№ 247
гр. Монтана, 23.12.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – МОНТАНА, ВТОРИ СЪСТАВ, в публично заседание
на деветнадесети декември през две хиляди двадесет и четвърта година в
следния състав:
Председател:КРАСИМИР СЕМОВ
при участието на секретаря НИКОЛИНКА Г. АЛЕКСАНДРОВА
като разгледа докладваното от КРАСИМИР СЕМОВ Административно
наказателно дело № 20241630201111 по описа за 2024 година
Производството е по чл.59, ал.1 и сл. от ЗАНН (изм., бр.109 от 2020г., в
сила от 23.12.2021г.).
С Наказателно постановление № 24-0996-001386/16.07.2024г. на
Началник Сектор ПП към ОДМВР - Монтана са наложени на К. К. М., с
посочен адрес в гр.София, административни наказания - глоба в размер на 200
(двеста) лева и лишаване от право да управлява мпс за срок от 6 (шест) месеца
на основание чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП, за административно нарушение по
чл.140, ал.1 от ЗДвП. Спрямо водача М. са отнети 10 (десет) контролни точки
на основание чл.6, ал.1, т.5 от Наредба № Із – 2539/2012г. на МВР вр. с чл.175,
ал.3 от ЗДвП.
Недоволен от наказателното постановление жалбоподателя М., моли да
бъде отменено. В съдебно заседание, редовно призован М. не се явява и не се
представлява. Чрез писмено становище, жалбоподателя навежда доводи за
отмяна на НП, заради неправилно приложение на материалния и
процесуалния закон, поради липсата на вина за извършване на нарушението.
Не се претендират разноски.
Въззиваемата страна, като АНО – Началник Сектор ПП към ОД МВР –
Монтана, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.
Доказателствата по делото са писмени и гласни. Съдът като ги обсъди
поотделно и в тяхната съвкупност, намира жалбата за допустима, но
неоснователна.
Жалбата е допустима, тъй като е подадена в законния срок, имайки
предвид данните по делото, в т.ч. датата на пощенското клеймо на
1
приложеното заверено копие на пощенски плик на л.12 от делото, чрез който е
подадена процесната жалба.
Разгледана по същество жалбата е неоснователна по следните
съображения:
На 18.02.2024г., 13:50 часа по РП І – 1 в района на км 115 + 500, отбивката
за с.Крапчене, област Монтана, с посока на движение от гр.Монтана към
гр.Враца, св.В. М. В. и св.П. Д. Л., и двамата мл. авто-контрольори към Сектор
ПП на ОДМВР - Монтана, изпълнявали служебните си задължения, когато
забелязали т.а. „ФОРД“, с немски транзитни табели с жълт панел с № LM
04075, които са невалидни за движение на територията на РБ, от което
следвало че управляваното МПС не е регистрирано по надлежен ред. Според
св.В. водачът М. казал, че знае, че не може да управлява с подобни табели, бил
преминал ГКПП превозвайки МПС на платформа и след това бил тръгнал на
самоход. Докато св.В. съставял АУАН, М. знаейки, че не може да управлява с
подобни табели, сам ги свалил.
За констатираното административно нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП
св.В. М. В. в присъствието на св.П. Д. Л., съставил спрямо жалбоподателя,
водача К. К. М., АУАН серия GA № 1386, бл. № 1126784/18.02.2024г.
По случая били образувани преписка № УРИ 1808 ЗМ-206/24г. по описа
на РУ – Монтана, респ. пр. преписка № 2540/24г. по описа на РП – Монтана.
РП – Монтана чрез постановление от 10.07.2024г. приела, че поради явно
незначителна обществена опасност, деянието не съставлява престъпление, а
следва да се реализира административнонаказателна отговорност спрямо
жалбоподателя М., поради което отказала да образува наказателно
производство и прекратила преписка № УРИ 808 ЗМ – 206/24г. по описа на
РУ – Монтана, пр. преписка № 2540/24г. по описа на РП - Монтана.
Въз основа на разпореждането на РП – Монтана, Началник Сектор ПП
към ОДМВР – Монтана, като административнонаказващ орган (АНО),
оправомощен със Заповед № 8121з-1632/21г. на МВР издал обжалваното НП,
с приложение на чл.175, ал.3, пр.1 от ЗДвП.
В хода на съдебното следствие актосъставителя св.В. М. В. и свидетеля по
АУАН – св.П. Д. Л., поддържат посочените обстоятелства в АУАН, допълвайки
повода и начина на извършване на проверката. Св.В. твърди, че
жалбоподателя М. е знаел, че не може да управлява т.а. с подобни табели.
Жалбоподателят М. е посочил в рамките на проверката по случая, че на
14.02.2024г. посетил немския град Лимбург, ФРГ, където закупил БУС
„ФОРД“ Е150 с рама № ххх от автокъща „AUTOCENTER LIМBURG“. Там
търговецът издал временни номера с включена застраховка, като посочил
официален немски сайт, където номерата и застраховката били валидни. Казал
на жалбоподателя, че с тези номера и застраховка спокойно може да се пътува.
При пътуване към България, М. преминал Австрия, Унгария и Румъния без да
има проблеми с процесните транзитни номера. При шофиране в РБ, след
пътен възел отклонение за гр.Монтана, бил спрян от пътна полиция, номерата
2
му били свалени, съставили му АУАН и му казали, че Буса следва да бъде
транспотриран на репатрак, а не на собствен ход, тъй като табелите не важали
на територията на РБ. М. приложил договор за покупко-продажба на МПС;
електронна разписка от немските власти за регистрационните табели;
регистрационен талон на МПС; Сертификат за съответствие при първоначален
внос от Германия.
Съгласно писмо № УРИ 996000-2991/27.09.2024г. на Началник Сектор ПП
към ОДМВР – Монтана, МПС с рама № 1FMRE11W93HN30426 понастоящем
се води на отчет в СДВР. Въпросното МПС (процесното) е било регистрирано
на 19.02.2024г. с рег. № СВ 40 42 АЕ и е собственост по регистрация на
лицето Б. К. К.- М..
Съдът изиска писмена справка от Сектор ПП към ОДМВР – Монтана и ГД
„НП“ – гр.София, въз основа на каква писмена информация се приема, че
немските транзитни табели с жълт панел са невалидни на територията на РБ.
В отговор на горното чрез писмо рег. № 328600-72838/15.11.2024г. зам.
директор на ГД „НП“ гр.София (получено чрез ел. поща) посочва, че
временните регистрационни табели (Kurzzeitkennzeichen) са валидни 5 дни на
територията на Федерална република Германия (ФРГ). Въведени са в употреба
на 01.04.2015г. Тези регистрационни номера са предназначени да се използват
за движение на територията на ФРГ за техническо одобрение, сервиз и
придвижване до службата по регистрация. Тези табели с регистрационен
номер се издават със син печат (печат „BLUE“). Комбинациите на този вид
табели с регистрационен номер са разпознаваеми по следните белези:
Комбинацията винаги започва с код на регион, син печат и цифрова
комбинация „03“ или ,,04“ . След буквения код на табелата се съдържат
единствено комбинация от цифри, а не букви и цифри. Валидностга на
табелите се отбелязва в жълтата зона. Съгласно разпоредбите на немското
законодателство табелите не могат да се използват за тестово управление на
превозното средство (от лица търговци). Те могат да бъдат монтирани на ПС,
което ще се движи само в района, където са издадени по посочените причини
– техническо одобрение, сервиз и придвижване до службата до регистрация.
ФРГ е подчертала факта, че тези табели с регистрационен номер НЕ МОГАТ
ДА СЕ ИЗПОЛЗВАТ ЗА ИЗНОС. Информацията е предоставена за ползване
от License Plate Guide 2024 в помощ на полицейските служители на
държавите-членки на ЕС. По отношение на конкретния номер LM 04075 е
извършена справка в европейската информационна система за превозни
средства и свидетелства за управление на превозни средства (EUCARIS), от
която не се установени данни за собственост или за превозно средство по
цитирания немски регистрационен номер LM 04075.
По делото е приложено и копие на писмо рег. № ОВ – 1852/17.02.2012г. на
зам. директор на ГД “Охранителна полиция” при МВР – вх.№
2101/21.02.2012г. по описа на ОДМВР - Монтана. Съгласно последното, била
получена информация от Интерпол Висбаден, съгласно която в Германия
3
краткосрочните регистрационни номера се издават на името на лице, а не на
МПС и подлежат на многократно преиздаване, тези временни регистрационни
табели били валидни само на територията на Германия за срок от максимум 5
дни, като последния ден от тяхната валидност е посочен в жълтия панел от
дясната страна на регистрационния номер и когато срока им изтече, табелите
остават в притежание на регистрирания собственик на автомобила.
Към писмо № УРИ 996000-3532/14.11.2024г. на Началник Група ОДПКПД
при Сектор ПП към ОДМВР – Монтана, освен горецитираното писмо е
приложена и информация за режима на валидност на временните и специални
регистрационни номера на закупени от Германия и Австрия МПС,
преминаващи през територията на Унгария във връзка с възникнали проблеми
на територията на Република Унгария с български граждани, закупили
автомобили от Германия.
Тази писмена информация не е посочена в АУАН и НП, като по този
начин според настоящия съд, не е ограничено правото на защита на
жалбоподателя и на практика се потвърждава посоченото в АУАН и НП, а
именно, че жалбоподателя е управлявал не регистрирано МПС по надлежен
ред. В случая тъй като процесните табели не могат да се използват за износ, е
осъществен състава на нарушението по чл.140, ал.1 от ЗДвП, без да може
жалбоподателя М. да се позовава на чл.3, ал.1 (Изм. - ДВ, бр. 57 от 200 г., бр.
20 от 2018г.) от НАРЕДБА № I-45 от 24.03.2000г. за регистриране, отчет,
спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване
и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и
ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните
пътни превозни средства (Загл. изм. и доп. - ДВ, бр. 105 от 2002 г., изм., бр. 67
от 2012 г., бр. 20 от 2018 г.) и на това, че срокът им не бил изтекъл.
Незнанието на закона не е освобождаващо от отговорност обстоятелство.
В тази връзка представеното по делото писмо, нито има силата на нормативен
документ, нито дава информация за нововъведени нормативни правила, които
по някакъв начин да са довели до обективната невъзможност за узнаване от
административнонаказаното лице. Без значение е обстоятелството, че МПС се
е придружавало от всички останали документи и това, че М. не бил имал
проблеми при превозване на т.а. от Германия до РБ. Единствено и само
обстоятелството за наличието на регистрационни табели не е достатъчно, след
като същите са ограничени от една страна със срок на действие, при
изтичането на който същите са невалидни, а от друга страна – имат
териториален обхват, т. е. същите са валидни единствено на територията на
Германия, не и на територията на Република България, където е констатирано
нарушението. Само наличието на табели валидни в друга държава не ги прави
автоматично валидни и на територията на РБ, а липсата на валидни за тази
(последната) държава табели е равнозначно на тяхната липса, поради което и
наказателното постановление е правилно издадено. За да може да се движи
едно технически годно мпс и/или прикачено ремарке по пътищата на
Република България, следва да има съответна регистрация – постоянна или
4
временна, съгласно чл.22 от Наредба № I-45 от 24.03.2000г. И тъй като в
конкретния случай, процесното МПС т.а. Бус „ФОРД“ не е имал нито една от
изброените в закона регистрации, то липсата на регистрация води до
нарушение по чл.140, ал.1 от ЗДвП. В този смисъл е съдебната практика на
касационна инстанция – АС – Монтана, която заради писмените данни по
делото, не търпи промяна и към настоящия момент. В подобен смисъл са не
само поредица от решения на касационната инстанция в недалечното минало,
но и Решение № 1352/29.10.2024г. по КАНД № 424/24г. по описа на АС –
Монтана.
Относно посоченото от св.В., съдът прецени и дадените писмени
сведения на жалбоподателя в рамките на проверката по случая, и приема, че
дори и да не е бил запознат, че не може да управлява МПС с подобни табели,
административнонаказателната му отговорност не отпада и нарушението е
извършено, както от обективна, така и от субективна страна, имайки предвид
чл.7, ал.1 и ал.2 от ЗАНН.
Настоящият съд не установява да са допуснати съществени процесуални
нарушения при съставяне на АУАН и издаване на НП, в т.ч. такива по смисъла
на чл.42, чл.52, ал.4 и чл.57 от ЗАНН, и не се споделят изложените доводи чрез
писмено становище от М. за отмяна на НП.
Съдът установява, че не са налице данни и за приложение на чл.28 от
ЗАНН заради все още действащата забрана по чл.189з от ЗДвП (Нов – ДВ, бр.
109 от 2020г., в сила от 23.12.2021г.), макар и вносът на процесния т.а. Бус да
е бил оформен на 18.02.2024г. и още на следващия ден да е бил представен за
регистрация, видно и от представения регистрационен талон, като е получил
надлежна регистрация в РБ, но имайки предвид и приложената справка за
нарушител/водач относно М., съгласно която спрямо последния има издадени
50 бр. НП-я и 12 бр. фишове, т.е. налице е водач със завишена степен на
опасност. Не са налице и условия за изменение на НП, тъй като са наложени
минимално предвидените административни наказания по вид и размер
съгласно чл.175, ал.3 от ЗДвП. С потвърждаване на НП, остават в сила
посочените за отнети 10 (десет) контролни точки отнети на основание чл.6,
ал.1, т.5 от Наредба № Із-2539/12г. на МВР (в редакция след изм. ДВ,
бр.27/24.03.2023г.) вр. с чл.175, ал.3 от ЗДвП.
Разноски не се претендират, затова и съдът не се произнася в тази насока.
На основание горното и чл.63, ал.2, т.5 вр. с ал.9 от ЗАНН (изм., бр.109 от
2020г., в сила от 23.12.2021г.), съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление № 24-0996-
001386/16.07.2024г. на Началник Сектор ПП към ОДМВР-Монтана, с което на
К. К. М., с посочен адрес в гр.София, са наложени административни
наказания – ГЛОБА в размер на 200 (двеста) лева и лишаване от право да
5
управлява МПС за срок от 6 (шест) месеца на основание чл.175, ал.3, пр.1 от
ЗДвП и са отнети 10 (десет) контролни точни на основание Наредба № Із-
2539/12г. на МВР.
Решението може да се обжалва пред АС - Монтана в 14 (четиринадесет)
дневен срок от съобщаването му на страните, че е изготвено, на основанията
предвидени в НПК, и по реда на Глава дванадесета от АПК.
Съдия при Районен съд – Монтана: _______________________
6