РЕШЕНИЕ
№ 367
Видин, 27.02.2024 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административният съд -
Видин - I-ви тричленен състав, в съдебно
заседание на
деветнадесети февруари две хиляди и двадесет и четвърта година
в състав:
Председател: |
АНТОНИЯ
ГЕНАДИЕВА |
Членове: |
РОСИЦА СЛАВЧЕВА |
При секретар МАРИЯ И. и с участието на прокурора КИРИЛ
ЦВЕТКОВ КИРИЛОВ като разгледа докладваното от съдия
БИЛЯНА ПАНТАЛЕЕВА-КАЙЗЕРОВА кнахд №
20247070600075 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:
Делото
е образувано по жалба на ЕТ“Кики-К.П.“ със седалище и адрес на управление
с.Арчар, обл.Видин , против Решение №416/17.11.2023г., постановено по АНД
№874/2023г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърдено Наказателно
постановление №01002/12.06.2023г. на Директора на ОДБХ-Видин, с което на
касатора на основание чл.131,ал.2 от ЗХ е наложено административно наказание
„имуществена санкция“ в размер на 4000 лв за нарушение на чл.10 от ЗХ във вр. с
чл.5 от Регламент /ЕО/ № 852/2004г.
Твърди се от касатора, че решението е
незаконосъобразно като наведените доводи сочат на нарушение на материалния
закон като касационно основание за отмяна на решението. Сочи се в жалбата, че
нито в АУАН , нито в НП се съдържа конкретно описание на нарушението , не е
посочена дата на нарушението , налице е неяснота в посочения период на
неизпълнение. Сочи се , че не е посочена ясно и точно законовата разпоредба,
която е нарушена, тъй като чл.5 от Регламент 852/2004/ЕО има множество
хипотези. Сочи се , че не е ясно и точното основание на наложената санкция, тъй
като чл.131,ал.2 от ЗХ визира 10 различи нарушения. Сочи се също така , че са
визирани четири отделни деяния, като не е ясно дали се твърди извършване на
едно нарушение. Твърди се, че АУАН и НП са издадени в нарушение на чл.42,т.5 и
чл.57,ал.1,т.5 и т.6 от ЗАНН. Сочи се и че са налице предпоставките за
приложение на чл.28 от ЗАНН. Иска се от съда да отмени решението на Районен съд
Видин и да отмени наказателното постановление.
Ответникът по делото , чрез процесуалния си
представител, в писмено становище оспорва жалбата.
Представителят на Окръжна прокуратура Видин дава
заключение за основателност на касационната жалба.
Съдът, като прецени доводите на страните и събраните
по делото доказателства, намира за установено следното:
Касационната жалба е допустима, като подадена в
законоустановения срок за обжалване и от надлежна страна.
Разгледана по същество, същата е основателна.
Установява се по делото, че на 19.05.2023г. от
инспектори на ОДБХ в обект на касатора е установено , че дневникът за лична
хигиена на персонала , дневникът за входящ контрол на приетите храни и
опаковъчни материали, дневникът за отчитане на температурата на хладилните
системи и дневникът за поддържане на хигиенното състояние на обекта са водени
до 20.04.2023г. Констатациите си проверяващите обективирали в КП №
3893/19.05.2023г. , в който е посочено и че проверените храни са в срока на
годност, съхраняват се правилно и са придружени с документи за произход. Въз
основа на КП за нарушение на чл.10 от ЗХ във вр. с чл.5 от Регламент /ЕО/ №
852/2004г. на търговеца е съставен АУАН , въз основа на който е издадено и
обжалваното наказателно постановление , с което е ангажирана
административно-наказателната му отговорност за посоченото нарушение на
основание чл. 131,ал.2 от ЗХ.
Районен съд-Видин, като е установил фактическата
обстановка, е направил извод за законосъобразност на наказателното
постановление и е потвърдил същото.
Направените от районния съд правни изводи са
неправилни и не се споделят от настоящата инстанция предвид следното :
Административно-наказателната отговорност на касатора
е ангажирана за нарушение на чл.10 от ЗХ във вр. с чл.5 от Регламент (ЕО) №
852/2004 .
Съобразно чл.10 от ЗХ бизнес операторите, с изключение
на извършващите първично производство и на аптеки и дрогерии по чл. 30, ал. 1,
въвеждат, прилагат и поддържат постоянна процедура или процедури в съответствие
с чл. 5 от Регламент (ЕО) № 852/2004 и Приложения II и III от Регламент (ЕО) №
853/2004. Съобразно чл.5 ,т.1 от посочения регламент, операторите на
предприятия за храни въвеждат, прилагат и поддържат постоянна процедура или
процедури, основаващи се на принципите на НАССР. Съобразно т.2 принципите на
НАССР, посочени в параграф 1, се състоят в : а) идентифициране на опасностите,
които трябва да се предотвратят, отстранят или редуцират до приемливи нива;б)
идентифициране на критичните контролни точки на етапа или етапите, на който или
които контролът е крайно необходим, за да се предотврати, отстрани или да се
редуцира до приемливи нива определена опасност;в) установяване на критични
граници в критичните контролни точки, разграничаващи приемливостта от
неприемливостта за предотвратяването, отстраняването или редуцирането на
идентифицираните опасности;г) установяване и изпълнение на ефективни процедури
на наблюдение и контрол на критичните точки;д) установяване на коригиращи
действия, когато наблюдението показва, че дадена критична контролна точка не е
под контрол;е) установяване на процедури, които следва да се провеждат редовно,
за проверка на това дали мерките, описани в букви a) д) действат ефективно; и
ж) създаване на документи и записи, съизмерими с характера и размера на
предприятието за храни, за да се покаже ефективното прилагане на описаните в
букви a) е) мерки. Съобразно т. 4 от Регламента, операторите на предприятия за
храни: а) предоставят на компетентния орган доказателства за съответствието им
с параграф 1 по начина, изискван от компетентния орган, като взимат предвид
характера и размера на предприятието за храни; б) гарантират, че документите,
които описват процедурите, разработени в съответствие с настоящия член, са
винаги актуални; в) съхраняват всякакви други документи и записи за подходящ
период от време.
В случая нито в АУАН , нито в НП е конкретизирано коя
именно от множеството хипотези на чл.5 от Регламента е нарушена. Освен това
нито в АУАН , нито в НП се съдържат обективни признаци на нарушение. Посочено е
, че визираните дневници са водени до посочената дата , но не са изведени
признаци на каквото и да е нарушение. Нито АУАН , нито НП отговарят на
императивните изисквания на чл. 42,ал.1,т.4 и чл.57,ал.1,т.5 от ЗАНН , тъй като
нито съдържат описание на нарушение , нито на обстоятелствата , при които е
извършено. Не е изяснено въобще какви са утвърдените процедури , които
предприятието следва да прилага, за да се приеме , че същите са нарушени. За да
е налице нарушение в неизпълнение на задължението за водене на посочените
дневници следва първо да бъде изрично установено задължението им за водене съгласно
нормативните изисквания , респ. съобразно задължителни за предприятието
процедури, чието съдържание следва да бъде установено. В случая тези
обстоятелства не са намерили отражение в акта и наказателното постановление ,
нито е конретизирано нарушението в достатъчна степен със законните разпоредби ,
които са нарушение в нарушение на изискването и на чл.42,ал.1,т.5 и
чл.57,ал.1,т.6 от ЗАНН.
Отделно от горното от наказаното лице е направено
възражение по акта с приложени доказателства , вкл. медицински документи ,
които с оглед периода на неводене на посочените дневници, който е по-малко от
месец до датата на проверката /при неясна периодичност за водене на всеки едни
от посочените дневници/, обосновават извод за приложение на чл.28 от ЗАНН. АНО
е подходил формално като не е обсъдил посочените доказателства. Доводите му за
липса на основание за приложение на чл.28 от ЗАНН с оглед формалния характер на
нарушението не могат да бъдат възприети , тъй като законът не поставя такова
ограничително условие . Преценка за приложение на чл.28 от ЗАНН следва да бъде
извършена обаче в случай , че се установи , че е извършено нарушението ,
какъвто не е настоящият , тъй като в случая не е ясно какво е вменено като
нарушение, за да бъде преценено дали същото е извършено от наказаното лице.
Предвид горното наказателното постановление е
незаконосъобразно като постановено в нарушение на чл.57,ал.1,т.5 и т.6 от ЗАНН.
Изискването за форма на наказателното постановление, в частност на
чл.57,ал.1,т.5 и т.6 от ЗАНН, е императивно, поради което неспазването ѝ е
основание за отмяна на наказателното постановление без съдът да разглежда спора
по същество. Наказателното постановление е обвинението /обвинителният акт/ в
извършване на определено нарушение , поради което нарушението следва да бъде
достатъчно конкретизирано, ясно и недвусмислено , описано с неговите обективни
признаци, както и установимо от събраните доказателства. В случая наказателното
постановление и проведеното административно-наказателно производство не
отговарят на тези изисквания. Нито АУАН, нито НП съдържат обективни признаци на
нарушение , нито конкретна законова разпоредба , която е нарушена, предвид
множеството хипотези на посочената като нарушена разпоредба-чл.5 от Регламента,
нито тези обстоятелства са изяснени в административно-наказателното
производство съобразно задължението на АНО по чл. 53,ал.1, във вр. с чл.52,ал.4
от ЗАНН.
С оглед горното, жалбата е изцяло основателна.
Наказателното постановление е незаконосъобразно като издадено в нарушение на
материалния закон и административно-производствените правила.
Решението на районния съд, с което потвърдено
наказателното постановление, е незаконосъобразно като постановено в нарушение
на материалния закон-касационно основание за неговата отмяна, поради което и
следва да бъде отменено.
Вместо него на основание чл. 222,ал.1 от АПК следва да
бъде постановено ново решение по спора , като се отмени наказателното
постановление по изложените по-горе съображения.
От касатора е поискано присъждане на направените за
касационната инстанция и първоинстанционното производство разноски, поискани и
от районния съд. На основание чл.63д,ал.1 от ЗАНН във вр. с чл.143,ал.1 от АПК
с оглед изхода на делото на касатора се дължат разноски в размер на 1400 лв ,
от които 700 лв заплатено адвокатско възнаграждение за първоинстанционното
производство и 700 лв заплатено адвокатско възнаграждение за касационната
инстанция , които съобразно представените платежни нареждания са реално
запратени.
Воден от горното, Съдът
РЕШИ:
ОТМЕНЯ Решение №416/17.11.2023г., постановено по АНД
№874/2023г. по описа на Районен съд Видин, с което е потвърдено Наказателно
постановление №01002/12.06.2023г. на Директора на ОДБХ-Видин, с което на
ЕТ“Кики-К.П.“ със седалище и адрес на управление с.Арчар, обл.Видин, на
основание чл.131,ал.2 от ЗХ е наложено административно наказание „имуществена
санкция“ в размер на 4000 лв за нарушение на чл.10 от ЗХ във вр. с чл.5 от
Регламент /ЕО/ № 852/2004г.вместо което ПОСТАНОВЯВА :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление №01002/12.06.2023г.
на Директора на ОДБХ-Видин, с което на ЕТ“Кики-К.П.“ със седалище и адрес на
управление с.Арчар, обл.Видин на основание чл.131,ал.2 от ЗХ е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 4000 лв за
нарушение на чл.10 от ЗХ във вр. с чл.5 от Регламент /ЕО/ № 852/2004г.
ОСЪЖДА Областна дирекция по безопасност на
храните-Видин , гр.Видин , да заплати на К.В.П. , действаща като ЕТ „Кики-К.П.“
с ЕИК ********* , със седалище и адрес на управление с.Арчар,обл.Видин,
разноски по делото в размер на 1400 /хиляда и четиристотин/ лв, представляващи
заплатено адвокатско възнаграждение за процесуално представителство за двете
съдебни инстанции.
Решението е окончателно.
Председател: |
|
Членове: |