Решение по дело №286/2021 на Административен съд - Добрич

Номер на акта: 313
Дата: 22 октомври 2021 г. (в сила от 22 октомври 2021 г.)
Съдия: Нели Иванова Каменска
Дело: 20217100700286
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 юни 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 313 / 22.10.2021 г., град Добрич

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

                                           

                                  

Административен съд - Добрич, в публично заседание на двадесет и осми септември, две хиляди двадесет и първа година, в касационен състав:

 

                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ: КРАСИМИРА ИВАНОВА 

                                             ЧЛЕНОВЕ: ТЕОДОРА МИЛЕВА

                                                                НЕЛИ КАМЕНСКА

 

при участието на секретаря, Ирена Димитрова и прокурора при Окръжна прокуратура - Добрич, Радослав Бухчев, разгледа докладваното от съдия Каменска касационно дело с административно–наказателен характер № 286 по описа на съда за 2021 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на Глава ХІІ от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 63, ал.1 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН). Образувано е по касационна жалба на Сектор „Пътна полиция“ към ОД на МВР –Добрич, представляван от началника, Ж.Минев, срещу Решение № 260087 от 29.04.2021 г., постановено по нахд № 1200/2020 г. по описа на Районен съд - Добрич, с което е отменено Наказателно постановление (НП) № 20-0851-001559 от 01.10.2020г., издадено от началника на Сектор „Пътна полиция“  към ОД на МВР-Добрич.

 В касационната жалба са изложени съображения за  неправилност на постановеното решение, поради допуснати съществени нарушения на  производствените правила, противоречие с материалния закон и необоснованост.  Според касатора съдът е приложил неправилно материалния закон като е приел, че административнонаказаният не е извършил нарушението, за което е бил санкциониран. Изразено е становище, мче службата за регистрация на ППС няма задължение да уведомява собственика на превозното средство в случаите на служебно прекратяване на регистрацията по реда на чл.18б, ал.2, т.10 от Наредба № І-45/20000г. във връзка с чл.143, ал.15 от Закона за движение по пътищата. Направено е искане решението да бъде отменено, а наказателното постановление, като правилно и законосъобразно, да се потвърди.

 

Ответникът, Т.И.Д., чрез адв.А.****, изразява становище за неоснователност за жалбата, за законосъобразност на постановеното решение и моли то да бъде оставено в сила.

Прокурорът при Окръжна прокуратура - Добрич намира подадената касационна жалба за неоснователна и изразява становище, че нарушението не е извършено виновно, понеже към датата, когаято е управляван автомобилът, водачът не е знаел, че неговата регистрация е служебно прекратена. По тези съображение счита, че решението на РС-Добрич следва да бъде оставено в сила.

Административен съд –Добрич, намира, че касационната жалба е подадена в законния срок от лице, участвало във въззивното производство, решението по което е неблагоприятно за него, поради което е допустима.

Разгледана по същество, в рамките на предявените касационни основания, съобразно правилото на чл. 218, ал.1 от АПК, настоящият състав счита същата за основателна.

С оспореното пред Районен съд – Добрич Наказателното постановление № 20-0851-001599/01.10.2020 г., на ответника по касация са наложени административните наказания „глоба“ в размер на 200 лева и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца по реда на чл. 175, ал.3,пр.1 от ЗДвП за нарушаване на чл.140, ал.1 от Закона за движение по пътищата.

Нарушението се изразява в това, че на 21.06.2020г. в 10,21 часа по път ІІ-29 в посока към с.Стефан Караджа до разклона за с.Победа, при проверка от контролните органи бил установен водачът Т.И.Д., да управлява лек автомобил - Пежо Боксер с рег. № ТХ5782ХТ, който е с прекратена регистрация по реда на чл.143, ал.15 от ЗДвП.

За това деяние е било образувано досъдебно производство, пр.пр. №   1469/2020г., което е било прекратено с Постановление от 28.09.2020г. на прокурор при РП-Добрич.

 От данните по делото се установява, че на 21.06.2018г. Т.И.Д. закупил процесното МПС от друго физическо лице чрез сключване на договор за покупко-продажба с нотариална заверка на подписите с рег. № 1160/21.06.2018г. на нотариус с № 519 в НК. Купувачът не заявил промяната на собствеността н едномесечен срок, както изисква разпоредбата на чл.3, ал.1 от Наредба № I-45 от 24 март 2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС и ремаркетата теглени от тях и реда за предоставяне на данни за регистрирани ППС(Наредба № I-45/2000 г.)

Купувачът не заявил промяна в собствеността и в двумесечен срок, поради което, на основание чл.143, ал.15 от ЗДвП в сила от 27.12.2017 г., регистрацията на лекия автомобил била служебно прекратена, а на 21.06.2020г. в 10,21 ч. било установено, че управлява нерегистрирано МПС, за което ме е ангажирана и отговорността.

За да отмени НП районният съд е изложил мотиви, че съгласно чл.186, ал.2 от Наредба № І-45/2000г. собственикът на превозното средство е следвало да бъде уведомен за служебно прекратената регистрация. Понеже уведомяване липсвало, нарушението на чл.140, ал.1 от ЗДвП не било извършено виновно и поради липса на елемент от субективната страна на нарушението, съдът е приел, че такова не е извършено и е отменил НП.

Настоящия касационен състав намира, че оспореното решение е незаконосъобразно, постановено при неправилно прилагане на материалния закон и и следва да се отмени.

Всеки водач на МПС е длъжен да е запознат и да спазва разпоредбите на ЗДвП и подзаконовите актове по прилагането му, които уреждат режима на обществените отношения свързани с движението по пътищата. Безспорно в случая е налице виновно поведение на административнонаказаното лице, което по разбиране на настоящия съдебен състав е извършило административно нарушение, като управлява МПС с прекратена служебно регистрация, поради това, че не е заявил промяна в собствеността в законоустановения едномесечен срок.

Нормата на чл. 143, ал. 1 от ЗДвП изисква всяко пътно превозно средство, да се регистрира на името на неговия собственик. Законодателят предвижда, съгласно чл. 143, ал. 15 от ЗДвП, регистрацията на МПС, да се прекратява служебно, което правно действие се извършва фактически чрез отбелязване в автоматизираната информационна система, по отношение на собственик, който в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира превозното средство. Това правило е изрично възпроизведено в чл. 18б, т. 10, във връзка с чл. 18, т. 2 от Наредбата по чл. 140, ал. 2 от ЗДвП, а именно Наредба № 1-45 от 24 март 2000 г. Законът, в хипотезата на чл. 18б, ал.1, т. 10, във вр. чл. 18, т. 2 (погрешно цитирана в оспореното решение като чл.186) от Наредба № 1-45 от 24 март 2000 г., не предвижда уведомяване на собственика за предприемането на фактическото заличаване служебно от съответната електронна система. Достатъчно е да са налице предпоставките да това, а именно: да е извършено прехвърляне на собствеността на МПС по надлежния нотариален ред; приобретатялят на МПС-новият собственик, в качеството си на задължено лице, да не е извършило предвидената пререгистрация, в законоустановения 2-месечен срок. В процесния случай, тези материално-правни предпоставки са безспорно установени, поради което и административният орган, действащ изцяло в условията на обвързана компетентност, е извършил служебното заличаване. Извършеното по силата на закона служебно заличаване, като правно действие е законосъобразно, доколкото са налице безспорно предпоставките за служебното заличаване по реда на чл. чл. 143, ал. 15 от ЗДвП, извършено по реда на чл. 18б, т. 10, във вр. чл. 18, т. 2 от Наредба № 1-45 от 24 март 2000 г.

Всеки водач на МПС е длъжен да е запознат и да спазва разпоредбите на ЗДвП и подзаконовите актове по прилагането му, които уреждат режима на обществените отношения свързани с движението по пътищата. Безспорно в случая е налице виновно поведение на административнонаказаното лице, което по разбиране на настоящия съдебен състав е извършило административно нарушение, като управлява МПС с прекратена служебно регистрация.

След отмяната на съдебното решение като неправилно, въпросът за законосъобразността на издаденото НП следва да се реши по същество.

Съдът не установи при издаването на АУАН и НП да са допуснати нарушения на правилата на ЗАНН. За нарушението е съставен АУАН № 245039/21.06.2020г., подписан от актосъставител, един свидетел и нарушителя. Актът е връчен на нарушителя, след което по реда на чл.33, ал.2 от ЗАНН е изпратен на съответния прокурор. С Постановлението за прекратяване на образуваната наказателно производство от 28.09.2020г. материалите са отново върнати на административнонаказващия орган с указания за ангажиране на отговорността по чл.140, ал.1 от ЗДвП. Наказателното постановление е издадено в срока по чл.34, ал.3 от ЗАНН, считано от постановлението за прекратяване на наказателното производство. НП съдържа всички реквизити по чл.57, ал.1 от ЗАНН и е подписано от длъжностното лице, което го е издала. НП е издадено при правилно прилагане на материалния закон. Извършването на нарушението на чл.140, ал.1 от ЗДвП и нарушителят са безспорно установени. Колкото до вината, както бе посочено по-горе, незнанието на закона не води до липса на субективния елемент вина у нарушителя. В ЗДвП и в подзаконовите нормативни актове по прилагането му не е предвидено уведомяване на собственик, незаявил промяната в собствеността в предвидения в чл.3, ал.1 от Наредбата едномесечен срок, че регистрацията на собственото му МПС  ще бъде прекратена или че е прекратена. Всеки водач на МПС е длъжен да е запознат, че неизпълнението на задължението да заяви промяната в собствеността, автоматично води до служебно прекратяване на регистрацията, без която не може да управлява МПС по пътищата, отворени за обществено ползване, съгласно чл.140, ал.1 от ЗДвП.

Споделят се съображенията на касатора, изложени в отмененото НП, че деянието не е маловажно, тъй като изискването за управление по пътищата отворени за обществено ползване само на регистрирани МПС е свързана с правната сигурност на останалите водачи на МПС.

Наказанията в НП са определени правилно съобразно санкционната разпоредба на чл.175, ал.3 от ЗДвП, която предвижда лишаване от право да се управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и  глоба от 200 до 500 лв. за водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер. Видно е, че с оспореното пред РС-Добрич НП наказанията са определени в минимума, предвиден в нормата и не могат да се намаляват от съда.

По изложените съображения касационният състав приема касационната жалба за основателна. Решението, като незаконосъобразно следва да се отмени, а вместо  него, да се постанови друго за потвърждаване на НП.

Водим от горното и на основание чл. 221, ал.1, предл.1 от АПК във вр.с чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът

 

                                Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ Решение № 260087 от 29.04.2021 г., постановено по нахд № 1200/2020 г. по описа на Районен съд - Добрич, като вместо него ПОСТАНОВЯВА

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление (НП) № 20-0851-001559 от 01.10.2020г., издадено от началника на Сектор „Пътна полиция“  към ОД на МВР-Добрич, с което на Т.И.Д. с ЕГН ********** *** са наложени на основание чл.140, ал.1 във връзка с чл.175, ал.3 от Закона за движение по пътищата административните наказания „глоба“ в размер на 200 лева и „лишаване от право да управлява МПС“ за срок от 6 месеца.

РЕШЕНИЕТО е окончателно.

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                 ЧЛЕНОВЕ: