Решение по дело №631/2023 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 430
Дата: 5 декември 2023 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20237240700631
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 16 октомври 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

430                                          05.12.2023 г.                           Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

 

на двадесет и седми ноември през две хиляди двадесет и трета година в открито заседание в следния състав:

                                                                          

                                                                            СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

       

 при секретар: Ива Атанасова,

 като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №631           по описа за 2023 г. и за да се произнесе взе предвид следното:

                                               

      Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 43 от Закона за подпомагане на земеделските производители /ЗПЗП/.

Образувано е по жалба на М.М.Д. против Уведомително писмо изх. №02-240-6500/2099 от 20.09.2023г., издадено от Заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021г., в частта, с извършени намаления по СЗ-МЗДП в размер на 3 881.04лв, в частта за прихващане на сумата от 465.60лв по подмярка 13.2/НР2 и за прихващане на сумата от 33 150.92лв подпомагане по СЕПП, както и в частта за възстановяване по Финансовата дисциплина на сумата от 170.05лв.

С жалбата се твърди, че извършеното намаление по СЗ-МЗДП в размер на 3 881.04лв е в противоречие са материалния закон и при допуснати съществени нарушения на производствените правила. Позовава се на чл.30в от Наредба №3/17.02.2015г за условията и реда за прилагане на схемите за директни плащания, който цитира в жалбата си. През 2021г жалбоподателката е произвела пъпеши и ги е продала, като в срок е подала декларация и е приложила всички документи, доказващи реализация на минималното количество добита продукция, като е пропуснала да опише в декларацията един от приложените фискални бонове, но той е представен в срок, а именно на 06.1.2021г, когато е подадена декларацията. За грешката е уведомила ответника с изрична молба от 30.03.2022г, но въпреки това този отчет не е взет предвид. 

 За извършеното прихващане на суми се твърди, че няма валидно и изискуемо вземане – не се е сбъднало основанието, тъй като Уведомително писмо №02-260-6500/3753 от 11.03.2023г е отменено с решение по адм.д.№345/2022г по описа на АС Стара Загора и към момента на издаване на оспореното уведомително писмо делото е висящо пред ВАС на РБ. При тези мотиви се иска отмяна на Уведомителното писмо в посочените му части. С жалбата е поискано присъждане на разноските с представено пълномощно, без уговорено заплащане.

 В писмена молба, получена след съдебно заседание, се представя Решение № 9541/11.10.2023г по адм.д.№136/23г по описа на ВАС на РБ, с което е оставено в сила Решение №404/27.10.2022г по адм.д.№345/22г по описа на АС Стара Загора за отмяна на Уведомително писмо №02-260-6500/3753 от 11.03.2023г, поради липса на мотиви. Иска се извършване на икономическа експертиза, която да установи за колко хектара е реализиран добив от пъпеши като вземе предвид и по-късно представения отчет. Получения договор за правна помощ със сума в размер на 1 000лв е представен в 16.00ч в деловодството, след приключване на съдебното заседание.

Ответникът по жалбата – заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие”, чрез процесуалния си представител, иска от съда бъде отхвърлена жалбата. Позовава се на ново издадено Уведомително писмо №02-260-6500/3753#4 от 16.11.2023г, с което за 2020г са наложени санкции, и което е постановено в изпълнение на горецитираното Решение на АС Стара Загора, оставено в сила с Решението на ВАС на РБ. Следователно основание за извършеното прихващане по СЕПП е налице. Освен това настоящото и обжалвано Уведомително писмо е издадено след като с Решение №163/19.05.2023г по адм.д.№112/23г по описа на АС Стара Загора е отменено Уведомително писмо №02-240-6500/2099/13.01.2023г за кампания 2021г, поради липса на мотиви. Наложените за 2020г санкции се прихващат от следващи се плащания по Схемите за директни плащания, а именно през 2021г, което е предмет на настоящия спор. При оторизация по СЗ-МЗДП правно значение има посоченото в декларацията и приложените към нея фактури за реализация, а не отчети. Поради това и отчетът не е взет предвид, защото не доказва реализиране на произведена продукция. Претендира възнаграждение за юрисконсулт.

 Въз основа на съвкупната преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна по административно-правния спор:

          Оспорващата М.М.Д., регистрирана с Уникален регистрационен номер /УРН/ 358799 в Интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/, е подала общо заявление за подпомагане за кампания 2021 с вх. №19551050 от 07.05.2021 г. /л. 23/, като на заявлението е определен Уникален идентификационен номер /УИН/ 24/290621/26616. Към заявлението са приложени таблица за използваните парцели през 2020 г. Със заявлението от 07.05.2021г. е заявеното подпомагане по Схемата за единно плащане на площ /СЕПП/; по Схемата за преразпределително плащане /СПП/; по Схемата за плащане на селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда – зелени директни плащания /ЗДП/; по Схемата за обвързано подпомагане за зеленчуци /моркови, зеле, дини и пъпеши/ - СЗ-МЗДП; по Схемата за обвързано подпомагане за зеленчуци /картофи, лук и чесън/ - СЗ-КЛЧ; по Схемата за обвързано подпомагане за протеинови култури – СПК; по Схемата за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар /ПНДП/; по биологично земеделие /Мярка 11/; плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите /Мярка 12/, както и за компенсационни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения /подмярка 13.2/НР2/. Към заявлението е приложена таблица за използваните през 2021 г. земеделски площи, както и изискуемите приложения за кандидатстване по отделните мерки. Извършени са автоматични проверки в рамките на които са установени грешки и несъответствия. От представения по делото доклад за извършена на 19.08.2021 г. проверка, чрез дистанционен контрол /л. 76 и сл./, се установява, че за част от  подлежащите на проверка земеделски парцели с номера от ИСАК - 70055-1507-9-1, 70055-963-8-1, 70055-1959-1-1, 70055-1236-1-1, 70055-1945-2-1 и 7055-1241-1-1 е възприета необходимостта от извършване на бърза проверка на място, доколкото дистанционният метод е невъзможен за реализиране. По отношение земеделски парцел с номер 70055-1760-25-1, проверяван по схема за обвързано производство е установено, че изцяло е недопустим за подпомагане. Със заповед №450103 от 28.10.2021 г. /л. 68/ на началник на Отдел "Регионален технически инспекторат" при ДФЗ – Областна дирекция – гр. Кърджали е разпоредено извършване на проверка на място в периода от 28.10.2021 г. до 12.11.2021 г., за земеделските парцели, не подлежащи на дистанционен контрол. Като приложение към Уведомително писмо с изх. №01-092-6500/452 от 22.11.2021 г. /л. 74-75/ на началник на Отдел "Регионален технически инспекторат" при ДФЗ – Областна дирекция – гр. Кърджали на жалбоподателката е изпратено копие на доклад от извършената проверка, като й е предоставена възможност в 14-дневен срок от получаване на писмото да направи забележки и възражения в писмен вид. Възражение не е подадено.

  В настоящото Уведомителното писмо са посочени конкретно причините, поради които част или целия парцел е определен като недопустим за подпомагане. По Схемата за обвързано подпомагане за зеленчуци – моркови, зеле, дни и пъпеши са декларирани площи в размер на 17.00ха., заети от пъпеши, което означава заявена сума от 15 293.88лв, а е оторизирана сума в размер от 11 412.84лв, като разликата от 3 881.04лв е намаление, поради следните причини:  Недопустимите за подпомагане площи са в размер на 0.46ха, тъй като парцел 70055-1236-1-1 площ от 0.04ха от него не се обработва. Установено е при проверката на място, че земеделската култура не е налична и не може да бъде установена по растителни остатъци от нея. Площта на парцела е измерена по установените обработваеми граници и така допустими и установена площ е 9.81ха вместо 9.85ха. За парцел 70055-1241-1-1 е констатирано, че площ от 0.33ха не е заета от земеделска култура нито има налични следи от нея и площта е установена по обработваеми граници в размер на 4.1ха, вместо заявените 4.43ха. За парцел 70055-1945-2-1 е констатирана площ от 0.09ха, която не е заета от пъпеши или остатъци от пъпеши и установената по обработваеми граници е 1.12ха вместо 1.21ха колкото е декларирана. За парцел 70055-1959-1-1 и за парцел 70055-963-8-1, декларирани като заети от пъпеши не е констатирана недопустима площ спрямо декларираната. Общо установените площи, допустими за подпомагане по Схемата за обвързано подпомагане за зеленчуци са в размер на 16.54ха, което прави разлика между тази площ и декларираната от 0.46ха, а тази разлика е равна на 2.78% спрямо декларираната от 17.00ха и води до не прилагане на санкционирани площи. Прието е, че са произведени пъпеши върху 16.54ха, но е реализиран добив в минимален размер, съответен на  12.90ха, защото в декларацията по чл.30в ал.2 т.4 вр. с ал.3 от Наредбата са описани и представени фискални бонове за реализиран добив, чийто размер отговаря на минималния размер за добив от 12.90ха.  Представената на 06.12.2021г фискална касова бележка не е взета предвид, като видно от декларацията тя не е описана в нея, но е доказан добива. Съгласно чл.32 от Наредбата доказването на произведеното количество се извършва с декларация и опис, а неговата реализация, чрез фискални документи за продажба. Декларирането и доказването, че през годината на кандидатстване е произведена и реализирана продукцията се извършва в срок до 31.12 на същата година. За да бъде взета предвид приложената към декларацията фискална касова бележка тя трябва да бъде описана в описа, неразделна част от декларацията, защото този фискален документ доказва деклариран факт – производство и реализация. Срокът за установяване и доказване е до 31.12 на годината за кандидатстване, като допуснати грешки се отстраняване  на произведената продукция  добивите се извършва в срок до 31.12 в годината на подаване на заявлението. Следователно оплакването, че е одобрено плащане само за 12.90ха , без да е взета предвид представената фискална бележка е неоснователно.   По делото липсват данни за подадено от страна на жалбоподателката възражение против уведомителното писмо от 22.11.2021 г., съдържащо резултатите от проверка на място, поради което и допустимата площ на парцелите, заявени по тази схема е изчислен при правилно приложение на материалния закон, според обработваемата площ, заета от заявените за подпомагане култури. Що се отнася до размера на ставката, съдът намира следното: видно то стр.23 по делото ставката за първите от 0 до 30ха е в размер на 899.64лв, а за следващите над 30ха е в размер на 599.76лв тоест съотношението е точно 1.5:1. /599.76лвх1.5 е равно на 899.64лв/. Приложена е ставка корекция „финансова дисциплина“ в размер на 199.52лв на основание  чл.26 от Регламент ЕС №1306/2013г и чл.8 §1 от Регламент ЕС №1307/2013г, в изпълнение на Регламент ЕС №2021/951 на Комисията от 11.06.2021г за кампания 2021г. Съгласно чл.26 от Регламент ЕС №1306/2013г, за да се гарантира спазването на посочените в член 16 годишни тавани по отношение на финансирането на свързани с пазара разходи и директни плащания, се определя ставка на корекция на директните плащания („ставка на корекция"). Тази ставка корекция се определя от Комисията и се прилага само за директни плащания, надвишаващи 2000евро, които се отпускат на земеделските стопани през съответната календарна година – в случая 2021г., при това е приложима за България от 2016г. Комисията има правомощието да приема делегирани актове за определяне на правилата за изчисляване на намаленията, които да се прилагат от държавите членки към земеделските стопани съгласно параграф 1 от  на чл.8 от Регламента. Съгласно чл. 1 от Регламент на Комисията №2021/951 от 11.06.2021г, за целите на определяне на ставката на корекция в съответствие с членове 25 и 26 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и в съответствие с член 8, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 1307/2013 сумите на директните плащания по схемите за подпомагане, изброени в приложение I към Регламент (ЕС) № 1307/2013, които ще се отпускат на земеделски стопани над сумата от 2 000 EUR по заявление за помощ, подадено за календарната 2021 година, се намаляват със ставка на корекция 1,658907 %. Това означава, че се взема предвид общата сума по схемите за подпомагане, която ще се изплати по едно заявление за помощ за календарната година. Видно от размера на исканото подпомагане, налице е основание за прилагане на корекция „финансова дисциплина“.

      В тази част против намалението в размер ан 3 881.04лв по СЗ-МЗДП,   както и в частта за удържан данък общо доход в размер на 170.05лева върху възстановени 1700.53лв., жалбата е неоснователна.  Относно извършените прихващания на наложени санкции за 2020г по  СЗ-МЗДП и по мярка 13.2/НР2, жалбата е основателна, защото прихващането е преждевременно. Уведомително писмо №02-6500/3753/11.03.2022г за кампания 2020г не е в сила към 20.09.2023г, което означава, че санкцията не е установена окончателно.

      В мотивите към писмото е посочено, че прихващането на сумите по СЕПП и по подмярка 13.2/НР2 се извършва на основание чл.28 от Регламент за изпълнение ЕС №908/2014г на Комисията за погасяване на наложени санкции за бъдещ период за кампания 2020г по схема СЗ-МЗДП, за което бенефициерът е информиран с Уведомително писмо №02-6500/3753/11.03.2022г. Между страните няма спор и на съда е служебно известно, че това Уведомително писмо е отменено и преписката е върната за ново разглеждане, с влязло в сила на 11.10.2023г решение по адм.д.№345/22г по описа на АС Стара Загора, когато то е оставено в сила с окончателното съдебно решение на ВАС на РБ. Следователно към 20.09.2023г, когато е извършено прихващане с обжалваното по настоящото дело Уведомително писмо, наложените санкции с Уведомително писмо №02-6500/3753/11.03.2022г за кампания 2020г и по мярка СЗ-МЗДП не са окончателно влезли в сила, нито са отменени. Представеното от 16.11.2023г Уведомително писмо, с което отново се налагат санкции по същата Схема за 2020г е правно ирелевантно – то е факт, настъпил след 20.09.2023г. Правния въпрос, на който трябва да се даде отговор е следва ли Уведомително писмо №02-6500/3753/11.03.2022г, установяващо основанието и размера на наложената с него санкция за бъдещ период да е влязло в сила към момента, в който се извършва събиране на дължимата сума, чрез прихващане.  Съгласно чл.19 от Регламент ЕС №640/2014г на Комисията за допълнение на Регламент ЕС/№1306/2013г на ЕП и на Съвета, когато разликата между площта, декларирана за подпомагане по Схемите и мерките за подпомагане на площ и установената допустима за подпомагане площ е повече от 50%, тогава не се отпуска помощ или подпомагане на площ, но освен това се налага допълнителна санкция в размер, изчислен върху разликата между декларирана и установена площ, която се събира от плащания за бъдещ период – в срок до три години следва да бъде събрана иначе се анулира задължението. Това означава, че за извършване на прихващането е необходимо да има издаден и влязъл в сила акт за налагане на санкция за бъдещ период. Не е достатъчно бенефициера да е уведомен, като за извода, че актът трябва да е влязъл в сила, аргументи се съдържат в чл.28 от Регламент за изпълнение ЕС №908/2014г на Комисията –държавите- членки прихващат неизплатените задължения на бенефициера, установени в съответствие с националното законодателство, от бъдещите плащания към бенефициера от разплащателната агенция, отговаряща за възстановяването на дълга. Установен размер на санкция, съгласно националното законодателство е този, който е определен с влязъл в сила административен акт за налагане на санкцията. Задължението е окончателно установено, когато спорът за неговото основание и размер бъде разрешен. В настоящия случай към 20.09.2023г, когато е издадено настоящото уведомително писмо нито основанието, нито размера на санкцията са установени с Уведомително писмо №02-6500/3753/11.03.2022г, защото то не е влязло в сила. Прихващането на двете суми в размер на 33 150.02 по СЕПП и в размер на 465.60 по подмярка 13.2/НР2 е извършено преждевременно и писмото в тази му част следва да бъде отменено, без връщане на преписката за ново произнасяне – не е извършено прихващане по искане на заявителя, а служебно.

   Сумата от 170.05лв е изчисления данък общ доход от 10% върху 1700.53лв – възстановяване на Финансова дисциплина и е удържана при правилно приложение на закона. Тази сума от 1700.53лв е одобрена за плащане и съответно следва да бъде обложена като доход, като данъкът се събира от ДФ „Земеделие“. 

Разноските следва да се присъдят, съобразно представените доказателства до приключване на съдебното заседание и изхода от спора- частично основателно. Възнаграждението за юрисконсулт, съгласно изхода от спора в минимален размер. 

         Водим от горните мотиви и на основание чл.172, ал. 2, от АПК, Старозагорският административен съд 

 

 

   Р     Е     Ш     И     :

 

ОТМЕНЯ Уведомително писмо с изх. №02-240-6500/2099 от 20.09.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 г., издадено от заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта му, с която е извършено прихващане на сума в размер на 33 150.92лв по СЕПП и на сума в размер на 465.60лв по Подмярка 13.2/НР2 по жалба на М.М.Д..

ОТХВЪРЛЯ жалбата на М.М.Д. против Уведомително писмо с изх. №02-240-6500/2099 от 20.09.2023г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 г., издадено от заместник изпълнителен директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта му, с която е извършено намаление в размер на 3 881.04лв по заявено подпомагане за 2021г по СЗ-МЗДП и в частта му, с която е извършено удържане на сумата от 170.05лв, представляваща данък общ доход върху възстановената сума от 1 700.53лв.

        ОСЪЖДА  М.М.Д., ЕГН ********** да заплати на  Държавен фонд „Земеделие” гр. София сумата от 100лв /сто/, представляваща възнаграждение за юрисконсулт.

          ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие“ да заплати на М.М.Д., ЕГН ********** сумата от 5лв /пет/, представляваща държавна такса.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщението до страните, че е обявено.

 

Решението да се съобщи, чрез изпращане на препис до страните.

 

 

                                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: