Решение по дело №1054/2021 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 20
Дата: 10 януари 2022 г. (в сила от 9 май 2022 г.)
Съдия: Искра Петьова Касабова
Дело: 20211420201054
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 4 ноември 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 20
гр. ****, 10.01.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ****, IV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ, в публично
заседание на тринадесети декември през две хиляди двадесет и първа година
в следния състав:
Председател:Искра П. Касабова
при участието на секретаря Цветелина Ст. Цекова
като разгледа докладваното от Искра П. Касабова Административно
наказателно дело № 20211420201054 по описа за 2021 година
В.К. Х. - Н., от гр.****, община ****, област ****, ул. “****“ № 45, ет. 2, ап. 5, с
ЕГН **********, е обжалвала НП №11-01-119 от 13.08.2021година, на Директор на
АДФИ – гр.София, с което на основание чл.32, ал.1, т.1, във вр. с чл.35, ал.1 от
ЗДФИ и е наложено административно наказание - „ГЛОБА” в размер на 500.00 лева -
за извършено нарушение на чл.13, ал.3, т.5, във вр. с чл. 2, ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС. В
жалбата, в съдебно заседание и с писмена защита чрез процесуален представител
адв.К.Колев, се излагат подробни съображения за неправилност и незаконосъобразност
на обжалваното НП, като се иска отмяната му и присъждане на разноски.
Ответникът по жалбата, АДФИ-София, чрез процесуален представител, главен
юрисконсулт Маринова, в приложени поделото писмени бележки излага становище
жалбата да се остави, без уважение и обжалваното НП да бъде потвърдено, като
правилно и законосъобразно.
Производството по делото е по реда на ЗАНН.
Анализирайки събраните по делото доказателства, съдът приема за
установено следното :
Въз основа на Заповед № ФК-10-563/23.04.2020г. на директора на АДФИ е
била възложена финансова инспекция на „Тролейбусен транспорт - ****“ ЕООД,
гр.****, на АНН. Н. П. на длъжност - главен финансов инспектор от Трети отдел на
Дирекция „Инспекционна дейност“ при АДФИ, и същата извършила проверка по
документи на „Тролейбусен транспорт - ****“ ЕООД относно спазване на
1
нормативната уредба.
В хода на проверката било установено, че проверяваното дружество -
„Тролейбусен транспорт - ****“ ЕООД, гр.**** попада в обхвата на държавната
финансова инспекция, като организация по чл.4, т.3 от Закона за държавната
финансова инспекция. Също така Тролейбусен транспорт - ****“ ЕООД, гр.**** е
организация от публичния сектор, съгласно чл. 2, ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС.
Съгласно §1, т.8 от Допълнителните разпоредби на ЗФУКПС, ръководители
са лицата, управляващи организациите по чл.2, изпълняващи ръководни функции и
носещи управленска отговорност. Безспорно установено, е и че въз основа на Договор
за управление № 234 от 28.09.2018г. и понастоящем, управител на „Тролейбусен
транспорт - ****“ ЕООД, гр.**** е В.К. Х.- Н., в това си качество тя се явява и
ръководител на организация от публичния сектор по чл.2, ал.2, т.8 от ЗФУКПС.
В съответствие с чл.3, ал.1 от ЗФУКПС, ръководителите на организациите по
чл.2 отговарят за осъществяване на финансовото управление и контрол във всички
ръководени от тях структури, програми, дейности и процеси, при спазване на
принципите за законосъобразност, добро финансово управление и прозрачност.
Като ръководител на организация от публичния сектор, в съответствие с
изискването на чл.13, ал.1 от ЗФУКПС, управителят на „Тролейбусен транспорт -
****“ ЕООД, гр. **** е длъжен да осигури контролни дейности, включващи писмени
политики и процедури, създадени да дават разумна увереност, че рисковете са
ограничени в допустимите граници, определени в процеса на управление на риска,
като в съответствие с изискването на чл.13, ал.3, т.1 от ЗФУКПС, една от тези
контролни дейности включва система за двоен подпис, която не разрешава поемането
на финансово задължение или извършването на плащане, без подписите на
ръководителя на организацията по чл.2 и на лицето, отговорно за счетоводните
записвания.
Съобразно § 1, т. 14 от Допълнителните разпоредби на ЗФУКПС, "Лице,
отговорно за счетоводните записвания" е лицето, съставител на финансовия отчет по
смисъла на Закона за счетоводството и организиращо финансовата дейност и контрола
върху направените счетоводни записвания.
В „Тролейбусен транспорт - ****“ ЕООД, гр.****, считано от м. декември
2008 г., са въведени Вътрешни правила за въвеждане на Системи за финансово
управление и контрол, включващи Инструкция за изграждане и функциониране на
Система за предварителен контрол в дружеството и Инструкция за поемане на
финансов ангажимент при осъществяване на търговската дейност на „Тролейбусен
транспорт - ****“ ЕООД, гр. ****.
В Системите за финансово управление и контрол е внесена промяна,
която влиза в сила от 01.01.2009 г., с която е разписана Система за двойния подпис,
като вид контролна дейност, прилагана в „Тролейбусен транспорт - ****“ ЕООД.
В т.2 от Системата за двойния подпис е записано, че същата е задължителна
процедура, при която поемането на всяко задължение и извършване на разход се
осъществява след полагането на подписа на Управителя на „Тролейбусен транспорт -
2
****“ ЕООД и съставителя на годишните счетоводни отчети - Главен счетоводител,
независимо от размера на поеманото задължение или извършения разход.
В т. 3 от Системата е записано, че със заповед на управителя се определя, в
случай на отсъствие на титуляра, кой е отговорен със задълженията по системата на
двойният подпис.
В т. 4 и т. 5 е записано, че при поемане на задължение, подписът на главния
счетоводител се полага върху писмен договор или друг документ по утвърдена типова
форма, а системата на двойния подпис се прилага и в случаите, когато не е упражнен
предварителен контрол.
В т. 6 от Системата е регламентирано, че съставителят на годишните
счетоводни отчети или лицето, оторизирно да полага втори подпис, може да откаже да
поставя втори подпис, като отказът е в писмена форма, мотивиран и задължително се
завежда в деловодството на „Тролейбусен транспорт - ****“ ЕООД.
Вътрешните правила не са актуализирани след 2009 г„ въпреки разписаното в
чл.15 от ЗФУКПС, съобразно който ръководителите на организациите изграждат
система за мониторинг на финансовото управление и контрол, с цел да се оцени
адекватното му функциониране и да се гарантира навременното му актуализиране.
При извършената в хода на финансовата инспекция проверка в „Тролейбусен
транспорт - ****“ ЕООД, гр. **** е установено, че при сключване на Договора на
05.08.2019 г. за доставка и гаранционно обслужване на 14 броя автобуси, съгласно
техническата спецификация на възложителя и ценовото предложение на
изпълнителя, не е приложена контролна дейност система на двоен подпис, като
договорът е подписан от ръководителя на организацията, но не е подписан и от лицето,
отговорно за счетоводните записвания.
За констатираното нарушение от актосъставителя АНН. Н. П. и в
присъствието на свидетеля Н. ТР. ХР. и на жалбоподателя нарушител В.К. Х. - Н. в
качеството и на управител на „Тролейбусен транспорт - ****“ ЕООД, гр.****, бил
съставен Акт №11-01-119 от 15.02.2021г., за това, че на 05.08.2019 година, в гр.****,
между „Тролейбусен транспорт - ****“ ЕООД, гр.****, представлявано от В.К. Х. - Н. -
управител, в качеството на ВЪЗЛОЖИТЕЛ, „ОТП ЛИЗИНГ“ ЕООД, представлявано от
управителя ****, в качеството на ФИНАНСИРАЩ и лизингодател по договор за финансов
лизинг от 02.08.2019 г., и „ИСУБУС“ ООД гр. София, представлявано от управителя ****,
чрез пълномощник **** - ИЗПЪЛНИТЕЛ, е сключен Договор от 05.08.2019г. за доставка и
гаранционно обслужване на 14 броя автобуси, съгласно техническата спецификация на
възложителя и ценовото предложение на изпълнителя, с което е поето финансово
задължение на стойност 2 854 474,00 лв. без ДДС, или 3 425 368,80 лв. с ДДС. От страна
на „Тролейбусен транспорт - ****“ ЕООД, гр. **** договорът е подписан еднолично от
управителя на дружеството - В.К. Х.- Н., без да е приложена система на двоен подпис.
Актосъставителя квалифицирал нарушението като такова по чл.13, ал.3, т.1, във
връзка с чл. 2, ал. 2, т. 8 от Закона за финансовото управление и контрол в
публичния сектор /ЗФУКПС/ АУАН бил подписан с възражения лично от нарушителя
В. КР. ХР. – в качеството, и на ръководител на организация от публичния сектор по
чл.2, ал.2, т.8 от ЗФУКПС, като и бил предоставен екземпляр от АУАН. В срока по
чл.44, ал. 1 от ЗАНН е постъпило писмено възражение, вх.№11-01-119/22.02.2021г., от
В. КР. ХР. срещу АУАН № 11-01-119/15.02.2021 г. В него се посочва, че макар и
формално да не са изпълнени всички изисквания съгласно Системите за финансово
управление и контрол, не са осъществени съществени нарушения на ЗФУКПС.
Въз основа на така съставения акт, при идентично словесно описание на
извършеното деяние, е издадено атакуваното Наказателно Постановление №11-01-
119 от 13.08.2021година, на Директор на АДФИ – гр.София, с което на основание
чл.32, ал.1, т.1, във вр. с чл.35, ал.1 от ЗДФИ и е наложено административно
3
наказание - „ГЛОБА” в размер на 500.00 лева - за извършено нарушение на чл.13,
ал.3, т.5, във вр. с чл. 2, ал. 2, т. 8 от ЗФУКПС.

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на свидетелите -
АНН. Н. П. и Н. ТР. ХР., както и от АУАН, НП, Заповед № ФК-10-563/23.04.2020г. на
директора на АДФИ, Справка, изх. № 84 от 27.01.2021 година, за отговорните
длъжностни лица във „Тролейбусен транспорт - ****“ ЕООД, гр. **** през периода от
01.01.2018 година до 31.12.2019 година; Договор от 05.08.2019 г. за доставка и
гаранционно обслужване на 14 бр. автобуси;Договор за финансов лизинг от 02.08.2019
г.;Договор за възлагане на управлението № 234 от 28.09.2018 г.;Системи за финансово
управление и контрол от м. декември 2008 г.;Инструкция за изграждане и
функциониране на Система за предварителен контрол;Система за двойния подпис в
„Тролейбусен транспорт - ****“ ЕООД, 7бр. Заповеди и от останалите доказателства
приложени ведно с административнонаказателната преписка, които съдът кредитира в
тяхната цялост, като релевантни към конкретния казус и подкрепящи описаната
фактическа обстановка в АУАН и НП.
Съдът намира жалбата за подадена в срока по чл.59, ал.2 от ЗАНН, разгледана
по същество, същата е процесуално допустима и неоснователна, по следните
съображения:
На първо място настоящият съдебен състав приема, че АУАН и НП са издадени
от компетентни органи и в рамките на техните правомощия, съгласно законовата
уредба в страната и приложените по делото Заповед № ФК-10-563/23.04.2020г. на
Директора на Агенция за държавна финансова инспекция.
Фактическата обстановка е правилно установена и посочена, както в АУАН, така
и в НП. Съставените АУАН и НП са издадени при спазване изискванията на чл.42 и
чл.57 от ЗАНН и няма допуснати съществени процесуални нарушения при съставянето
им, независимо от изложените в тази насока съображения.
При проверка досежно наведените с жалбата, възраженията съдът намира, че
не се констатират сочените такива.Не са нарушени изискванията на чл.42, т.3 и т.4 и т.5
и чл.57 от ЗАНН, като изпълнителното деяние и квалификацията на
административното нарушение е посочена подробно, ясно и точно, поради което и
възражението за липса на посочена дата на извършване на нарушението и описание на
същото в съставения АУАН и НП не се споделят от настоящата инстанция. Както
правилно е прието от АНО, в случая нарушението следва да се счита извършено
именно на посочената в АУАН и НП, дата - а именно на датата на сключване на
договора - 05.08.2019 г., поради което и изложеното в обратната посока не се споделя
от настоящата инстанция.
4
Неоснователни са релевираните в жалба възражения за неправилно
определяне на субекта на нарушението и неприложимост разпоредбите на ЗФУКПС
спрямо управителя на ЮЛ.
Тези възражения не се споделят от настоящата инстанция. Безспорно
установено е по делото обстоятелството, че Тролейбусен транспорт - ****“ ЕООД,
гр.**** е търговско дружество, чийто едноличен собственик на капитала е Община
****, поради което е общинско предприятие по смисъла на чл. 61 ТЗ. Разпоредбата на
чл.2, ал.2, т.8, вр. ал.1 ЗФУКПС (в относимата редакция) предвижда разпоредбите на
ЗФУКПС да се прилагат в организациите от публичния сектор, каквито са и
търговските дружества по чл. 61 от Търговския закон. Ето защо правилно е ангажирана
отговорността на настоящият жалбоподател, тъй като в качеството си на ръководител
на Тролейбусен транспорт - ****“ ЕООД, управителят му е имал задължението по
чл.4, ал.1 ЗФУКПС, вр. чл.13, ал.3, т.5, във вр. с чл.2, ал.2, т.8 от ЗФУКПС, тъй като
именно той е отговорното длъжностно лице, на което е вменено управлението и
контрола на дружество с изцяло общински капитал.
Неоснователни са и доводите, че в АУАН и НП липсва ясно и конкретно описание
на нарушението. Фактическото описание на нарушението в АУАН и в НП е достатъчно
ясно, същото е описано в пълнота и дава възможност на жалбоподателя да установи
срещу какви факти следва да се защитава, поради което в тази насока липсва допуснато
нарушение при издаване на АУАН и НП и за нарушителя е ясно какво нарушение му е
вменено, а именно - не прилагане на контролна дейност „система за двоен подпис“,
при сключване на договора от 05.08.2019 г.
В конкретиката на казуса Наказващия орган е изпълнил в пълна степен
задължението си по чл.52 ал.4 от ЗАНН, а именно проверил е акта, с оглед неговата
законосъобразност и обоснованост, и е преценил правилно събраните в производството
доказателства. Извършването на нарушението се доказва безспорно, както от
разпитаните пред съда свидетели актосъставителя - АНН. Н. П. и Н. ТР. ХР. първата
от които лично е извършила проверка на документацията на дружеството - чиито
управител е бил настоящият жалбоподател и е констатирала наличието на процесният
Договор 05.08.2019 г. за които е установено, че при сключването му не е приложена
контролна дейност система на двоен подпис, която не разрешава поемането на
финансово задължение или извършването на плащане, без подписите на ръководителя
на организацията по чл.2 и на лицето, отговорно за счетоводните записвания, като
договорът е подписан само от ръководителя на организацията, но не е подписан и от
лицето, отговорно за счетоводните записвания, което е безспорно установено както от
свидетелите по АУАН, така и от представените и по делото писмени доказателства.
Нарушението е извършено чрез бездействие, изразяващо се в не прилагане на
контролна дейност „система за двоен подпис“, при сключване на договора от
5
05.08.2019 г. като договорът е подписан от ръководителя на организацията, но не е
подписан и от лицето, отговорно за счетоводните записвания.
По делото е безспорно установено извършеното нарушение и
нарушителя.Правилно е била ангажирана и административнонаказателната
отговорност на управителя на търговското дружество, Съгласно чл.32, ал.1, т.1
ЗДФИ“…… за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-
стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния
нормативен акт, виновните лица се наказват с глоба от 200 до 2000 лв, като на
наказаното лице е определена глоба в размер малко над минимума предвиден в закона,
а именно 500лв. правилно АНО е определил този размер на санкцията и същият според
настоящият съдебен състав е съразмерен и адекватен на извършеното нарушение, с
оглед констатираните в рамките на тази проверка множество еднакви по вид
нарушения на чл.13 ал.1 от ЗФУКПС.
При определяне на санкционната норма, наказващият орган правилно е
преценил, че не намира приложение нормата на чл.28 ЗАНН, тъй като разглежданото
нарушение не се отличава с по-ниска степен на обществена опасност от останалите
нарушения от същия вид.
По изложените в настоящия съдебен акт съображения, съдът намира, че жалбата
е неоснователна, а издаденото наказателно постановление, като правилно и
законосъобразно, следва да се потвърди.
От процесуалния представител на ответника е направено искане за присъждане
на юрисконсултско възнаграждение. Настоящото производство не е с висока
фактическа и правна сложност, поради което на основание чл.63д, ал.4 от ЗАНН,
следва на АДФИ гр.София да се присъди юрисконсултско възнаграждение в размер
на100 лв., което следва да се заплати от жалбоподателката.
Затова и съдът ПОТВЪРДИ обжалваното НП №11-01-119 от 13.08.2021година,
на Директор на АГЕНЦИЯТА ЗА ДЪРЖАВНА ФИНАНСОВА
ИНСПЕКЦИЯ/АДФИ/ – гр.София, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО и съгласно чл.63
ал.2 от ЗАНН.
По гореизложените съображения, съдът постанови решението си.

РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА НАКАЗАТЕЛНО ПОСТАНОВЛЕНИЕ №11-01-119 от
13.08.2021година, на Директор на АГЕНЦИЯТА ЗА ДЪРЖАВНА ФИНАНСОВА
ИНСПЕКЦИЯ/АДФИ/ – гр.София, с което на В.К. Х. - Н., от гр.****, община ****,
област ****, ул. “****“ № 45, ет. 2, ап. 5, с ЕГН **********, на основание чл.32, ал.1,
6
т.1, във вр. с чл.35, ал.1 от ЗАКОНА ЗА ДЪРЖАВНАТА ФИНАНСОВА
ИНСПЕКЦИЯ /ЗДФИ/ е наложено административно наказание - „ГЛОБА” в размер
на 500.00 лева - за извършено нарушение на чл.13, ал.3, т.5, във вр. с чл. 2, ал. 2, т. 8
от ЗАКОНА ЗА ФИНАНСОВО УПРАВЛЕНИЕ И КОНТРОЛ В ПУБЛИЧНИЯ
СЕКТОР /ЗФУКПС/, като ЗАКОНОСЪОБРАЗНО и съгласно чл.63 ал.2 от ЗАНН.
ОСЪЖДА В.К. Х. - Н., от гр.**** ДА ЗАПЛАТИ на АГЕНЦИЯТА ЗА
ДЪРЖАВНА ФИНАНСОВА ИНСПЕКЦИЯ – гр.София, сума в размер на 100 лева
за юрисконсултско възнаграждение.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14 – дневен срок, считано от
уведомяването, чрез Районен Съд – гр.****, пред Административен Съд – гр.****.

Съдия при Районен съд – ****: _______________________
7