Решение по дело №88/2020 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 584
Дата: 13 май 2020 г.
Съдия: Мария Симеонова Ганева
Дело: 20207050700088
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 10 януари 2020 г.

Съдържание на акта

                                                            Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№……………………., гр. Варна

 

В ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД гр. ВАРНА - ІV касационен състав, в открито  съдебно заседание на двадесет и седми февруари  септември две хиляди и деветнадесета година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  МАРИЯ ГАНЕВА

ЧЛЕНОВЕ: МАРИЯНА ШИРВАНЯН

  ВЕСЕЛИНА ЧОЛАКОВА

като разгледа докладваното от председателя касационно адм. дело № 88 по описа за 2020 год., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.63 ал.1 предл.2 от ЗАНН, вр. чл.208 и сл. от АПК и чл.348 от НПК.

           Образувано е по касационна жалба на областен отдел на „Б. М“ ЕООД , ЕИК ** , със  седалище и адрес на управление : гр. Варна , **, представлявано от управителя Б.Г.Д.  , против Решение № 2188/02.12.2019 г. по нахд. № 4577/2019г. на Варненския районен съд /ВРС/ .

Релевира се допуснато нарушение на закона- касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 от НПК във вр. с чл. 63 от ЗАНН. Касаторът твърди в жалбата си приложимост на правилото на чл. 28 от ЗАНН. Излага се позиция за непълно описание на нарушението поради отсъствие на информация в АУАН и НП за периода на провеждане на комплексната проверка , в хода на която е установено нарушението, няма конкретизация на маршрута на извършения обществен превоз  с процесното МПС и грешно е посочено място на извършване на нарушението по седалище на наказаното дружество.   

Отправеното искане  към съда е за отмяна на обжалваното решение на ВРС.

Ответната страна депозира писмен отговор за правилността на обжалвания съдебен акт .

Представителят на Окръжна прокуратура–Варна дава заключение за неоснователност на жалбата.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, съотнесени към наведените касационни основания, прие за установено следното от фактическа и правна страна:

 Производството пред ВРС е образувано по жалба на  „Б. М“ ЕООД ЕИК **, против НП № 23-0000443 от 07.08.2019год. на началника на обл. отдел на ИА „ Автомобилна администрация“ - Варна, с което на  дружеството е наложена имуществена санкция в размер на 200лв. на основание чл.105, ал.1 от ЗАвтПр във вр. с чл. 87а, ал.1, т.1 от Наредба №33 от 03.11.1999год.

 

 

 

 

От фактическа страна районният съд е приел за установено, че на 09.12.2018г. дружеството като превозвач е извършило обществен превоз на товари на територията на Република България с МПС – влекач марка „Волво“ от категория N 3 с рег. № *** , за което е нямало валидно удостоверение за периодичен преглед за проверка на техническата му изправност.

При правният си анализ ВРС е счел, че в производството по издаване на обжалваното по съдебен ред НП не са допуснати съществени процесуални нарушения . Наказателното постановление изхожда от компетентен орган- Началника на Областен отдел „Автомобилна администрация” гр.Варна, съгласно заповед № РД-08-249/15.05.2015г. на министъра на транспорта, информационните технологии и съобщенията. АУАН и издаденото въз основа на него НП  са съставени в сроковете по чл.34,ал.1 и 3 от ЗАНН. и съдържат формалните реквизити предвидени в нормите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН.

Всички събрани в хода на съдебното следствие доказателства (пътен лист, товарителница, тахографски лист) сочат, че на 09.12.2018год. наказаното дружество е извършило обществен превоз на товар с МПС – влекач „Волво“ от кат. N3 с рег.№*** .  Цитираното в АУАН и НП  МПС не е имало валидно издадено удостоверение за периодичен преглед за проверка на техническата изправност.

Разпоредбата на чл. 87а, ал. 1, т. 1 от Наредба № 33/1999 г. обаче предвижда, че превозвачът извършва превозите на товари само с превозни средства, на които е извършен предпътен преглед за проверка на техническата изправност и за които има издадено валидно удостоверение за периодичен преглед за проверка на техническата изправност.

Според предходната съдебна инстанция нарушението не попада в обхвата на чл.28 от ЗАНН  поради липсата на данни , сочещи на степен на опасност на същото по-ниска от останалите случаи на подобни нарушения не са налице.

Касационната инстанция счита за правилно обжалваното съдебно решение. Несъстоятелна е тезата на касационния жалбоподател за маловажност на случая  с довод за забавено само с три дни провеждане на преглед за техническа изправност на процесното МПС , тъй като дружеството- превозвач именно със същото превозно средство е осъществило превоз на товари през този период от време т.е. превозното следва не е престоявало , а е било използвано за извършване на транспортна дейност. Освен това се касае за обществен превоз на товари по републиканската пътна мрежа, което предполага извод за създадена завишена опасност за живота и здравето не само на водача на процесния влекач, но и за останалите участници в движението поради отсъствие на доказателства за техническата му  изправност към датата 09.12.2018 г. 

Лишено от основание е оплакването на касатора за непълнота на административнонаказателното обвинение поради непосочване на  маршрут на технически  неизправното МПС , тъй като не се оспорва факта на осъществен обществен превоз на 09.12.2018 г. Съгласно разпоредбата на чл. 87а, ал.1 т.1 от Наредба № 33/1999 г. лицето по чл. 2, ал. 1 извършва превозите на товари само с превозни средства, на които е извършен предпътен преглед за проверка на техническата изправност и за които има издадено валидно удостоверение за периодичен преглед за проверка на техническата изправност. Цитираните юридически факти в хипотезиса на разпоредбата са посочени в описанието на  нарушението , обективирано в АУАН и НП . Неспазването на правното задължение се наказва по чл. 105, ал.1 от ЗАвПр с фиксиран размер на имуществена санкция за юридически лица от 200 лв. ,  колкото е определена и от наказващия орган в конкретния случай. 

С оглед предписанието на чл.87а, ал.1 т.1 от Наредба № 33/1999 г. не се явява задължителен елемент на административнонаказателното обвинение конкретизиране на начина на установяване на нарушението , в случай – в хода на комплексна проверка от контролните органи, но въпреки това тази информация е изложена в обстоятелствената част на НП, а в преписката се съдържат писмени доказателства за нейната продължителност, което не препятства изследване за  спазване на сроковете по чл. 34 от ЗАНН , още повече че касаторът не твърди те да са изтекли.  

Дори да се приеме тезата на жалбоподателя, че мястото на извършване на нарушението не е седалището на наказаното дружество ,то същото има значение за определяне на компетентния съд по правилата на местната подсъдност според чл. 59, ал.1 от ЗАНН, а в случая правото на съдебно обжалване е било гарантирано на нарушителя и ефективно упражнено от него т. е. няма нарушено право на защита.

В обобщение при извършения инстанционен съдебен контрол не се констатира неправилност на обжалвания съдебен  акт , поради което подадената жалба следва да се остави без уважение.

Водим от горното и на основание чл.221, ал.2 от АПК вр. чл.63, ал.1 от ЗАНН, настоящият състав на Административен съд Варна

 

Р     Е     Ш      И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 2188/02.12.2019 г. по нахд. № 4577/2019г. на Районен съд гр. Варна.

РЕШЕНИЕТО не подлежи на обжалване.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                    ЧЛЕНОВЕ:  1.        

 

                                                           

                                                        2.