О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
№436 03.09.2021г. град Стара Загора
Старозагорският
административен съд, V
състав, в закрито заседание на трети септември през две хиляди двадесет и първа
година, в състав:
СЪДИЯ: РАЙНА ТОДОРОВА
при секретар и с
участието
на прокурора
като разгледа
докладваното от съдия Р. ТОДОРОВА
административно дело № 489 по описа за 2021г., за да се произнесе, съобрази
следното:
Производството
е по реда на чл.166, ал.4 във вр. с ал.2 от Административнопроцесуалния
кодекс /АПК/ във вр. с чл.118а от
Кодекса за социално осигуряване /КСО/.
Производството
по административно дело № 489/ 2021г. по описа на Административен съд – Стара
Загора е образувано по жалба на Т.А.Г. ***, против Решение № 1040-23-54 от
07.07.2021г. на Директора на Териториално поделение на Националния осигурителен
институт /ТП на НОИ/ - Стара Загора, с което е оставена без уважение като
неоснователна подадената от Т. Георгиев жалба и е потвърдено изцяло
Разпореждане № ********** от 31.05.2021г. на Ръководителя на контрола по
разходите на ДОО при ТП на НОИ, гр. Стара Загора.
С
жалбата е направено особено искане за спиране на допуснатото по силата на
закона предварително изпълнение на потвърденото с Решение № 1040-23-54 от
07.07.2021г. на Директора на ТП на НОИ - Стара Загора Разпореждане № **********
от 31.05.2021г. на Ръководителя на контрола по разходите на ДОО при ТП на НОИ,
гр. Стара Загора.
Въз основа на представените по делото
доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:
С Разпореждане
№ ********** от 31.05.2021г. за възстановяване на неоснователно получени суми
за осигурителни плащания чрез прихващане от вземания от държавното обществено
осигуряване, издадено от Ръководителя на контрола по разходите на ДОО при ТП на
НОИ, гр. Стара Загора, на основание чл.114, ал.5, изр. второ от КСО, е
разпоредено да се прихване вземане на държавното обществено осигуряване,
произтичащо от получена от Т.А.Г. сума в размер на 620.25 лева, в т.ч 582.11лв
главница и 38.14лв лихва, установено по основание и размер с Разпореждане №
РВ-3-23-00163406/ 05.08.2016г., от изискуемо вземане на лицето от държавното
обществено осигуряване, представляващо неправомерно получено парично обезщетение
за временна неработоспособност поради общо заболяване. С разпореждането е
определено сумата да бъде удържана от личната пенсия за осигурителен стаж и
възраст на Т.А.Г., при удържане на месечна сума в размер на 156.36лв. от
01.07.2021г. със срок до 30.09.2021г. и м.10.2021г. остатъкът в размер на
151.17лв. и дължимата лихва по чл.113 във вр. с чл.116, ал.3 от КСО до
окончателното погасяване на задължението.
Т.Г. е обжалвала Разпореждане
№ ********** от 31.05.2021г. на Ръководителя на контрола по разходите на ДОО
при ТП на НОИ, гр. Стара Загора по административен ред, като с обжалваното
Решение № 1040-23-54 от 07.07.2021г. на Директора на ТП на НОИ – Стара Загора,
постановено в производство по чл.117, ал.1, т.2, б. „д“ от КСО, разпореждането
е изцяло потвърдено.
Съгласно
специалната норма на чл.118а, ал.1 от КСО, обжалването пред съда на решенията на ръководителя на
териториалното поделение на Националния осигурителен институт и на управителя
на Националния осигурителен институт, издадени за разпорежданията по чл. 117, ал. 1, т. 2, не спира
изпълнението им т.е налице е законово установено изключение от регламентирания
в чл.166, ал.1 от АПК принцип за суспензивния ефект на подадената жалба. В ал.2
на чл.118а от КСО е предвидено, че изпълнението може да бъде спряно от
административния съд при условията по чл. 117а, ал.
2 и 4 за решенията, издадени за разпорежданията по чл. 117, ал. 1, т. 2, буква "в".
В случая потвърденото с обжалваното Решение № 1040-23-54 от 07.07.2021г. на
Директора на ТП на НОИ - Стара Загора Разпореждане №********** от 31.05.2021г. на
Ръководителя на контрола по разходите на ДОО при ТП на НОИ - Стара Загора, за
възстановяване на неоснователно получени суми за осигурителни плащания чрез
прихващане от вземания от държавното обществено осигуряване, издадено на
основание чл.114, ал.5 от КСО, е разпореждане по чл.117, т.2, б. „д“ от КСО,
поради което приложимият
процесуален ред за разглеждане и произнасяне по подаденото искане за спиране на
неговото изпълнение, е този
по чл.166, ал.3 във вр. с ал.4 от АПК.
След
преценка на материалите по делото съдът намира, че искането за спиране
изпълнението на потвърденото с Решение № 1040-23-54 от 07.07.2021г. на
Директора на ТП на НОИ - Стара Загора Разпореждане № ********** от 31.05.2021г.
на Ръководителя на контрола по разходите на ДОО при ТП на НОИ, гр. Стара
Загора, е неоснователно, по следните съображения:
В Кодекса за социално подпомагане не са
посочени основанията и условията, при които съдът може да спре допуснатото по
силата на закона изпълнение на разпорежданията по чл. 117, ал. 1, т. 2, б. „д“ от КСО,
потвърдени с решение на Ръководителя на съответното ТП на НОИ. При липса на
регламентирани в КСО материалноправни предпоставки, следва да се приложи разрешението,
дадено в общата разпоредба на чл.166, ал.4 от АПК. Посочената норма предвижда, че
допуснатото предварително изпълнение на административен акт по силата на
отделен закон може да бъде спряно от съда по искане на оспорващия при условията
на чл.166, ал.2 от АПК – а именно когато предварителното изпълнение може да
причини на жалбоподателя значителна или трудно поправима вреда, която да
релевира осезателно застрашаване на частния интерес, като основание за
прилагане на обезпечителната мярка.
За да бъде уважено искане за спиране на допуснато по силата
на закона предварително изпълнение на административен акт, не е достатъчно само
посочване на правата и интересите, които биха били увредени. По своята правна
същност спирането на допуснато по силата на закона изпълнение на
административния акт представлява вид обезпечителна мярка в административния
процес, целяща да се предотврати осъществяването на разпоредените с обжалвания
акт правни последици до приключване на спора относно неговата
законосъобразност. Прилагането на тази обезпечителна мярка изисква адресатът на
акта да докаже необходимост да бъде дадена временна защита по отношение
фактическото и правно положение в обема на неговите права и законни интереси до
издаването на административния акт, с цел да се предотврати евентуалното
настъпване на значителни или трудно поправими вреди.
В случая оспорващата не е обосновала и доказала наличието
на законово регламентираните условия и предпоставки по чл.166, ал.2 от АПК.
Предварителното изпълнение на потвърденото с обжалваното Решение № 1040-23-54
от 07.07.2021г. на Директора на ТП на НОИ - Стара Загора Разпореждане № **********
от 31.05.2021г., с което на основание чл.114, ал.5, изр. второ от КСО, е
разпоредено да се прихване вземане на държавното обществено осигуряване в
размер на 620.25 лева, от личната пенсия за осигурителен стаж и възраст на Т.А.Г.
/в размер 1075.16лв./, при определено удържане на месечна сума в размер на
156.36лв., не сочи на възможно настъпване на „значителни и/или трудно поправими
вреди”. При липсата на обоснована от фактическа страна и надлежно доказана
вероятност за жалбоподателката да настъпят значителни или трудно поправими вреди
или такива, които не могат да бъдат ревизирани, и доколкото вредите не се
презумират от закона, не може да се приеме съществуването на материалноправно
основание за спиране на допуснатото по силата на закона предварително
изпълнение на разпореждането по чл.114, ал.5 от КСО. Ето защо не може да се
обоснове извод, че по отношение на жалбоподателката е налице защитен от закона
интерес, противопоставим на обществения такъв, охраняван с допуснатото по
силата на закона предварително изпълнение.
Останалите изложени от жалбоподателката доводи касаят
материалната и процесуалната законосъобразност на оспорения акт и са неотносими
за преценката на основателността на направеното искане по чл.166, ал.4 във вр.
с ал.2 от АПК във вр. с чл.118а от КСО. В случай, че оспореното Решение №
1040-23-54 от 07.07.2021г. на Директора на ТП на НОИ - Стара Загора и
потвърденото с него Разпореждане № ********** от 31.05.2021г. на Ръководителя
на контрола по разходите на ДОО при ТП на НОИ, гр. Стара Загора, бъдат отменени
като незаконосъобразни от съда, за жалбоподателката съществува законово
регламентирана възможност и процесуален ред за възстановяване на удържаните
суми.
С оглед
липсата на представени доказателства, сочещи наличието на материалноправни
основания съобразно законовите критерии по чл.166, ал.2 от АПК и след преценка
на баланса между охраняваните с допуснатото по силата на закона предварително
изпълнение интереси и правата и интересите, които евентуално ще бъдат накърнени
от това изпълнение, съдът намира, че направеното от Т.Г. искане за спиране
изпълнението на Разпореждане № ********** от 31.05.2021г. на Ръководителя на
контрола по разходите на ДОО при ТП на НОИ, гр. Стара Загора, потвърдено с оспореното
Решение № 1040-23-54 от 07.07.2021г. на Директора на ТП на НОИ - Стара Загора, се
явява неоснователно и следва да бъде оставено без уважение.
Водим от
горните мотиви и на основание чл.166, ал.4 във вр. с ал.2 от АПК във вр. с чл.118а,
ал.1 от КСО, съдът
О П Р
Е Д Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на Т.А.Г. ***, за спиране на допуснатото по силата на закона
изпълнение на Разпореждане № ********** от 31.05.2021г. на Ръководителя на
контрола по разходите на ДОО при ТП на НОИ, гр. Стара Загора, потвърдено с
Решение № 1040-23-54 от 07.07.2021г. на Директора на ТП на НОИ - Стара Загора, като неоснователно.
Определението
не подлежи на обжалване, съгласно чл.118а, ал.3 от КСО.
СЪДИЯ: