Протокол по дело №964/2021 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 180
Дата: 15 февруари 2022 г. (в сила от 15 февруари 2022 г.)
Съдия: Мира Мирчева
Дело: 20215220100964
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 17 март 2021 г.

Съдържание на акта

ПРОТОКОЛ
№ 180
гр. Пазарджик, 04.02.2022 г.
РАЙОНЕН СЪД – ПАЗАРДЖИК, XVI ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в
публично заседание на четвърти февруари през две хиляди двадесет и втора
година в следния състав:
Председател:Мира Мирчева
при участието на секретаря Иванка Панчева
Сложи за разглеждане докладваното от Мира Мирчева Гражданско дело №
20215220100964 по описа за 2021 година.
На именното повикване в 10:45 часа се явиха:
Д. ИВ. В., Ищец, редовно уведомен от предходното съдебно заседание,
се явява лично и с се явява адвокат Д. Н. К. от АК Русе, надлежно
упълномощен, с пълномощно представено по делото.
ЕЛ. Т. Т., ответник, редовно уведомена от
предходното съдебно заседание, се явява лично и с
адвокат И.С. Т. от АК – Пазарджик, надлежно упълномощен,
с пълномощно представено по делото.
Д. Анг. Т., вещо лице, редовно призована се явява
лично.

АДВОКАТ К.:– Моля да се даде ход на делото.
АДВОКАТ Т.: – Моля да се даде ход на делото.

СЪДЪТ счита, че не е налице процесуална пречка по хода на делото, с
оглед на което
О П Р Е Д Е Л И:
ДАВА ХОД НА ДЕЛОТО:
ПРИСТЪПИ се към изслушване на съдебно-психологическа експертиза.

1
Сне се самоличността на вещото лице, както следва:
Д. Анг. Т. на 53 години, българка, българска гражданка, разведена,
неосъждана, без родство със страните по делото.
Предупредена за отговорността по чл. 291 от НК.
ВЕЩОТО ЛИЦЕ: – Обещавам да дам вярно заключение.
Поддържам представеното заключение.
Когато се поставя въпрос на детето, се оставя то само да подреди
фигурите, т.е. задачата на теста е то само да определи кои са за него
членовете на семейството и да ги подреди по важност. Тука могат да излязат
на преден план неговите предпочитания – емоционални, в игровата част,
желания за игра на детето, неучастие в игрова дейност. Тестът цели да
определи какво е състоянието на детето. По смисъла на самата дума
семейство, на тези възраст, когато са толкова малки децата, семейство, това са
близките, които са около него, които участват в неговото ежедневие и
неговия живот. Промяната във функцията на семейството ще зависи и от
неговото възрастово развитие, с израстването на детето му се разширява
мирогледът, когнитивните способности на детето нарастват, от неговото
когнитивно развитие – това са всичките функции памет, мислене, значи,
мисловните процеси стават по-разширени, възприятията му за света стават
по-разширени и може да преценява нещата, като прави анализи, като
сравнява, като разбира скрито съдържание, но това става вече в процеса на
възрастовото развитие на детето.
Децата определят семейството по начина, по който те са поставени в
това семейство, предимно в по-ранен етап, да речем, когато детето е до
година, изключително важна за него е ролята на майката. Тук дори няма
сепарация на образа на детето от образа на майката, те за него са едно цяло,
т.е. буквално то е слято, не може да си представи да функционира, че е
отделна личност извън майката. Процесът вече на възрастово развитие от
година, до две, три, да не минаваме през целия етап на възрастово развитие,
постепенно то вижда, че има и други хора, които участват в неговия живот, в
грижите към него, удовлетворяват базовите му потребности, проявява
желание да си играят с него, осигуряват му сигурността, това са най-вече
нещата, които са важни, на първо място са базовите потребности и
сигурността в тази възраст.
2
АДВОКАТ Т.: – Възможно ли е при така зададен въпрос към детето, то
да опише само хората, които живеят с него в къщата или жилището?
ВЕЩОТО ЛИЦЕ: - По принцип е възможно да ги опише хората, които
живеят с него, но винаги, когато бъде поставено в такива ситуация, то описва
хора, които, да речем, са го впечатлили по някакъв начин или са важни към
момента от неговия живот, защото в дома може да идват и други хора, може
да идват и приятели на семейството. Може да има някакви близка приятелка
или роднина, с която да са много близки и много пъти децата описват такива
близки хора, които са в контакт до семейството, за хубаво или за лошо.
Аз няма как да поясня на детето и да включа и хората, които не живеят
с него, защото това не е целта на задачата.
АДВОКАТ Т.: – Дали би се сетило детето да ги включи баща си в това
семейство, защото като кажете „семейство“, то може за него да си представи,
че където живее в къщата, а пък то знае, че тати примерно не живее там,
нали?.

ВЕЩОТО ЛИЦЕ: - Да, прав сте. Аз не смея и няма как да му поясня на
детето. Не е било целта на срещата да го поставям в някаква образователна
обстановка, да му разяснявам всъщност, че има семейство. Аз няма как да
поясня на детето да включи хората, които не живеят с него, защото това не е
целта на срещата. Да, и по такъв начин може да се тълкува, и друго, че аз
навеждам детето към някакви отговори.
Към момента на провежданото изследване, на контакта ми с детето и
разговорите, които имах и наблюденията в участието му в поставените
задачи, както и големия тест, в който го включих, значи той е за деца на
възраст от 4-5 г. Проверих първо, че детето може да се справи и то се справи
много добре с теста и затова му го пуснах. Иначе има по-големи деца, които
не се справят, и е показателно, че няма такова отчуждение. Аз лично не
наблюдавах такова отчуждение на детето към бащата.

АДВОКАТ К.: – Нямам въпроси към вещото лице, да се приеме
заключението.
АДВОКАТ Т.: – Нямам въпроси към вещото лице, да се приеме
3
заключението.

СЪДЪТ намира, че вещото лице е дало отговор на поставените въпроси,
поради което и

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА заключението на съдебно-психологическа експертиза.
На вещото лице Д. Анг. Т. да се изплати възнаграждение в размер на
300.00 лева, въз основа на представената справка декларация, по внесения
депозит от ищеца.

АДВОКАТ К.: – Нямам други искания. Да се приключи делото.
АДВОКАТ Т.: – Нямам други искания. Да се приключи делото.

Съдът счете делото за изяснено от фактическа страна, с оглед на което
О П Р Е Д Е Л И:
ПРИКЛЮЧВА СЪДЕБНОТО ДИРЕНЕ и
ДАВА ХОД ПО СЪЩЕСТВО.
АДВОКАТ К.: – Уважаема госпожо съдия, моля да присъдите личните
отношения, така както са поискани в исковата молба и направеното
допълнение в съдебното заседание, а именно:
Всяка седмица от петък 16.00 часа до неделя 19.00 часа, с преспиване.
Всеки вторник и четвъртък след завършване на занятия в детската
градина и допълнителните такива до 21.00 часа.
Един път в седмицата във вторник детето да се взема вечерта от
детската градина и да се носи сутринта на детска градина.
На рождения ден на бащата, а именно 12 юли всяка година, както и
следващата събота в деня на честване на рождения ден.
През нечетна година на националните празници, а именно: Нова година,
3-ти март, Великден, 1 май, 6 май, 24 май, 6 септември, 22 септември и
4
Коледните празници – 24, 25, 26 декември, от деня предшестващ празника от
16.00 часа до следващия ден до 20.00 часа.
През месец април от 1 до 10 април всяка година, от 10.00 – до 19.00
часа.
През лятото 30 дни след като се изпрати писмено уведомление до Е.Т.,
която обаче да се съобрази с Д.В., тъй като тя като учителка има право на 60
дни отпуска и винаги може да каже, че в момента е отпуска и да откаже на
бащата.
И през месец октомври от 1 до 10 октомври от 10.00 часа до 19.00 часа.
От проведените заседания се видя, че има изменение/ промяна на
обстоятелствата и освен това детето стана вече на 4 години, което е доста
напреднала възраст и може да разбира и да ръководи действията си.
В съдебните заседания свидетелят Дамян Йорданов в показанията си
казва, че Пламена като бъде взета от майката на първо време се разстройва, но
след като отиде при бащата тя се успокоява. Това показва, че й е приятно да
общува с бащата. А свидетелката Антония Кетенева описа Добромир като
много грижовен баща, който я облича, грижи се за нея, готви й, пей й, въобще
всичко прави за нея. А и няма такъв баща, който ще купи апартамент близо до
детската градина на дъщеря си само и само да я вижда.
Свидетелката Райна Тинкова също в показанията си каза, че детето идва
весело и с добро настроения от срещите си с бащата, което също показва, че
детето се чувства добре при баща си.
Същото е казано и в съдебно-психологическа експертиза, където на 2-ра
страница е казано, че детето има положително емоционално отношение към
бащата.
В експертизата на 3-та страница е посочено, че липсва бащината
фигурира, което показва безразличие към неговата роля и неосъзнатост към
бащата предвид ранната й възраст.
В експертизата на страница 4-та в бланка „Детски страхове“, е
посочено – отчетени са много и много страхове, нетипични за тази възраст и
пол, а именно: страх от паяци, змии, от високо, от буря, от самолет когато
прелита и издава силен звук, това са типичните признаци за тази възраст и
пол, което е признак на начален стадий/ синдром на родителско отчуждение.
5
На страница 4-та от експертиза в игра „Моето семейство“, е посочено,
че липсва фигурата на бащата, което показва, че детето Пламена В.а се
нуждае от повече срещи с бащата, а и майката след като казва, че няма
желание да ограничава срещите на детето с бащата, не виждам защо трябва да
има против, да се разширят тези срещи.
В научната литература е описано, че деца, които растат само с майката
и са ограничени от контактите с баща си, имат девиатно поведение. Майката
не трябва да настройва детето срещу бащата, защото по този начин се
получава по-голямо отчуждение от бащата и защото така без тя да го разбира
настройва детето и срещу себе си и това вреди много на детето, по-късно ще
го разбере.
Детето е вече на такава възраст 4 години, където почва да разбира
значението на майка и баща. Липсата на фигурата на бащата въобще като
баща, въздейства на детето и то се затваря в себе си. Бащата е достатъчно
грижовен и много иска детето и от показанията на свидетелите става ясно, че
той може да се грижи самостоятелно за детето за по–дълъг период и иска да
бъде по-често с дъщеря си.
В България не е прието толкова бащата да бъде близо с дъщеря си и в
много случай майката не допуска бащата да види дъщеря си, но България
преди няколко дни на 1.2.2022 г. беше осъдена в ЕС направата на човека
точно за това – в Страсбург, че една майка не разрешава бащата да вижда
детето.
Ето защо уважаема госпожо съдия, моля да присъдите личните
отношения, така както сме ги заявили, което единствено в полза на детето.
Моля да ни бъдат присъдени и разноските.
Прилагам списък по чл. 80 от ГПК.

АДВОКАТ Т.: –Уважаема госпожо председател, считам, че е искът за
определя на един толкова разширен режим на лични контакти е
неоснователен, недоказан и немотивиран. Считам също така, че не са налице
предпоставки за изменение на режима на лични контакти на ищеца с детето,
договорено е споразумение, обективирано в Решение № 11 от 11.01.2021 г.
по гр. д. № 2944/ 2020 г. по описа на РС Пазарджик.
6
Обстоятелствата, при които съдът може да измени постановените по-
рано мерки или фактически установени отношения с детето, като определи
нови мерки при упражняването на родителските права спрямо ненавършилите
пълнолетие деца, е необходимо да засягат интереса на детето по такъв начин,
който рефлектира непосредствено върху неговото здраве, обичайната му
семейна среда или социалното му обкръжение.
От събраните свидетелски показания и изготвената съдебно-
психологическа експертиза се установи безспорно, че не е налице
отчуждение на детето от баща си и че майката по никакъв начин не е пречила
на контактите на детето с бащата.
Установи се безспорно, че детето е привързано към баща си и двамата
имат изградена емоционална връзка, но от свидетелските показания се
установи нещо друго, а именно, че бащата и детето още не са готови за режим
на лични контакти с преспиване при бащата, предвид пола на детето,
възрастта, респективно възможността само да се обслужва.
Свидетелката Таня Тодорова споделя за подсичане на детето в
интимните части, когато то е било с преспиване при баща си през лятото.
Разбираемо е, че всеки един родител ще иска да прекарва повече време с
детето си, но при определяне мерките относно утвърждението на
родителските права и режима на лични контакти се държи сметка за
интересите на детето, а не на родителя. Евентуално изменение на режима на
лични контакти трябва да е в интерес на детето. Най-добрият интерес на
детето и приоритетен в преценката какъв да бъде режимът на лични
отношения на детето.
В съдебно-психологическа експертиза на последната страница е
посочено нещо много важно: „привързаността се изгражда не от
продължителността на прекарваното време с детето, а от качеството на
емоционален заряд, топли чувства и удовлетворяване на базовите
потребности на детето“.
Нито към датата на завеждане на исковата молба, нито към момента
има нужда да се променя режимът на лични контакти между бащата и детето.
Още повече, че исковата молба е заведена два месеца след влизане в сила на
решението, в което е определен, договорен между страните - режим на лични
контакти.
7
Остана и неизяснен въпросът, когато бащата работи на частно в
петъците и съботите през нощта, кой, къде как ще се грижи за малолетното
дете.
Считам, че искането на ищцовата страна трябва да бъде отхвърлено и
трябва да бъде утвърден досегашния режим на лични контакти с детето,
докато наистина не възникне необходимост, която да обуславя изменението
на този договорен между страните - режим на лични контакти.
Представям списък с разноските. Правя възражение за прекомерност за
заплащане на адвокатското възнаграждение на ищеца.

СЪДЪТ обяви, че ще се произнесе с решение в законоустановения
едномесечен срок, считано от днес, а именно до 04.03.2022 година.

Протоколът написан в съдебно заседание, което приключи в 11:30
часа.
Съдия при Районен съд – Пазарджик: _______________________
Секретар: _______________________
8