Определение по дело №273/2023 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 ноември 2023 г.
Съдия: Димитринка Христова Стаматова
Дело: 20237280700273
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 26 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

ОПРЕДЕЛЕНИЕ

437

Ямбол, 01.11.2023 г.

Административният съд - Ямбол в закрито заседание в състав:

Съдия:

ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА

Като разгледа докладваното от съдия ДИМИТРИНКА СТАМАТОВА административно дело № 20237280700273 / 2023 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от АПК.

Образувано е по жалба на „ЕЛ - ДАН ИНВЕСТ“ ЕООД против Решение № 561 от 07.09.2023 г. на Общински съвет – Стралджа, прието на проведеното 50-то редовно заседание.

С подробно развити в жалбата доводи за незаконосъобразност се иска отмяната на акта, като се твърди, че е налице постановен отказ да бъде разгледано и взето решение по същество по подадените от жалбоподателя Заявление вх. № ТСУИЕ-853/06.04.2023 г. и Заявление вх. № ТСУИЕ-854/06.04.2023 г. по описа на община Стралджа.

В изпълнение разпореждането на съда с Писмо вх. № 2221/06.10.2023 г. по описа на ЯАС по делото е представена административната преписка по издаване на оспорения акт.

След като се запозна с материалите по делото, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Във връзка с предоставена по надлежния ред на „ЕЛ-ДАН ИНВЕСГ“ ЕООД концесия за добив на подземни богатства-строителни материали-глини от находище „К.Т.“, община Стралджа, област Ямбол, дружеството-жалбоподател е депозирало пред община Стралджа Заявление вх. № ТСУИЕ-853/06.04.2023 г. и Заявление вх. № ТСУИЕ-854/06.04.2023 г. с искания за допускане изработване на ПУП и стартиране на процедура по промяна предназначението на имотите, попадащи в концесионната площ от находището. По повод постъпилите искания кметът на община Стралджа изготвил Докладна записка вх. № 100 от 27.04.2023 г. относно депозираните заявления за изготвяне на Специализиран ПУП, касаещ концесия за ползване на подземни богатства-строителни материали-глини, представляващи изключителна държавна собственост, във връзка с техния добив от находище „К.Т.“, община Стралджа, област Ямбол, и за изготвяне на Парцеларен план във връзка с осигуряване на транспортен достъп до ПИ № 69660.460.1001 по КК на гр. Стралджа - част от Държавна концесия за добив на глина. Докладната записка е внесена за обсъждане в Общински съвет-Стралджа на 27.04.2023 г., като е предложено общинският съвет да вземе решение да се допусне изработването на ПУП, с който ПИ с идентификатор № 69660.460.1001 по КК на гр. Стралджа да се отреди „За кариера за добив на строителни материали-глина“, както и Общински съвет гр. Стралджа да допусне изработване на ПУП-ПП, с който ПИ № 69660.460.963 по КК на гр. Стралджа да се раздели на три имота -69660.460.963.1002, 69660.460.963.1003 и 69660.460.963.1004, с цел осигуряване на транспортен достъп до ПИ с идентификатор № 69660.460.1001 по КК на гр. Стралджа - предмет на държавна концесия. ДЗ е разгледана на заседанието на ОбС, проведно на 29.06.2023 г., като след направени разисквания по т. 14 от Протокол № 48/29.06.2023 г., Общински съвет-Стралджа е отложил разглеждането на внесеното предложение до попълване на пропуските в подадената документация от „ЕЛ-ДАН ИНВЕСТ“ ЕООД; с взетото решение е възложено на кмета на община Стралджа в срок от един месец да организира обществено обсъждане по искането на „ЕЛ-ДАН ИНВЕСТ“ ЕООД, а на Началник отдел „ТСУИЕ“ е възложено след влизане на решението в сила да уведоми управителя на „ЕЛ-ДАН ИНВЕСТ“ ЕООД за пропуските в документацията.

На 17.09.2023 г. е проведено 50-тото редовно заседание на Общински съвет–Стралджа, на което като т. 9 от дневния ред е внесена за разглеждане Докладна записка от И.М.– Председател на ОбС - Стралджа относно гражданска инициатива – подписка от жители на община Стралджа и жители на общини в България с искане Общински съвет – Стралджа да не дава разрешение относно искане за изготвяне на Специализиран ПУП, касаещ концесия за ползване на подземни богатства-строителни материали-глини във връзка с техния добив от находище „К.Т.“, община Стралджа, област Ямбол, попадаща в защитена зона „Г.“ с код BG0000420 за опазване на местообитанията, част от „НАТУРА-2000“. На заседанието е взето процесното Решение № 561/17.09.2023 г., с което на основание чл. 21, ал. 1, т. 11 и т. 23 и ал. 2 от ЗМСМА, Общински съвет-Стралджа възлага на кмета на община Стралджа да внесе подписката в Министерски съвет на Република България и искане до Министъра на регионалното развитие за прекратяване на концесионния договор, касаещ площ от 208,497 дка, които с поправка от 2007 г. на Решение № 599/21.07.2004 г. на МС допълнително са предоставени на „Керамична къща – Стралджа“ ЕООД. Видно от съдържанието на т. 2 от взетото решение е изразена волята на общинския съвет след получаване становището на Министъра на регионалното развитие относно искане за прекратяване на концесионния договор да разгледа докладната записка на кмета на община Стралджа относно Заявление вх. № ТСУИЕ–853/06.04.2023 г. за изготвяне на Специализиран ПУП, касаещ концесия за ползване на подземни богатства-строителни материали-глини, представляващи изключителна държавна собственост във връзка с техния добив от находище „К.Т.“, община Стралджа, област Ямбол, и Заявление вх. № ТСУИЕ–854/06.04.2023 г. за изготвяне на Парцеларен план във връзка с осигуряване на транспортен достъп до ПИ №69660.460.1001 по КК на гр. Стралджа-част от Държавна концесия за добив на глина.

Въз основа на изложената фактическа обстановка настоящият съдебен състав приема, че подадената жалба е процесуално недопустима по следните съображения:

Съдът счита, че в конкретния случай не е налице правен интерес от оспорването по смисъла на чл. 159, т. 4 от АПК, тъй като с оглед съдържанието на обжалваното решение същото не засяга пряк правен интерес на оспорващото дружество, нито пък поражда конкретни задължения в смисъла на легалната дефиниция за правен интерес по чл. 15, ал. 1 и чл. 147, ал. 1 от АПК. Оспорващият не е страна в производството по приемане на оспореното решение, не е заинтересована страна и няма пряк правен интерес от оспорването. Както се посочи по-горе, процесното решение е взето във връзка с внесена за разглеждане от общинския съвет Докладна записка от Председателя на ОбС-Стралджа относно гражданска инициатива – подписка от жители на община Стралджа и жители на общини в България с искане Общински съвет–Стралджа да не дава разрешение, свързано с депозираните от дружеството-жалбоподател заявления във връзка с предоставената му концесия, а от съдържанието на т. 2 от взетото решение става ясно, че не е налице твърденият в жалбата отказ за разглеждане по същество на внесените заявления, а напротив – компетентният орган просто е отложил вземането на конкретно решение по същество до получаване становището на Министъра на регионалното развитие относно искане за прекратяване на концесионния договор, както това е сторено и с предходното Решение № 538/29.06.2023 г. В този смисъл липсва и годен за оспорване административен акт, тъй като процесното решение не представлява нито общ административен акт според определението на чл. 65 от АПК, нито нормативен такъв по дефиницията на чл. 75 от АПК. Оспореното решение № 561 от 17.09.2023 г., както и предходното № 538/29.06.2023 г. за отлагане разглеждането на внесените с докладната записка на кмета на общината заявления на дружеството до попълване на пропуските в подадената документация, не могат да се квалифицират също така и като индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21, ал. 1 от АПК, защото не съставляват властническо волеизявление на административен орган, което да създава задължения, да предизвиква промяна в правната сфера на жалбоподателя, като не засяга непосредствено негови права, свободи или законни интереси. В този смисъл освен, че не е налице административен акт, подлежащ на оспорване по реда на АПК, не е налице и правен интерес от оспорване на посоченото в жалбата решение на общинския съвет.

Наличието на годен за атакуване административен акт и наличието на правен интерес от оспорване са процесуални предпоставки за образуване на съдебно-административно производство от категорията на абсолютните, а липсата им води до недопустимост на производството съгласно разписаното в чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК. Ето защо образуваното пред съда производство по оспорване на Решение № 561/2023 г. на Общински съвет–Стралджа се явява недопустимо и следва да бъде прекратено.

Водим от горното и на основание чл. 159, т. 1 и т. 4 от АПК, съдът

О П Р Е Д Е Л И:

ПРИЕМА И ПРИЛАГА представената с Писмо вх. № 2221/06.10.2023 г. по описа на ЯАС административна преписка по издаване на Решение № 561 от 07.09.2023 г. на Общински съвет–Стралджа по описа, направен в писмото.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ като недопустима жалбата на „ЕЛ-ДАН ИНВЕСТ“ ЕООД, ЕИК*, със седалище и адрес на управление: гр. София, район „*“, бул. „*, представлявано от управителя В.О.Щ., със съдебен адрес:***, кантора ., адвокат Г.Н.Г., против Решение № 561 от 07.09.2023 г. на Общински съвет – Стралджа.

ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. № 273/2023 г. по описа на ЯАС.

Определението може да се обжалва пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от връчването му на страните.

Съдия:

/п/не се чете