Решение по дело №3723/2019 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 1368
Дата: 27 юли 2020 г.
Съдия: Здравка Георгиева Диева
Дело: 20197180703723
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 4 декември 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Gerb osnovno jpegРЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ

Административен  съд  Пловдив

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

№ 1368/27.7.2020г.

 

гр.Пловдив, 27 . 07 . 2020г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

Административен съд-Пловдив, VI състав, в открито заседание на двадесет и първи юли през две хиляди и двадесета година, в състав :

                                                                            Административен съдия : Здравка Диева

 

С участието на секретаря Г.Г., като разгледа докладваното от съдията адм.д.№ 3723/2019г., за да се произнесе, взе предвид следното :

            З.Г.Г.,***, представляван от адв.Ст.К. обжалва Заповед за прилагане на принудителна административна мярка от 14.09.2019г., издадена от Началник на 01 РУ към ОД МВР-Пловдив, П.Т., изразяваща се в забрана за посещение на спортни мероприятия в страната и чужбина за срок от две години.

- В жалбата е заявено, че на Г. бил съставен акт за обида на длъжностно лице, за което не се знае кое е, отправена по време на мача между Ботев и ЦСКА. Оспорващото лице отрича да е посетило мача – „Аз на този мач не успях да вляза, заради мой приятел“. Поискана е отмяна на заповедта.

В ход по същество адв.К. поддържа несъставомерност на деянието по см. на чл.21 т.8 от Закона за опазване на обществения ред при провеждането на спортни мероприятия /ЗООРПСМ/. На посоченото основание заповедта се счита за незаконосъобразна. Заявено е искане за присъждане на направените съдебни разноски.

            - Ответникът – Началник на 01 РУ към ОД МВР-Пловдив, П.Т., не изразява становище по жалбата.

            - Окръжна прокуратура-Пловдив не участва в съдебното производство.

            1. Жалбата е подадена в законоустановения 3 дн. срок по чл.30а ал.3 ЗООРПСМ /заповедта е връчена на 14.09.2019г., удостоверено надлежно при условията на отказ за получаването й, л.7; жалбата е с вх. номер в РС - Пловдив от 17.09.2019г., л.13/. Оспорващото лице е адресат на ограничителен акт, поради което обжалването е осъществено при наличие на правен интерес - допустимо.

            На основание чл.168 ал.1 АПК съдът дължи проверка за законосъобразност на оспорения административен акт на всички основания по чл.146 АПК и не се ограничава само с обсъждане на възраженията, заявени от оспорващото лице. Към страните са отправени указания по доказателствата и доказателствената тежест при насрочване на делото /л.32/ и се съобразява задължението им да съдействат за установяване на истината /чл.171 ал.3 АПК/.

            1.1. Оспорващото лице заяви доказателствено искане за допускане на свидетел при режим на довеждане за установяване на заявени от адв.К. обстоятелства в съдебно заседание от 25.06.2020г. /л.46/. Допуснатият свидетел не бе осигурен поради липса на връзка между пълномощникът и жалбоподателят. Други доказателствени искания не са поставени.

            1.2. Ответникът бе задължен да осигури присъствие в открито съдебно заседание – за изслушване в качеството на свидетели на Е.Д. /актосъставител/ и Кр.А. /автор на докладна записка от 14.09.2019г./. По отношение на Е.Д. е представено писмено уведомление /л.52/ за това, че лицето ползва към 21.07.2020г. полагаем годишен отпуск. Относно Кр.А. не са представени доказателства до ход по същество /на 22.07.2020г. е постъпило писмено уведомление за това, че лицето е командировано в гр.София – неотносимо поради обявяване на делото за решаване в съдебно заседание на 21.07.2020г./.

Приложената преписка съдържа : Докладна записка от ст.инспектор Кр.А. – началник група „ООР“ при първо РУ – Пловдив, изх.№ УРИ 432р-15626 от 14.09.2019г., относно задържано лице по време на футболна среща /л.5/ - в същата е отразено, че на 14.09.2019г., за периода от 14.00ч., съгл. утвърден план – разстановка № 2372р-15214/11.09.2019г. за охрана на футболна среща между отборите на ПФК Ботев, Пловдив и ПФК ЦСКА, София, служителите от Първо РУ – Пловдив били назначени за извършване на пропускателен режим на привържениците на ПФК Ботев, на трибуна Юг. Около 17:45ч. на входа се явило лице от мъжки пол във видимо нетрезво състояние, което водило със себе си малолетно момиче. Кр.А. и колегите му Е.Д. – инспектор и В.К. – мл.инспектор, попитали лицето дали е употребило алкохол, тъй като лъхал на алкохол и „няма да бъде допуснат да влезне на стадиона“. Същият заявил, че е употребил, „но това според него няма никакво значение и нямаме право да не го допускаме“. Длъжностните лица попитали мъжа дали ще даде алкохолна проба с дрегер алкотест, но той отказал, защото бил употребил и ще отчете. „В този момент започна да отправя ругатни и неприлични жестове, като ни наричаше „палячовци“, „смешници“, „сега ще ви снимам с телефона колко сте жалки“ и „не ставате за нищо“, което било извършено в присъствието на малолетното момиче, за което заявил, че му е дъщеря. Поради тази причина, лицето, което установили, че е З. Г.Г., било отведено в първо РУ заедно с дъщеря му. След доклад на дежурен районен прокурор било разпоредено съставяне на АУАН по закона за опазване на обществения ред при провеждане на спортни мероприятия /ЗООРПСМ/, на основание чл.21 т.8 от закона и задържане на лицето за срок от 24 ч. В Първо РУ Г. продължил да се държи цинично и да обижда, като заявил, че нямат право да го задържат и няма да пусне детето да си тръгне. След телефонен разговор с майката, същата осигурила кръстницата на детето, на която да бъде предадено, предвид, че е на работа и извън града. При научаване на данните относно предаване на детето, Г. започнал да крещи и заявил, че си тръгва, поради което се наложило да му поставят белезници. „Същият непосредствено преди да бъде приведен в арестното помещение 0 1 в районното управление демонстративно се съблече чисто гол и ни заяви, че  ……“ /неприемливи за цитиране изрази/, както и че ще извика медии и ще стъжни живота на контролните органи. При справка в ОДЧ се установило, че Г. е криминално проявен по чл.14 НК, за което е имал ефективна присъда лишаване от свобода и по чл.325  НК, както и е обявен в ШИС по чл.34, като издирвано лице за участие в наказателно производство в Република Унгария.; Акт № 7/14.09.2019г. за констатиране на противообществена проява, извършена в нарушение на разпоредбите на ЗООРПСМ, съставен на основание чл.26 ал.1 от закона, извършена в присъствието на свидетелите Кр.А. и В.К. /л.6/ : Вписано е, че на 14.09.2019г., около 17:45ч. в гр.Пловдив, в обособена спортна зона на спортен комплекс Ботев 1912, намиращ се на ул.Воден № 2 в кв.Коматево, по време на провеждане на футболна среща между отборите на ПФК Ботев Пловдив и ПФК ЦСКА София, „като посетител на мероприятието“ извършва следното нарушение: „При опит да влезне на започналата футболна среща, пред обособения вход за „Трибуна ЮГ“, е отправил ругатни и неприлични жестове, видимо в нетрезво състояние, лъхащ на алкохол, като е казал на полицейските служители, че са „палячовци“, „смешници“, че „сега ще ги наснима с телефона колко са жалки“ и че не стават за нищо, като горните са отправени към полицейските служители, осъществяващи охраната на мероприятието, като същият отказва и да бъде изпробван с техническо средство за наличие на алкохол в издишания въздух – заявява, че е употребил алкохол и затова няма да даде проба, с което виновно е нарушил чл.21 т.8 от Закона за опазване на обществения ред при провеждане на спортни мероприятия“.; справка ОДЧ относно лице – установен извършител на престъпление /л.8-10/; НП № 7/14.09.2019г. /л.14/ за наложена глоба в размер на 1000лв. за нарушение на чл.21 т.8 от ЗООРПСМ, изд. на основание чл.25 ал.1 с.з. /л.14/; заповед за задържане на лице от 14.09.2019г. /л.15/ за срок от 24 часа, ведно с протокол за обиск и декларация; справка за съдимост /л.18/ - с информация за осъждания по НОХД № 135/2003г., НОХД № 723/2006г.; НОХД № 5556/2009г.; НОХД № 4473/2016г.

1.3. В обстоятелствената част от оспорената заповед за прилагане на принудителна административна мярка, е отразено, че началникът на 01 РУ – Пловдив при ОД МВР – Пловдив, съгл. чл.30 ал.1 т.1 ЗООРПСМ, е взел предвид Акт № 7/14.09.2019г, съставен против Зл.Г., затова, че на 14.09.2019г., около 17:45ч. в гр.Пловдив, пред обособен вход за трибуна Юг на спортен комплекс „Ботев“ 1912, намиращ се на ул.Воден № 2 в кв.Коматево, при опит да влезне на започналата футболна среща от 9-ти кръг на Ефбет лига между отборите на ПФК Ботев гр.Пловдив и ПФК ЦСКА гр.София, извършва следното нарушение :  отправя ругатни и неприлични жестове, видимо в нетрезво състояние, лъхащ на алкохол, които са особено вулгарни, изразяващи се в отправени реплики към полицейските служители : „палячовци“, „смешници“, „сега ще ви наснимам с телефона колко сте жалки“ и „не ставате за нищо“, с което виновно е нарушил чл.21 т.8 ЗООРПСМ, поради което му е наложена забрана за посещение на спортни мероприятия в страната и в чужбина за срок от две години.

            Фактическата установеност е квалифицирана за нарушение на чл.21 т.8 ЗООРПСМ, съгласно която норма : „Противообществена проява (спортно хулиганство) по смисъла на този закон е проява, която не съставлява престъпление по смисъла на Наказателния кодекс и е извършена в спортния обект или в спортната зона преди, по време или непосредствено след спортното мероприятие, както и на отиване или на връщане от спортния обект във връзка със спортното мероприятие, изразяваща се във: т.8 - отправянето на ругатни, други неприлични изрази, жестове и поведение, които са особено вулгарни, както и изрази и скандирания, насаждащи омраза на расова, етническа или религиозна основа;”. Според чл.30 ал.1 т.1 ЗООРПСМ : „В срок не по-късно от 24 часа от съставянето на акта по чл. 26, ал. 1 началникът на районното управление на МВР по местоизвършване на нарушението или оправомощено от него длъжностно лице: 1. издава наказателно постановление и заповед за налагане на принудителна административна мярка забрана за посещение на спортни мероприятия в страната и в чужбина в случаите по чл. 21, т. 1 – 10;”.

2. Обжалваната заповед е издадена от Началник на 01 РУ към ОД МВР-Пловдив, П.Т. – компетентен административен орган, правомощията на който произтичат пряко от закона / чл.30 ал.1 т.1; чл.30а; чл.42 ЗООРПСП – „началникът на районното управление на МВР по местоизвършване на нарушението” /. Не е налице хипотеза на делегиране на правомощия или заместване, авторство не е оспорено.

            Заповедта е мотивирана от фактическа и правна страна и съдържа данни за нарушение по чл.21 т.8 ЗООРПСМ, в която хипотеза съответният началник на районното управление на МВР по местоизвършване на нарушението или оправомощено от него лице, издава НП и заповед за налагане на принудителна административна мярка забрана за посещение на спортни мероприятия в страната и в чужбина.

            Съгласно чл. 23 от ЗАНН, случаите, когато могат да се налагат принудителни административни мерки /ПАМ/, техния вид, органите, които ги прилагат и начинът за тяхното приложение, както и редът за тяхното обжалване, се уреждат в съответния закон или указ и в частност според чл. 2 т.1, 2 и 3 вр. с чл.30 ал.1 т.1, чл.30а ал.3 и чл.41 ЗООРПСМ, следва да бъде прието, че принудителните административни мерки се налагат за осигуряване : 1. опазване на обществения ред при провеждането на спортни мероприятия; 2. предотвратяване, преустановяване, разкриване и наказване на противообществени прояви; 3. установяване на причините и условията за извършване на противообществени прояви. ПАМ се прилага без оглед на вината и не съставлява административнонаказателна санкция, вкл. не се регулира с режима на ЗАНН и на НК. Заповедта за прилагане на предвидената от закона ПАМ е вид административна принуда без санкционни последици, за разлика от НП - актове по прилагане санкцията на съответната административно-правна норма.

            2.1. Акт № 7/14.09.2019г. за констатиране на противообществена проява, извършена в нарушение на разпоредбите на ЗООРПСМ, съставен на основание чл.26 ал.1 от закона, за констатирана противообществена проява, извършена в присъствието на свидетелите Кр.А. и В.К., е съставен от длъжностно лице – полицейски инспектор в група ТП, сектор Охранителна полиция при Първо РУ Пловдив към ОД МВР – Пловдив /орган на МВР с полицейски правомощия по см. на чл.26 ал.1 от закона/. Актът е съставен в срока по чл.26 ал.2 ЗООРПСМ и е налице докладна записка от дата на извършване на нарушението, която дата е дата на съставяне на акта – 14.09.2019г.

ЗООРПСМ не е придал доказателствена сила на акта, поради което фактическата установеност в същия подлежи на доказване от административния орган. Извън това, в доказателствена тежест на жалбоподателя е да опровергае фактическите основания за издаване на оспорената заповед, която е индивидуален административен акт, издаден при условията и предпоставките на АПК. Съобрази се, че актът по смисъла на чл.179 ал.1 ГПК е официален удостоверителен документ с формална доказателствена сила – удостоверява спрямо всички с обвързваща доказателствена сила извършването на обективираното в него изявление, посочените дата и място на издаване, авторството на посоченото като издател лице, както и, че последното е действало в посоченото в документа длъжностно качество.

            Приложените към преписката докладна записка и заповед за задържане потвърждават фактическите основания за издаване на заповедта. Докладната записка е съставена от длъжностно лице, отразено в акта като свидетел при съставянето му, като Кр.А. е присъствал по време на осъществяване на нарушението.

            Отразените в АУАН и в заповедта ругатни и неприлични изрази, вкл. състоянието, в което са изречени, според съдебния състав попадат в обхвата на чл.21 т.8 ЗООРПСМ. Същите правилно са квалифицирани като „особено вулгарни“ според значението на думата „вулгарен“ /груб, непристоен, циничен/, тъй като са отправени спрямо полицейски органи, осъществяващи служебни задължения, на публично място в присъствие на множество хора, в момент на нетрезво състояние и в ситуация, в която оспорващото лице не е било предизвикано от страна на контролните органи. В случая отсъстват предпоставки, според които да е бил налице умишлено провокиран гняв, в резултат на което да са отправени обидите, неприличните изрази и ругатните. Интензивността им е в достатъчна степен висока, тъй като изразяват и градация на вулгарност, вкл. поведението на оспорващото лице не се е променило при отвеждането му в Първо РУ Пловдив, а напротив – увеличен е интензитетът на непристойните прояви, като отправените ругатни не са цитирани в съдебния акт поради изключителната им грубост и цинизъм. Тоест, изречените ругатни и неприлични изрази не са инцидентна проява, а представляват мотивирано поведение – в случая, цинично и непристойно. Посочените фактори квалифицират ругатните и неприличните изрази като особено вулгарни.

            2.2. Във вр. с фактическата обоснованост на заповедта : Заповедта за прилагане на предвидената от закона ПАМ е утежняващ индивидуален административен акт и се регулира от нормите на АПК. Принудителната административна мярка се налага с оглед обективно извършване на нарушение. АУАН и актът е част от административната преписка по издаване на заповедта за прилагане на ПАМ и съдържа фактическите обстоятелства по смисъла на чл. 59 т. 4 пр. 1 АПК – цитиран е в обстоятелствената част на заповедта. Последното обаче не означава, че установените факти не подлежат на опровергаване. За целта е предвидена възможността за съдебно оспорване на ПАМ, тъй като заповедта за налагането й е самостоятелен административен акт.

Обстоятелствената част от заповедта съдържа конкретни и ясни данни за дата, час, място, индивидуализация на поведението на лицето, проявено при опит да влезне на започналата футболна среща от 9-ти кръг на Ефбет лига между отборите на ПФК Ботев гр.Пловдив и ПФК ЦСКА гр.София, спрямо полицейски служители. Същите са посочени в докладната записка – част от административната преписка и отразени в АУАН. Описаните наименования на устните изявления на Г. попадат без съмнение в обхвата на ругатни, неприлични жестове и реплики, които са особено вулгарни – по см. на чл.21 т.8 ЗООРПСМ. Интензитетът на въздействие на употребените неприлични изрази в конкретния случай е засилен предвид обстоятелството – с Г. е била и малолетната му дъщеря. Възможността поведението да е инцидентна проява е отречена и посредством данните от справката за съдимост. Следователно, проявата правилно е квалифицирана като противообществена по дефиницията на чл.21 ЗООПСМ и няма спор относно извършването й „в спортната зона преди, по време или непосредствено след спортното мероприятие, както и на отиване или на връщане от спортния обект във връзка със спортното мероприятие” /§1 т.1 и т.2 ДР на закона – „спортен обект”, „спортна зона”/.

2.3. От значение за разрешаване на спора е непреодоляната фактическа установеност, въз основа на която е издадена ПАМ. Проверката за законосъобразност на акта обхваща правни и фактически основания с приоритет на второпосочените. Според теорията, съществено е нарушението, което създава вероятност за неистинност на фактите, които органът е счел за установени и които са от значение за издаване на разпореждането. Данните по делото не водят да извод в тази насока, тъй като фактическите основания за издаването на акта не са опровергани.

Съобрази се, че съгл. чл. 42  ЗООРПСМ : „Принудителната административна мярка по чл. 41, т. 1 се налага със заповед на началника на районното управление на МВР по местоизвършване на нарушението или оправомощено от него длъжностно лице в случаите по чл. 30, ал. 1, т. 1 и с решение на съдия от съответния районен съд в случаите по чл. 30, ал. 1, т. 2 в съответното производство по глава четвърта, раздел II.”. Тоест, отделно е регламентирана възможност за издаване на ПАМ – на самостоятелно правно основание, макар с препратка към чл.30 ал.1 т.1 от закона. В съдебната практика е възприето, че административно-наказателната отговорност за виновно неизпълнение на административноправни задължения е независима и самостоятелна от административната принуда като вид държавна принуда, като основанието за налагането на ПАМ е самото нарушение. Образецът на НП съдържа и наименование заповед за прилагане на ПАМ – в скоби, но не наименованието, а съдържанието и последиците са приоритетни за квалификация на акта.

Срокът на принудителното ограничение в случая е обоснован с фактическата установеност. Максималният срок от две години /чл.25 ал.1 ЗООРПСМ/ съответства на поведението на лицето, осъществяващо противообществена проява спрямо длъжностни лица в състояние на употреба на алкохол /признат от жалбоподателя факт/ и в присъствие на малолетната му дъщеря. В този см. мярката е съразмерна и съобразена с целта на закона. Отбелязва се, че съдът не може да намали срока, за който е наложена ПАМ, доколкото определянето на срока е от компетентността на административния орган. Съдът проверява законосъобразно ли е определен срокът за налагане на ПАМ, съобразно изложените в заповедта съображения и съдържанието на материалите по преписката, респективно приетите по делото доказателства.

Жалбата се приема за неоснователна.

Мотивиран с изложеното и на основание чл.172 ал.2 АПК , съдът

 

Р Е Ш И :

 

            Отхвърля жалбата на З.Г.Г.,***, против Заповед за прилагане на принудителна административна мярка от 14.09.2019г., издадена от Началник на 01 РУ към ОД МВР-Пловдив.

Решението може да се обжалва пред Върховния Административен Съд, в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

                                                                                                         

 

 Административен съдия :