.3 от ЗДДС/ са отделни такива на задължения субект, относими към декларирането и съответно към отчитането му, както впрочем е озаглавена и главата, в която се намират посочените разпоредби на ЗДДС. В случая настоящата инстанция, следва да се изхожда именно от хипотезата на санкционната разпоредба на чл.179 от ЗДДС, която отграничава ясно две отделни изпълнителни деяния – както неподаването на справка -декларация по чл.125, ал.1 от ЗДДС, така и неподаването на отчетни регистри по чл.124 от ЗДДС, съответно неподаването им в срок. Изискването да се подават заедно, предвидено в нормата на чл.125, ал.3 от ЗДДС, произтича от самия характер на отчетните регистри, въз основа на които именно, съгласно чл.125, ал.1 от ЗДДС, се съставя и справката - декларация. Точно заради това са предвидени и две отделни хипотези на нарушения при неподаване, на който и да било от двата документа, респективно неподаването им в срок. Ето защо и санкциониране на нарушителя за всяко от посочените в разпоредбата на чл.179 от ЗДДС отделни хипотези на нарушения не е недопустимо и е в съответствие с нормата на чл.18 от ЗАНН. Отделно, не се установява и нарушение на правилото „не два пъти за едно и също нещо“, като жалбоподателят не е и ангажирал доказателства друго наказателно постановление по отношение на същото нарушение да е влязло в законна сила.  При извършване на преценката относно спазване на принципа на пропорционалност, който иначе, съгласно практиката на СЕС е задължителен за държавите – членки, както относно определянето на състава на нарушението, така и относно тежестта на санкциите, се вземат предвид най-общо „елементите, които могат да бъдат отчитани при определянето на глобата“ /решение от 19 октомври 2016 г., EL ЕМ 2001, С-501/14, EU: C: 2016: 777, т. 41, решение от 22 март 2017 г. по обединени дела С-497/15 и С-498/15, Euro T., т. 43/, като строгостта на санкциите трябва да бъде в съответствие с тежестта на наказваните с тях нарушения /решение от 19 октомври 2016 г., EL ЕМ -2001, С 501/14, EU: C: 2016: 777, т. 40 и решение по обединени дела С-497/15 и С-498/15, т. 42/. Спазването на принципа за пропорционалност се осъществява именно чрез преценката по чл.28 от ЗАНН. Принципът на пропорционалност е относим категорично и към формалните нарушения, извършени чрез действие или бездействие. В случая на конкретното нарушение, с оглед на обстоятелствата, при които то е извършено, не може да се обоснове извод, че същото е с по-ниска степен на обществена опасност от обичайните случаи на нарушение от този вид. Продължителността на забавата на скрепените със срок задължения е един от критериите за укоримостта на деянието, а в случая тя не е малка – близо месец при налично месечно задължение. Следва също да се има предвид, че нарушената законова разпоредба е предназначена да осигури нормално функциониране на обществените отношения, свързани с данъчната отчетност, поради което поначало тяхното нарушаване представлява деяние с по-сериозна степен на обществена опасност в сравнение с други състави на административни нарушения. Търговските дружества поради това и като осъществяват тази дейност по занятие и са регистрирани по ЗДДС, следва да организират дейността си по такъв начин, че да изпълняват точно и своевременно завишените законови изисквания към дейността си, предвид специалната данъчна регистрация. Своевременното деклариране на данните по ЗДДС, в това число и при нулеви стойности, е от значение за определяне на задълженията, както на деклариращия, така и на негови контрагенти, като ЗДДС е с повишени изисквания към отчетността на дейността.

Размерът на наложената имуществена санкция от 500 лева, определена в рамките на диапазона, посочен в закона от 500 до 10 000 лева, в тази насока държи сметка за всички изложени и от жалбоподателя обстоятелства. Неоснователни са възраженията на ответника по касация досежно обстоятелствата свързани със съставянето на АУАН и неговото връчване. АУАН е съставен в хипотезата на чл.40, ал.2 от ЗАНН като са ангажирани  доказателства по преписката за търсене, необходимо за връчване на поканата. Последното е неосъществено, но АУАН е надлежно връчен на упълномощено лице.   

Предвид посоченото и съдът намира, че преценката на Районен съд Пловдив е неправилна и поради това като е отменил наказателното постановление съдът е постановил незаконосъобразен съдебен акт. Решението следва да бъде отменено, а при доказаност на нарушението следва да се постанови друго, с което се потвърди НП.

При този изход на спора направеното от процесуалния представител на касатора искане за присъждане на юрисконсултско възнаграждение е основателно, което следва да бъде определено в размер на общо 160 лв. за двете инстанции.

Водим от горното  и на основание чл.63в от ЗАНН, във връзка с чл. 221, ал. 2 АПК, Административен съд Пловдив, ХХ  касационен състав

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 1942 от 17.10.2022, постановено по АНД № 3970/2022 г. по описа на Районен съд Пловдив, като вместо което постановява:

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 639006-F642200/02.06.2022г. на директор дирекция „Обслужване“ при ТД НАП  Пловдив, с което на „Роза бау“ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Перущица, ЖК Запад №8, представлявано от Роза Мишева Тошкова, на основание чл. 179, ал. 1, пр. 3 от Закона за данък добавената стойност (ЗДДС), е наложена имуществена санкция в размер на 500 (петстотин) лева, за нарушение на чл. 125, ал. 5 във вр. с ал. 3 от ЗДДС.

ОСЪЖДА „Роза бау“ЕООД, с ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр.Перущица, ЖК Запад №8, представлявано от Роза Мишева Тошкова, да заплати на Националната агенция за приходите, ЕИК *********, сумата от 160 (сто и шестдесет) лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение за двете инстанции.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване и протест

 

 

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       ЧЛЕНОВЕ: