Делото е образувано по повод
постъпило Постановление с дата 17.02.2020 г. на Районна прокуратура – Бургас с предложение Т.М.К., ЕГН **********, роден
на *** ***, с постоянен адрес ***, български гражданин, неженен, със средно образование,
работи като шофьор във „ВАН ВЕСТ 17“ ЕООД, неосъждан, да бъде признат за виновен
в извършване на престъпление по чл.343, ал.1, б.б, предложение второ,
вр.чл.342, ал.1, предложение трето от НК, вр.чл.20, ал. 2 и чл. 116, ал.1 от ЗДвП и след това освободен от наказателна отговорност с налагане на административно
наказание по реда на чл.78а НК.
Обвиняемият К. е обвинен в извършване на престъпление по чл.343, ал.1, б.б,
предложение второ, вр.чл.342, ал.1, предложение трето от НК, вр.чл.20, ал. 2 и
чл. 116, ал.1 от ЗДвП, а именно в това, че на 15.05.2019 г. в гр. Бургас, ж.к.
„М. Рудник, по булевард „Александър Георгиев Коджакафалията“, при управление на
моторно превозно средство - лек автомобил марка „Опел“, модел „Вектра“, с рег.№***
в посока към булевард „Захари С.", нарушил правилата на движение, а
именно:
на 15.05.2019 г. в гр.Бургас, ж.к. „М.Рудник, по булевард „Александър Георгиев
Коджакафалията“, при управление на моторно превозно средство - лек автомобил
марка „Опел", модел „Вектра“ с рег.№ А 1173 МС в посока към булевард
„Захари С.“, нарушил правилата на движение, а именно:
- чл.20, ал.2 от ЗДвП - „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при
избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с
релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с превозвания
товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните условия на
видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо препятствие.
Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на необходимост да спрат,
когато възникне опасност за движението“;
- чл.116 от ЗДвП - „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде
внимателен и предпазлив към пешеходците, особено към децата, към инвалидите, в
частност към слепите, които се движат с бял бастун, и към престарелите хора“,
като идвайки от улица разположена до бензиностанция „Шел“ на Т-образно
кръстовище с бул. „Ал. Г. Коджакафалията“ и извършвайки маневра „завой наляво“
към бул. „Ал. Г. Коджакафалията“ в посока бул.„Захари С.“ и навлизайки в булеварда,
движейки се със скорост от 36-37 км/ч, несъобразена с наличието на пешеходец на
пътя, с разстоянието до него и скоростта на движението му, допуснал
пътнотранспортно произшествие с пресичащата пътното платно пешеходка М.С.П.,
ЕГН ********** /на място, което не е разрешено за пешеходци/, като с това по
непредпазливост ѝ причинил средна телесна повреда, изразяваща се в:
1) „фрактура на десен долен крайник /подбедрица/ - счупване на проксималната
част на десен голям пищял с разместване на фрагментите, което е довело до трайно
затруднение движението на десен долен крайник за срок от около 4-5 месеца, при
обичаен ход на оздравителния процес“ и
2) „счупване на дясна ключица, което е довело да трайно затруднение движението
на десен горен крайник за срок от около 1.5-2 месеца, при обичаен ход на
оздравителния процес“.
Предложеният за административно наказание обвиняем, редовно призован, се явява
в съдебно заседание. С него се явява и защитник, който моли за налагане на наказания
в минималния размер, който е предвиден в закона. Идентично искане се отправя и
по отношение на наказанието по чл.78а, ал.4 във връзка с чл.343г НК.
Районна прокуратура – гр. Бургас, редовно призовани, изпращат представител,
който пледира за признаване на обвиняемия за виновен и налагане на административно
наказание „глоба” в размер от 1 000.00 лева и „лишаване от право да
управлява МПС“ за срок от 3 месеца.
След преглед на писмените доказателства по делото, съдът установи следното
от фактическа и правна страна:
Обвиняемият Т.К. е правоспособен водач на моторни превозни средства категории
В и М от 2015 г. и притежава свидетелство за управление на МПС №*********. В
информационната система на Сектор "ПП" при ОДМВР-Бургас, където
същият се води на отчет, се съдържат данни за налагани спрямо него две наказания
за нарушения по ЗДвП. Същият не е осъждан, нито освобождаван от наказателна
отговорност по реда на чл.78а НК.
На 15.05.2019 г., в гр.Бургас, ж.к.„Меден рудник", по улица
разположена до бензиностанция „Шел" и Т-образно кръстовище с бул. „Ал. Г.
Коджакафалията", в посока кръстовището се движел обв.К., управлявайки л.а.
„Опел Вектра" с peг. №***. Водачът бил сам в автомобила и се движел при
дневна светлина с добра видимост във всички посоки. /Пътното платно на
посочения участък е право, двупосочно, широко 8,30 м., с наклон спускане към „Ал.Г.Коджакафалията"/.
Автомобилът, управляван от обв.К. наближил линията на кръстовището и спрял.
Намерението на водача било да извърши маневра „завой наляво" към бул. „Ал.
Г. Коджакафалията" в посока бул.„Захари С.". Пътното платно на първия
булевард е право, хоризонтално, двупосочно, с две платна за движение по една
във всяка посока, разделени със затревена разделителна ивица широка 6,80 м. Пътната настилка е без неравности. Платното за движение в посока бул.“Захари С.“ се състои от две ленти
за движение направо и една с означение „BUS". Широчината на лентите отдясно
наляво е 3,60 м, 3,80 м и 3,60 м. Платното за движение в обратна посока се
състои от движение направо с широчина отляво надясно 4,20 м и 4,0 м. Преди кръстовището
в посока „Битака" има отклонителна лента надясно с широчина 4,3 м. Затревената
разделителна линия за движение надясно е прекъсната в участъка на кръстовището.
Разстоянието между прекъснатите разделителни ивици е 23,60 м. От двете страни
на пътното платно има тротоари и липсва светофарна уредба. Регулирането на
движението в кръстовището се извършва с пътни знаци и хоризонтална пътна
маркировка. На пресечката водеща към кръстовището е положен предупредителен пътен
знак Б2 „Спри! Пропусни движещите се по пътя с предимство" и пътен знак
със задължително Г6 - "Движение само надясно или наляво след знака".
На разделителната ивица откъм страната на бул.„Захари С." е положен пътен
знак със задължително предписание Г9 „Преминаване от дясно на знака“. Хоризонталната
пътна маркировка е добре очертана.
Било около 16:32 часа. Наблюдавал се интензивен автомобилен трафик. Изпълнението
на маневрата завой наляво изисквало пресичане за движение от две пътни ленти в
посока „Битака" с обща широчина 8,20 м, преминаване през широко
пространство в кръстовището между затревените разделителни ивици и към платното за движение на бул. „Ал.Г.Коджакафалията“. Обв.К.
предприел маневрата, когато движението в напречно направление краткотрайно било преустановено. На това място липсва хоризонтална
маркировка в средата на кръстовището за регулиране на движението в посока пресечката
до бензиностанция "Шел", обратен завой в посока „Битака" и към
бул. “Захари С.". Спиране в средата на кръстовището не е предвидено с пътен
знак или маркировка. Необходимо било маневрата да се извърши за възможно кратко
време, предвид интензивното МПС в този участък в двете посоки на пътя. Обв.К.
като водач е имал обективна възможност да възприеме пешеходката и пострадала П.,
движеща се в насрещното платно за движение и да съобрази скоростта си с
разстоянието и скоростта на движението ѝ. Той потеглил и ускорил управляваното
от него превозно средство. Автомобилът се движел по дъгообразна крива. В
средата на кръстовището без скоростта се огледал надясно и като се убедил в липсата
на приближаващи превозни средства продължил движението и навлязъл с МПС в лявата
лента за движение на бул. „Ал. Г. Коджакафалията". На това място той визуално
възприел пресичащата пътното платно М.С.П. в непосредствена близост. Скоростта
на движение на управлявания от него автомобил в този момент била 36 - 37 км/ч.
Пострадалата П., след като възприела автомобила управляван от обв.К. спряла в
лявата лента за движение. Тя попаднала в коридора на движение на автомобила,
управляван от обвиняемия. К. нямал техническа възможност, бидейки на разстояние
от 9 м. до пешеходната, да намали скоростта и спре, а П. попаднала в опасната
зона за спиране на автомобила, която при движение на автомобила с 36 - 37 км/ч
е 19 м. С началната скорост на движение лекият автомобил блъснал пострадалата.
Преди това на десния тротоар на бул.„Ал. Г. Коджакафалията" в посока
бул.„Захари С." застанала пострадалата М.С.П. с намерение да пресече
платното за движение. На пешеходците е забранено пресичането на платното за
движение освен на определените за това места. На това място няма пешеходна
пътека. Тя предприела пресичането при интензивен трафик на превозни средства,
огледала се от лявата си страна и като се убедила в липса на приближаващи автомобили,
навлязла в платното за движение, като е имала възможност да възприеме приближаващия
към кръстовището откъм отсрещната страна на пътя лек автомобил „Опел
Вектра", управляван от обв.К.. Пострадалата Петкова пресякла пътната лента
за движение на обществения транспорт (лента с надпис „BUS“) в косо направление
към разделителната ивица намираща се от дясната ѝ страна и спряла на
дясната ограничителна линия на платното за движение - линията между BUS-лентата
и дясната пътна лента. Имала възможност да огледа пътната обстановка и като се
убедила в липса на други МПС, освен насрещно движещия се автомобил, продължила
движението. Пресякла дясната лента за движение и без да спира навлязла в лявата
пътна лента. Изминала около един метър и спряла възприемайки в близост движещия
се насреща с несъобразена скорост лек автомобил, управляван от обв.К.. Тя
нямала време да реагира на опасността, а лекият автомобил, управляван от
обвиняемия с предния десен ъгъл на предната броня ударил пешеходката откъм
лявата й страна. Тялото на П. извършило сложно пространствено движение, като
било изхвърлено нагоре, пренесено напред, просурнало се по горната ъглова
странична част на предния десен калник, ударило се в дясното странично
огледало, достигнало до задната дясна врата и паднало на терена в дясно от
автомобила, след което се просурнало по асфалтовата настилка напречно на пътя и
се установило на дясната ограничителна линия напречно на пътя с глава насочена
към тротоара. Лекият автомобил, управляван от обвиняемия продължил движението и
спрял след около 20 метра.
В следствие на възникналото ПТП на П. били причинени телесни увреждания,
поради което органите на МВР сформирали оперативна група и бил извършен оглед
на местопроизшествие, с което било започнато и приложеното досъдебно
производство. П. била отведена в ЦСМП към УМБАЛ-Бургас с оглед оказване на
медицинска помощ.
На произшествието обв.К. е бил изпробван с техническо наличие на алкохол в
кръвта, като скалата на същото на същото отчела 0.00 на хиляда.
Гореизложеното съставлява престъпление по чл.343, ал.1, б.„б“ вр. чл.342,
ал.1, предл.трето НК вр. чл.5, ал.1, т.1, чл.20, ал.1 и ал.2, чл.21, ал.1 и
чл.44, ал.1 ЗДвП.
Алтернативно предвидените в закона наказания за извършеното от обвиняемия
престъпление са по вид „лишаване от свобода“ за срок до 3 години или „пробация“.
Показанията на разпитаните по време на досъдебното производство свидетели
са категорични, логични, последователни и непротиворечащи помежду си. По
съдържанието си те са достатъчни, за да е в състояние съдът да пресъздаде установеното
от фактическа страна.
По време на разследването е назначена и извършена съдебно-медицинска
експертиза за установяване на вида и на телесните повреди, получени при ПТП от пострадалото
лице. От заключението на същата е видно, че М.С.П. е получила фрактура на десен
долен крайник (подбедрица) - счупване на проксималната част на десен и счупване
на дясна ключица, които увреждания са наложили и оперативни интервенции.
Счупването на ключицата е трайно затруднение движението на десен горен крайник от
около 1,5-2 месеца при обичаен ход на оздравителния ход на оздравителния
период, а фрактурата на дясната подбедрица е довело до трайно затруднение движението
на десен долен крайник за срок от около 4-5 месеца при обичаен ход на
оздравителния процес.
Съгласно заключението на назначената по време на досъдебното производство автотехническа
експертиза, непосредствената причина за настъпване на процесното ПТП е
управлението от страна на обвиняемия на лекия автомобил със скорост,
несъобразена с наличието на пешеходец на пътя, разстоянието до него и скоростта
на движението му. Водачът К. сам се е поставил в техническа невъзможност да
реагира на опасността с намаляване на скоростта и спиране. Той е извършвал
маневра завой наляво с навлизане в друг път и е бил длъжен да пропусне
пешеходката и по-късно пострадала П.. В заключението на вещото лице по тази
експертиза не е останало без внимание и обстоятелството, че пешеходката сама се
е поставила в опасната зона за спиране на управлявания от обвиняемия автомобил,
пресичайки на място, неразрешено за такова действие на пешеходци.
Обвиняемият К. е извършил деянието виновно - при несъзнавана непредпазливост
/небрежност/ по смисъла на чл.11, ал.З от НК. Обв.К. не е предвиждал настъпването
на общественоопасните последици, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди. Същият,
управлявайки МПС, нарушил правилата визирани в чл.20, ал.2 и чл.116 от ЗДвП,
движейки се с лекия автомобил със скорост, несъобразена с наличието на
пешеходец на пътя, с разстоянието до него и скоростта на движението му,
извършвайки маневра завой наляво, при което пешеходката попаднала в опасната му
зона за спиране, съответно се е поставил в техническа невъзможност да реагира
на опасността с намаляване на скоростта и спиране.
Разпитан в качеството на обвиняем К. дава обяснения по случая, сочейки, че
според него ПТП е било непредотвратимо, тъй като е бил изненадан от появата на
пешеходката на пътя на място, където не е имало пешеходна пътека.
От обективна страна обв. К. с поведението си е засегнал неправомерно обществените
отношения, свързани с охраняването на безопасността на транспорта и
изискванията във връзка с тях водачите на МПС да съобразяват своето поведение
на пътя като гаранция както за безопасността на движението на управляваните от
тях МПС, но така и като гаранция за безопасността и на останалите участници в
движението. В конкретиката на случая изискуемите елементи от състава на
престъплението са налице, тъй като доказателствата сочат, че обв. К. по инкриминираните
време и място при управление на МПС е допуснал редица нарушения на ЗДвП, с
които е причинил телесни увреждания на пострадалата Колева.
В причинно-следствена връзка с гореописания съставомерен резултат стоят
виновно извършените от обв.К. нарушения на правилата за движение по пътищата,
вменяващи общите задължения на водачите на МПС и по-конкретно:
- чл.20, ал.2 от ЗДвП - „Водачите на пътни превозни средства са длъжни при
избиране скоростта на движението да се съобразяват с атмосферните условия, с
релефа на местността, със състоянието на пътя и на превозното средство, с
пре-возвания товар, с характера и интензивността на движението, с конкретните
усло-вия на видимост, за да бъдат в състояние да спрат пред всяко предвидимо
пре-пятствие. Водачите са длъжни да намалят скоростта и в случай на
необходимост да спрат, когато възникне опасност за движението“;
- чл.116 от ЗДвП - „Водачът на пътно превозно средство е длъжен да бъде
внимателен и предпазлив към пешеходците, особено към децата, към инвалиди-те, в
частност към слепите, които се движат с бял бастун, и към престарелите хо-ра“.
Поради посоченото съдът счита, че обв.К. е действал при форма на вина непредпазливост,
на основание на което и го призна за виновен в извършване на престъплението по чл.343,
ал.1, б.б, предложение второ, вр.чл.342, ал.1, предложение трето от НК,
вр.чл.20, ал. 2 и чл. 116, ал.1 от ЗДвП.
Мотивиран от посоченото дотук съдът намери, че са налице условията за
произнасяне по реда на чл.78а НК.
На първо място е налице първата предпоставка по чл.78а, ал.1, б.”а” НК – алтернативно
предвидените в закона наказания за извършеното от обвиняемия престъпление са по
вид „лишаване от свобода“ за срок до 3 години или „пробация“.
На следващо място е налице предпоставката по б.”б” на посочената разпоредба
– обв.К. не е осъждан, нито освобождаван от наказателна отговорност. Няма данни
да не е разбирал свойството и значението на извършваното от него.
С престъплението извършено от обвиняемия не са нанесени съставомерни имуществени
вреди. Нанесените леки телесни повреди не са съставомерни.
Ето защо и предвид посоченото дотук, настоящия съдебен състав намери, че
условията за прилагане на чл.78а НК са налице и следва обв.К. да бъде освободен
от наказателна отговорност и му бъде наложено административно наказание,
предвидено в ал.1 на посочената разпоредба, а именно „глоба” в минималния
предвиден в закона размер от 1 000.00 лева.
Наред с това съдът намира, че следва на основание чл.78а, ал.4 и чл.343г НК
К. да бъде лишен от право да управлява МПС за минималния срок от 3 месеца. Съдът
изцяло възприема доводите на страните в тази посока.
По мнение на съда наложеното административно наказание ще е достатъчно, за
да изиграе ролята си и ще превъзпита обвиняемия.
Районен
съдия:_/П/
Вярно с оригинала:
ММ