Решение по дело №3169/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 152
Дата: 16 януари 2020 г.
Съдия: Мария Илиева Златанова
Дело: 20197180703169
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 18 октомври 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

 

№. 152/16.1.2020г.

 

гр. Пловдив, 16.01.2020год.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД - ПЛОВДИВХХVI състав в открито заседание на деветнадесети декември през две хиляди и деветнадесета година в състав:

                       

ПРЕДСЕДАТЕЛ: МАРИЯ ЗЛАТАНОВА

ЧЛЕНОВЕ: ЛЮБОМИРА НЕСТОРОВА

  ПЕТЪР КАСАБОВ

 

при секретаря Станка Журналова и участието на прокурора ЙОРДАНКА ТИЛОВА, като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ КАНД № 3169 по описа на съда за 2019 год., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава дванадесета от АПК, във връзка с чл. 63, ал. 1, пр. 2 от ЗАНН

Образувано е по касационна жалба на К.В.К., против Решение №  1521/14.08.2019 г., постановено по АНД № 3692/2019 г. по описа на Пловдивски районен съд, XXIV н.с., с което е потвърдено Наказателно постановление № НП-27-133-45/11.12.2018  г. на Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит“ гр. София. В жалбата се излагат възражения за нищожност и неправилност на съдебното решение. Изложени са касационни основания за отмяна, като се иска отмяна на решението и съответно на наказателното постановление. Претендира разноски.

Ответникът по касационната жалба ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ „Медицински надзор“ гр. София, чрез процесуалния представител гл. юрисконсулт С. оспорва жалбата и моли да се потвърди решението на ПРС. Излага съображения в писмени бележки.

Участвалият по делото прокурор, представител на Окръжна прокуратура гр. Пловдив, дава заключение, че решението на ПРС е правилно и законосъобразно и моли да бъде потвърдено.

Съдът, като разгледа становищата и възраженията на двете страни и наведените касационни основания, намира за установено  следното:

Касационната жалба е подадена в рамките на преклузивния срок по чл.211 ал.1 от АПК и от лице, имащо правен интерес, поради което е процесуално ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество същата е ОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна е установено, че според изчерпателно посочени в акта за установяване на административни нарушения и наказателното постановление 11 ИЗ пациентите са постъпили в Очно отделение на МБАЛ „Тримонциум“, лекувани са по амбулаторна процедура № 19, и са им били извършени факоемулсификация и аспирация на катаракта, вложени са им вътреочни лещи, като оператор е бил д-р К.. Пациентите са подписали заявление за избор на лекар – д-р К. или екип, в който е включен д-р К.. От приложените декларации № 5 за информираност и съгласие на пациента по отношение на източника за заплащане за диагностиката и лечението на заболяването и от приложените фискални бонове е установено, че пациентите са заплатили за направения избор на лекар/екип и са получили от лечебното заведение документи за всички извършени плащания, като подпис под тези декларации е положен от д-р К..

Прието е от въззивният съд, че има достатьчно данни, за да се обоснове извода, че д-р К. е известен за направения избор от пациента. Изложени са мотиви, че д-р Kацаров е допуснал да бъде избран в екип, а същевременно е лекуващ лекар и е в нарушение на изискванията на т.1. чл. 29 от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ /НОПДМП/.       

За да потвърди наказателното постановление, районният съд е приел, че вмененото на касатора административно нарушение по чл.29, т.1 НОПДМП е доказано по безспорен начин, не са налице основания за приложението на чл.28 ЗАНН, при съставяне на акта за установяване на административно нарушение и при издаване на наказателното постановление са спазени изискванията на чл.42 и чл.57 ЗАНН. Правилно е определен размерът на наказанието.

Решението е неправилно.

Касаторът е привлечен към административнонаказателна отговорност по чл.229, ал.1 ЗЗ за нарушение разпоредбата на чл.29, т.1 НОПДМП, съгласно която не се допуска извършването на избор на лекар/екип, който да лекува и наблюдава пациента за цялото време на престоя му в лечебното заведение, в т.ч. на служебно определения от лечебното заведение лекуващ лекар на пациента. Следователно, ангажирането на административнонаказателна отговорност на лицето изисква да бъде безспорно установено, че именно д-р К. в конкретния случай е субект на отговорността по чл.29, т.1 НОПДМП. 

Действително от текста на чл.29, т.1 НОПДМП може да се изведе забрана едно и също лице да съвместява едновременно качествата лекуващ лекар и избран лекар и/или участник в екип, който да осъществи конкретни медицински манипулации. Безспорно в случая такова нарушение е допуснато, доколкото от приложените по делото истории на заболяването се установява, че д-р К. в посочените 11 случая противозаконно е съвместявал това качество. Недоказана, обаче, е преценката на административнонаказващия орган кой е субектът, който би следвало да носи отговорност в този случай. Това е така, защото от събраните в административнонаказателното и въззивното съдебно производство доказателства се установява, че всички 11 заявления за избор на лекар/екип са адресирани до д-р И. – управите на МБАЛ „Тримонциум“ ООД, следователно той е лицето, което би следвало да се произнесе по исканията на пациентите и да допусне или не избора на лекар/екип, доколкото няма данни да е било оправомощено друго лице, а още по-малко това лице да е д-р К..

Отделно от това, в нито едно от заявленията не фигурират името и/или подписът на д-р К., за да се приеме, че той е взел решенията, с които са допуснати въпросните избори на лекар/екип – всичките 11 заявления са подпечатани с печат на лечебното заведение и подписани от страна на лечебното заведение единствено от м.с. Д.И., уведомила пациента за решението.С оглед изложеното, недоказан остава фактът, че именно д-р К. в конкретния случай е субект на отговорността по чл.29, т.1 НОПДМП.

Избраният лекар може да отговаря за допуснато нарушение, но единствено и само за неизпълнение на задължението си по чл.26, във връзка с чл.29 НОПДМП да уведоми пациента за невъзможността да бъде удовлетворен изборът му, поради забраната на чл.29 от същата наредба. В конкретния случай текстът на чл.26 НОПДМП е цитиран при описание на нарушението, но липсва твърдение, че с действията си д-р К. е допуснал именно това нарушение.

За пълнота следва да се добави и,че задълженията на изпълнителя на медицинска помощ не са свързани и не ограничават правото на пациента да избере лекар или екип от специалисти. Лечебното заведение е длъжно да извърши необходимите за лечението на пациента медицински дейности и услуги чрез съответните лекари и специалисти, включително да информира пациента (чл. 92 от ЗЗ), при зачитане правата на пациента и в изпълнение на задълженията си, предвидени в ЗЗО и ЗЗ, независимо дали пациентът е изразил предпочитание по отношение на лекар или екип от медицински специалисти или не. Изборът на лекар или екип е допълнителна услуга, възможност, от която пациентът може да се възползва, ако желае. Следователно възможността пациентът да избере лекар или екип за конкретна интервенция, манипулация или специфична част от лечението всъщност е допълнителна гаранция за изпълнение на задълженията по провеждане на качествено лечение от изпълнителя на болнична помощ. Разпоредбата на § 1, т. 12 от ДР на наредбата дефинира понятието "избор на лекар / екип" като изразяване на предпочитание от пациента конкретна интервенция или друга специфична част от диагностично-лечебния процес да му бъде предоставена/осъществена от определен лекар/екип на болницата.

Т.нар.“избор на екип“ се осъществява чрез подаване на заявление по образец  /Приложение към чл. 25, ал. 1 от Наредбата/, което се адресира до управител/изпълнителен директор на болницата, както е и във всеки от процесните случаи.  Въпросното заявление се разглежда /или би следвало да се разглежда/ от съответния управител/изпълнителен директор на болницата, който съответно изпълнява или не искането, като следва да направи изрично изявление в този смисъл. 

Фактът, че д-р К. е знаел за направения от пациента избор, не означава,че следва механично да бъде подведен под отговорност по нормата на чл.29, т.1 от Наредбата, тъй като липсват достатъчно доказателства, че именно д-р К. е допуснал  да бъде направен „избор на екип“ в противоречие с нормативните изисквания. 

При липсата на доказателства д-р К. да е извършил сочените административни нарушения НП е следвало да бъде отменено.

Като не е преценил горното, районният съд е постановил неправилен съдебен акт, който следва да се отмени и вместо това да се постанови отмяна на наказателното постановление.

За разноските: С оглед разпоредбата на чл.63,ал.3 ЗАНН, във връзка с чл.228 АПК, вр. с чл.143,ал.1 от АПК, в полза на жалбоподателя се следват разноски за двете инстанции. Пред касационната инстанция доказателства за направени разноски не са представени. Пред въззивния съд представените доказателства са за разноски в размер на 510лв.,като на основание чл.222,ал.1 от АПК следва да се присъдят от настоящата инстанция с оглед решаването на спора по същество тук.

Водим от горното, Съдът

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Решение №  1521/14.08.2019 г., постановено по АНД № 3692/2019 г. по описа на Пловдивски районен съд, XXIV н.с. и вместо това постановява:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № НП-27-133-45/11.12.2018  г. на Изпълнителен директор на Изпълнителна агенция „Медицински одит“ гр. София/ сега „Медицински надзор“ /, с което на д-р К.В.К., ЕГН **********, са наложени 11/единадесет/ наказания глоба в размер на 100/сто/лева за нарушение на чл.29, т.1 от Наредбата за осъществяване правото на достъп до медицинска помощ вр. с чл.81, ал.3 от Закона за здравето на основание чл.229, ал.1 от Закона за здравето/ЗЗ/.

ОСЪЖДА ИЗПЪЛНИТЕЛНА АГЕНЦИЯ „МЕДИЦИНСКИ НАДЗОР“ да заплати на К.В.К., ЕГН ********** сумата от 510/петстотин и десет/ лева разноски.

Решението е окончателно.

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                       ЧЛЕНОВЕ: