Решение по дело №619/2020 на Районен съд - Враца

Номер на акта: 260055
Дата: 28 октомври 2020 г. (в сила от 12 април 2021 г.)
Съдия: Росица Иванова Ангелова
Дело: 20201420200619
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 2 юли 2020 г.

Съдържание на акта

 

Р Е Ш Е Н И Е

гр.Враца, 28.10.2020 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

           Врачанският районен съд, VII наказателен състав, в откритото съдебно заседание на първи октомври, през две хиляди и двадесета година в състав:

 

      Районен  съдия: Росица  Ангелова

 

при участието на секретаря Ваня Василева, като изслуша докладваното от съдията н.а.х.д. № 619 по описа за 2020 г. за да се произнесе взе предвид следното:

           Производството е по реда на чл.59-63 от ЗАНН.

           Образувано е по жалба на „РАПТОР 80” ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Враца, ул.”Цар Обединтел”26, Булстат *********, представлявано от Н.Г.Г.чрез адв. М.Б. против Наказателно постановление № 483383-F528450 от 10.12.2019 г. , издадено от началник отдел „Оперативни дейности” гр.Велико Търново, в ЦУ на НАП, с което на основание чл.185, ал.2, изр.2 от ЗДДС за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/2006 г. на МФ, на дружеството е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 700 /седемстотин/ лева.

           В жалбата се сочи, че издаденото НП е незаконосъобразно и неправилно, издадено при допуснати нарушения на адм.производствените правила. Твърди се, че описаното в акта не съставлява административно нарушение, като в съдебното заседание жалбоподателят не се явява и не ангажира становище.

           Ответната страна чрез процесуалният си представител оспорва жалбата и моли за потвърждаване на НП като правилно и законосъобразно.

           Врачанският районен съд, като взе предвид депозираната жалба, събраните по делото доказателства, доводите и съображенията на страните, намери за установено от фактическа страна следното:         

           Жалбата против атакуваното НП е подадена в законоустановеният 7-дневен срок, от лице имащо право на обжалване и същата е процесуално допустима.            Административнонаказателното производство е започнало на 22.11.2019 година със съставянето на Акт за установяване на административно нарушение № F528450 против „РАПТОР 80” ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Враца, ул.”Цар Обединтел”26, Булстат *********, представлявано от Н.Г.Г.за това, че на 15.11.2019 г. в търговски обект на дружеството – павилион за закуски, находящ се в гр.Враца в ж.к.”Ал.Стамболийски”15 е установено, че не се  отбелязва във фискалното устройство всяка промяна на касовата наличност - начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и ивън касата. Нарушението е констатирано на 15.11.2019 г. с протокол за извършена проверка № 0201271 в горецитирания търговски обект, намиращ се в гр.Враца и стопанисван от „РАПТОР 80” ЕООД. По  време на проверката е установена фактическа касова наличност в размер на 146, 80 лева, оборот за деня по междинен финансов бон от ФУ е в размер на 91, 30 лева, сума на паричните средства в началото на работния ден е 0.00 лева или установената разлика е в размер на +55, 50 лева.  В АУАН е записано, че виновно е нарушен чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства, чиято разпоредба гласи: „Извън случаите на продажби всяка промяна на касовата наличност (начална сума, въвеждане и извеждане на пари във и извън касата) на ФУ се регистрира във ФУ чрез операциите "служебно въведени" или "служебно изведени" суми.”

           Актът е съставен от подписалият се актосъставител-инспектор по приходите Т.В. и е подписан от свидетелят И.М., присъствал при установяване на нарушението и при съставяне на акта.  Актът е връчен на упълномощен лице и съдържа всички необходими реквизити. Въз основа на горния акт за установяване на административно нарушение е издадено атакуваното Наказателно постановление № 483383-F528450 от 10.12.2019 г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности” гр.Велико Търново, в ЦУ на НАП, с което на основание чл.185, ал.2, изр.2 от ЗДДС за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/2006 г. на МФ, на „РАПТОР 80” ЕООД със седалище и адрес на управление гр.Враца, ул.”Цар Обединтел”26, Булстат *********, представлявано от Н.Г.Г.е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 700 /седемстотин/ лева. Процесното наказателно постановление съдържа съгласно чл.57, ал.1,  от ЗАНН всички необходими реквизити. При обжалване на НП пред ВрРС са допуснати до разпит свидетелите, посочени в АУАН. Въз основа на така събраните гласни доказателства от показанията на свидетелите В. и М., които съдът възприема за верни, логични и кореспондиращи на останалия събран по делото доказателствен материал се формира единствения възможен извод, че при извършена на 15.11.2019 г. проверка в стопанисван от дружеството-жалбоподател  търговски обект – павилион за закуски е констатирано, че не се отчита във ФУ /при наличие на фискализиран и работещ касов апарат/ всяка промяна на касовата наличност, като установената разлика е в размер на „+55.50 лева”.

           По делото са събрани писмени доказателства: Протокол за извършена проверка от 15.11.2019 г., видно от който на посочената дата е извършена проверка в горецитирания обект в гр.Враца от служители на НАП-гр.Велико Търново в присъствието на лице по трудов договор – продавач-консултант, в който подробно са описани констатираните нарушения. Към този протокол са приложени фискален бон, служебен бон, опис на паричните средства в касата към момента на започване на проверката, декларация от работещо по тр. правоотношение лице, декларация за стопанисвани обекти от задължено лице. По делото е приложена и Заповед № ЗЦУ-ОПР-17/17.05.2018 г., съгласно която актосъставителят и издалият НП са компетентните за това органи, за което и страните по делото не спорят.

           При гореустановената фактическа обстановка съдът достига до следните правни изводи:

            Съставеният акт за установяване на административно нарушение съдържа всички необходими реквизити и при съставянето му не са допуснати нарушения на процесуалните правила от категорията на съществените и неотстранимите. Страните не спорят относно установената по делото фактическа обстановка. Съдът намира, че описаното нарушение правилно и прецизно е квалифицирано като такова по чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. за регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални устройства. Визираната за виновно нарушена разпоредба съдържа състав на административно нарушение.   Фактическите констатации в АУАН подлежат на доказване и тежестта на доказване е на административнонаказващият орган, чиито ангажирани гласни и писмени доказателства установяват по един безспорен и категоричен начин  описаното нарушение, начина и мястото на извършването му, както и неговото авторство. С издаденото въз основа на акта наказателно постановление на дружеството-жалбоподател е наложено административно наказание имуществена санкция в размер, близък до минимално предвидения от закона, седемстотин лева. Санкционната разпоредба на чл.185, ал.2, изр.2 ЗДДС препраща към ал.1, която гласи, че: „Лице, което не издаде фискална касова бележка (фискален бон), се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, в размер от 100 до 500 лв., или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер от 500 до 2000 лв.”

           Формално е извършено нарушение на чл.33 ал.1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006 г. на МФ, което се доказа, както от разпита на свидетелите очевидци и проверяващи, така и от писмените документи, приети по делото. АУАН и НП са издадени от компетентни органи и в рамките на техните правомощия. Фактическата обстановка е правилно установена и посочена, както в АУАН, така и в НП. Съставените АУАН и НП са издадени при спазване изискванията на чл.42 и чл.57 от ЗАНН и няма допуснати съществени процесуални нарушения при съставянето им. По делото е безспорно установено извършеното нарушение и нарушителя. Размера на имуществената санкция е близо до минималната по закон – по чл.185, ал.1 от ЗДДС – сумата от 700 лв. Съдът от друга страна обаче приема, че обжалваното НП следва да се отмени, като намира, че е налице „маловажен случай” на административно нарушение по смисъла на чл.28 от ЗАНН. Става въпрос за малка сума – сумата от 55. 50 лв., нарушението е за „първи път”, както е и отбелязано в НП, като няма данни за имущественото състояние на фирмата.  Следвало е да не се налага административно наказание, а нарушителят да бъде предупреден, че при повторно нарушение ще му бъде наложено административно наказание – съгласно чл.28, б.”а” от ЗАНН. Целта на административните наказания е да се предупреди и превъзпита нарушителя към спазване на установения правов ред и да се въздейства възпитателно и предупредително върху останалите граждани, като едно първоначално предупреждение за спазване на нормативните актове ще има също своето възпитателно и предупредително въздействие.

           Предвид горното, въззивната жалба се явява основателна и като такава същата следва да бъде уважена, а атакуваното НП следва да се отмени.

           Водим от горното и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН Врачанският районен съд

 

Р  Е  Ш  И:

 

           ОТМЕНЯ Наказателно постановление №  483383-F528450 от 10.12.2019 г., издадено от началник отдел „Оперативни дейности” гр.Велико Търново, в ЦУ на НАП, с което на основание чл.185, ал.2, изр.2 от ЗДДС за нарушение на чл.33, ал.1 от Наредба № Н-18/2006 г. на МФ, на „РАПТОР 80” ЕООД гр.Враца, Булстат ********* е наложено административно наказание имуществена санкция в размер на 700 /седемстотин/ лева, като незаконосъобразно.

 

           Решението подлежи на касационно обжалване  пред Административен съд–Враца по реда на гл.XII АПК в 14-дневен срок от получаване на съобщението за неговото  изготвяне. 

 

 

                                                     РАЙОНЕН   СЪДИЯ: