Решение по дело №203/2022 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 261
Дата: 16 юни 2022 г.
Съдия: Дарина Славчева Драгнева
Дело: 20227240700203
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 март 2022 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№261                                                  16.06.2022г.                               Стара Загора

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД

         На тридесет и първи май две хиляди двадесет и втора година, в открито заседание в следния състав:

                                                                          СЪДИЯ: ДАРИНА ДРАГНЕВА

Секретар: Ива Атанасова

Като разгледа докладваното от съдия Драгнева административно дело №203 по описа за 2022г. и за да се произнесе взе предвид следното:

         Производството е по реда на чл.215 вр. с чл.224 ал.5 вр. с чл.225 ал.2 т.2 от ЗУТ вр. с чл. 128 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, образувано по  жалбата на „МОНТАЖИ“ ЕАД, представлявано от законен представител – прокурист Д. У. против Заповед №ДК-09-СЗ-3/09.03.2022г, издадена от Началник ДНСК  Стара Загора за спиране и забрана на достъпа до строеж „Ремонт и възстановяване на язовирна стена „Александрово“ и съоръженията към нея“, находящ се в поземлени имоти с идентификатор 00309.166.860, 00309.25.534 и 00309.166.912 по КККР на село Александрово, община Павел баня, местност Кабандере, с определен срок от 7 дни за доброволно предварително изпълнение, допуснато по силата на закона. Със заповедта, без посочване на правно основание е разпоредено и извършване на постоянен мониторинг на язовира, на язовирната стена, и съоръженията към нея от възложителя на строежа, като при необходимост от предприемане на действия за предотвратяване на бедствени и аварийни ситуация да се уведомят незабавно РДНСК Стара Загора и органите, упражняващи контрол върху изпълнението на мерките за поддържане на язовирните стени и съоръженията към тях в изправно техническо състояние и осигуряване на безопасната им експлоатация. След изтичане на срока за доброволно изпълнение възложителя да представи списък на лицата, които ще упражняват разпоредения постоянен мониторинг и график на посещенията, за да им бъде разрешен достъп до съоръженията, извън забраната за достъп до строежа.

      Заповед № ДК-09-СЗ-3/09.03.2022г на Началник РДНСК е оттеглена в частта й относно забраната за достъпа до строежа със Заповед № ДК-09-СЗ-6/28.03.2022г на Началник РДНСК.   

         Заповед №ДК-09-СЗ-6/28.03.2022г на Началник РДНСК е волеизявление за оттегляне на оспорената заповед в частта за наложената на основание чл.224 ал.6 от ЗУТ забрана за достъпа до строежа, която се налага кумулативно с мярката по чл.224 ал.5 от същия закон.          Определянето на срок за доброволно изпълнение не е елемент от съдържанието на административно властническото волеизявление по налагане на принудителната мярка – касае изпълнението на акта.  Ето защо и предмет на настоящото съдебно производство е административния акт в частта му, която не е оттеглена, а именно: Заповед № ДК-09-СЗ-3/09.03.2022г на Началник РДНСК Стара Загора, с която е наредено спиране изпълнението на СМР на основание чл.224 ал.5 вр. с чл.225 ал.2 т.2 от ЗУТ.

      Обжалвана е на 22.03.2022г, в рамките на 14-дни от деня, следващ датата 14.03.2022г, когато е съобщена на МОНТАЖИ ЕАД. Оспорването е упражнено от строителя, явяващ се участник в строителството по смисъла на чл.163 вр. с чл.161 ал.1 предложение второ от ЗУТ, същият е и адресат на принудителната мярка по чл.224 ал.5 от ЗУТ като е длъжен да преустанови строителните дейности, за чието извършване в съответствие с одобрени строителни книжа носи отговорност и по аргумент  чл.163 от ЗУТ.  Жалбата е допустима.

        На 23.03.2022г / стр.84 по делото/ „МОНТАЖИ“ ЕАД уведомява Началника на РДНСК Стара Загора, че със заявление вх. №АК-09-101/10.12.2021г на основание чл.144 вр. с чл.145 ал.1 т.1 и чл.148 ал.1 ал.4 и ал.6 вр. с чл.148 ал.2 от ЗУТ е подадено в община Павел баня за одобряване техническия проект и издаване на разрешение за строеж на обект „Ремонт и възстановяване на язовирната стена „Александрово“ и съоръженията към нея. Към датата 22.03.2022г, представената документация за издаване на разрешение за строеж е върната за отстраняване на забележки. Изложени са и доводите, обосновали искането за отмяна, че е налице необходимост от аварийни ремонтно-възстановителни работи, поради което се отправя молба за отмяна на Заповед №ДК-09-СЗ-3/09.03.2022г за спиране и забрана на достъпа до строежа, за да могат аварийните ремонтно-възстановителни дейности да продължат с цел предотвратяване на евентуална бедствена ситуация и за защита живота на хората и инфраструктурата в района на язовира.  В тази си молба жалбоподателя се е позовал на чл.148 ал.6 от ЗУТ, както и на първата категория на строежа „язовир“ причислена поради опасността от наводнение – бедствие, която хидротехнически съоръжения при неизправност създават. Позовава се на Наредбата за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние,  като се изискват мерки за защита по смисъла на чл.5 от Закона за защита от бедствия и аварии, които да се предприемат, за да не настъпят тези събития – когато има опасност от бедствие. Съгласно приложение №2 към Наредбата за язовирните стени, като аварийна се определя не само ситуацията на вече настъпило наводнение, но и тази, при която съществува потенциална опасност от авария. Аварийна е ситуацията, при която е установена деформация на насипната стена или повреда на основния изпускател. При този тип повреди и наличие на висока върна е най-голяма опасността за възникване на бедствие. Собствениците на язовири извършват оценка на ситуацията – без опасност, потенциална опасност, аварийна ситуация, и определят видовете мерки и СМР, които трябва да се предприемат съгласно аварийния план. При аварийна ситуация, каквото е потенциалната опасност от авария, собственик е длъжен да извършва извънреден технически преглед на състоянието на язовира и да предприеме аварийно –възстановителни ремонтни работи, съгласно чл.51 ал.1 и чл.59 от Наредбата за язовирните стени. Видно то техническия паспорт на язовир Александрово, проверки на ДАМТН и доклад от обследване се установява, че основни съоръжения на язовирната стена са неизправни. Липсва и изградена КИС, което препятства измервания и оценка на сигурността на управлението на риск от висока вълна и създава условия за настъпване на постепенен или внезапен отказ по смисъла на §1 т.17 от Наредбата за язовирните стени. Позовава се на списък-приложение към решение №495/18.07.2018г на МС, за язовирните стени и съоръжения към тях, които се нуждаят от спешен, авариен ремонт, сред които и тези на язовир Александрово, а като възложител на тези ремонти е определено ДКК ЕАД. В изпълнението на решението на МС е извършено обследване и анализ на техническото състояние на язовирната стена и съоръженията към нея от жалбоподателя, който е дъщерно дружество на ДКК ЕАД. Съставен е технически паспорт, който удостоверява значително влошаване на състоянието на язовирната стена и съоръженията към нея.  Констатациите, обосновават извода, че язовирната стена и съоръженията са в състояние на аварийна ситуация, която изисква аварийни ремонтно-възстановителни дейности, така че да се ограничи възможността за настъпване на бедствие и да се осигури безопасната експлоатация на язовира. Ремонтните дейности касаят извършване на аварийно възстановителни работи при условията на чл.148 ал.6 от ЗУТ като строителните книжа се комплектуват и разрешението за строеж може да се издаде по време на изпълнение на СМР или след завършването им. Поради това с молбата отправена на 23.03.2022г до Началник РДНСК Стара Загора се иска отмяна на административния акт от органа, който го е издал тоест да бъде оттеглена оспорената заповед. Поддържа, че строителните книжа, които включват и разрешението за строеж следва задължително да бъдат представени, за да се въведе строежа, извършен без тях при условията на чл.148 ал.6 от ЗУТ, в експлоатация. Иска се отмяната, за да е възможно продължаването на аварийните ремонтно-възстановителни дейности с цел предотвратяване на бедствена ситуация и за защита живота на хората и инфраструктурата в района на язовира.

    Жалбоподателя поддържа тези доводи и в подадената пред съда жалба, за да обосноват основателност на искането за отмяна на оспорената заповед, издадена на основание чл.224 ал.5 от ЗУТ като постановена при нарушаване на принципа на пропорционалност и при неправилно приложение на чл.148 ал.6 от ЗУТ. Като допълнително се сочи, че на 17.06.2021г са започнали СМР в условията на аварийна ситуация след съставяне на технически паспорт с посочените по-горе препоръки за извършване на спешен ремонт, извършено е уведомяване на Басейнова дирекция ИБР град Пловдив, становище от РИОСВ Стара Загора и от РДГ Стара Загора, уведомен е и кмета на община Павел баня, че 30 дни след получаване на уведомителното писмо ще започне почистването на 500метра от речното легло, което е след язовирната стена. Уведомителните писма и предприетите съгласувателни процедури, дават основание за извод, че е спазен чл.148 ал.6 от ЗУТ с предприемане на действия за комплектуване на необходимите строителни книжа, които могат да бъдат издадени и след завършване на СМР. Основанието за прилагане на чл.148 ал.6 от ЗУТ се установява и от протоколи на ДАМТН за констатирани неизправности при извършени проверки на язовира, които го определят като язовир, нуждаещ се от спешен ремонт и това е причината да бъде включен в Списъка на язовирите, които се нуждаят от спешен ремонт.  Този факт обаче не е възприет от РДНСК Стара Загора като доказателство за съществуване на обстоятелството авария или спешност по чл.148 ал.6 от ЗУТ. Мотивите на органа за нарушение на чл.137 ал.3 и чл.148 ал.1 от ЗУТ могат да се обсъждат само, ако бъде оспорена спешността, неотложността и аварийността на обекта, констатирана от компетентните органи ДАМТН и МС. Разпоредбата на чл.148 ал.6 от ЗУТ следва да намира приложение не само спрямо факти, които отговарят на определението по чл.52 от ЗЗБ, а именно при обявено бедствено положение. Бедствени и аварийни ситуации могат да бъдат и тези, които изискват предприемането на спешни мерки, за да се осуети настъпването на бедствено положение тоест за премахване на техническите условия то да настъпи. Рискът от бедствие, което да стои в причинна връзка с установеното компрометирано състояние на стената и съоръженията към нея е установен, а предприемането на спешни ремонтни дейности за отстраняване на констатираните неизправности е мярка за сигурност. Определянето на язовира от ДАМТН и МС като такъв, който се нуждае от спешен ремонт е факт, сочещ на основание за прилагане на чл.148 ал.6 от ЗУТ. Основния изпускател е неизправен, няма СК, енерго гасител след преливника – неизправни/ разрушени, тоест необходим е ремонт на съоръжения, които са предназначени да осигурят безопасност на язовирната стена и да предотвратят настъпването на бедствено положение. Заповедта е издадена при неправилно приложение на ЗУТ и създава предпоставка за настъпване на бедствено положение като застрашава живота и здравето на хората.

   Освен това Монтажи  ЕАД е в обективна невъзможност да изпълни заповедта поради етапа на изпълнение на спешните, аварийни ремонтни дейности, а спирането няма да гарантира живота и имуществото на населението. В мотивите липсва довод защо въпреки включването на язовира в посочения списък и препоръките в техническия паспорт този ремонт не е авариен. При спиране на строителството, без да са довършени дейностите по защита и стабилизиране на откосите на язовирната стена е напълно вероятно вследствие на интензивните валежи и формиране на повърхностен отток по откосите на язовира да започне изнасяне на основния материал за насипа на язовирната стена. Рискът е напълно реален. Без защита на въздушния откос, чрез гео клетки, хумусен слой и неговото затревяване, насипът би бил подложен на ерозия и изнасяне от скоростта на отичащата се вода. Без наличие на обратен филтър и каменна бронировка състоянието на водния откос се окачва да е аналогично повишена ерозия, размиване и изнасяне на насипа.  Следователно заповедта за спиране на строителството повишава значително риска от частично или напълно разрушаване на отделни съоръжения, скъсване на стената и формиране на приливна вълна в долното течение на язовира, който е напречно разположен на речното корито, а риска от застрашаване живота на хората може да се оцени като екстремен. Ето защо се твърди, че заповедта е непропорционално на интерес, който трябва да защити и създава риск от наводнения, приливни вълни и евентуално бедствено положение. Следва период на значителни валежи и снеготопене, което ще доведе до покачване на водното ниво и преминаването на водата през преливника. От съда се иска отмяна на оспорената заповед.

          Ответника Началник РДНСК Стара Загора, чрез редовно упълномощен процесуален представител поддържа, че фактите не сочат на авариен ремонт с оглед изтеклото време от одобряване на списъка към решението на МС от 2019г и датата на започване на СМР 17.06.2021г, като в този период не е обявявано бедствено положение в община Павел баня по реда на ЗЗБ като освен това на 23.12.2021г Главния архитект на общината е върнал проектната документация за одобряване на техническия проект и издаване на разрешение за строеж. Строителството е започнало със съставяне на Протокол за предаване на строителната площадка за започване на СМР,  Дневник на обекта №228/18.06.2021г с вписани четири заповеди от проектанта по част ХТС, без подписи на други участници в строителството. Съставен е констативен протокол №64/12.01.2022г от служители на РДНСК Стара Загора като е установено, че към тази дата няма строителни работници на обекта. До язовира е организирано строително стопанство със строителна механизация и материали, оградено с плътна ограда и поставени табели „Внимание. Строителен обект“. До не го е разположена площадка за съхранение на строителни материали. Изпълнява се земно насипна  язовирна стена, язовирът е източен, открита е входната шахта на основен изпускател, извършени са дейности по възстановяване на въздушен откос и воден откос – земно насипни работи. По короната на язовирната стена са изпълнени нови бетонови работи – стоманобетонови бордюри от двете й страни. По въздушния откос са изпълнени кофражни работи. Прекъсната е съществуваща защитна противопожарна ивица в ПИ 00309.25.534. Изпълнените и предвидени СМР отговарят на опроделението за основен ремонт по §5 т.42 от ДР на ЗУТ, като е извършена частична замяна на конструктивни елементи, основни части, както и СМР, с които вложени, но износени материали, конструкции и елементи се заменят с други видове. Язовира е строеж трета категория по силата на чл. 137 ал.1 т.3 буква г от ЗУТ и това обуславя правен извод, че и основния му ремонт е същата категория строеж, за които е задължително да бъдат извършвани след издадени строителни книжа. Налице е незаконен строеж, изпълнен без строителни книжа по силата на чл.225 ал.2 т.2 от ЗУТ. Констативния акт е връчен на строителя, възложителя и строителния надзор, с което са уведомени за образуваното производство по чл.224 ал.5 от ЗУТ. Липсват факти, които да налагат спешен ремонт с оглед липсата на данни за настъпило бедствие, обявено бедствено положение или авария по смисъла на ЗЗБ. Данните от извършеното обследване и анализ на техническото състояние на язовира и съставения Протокол от 07.07.2020г за предаване на имот-държавна собственост на ДПУСЯ, може да се заключи, че язовира не попада в групата големи язовири и тези от първа степен на опасност, поради височината на язовирната стена от 9 метра, завирения обект 200 000 кубични метра, предназначението за напояване и застрашените при разлив земеделски земи. От съда се иска да бъде отхвърлена жалбата с присъждане на възнаграждение за юрисконсулт.

      Административен съд Стара Загора като взе предвид доводите на страните, съобразно доказателствата и закона, намира за установеното следното:

        Страните не спорят по фактите, така както са установени с Констативен протокол №64/12.01.2022г, а именно, че описаното обективно положение при извършената на място проверка на 12.01.2022г е вярно на действителността- До язовира е организирано строително стопанство със строителна механизация и материали, оградено с плътна ограда и поставени табели „Внимание. Строителен обект“. До не го е разположена площадка за съхранение на строителни материали. Изпълнява се земно насипна  язовирна стена, язовирът е източен, открита е входната шахта на основен изпускател, извършени са дейности по възстановяване на въздушен откос и воден откос – земно насипни работи. По короната на язовирната стена са изпълнени нови бетонови работи – стоманобетонови бордюри от двете й страни. По въздушния откос са изпълнени кофражни работи. Прекъсната е съществуваща защитна противопожарна ивица в ПИ 00309.25.534. Строителната дейност е започнала на 17.06.2021г без одобрени строителни книжа, като на 23.12.2021г Главния архитект на община Павел баня връща подаденото Заявление от 10.12.2021г за одобряване на технически проект и издаване на Разрешение за строеж на „Ремонт и възстановяване на язовирна стена Александрово. Основанието за връщане на строителните книжа към заявлението е следното / стр.124 по делото/ : Не може да бъдат одобрени строителните книжа и да се издаде разрешение за строеж, дори и ако бъдат отстранени не пълнотите и нередовността в документите, тъй като представената за одобряване проекта документация в хипотеза на чл.148 ал.6 от ЗУТ не отразява започнало или извършено строителство, а е разработена за предстоящо, което в съчетание с липса на информация за възникнала бедствена и аварийна ситуация, която да налага изпълнението на неотложни аварийни и възстановителни работи, ще доведе до нарушаване на ЗУТ, ако бъде издадено разрешение за строеж. Поради това се връща и цялата документация на възложителя. Мотивите от писмото на Главния архитект за връщането й са възпроизведени като мотиви и на Началник РДНСК Стара Загора за прилагане на мярката по чл.224 ал.5 от ЗУТ, наред с правните му съображения, основани на определението на ЗЗБ и липса на факти, които да разкриват неговите признаци. Основанието за връщане на подадените строителни книжа сочи, че възложителя е уведомен за предстояща правна невъзможност да бъде издадено разрешение за строеж и за това, че ще бъде постановен отказ по същество на искането, след отстраняване на непълнотата на документите, подробно описана в същото писмо.

     Извършените към датата на проверката 12.01.2021г строително ремонтни дейности са описани като мерки по част ХТС-Конструктивна / стр.167/  в Технически паспорт на строежа след заключение изготвения Доклад с резултати от обследването и анализа на техническото състояние на язовирна стена и съоръженията към нея на строеж язовир Александрово, че язовирната стена и съоръженията към нея не отговарят на показателите за конструктивна и технологична сигурност съгласно чл.45 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасна експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях и за осъществяване на контрол за техническото им състояние в сила от 31.01.2020г и съгласно чл.50 от същата Наредба техническото състояние се определя като пред аварийно. След реализиране на мерките посочени в Доклада от анализа на техническото състояние надежност и дълготрайност се обезпечава язовира за експлоатационен период минимум 25 години. По част ХТС е констатирано, че изцяло липсва проекта документация, както и информация за въвеждането на стоежа – язовира в експлоатация, включително не може да се установи годината на построяването му.  Установено, че въздушния откос е обрасъл с дървесна и висока храстова е тревна растителност. С локални деформации в зоната на преход на основния изпускател, водния откос в зоната на короната също е обрасъл с растителност и с гъста блатна растителност в долната част на откоса. Горната му част е обрушена и на места вертикална в следствие на вълнови процеси. Основния изпускател е с неизправности по конструкцията на изходната шахта, наличие на едри камъни и клони. Липсва предпазващ капак при апаратната камера, поради което затворния орган е изложен на атмосферни влияния.  Преливното съоръжение е разрушено и силно изровено. Понастоящем преливникът представлява дълбок и тесен необлицован канал със стръмни и високи откоси, който не позволява завиряване на водохранилището до проектните работни нива. На места обрасъл с храстова и дървесна растителност. Липсва енерго носител.

     Указано е да се почисти растителността в зоната на язовирната стена и съоръженията към нея, както и реката в участък 500 метра след язовирната стена в срок от 3 месеца от регистрацията на техническия паспорт. Да се изработи и реализира проект за ремонт и възстановяване на основния изпускател с минимален диаметър 200мм, входна шахта и изходната шахта с два затворни органа – работен и ремонтен и енерго гасителна камера. Да се изработи и реализира проект за ремонт и възстановяване на преливното съоръжение, включващо следните елементи : Преливник със стабилизиран ръб, възстановяване на профила на коритото на отвеждащия канал след преливника, възстановяване на енергогасителното съоръжение. Да се изработи и реализира проект за възстановяване на геометрията на короната, въздушния и водния откос до проектните нива или до такива, за които стабилитетът на стената е доказан, да се предвиди укрепване на водния откос с облицовка/каменна броя, на местата, където тя е нарушена или липсва. Да се изработи и реализира проект за възстановяване на дренажната призма на петата на въздушния откос, да се изработи и реализира проект за възстановяване на КИС, чрез която да се провежда техническия мониторинг на стената и съоръженията. Проекта да отговаря на изискванията на Наредбата за експлоатация. Да се ограничи преминаването на МПС и селскостопанска техника по короната на стената. Сроковете за извършване на основните ремонти по отделните конструкции и елементи на обектите е до три години от регистрацията на техническия паспорт. Особено важно е да се възстанови изправното състояние на съоръженията на язовирната стена и да се възстанови контролно измервателната система КИС за следене на хоризонталните и вертикални деформации на стената и отделните елементи. 

          При сравнение между констатираните на 12.01.2021г извършени СМР се установява, че те имат за обект короната на язовира и съоръженията към стената, като вече е извършено мероприятието по почистването на водния и въздушен откос.

       На 28.03.2022г Началник РДНСК издава Заповед № ДК-09-СЗ-6/28.03.2022г, с която на основание чл. 62 ал.1 от АПК, нарежда изменение на Заповед № ДК-09-СЗ-3/09.03.2022г като оттегля само диспозитива за забрана достъпа до строежа, разпореден на основание чл. 224 ал.6 от ЗУТ и променя срока на доброволно изпълнение на два месеца с мотиви, че изложените от жалбоподателя факти за предстоящо снеготопене и обилни валежи през пролетния сезон съчетано със спиране на строителните дейности ще доведе до описаните по-горе бедствени ситуации. Възприема мотиви, че са необходими аварийни ремонтно-възстановителни работи с цел предотвратяване на бедствена ситуация, обусловена от влошеното техническо състояние на язовирната стена и съоръженията към нея, описано в извършеното обследване като пред аварийно – последна най-висока степен на техническа неизправност. Съобразява също така, че настъпва пролетния сезон, който е свързан с чести дъждове и обилно снеготопене, а предназначението на язовира е да събира и ограничава вредното въздействие на дъждовните води. С оглед на тези факти, спирането на СМР в срок от 7 дни и особено ограничаването на достъпа до язовирната стена и съоръженията към нея ще изложи на риск в активния пролетен сезон земеделските земи и инфраструктурата в района. Поради това е необходимо да се удължи срока за доброволно изпълнение като се измени издадената запов по отношение на мярката за ограничаване на достъпа до строежа с цел да се осигури време за пълно обезопасяване на язовира от гледна точка на започналите СМР и атмосферните условия. 

    Като се имат предвид мотивите, довели до Заповед № ДК-09-СЗ-6/28.03.2022г, с която Началник РДНСК оттегля Заповед № ДК-09-СЗ-3/09.03.2022г в частта й по чл.224 ал.6 от ЗУТ – Забрана за достъпа до строежа, се налага извода, че възприема доводите на жалбоподателя „МОНТАЖИ“ ЕАД за „необходимост от аварийни ремонтно възстановителни работи на язовир Александрово с цел предотвратяване на бедствена ситуация и защита живота на хората и инфраструктурата в района на язовира във връзка с влошеното техническо състояние на язовирната стена и съоръженията към нея, описаното в извършеното обследване като „предаварийно“ последна най-висока степен на техническа неизправност“. Въз основа на това правно заключение за необходимост от спешни аварийни ремонтно възстановителни дейности Началник РДНСК оттегля само разпореждането си за забрана на достъпа, което винаги се налага кумулативно с нареждането за спиране на строежа. Освен това със Заповедта за оттегляне на разпореждането за забрана на достъпа, Началник РДНСК променя главния си правен извод за липса на основание по чл.148 ал.6 от ЗУТ, а именно че са налице факти за извършване на аварийни ремонтно възстановителни дейности. След като ответника възприема тази хипотеза за съществуваща и при липса на правна възможност да оттегли само нареждането за забрана на достъпа, се налага извода, че жалбата е основателна. За извършените СМР ще следва да бъде прието, че строителните книжа могат да бъдат издадени и одобрени след приключване на СМР. Тук е мястото да се каже, че Забраната на достъпа до строежа е задължителен елемент от съдържанието на принудителната административна мярка това разпореждане също подлежи на изпълнение – доброволно в рамките на определения срок за това или принудително. Не е допустимо обжалваната заповед за спиране да не съдържа разпореждане за забрана на достъпа, както и тази забрана да се разпореди самостоятелно след дадения срок от два месеца за продължаване срока на СМР.   

      Съгласно представената Заповед № РД-13-047/04.02.2022г на Началник ДНСК, Началниците на РДНСК имат правомощия да издават заповеди по чл.224 от ЗУТ за спиране на строежи, които са незаконни по смисъла на чл.225 ал.2 т.2 от ЗУТ / т.3 от посочената заповед, стр.73/.

         Мотивиран от изложеното и на основание чл.172, ал.2 от АПК, Административен съд Стара Загора

Р Е Ш И

ОТМЕНЯ по жалбата на „МОНТАЖИ“ ЕАД Заповед № ДК-09-СЗ-3/09.03.2022г, частично оттеглена и изменена със Заповед №ДК-09-СЗ-6/28.03.2022г на Началник РДНСК Стара Загора.

ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „МОНТАЖИ“ ЕАД против Заповед №ДК-09-СЗ-3/09.02.2022г на Началник РДНСК в оттеглената й част за забрана достъпа до строежа и ПРЕКРАТЯВА производството по адм.д.№203/22г по описа на АС Стара Загора в тази му част.

Решението подлежи на обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от връчването му на страните, а в частта за прекратяване на производството в 7-дневен.

 

 

СЪДИЯ: