Решение по дело №129/2024 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 1840
Дата: 4 юни 2024 г.
Съдия:
Дело: 20247240700129
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 февруари 2024 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

№ 1840

Стара Загора, 04.06.2024 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административният съд - Стара Загора - VIII състав, в съдебно заседание на двадесет и трети май две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

Съдия: ЗЛАТКО МАЗНИКОВ
   

При секретар СВЕТЛА ИВАНОВА като разгледа докладваното от съдия ЗЛАТКО МАЗНИКОВ административно дело № 20247240700129 / 2024 г., за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 143 от Закона за движението по пътищата ЗДвП).

Образувано е по жалба на Н. Р. Н. от гр. Стара Загора, подадена чрез пълнощник – адв. Р. Й., против писмо УРИ: 122800-806 от 08.01.2024 г. на Началник сектор „Пътна полиция“ (ПП) при ОД на МВР гр. Стара Загора, обективиращо отказ за промяна на регистрацията на лек автомобил „МЕРЦЕДЕС МЛ 350“ с рег. № [рег. номер] и номер на рама ......

Жалбоподателят твърди, че оспореният отказ е издаден при липса на материалноправните предпоставки за това, визирани в чл. 143, ал. 3 от ЗДвП. Поддържа, че нередности, свързани с номера на двигателя, на каквито се е позовал административният орган в обжалвания административен акт, не са предвидени в закона като основание да бъде отказана регистрацията, съответно промяна на регистрацията на автомобила, както и че в случая не се установява нито една от предпоставките на закона за постановения отказ, в частност – подправен, заличен или повреден идентификационен номер на автомобила. По тези съображения е направено искане за отмяна на оспорения отказ като незаконосъобразен. Претендира за направените по делото разноски.

Ответникът – Началник сектор „ПП“ при ОД на МВР Стара Загора, редовно призован, не се явява, не се представлява и не изразява становище по основателността на жалбата, съответно по законосъобразността на обжалваната заповед.

Въз основа на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено от фактическа страна следното:

С нотариално заверен договор за покупко-продажба на МПС от 13.11.2023 г. жалбоподателят Н. Р. Н. придобил собствеността върху лек автомобил „МЕРЦЕДЕС МЛ 350“, държавен регистрационен номер: [рег. номер], номер на рамата: ....., номер на двигателя: ......., и на 21.11.2023 г. подал в сектор ПП при ОД на МВР Стара Загора заявление № 231228040293 за промяна на регистрацията – за промяна на собственост и зачисляване в региона.

В процеса на идентификация на автомобила не бил установен номера на двигателя му и въз основа на искане от инспектор в сектор ПП при ОД на МВР Стара с рег. № 1228р-19659 от 27.11.2023 г. била изготвена Експертна справка от експерт в сектор „БНТЛ“ при ОД на МВР Стара Загора – № 920 от 14.12.2023 г., според която има следи от интервенция с абразивен инструмент, целяща заличаване или следи от ремонтни дейности в областта на площадката за номера на двигателя на лек автомобил „МЕРЦЕДЕС МЛ 350“ с рег. № [рег. номер] и рама № ...... поради което не може да се установи автентичния номер на двигателя му.

С обжалваното писмо УРИ: 122800-806 от 08.01.2024 г. Началникът на сектор ПП при ОД на МВР Стара Загора, позовавайки се на констатациите в изготвената при идентификацията на автомобила Експертна справка № 920 от 14.12.2023 г., уведомил жалбоподателя, че лекият му автомобил – „МЕРЦЕДЕС МЛ 350“ с рег. № [рег. номер] и рама № ......може да бъде пререгистриран след представянето му с двигател с номер и документи, доказващи произхода на двигателя, както и неговите технически характеристики.

Като писмени доказателства по делото са приети документите от административната преписка, в т. ч. цитираните по-горе.

Така установената фактическа обстановка обуславя следните правни изводи:

Съгласно чл. 2 от приложимата Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни (Наредба № I-45 от 24.03.2000 г.) моторните превозни средства (МПС) и ремаркетата, предназначени за движение по пътищата, отворени за обществено ползване, се представят за регистриране от звената „Пътна полиция“ при Столична дирекция на вътрешните работи (СДВР) или областните дирекции на МВР (ОДМВР) по постоянния адрес на собственика – за физическите лица, или по адреса на регистрация – за стопанските субекти. В случая жалбоподателят е с постоянен адрес в гр. Стара Загора, а оспореното писмо е издадено от компетентния административен орган – Началник сектор ПП при ОД на МВР Стара Загора, и има властнически характер с неблагоприятен за заявителя (жалбоподателя) резултат, защото на практика представлява отказ за промяна на регистрацията на закупен от него автомобил (за промяна на собственост и зачисляване в региона). Действително в писмото не е употребен изрично израза „отказ“ или „отказвам“, но от текста му е очевидно, че органът е приел, че не може да бъде извършена исканата от жалбоподателя промяна на регистрацията на закупения от него автомобил във вида и с документите, с които автомобилът е бил представен за идентификация и регистрация – поради заличаване на номера на двигателя му с абразивен инструмент и липса на документи, доказващи произхода на двигателя и неговите технически характеристики. В този смисъл писмото, като властнически акт, засяга неблагоприятно правната сфера на жалбоподателя, по чието заявление е издадено, и за последния е налице правен интерес от обжалването му. В писмото не е посочено указание за възможността да бъде обжалвано, съответно – срок за обжалване и пред кого може да бъде реализирано това право, поради което при приложение на чл. 140, ал. 1 от АПК съдът приема, че срокът за обжалването на акта е бил спазен, още повече, че ответникът, ако и да беше задължен, не представи доказателства на коя дата е било съобщено обжалваното писмо на жалбоподателя. С оглед на изложеното жалбата е подадена в срок от лице с правен интерес срещу административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност, предвид което оспорването е процесуално допустимо.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Оспореният отказ, както вече беше отбелязано, е издаден от компетентен орган по смисъла на чл. 2 от приложимата Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. – началникът на съответното структурно звено „Пътна полиция“ при ОД на МВР по постоянния адрес на собственика, в случая – Началник сектор ПП при ОД на МВР Стара Загора.

Отказът е издадена в писмена форма и от фактическа страна е обоснован с констатациите в изготвената при идентификацията на автомобила Експертна справка № 920 от 14.12.2023 г., т. е. с невъзможността да бъде установен автентичния номер на двигателя на автомобила, поради неговото заличаване. В писмото обаче не са посочени материалноправните предпоставки, съответно правното основание за упражненото от органа административно правомощие, т. е. не отговаря на изискването за съдържание по чл. 59, ал. 2, т. 4, предложение второ от АПК.

Оспореният отказ е издаден и при неправилно приложение на материалния закон.

Нормативната уредба, касаеща спорното правоотношение, е разписана в ЗДвП и Наредба № I-45 от 24.03.2000 г.

Съгласно разпоредбата на чл. 143, ал. 1 ЗДвП пътно превозно средство (ППС) се регистрира на името на неговия собственик по поставения от производителя идентификационен номер (ИН) на превозното средство, като ал. 3 предвижда, че ППС с подправен, заличен или повреден ИН не се регистрира, докато не бъде установен автентичният ИН, поставен от производителя, с изключение на изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, като регистрацията на последното се извършва след поставяне на нов ИН по ред, определен с наредба на министъра на вътрешните работи. Възстановяването на ИН се извършва по ред, определен от министъра на вътрешните работи – чл. 143, ал. 4 ЗДвП. Редът за поставяне на нов ИН и за възстановяване на ИН е регламентиран в Наредба № 8121 з-1 от 02.01.2018 г. за определяне на реда за поставяне на нов ИН на ППС, което е изоставено, конфискувано или отнето в полза на държавата и предоставено за нуждите на бюджетна организация, и реда за възстановяване на ИН на ППС. Целта на посочените нормативни предписания е да не се допусне регистрирането на МПС с подменен, заличен или повреден ИН, поставен от производителя, независимо от причините за това. Извън посочените предпоставки, съгласно чл. 143, ал. 5 от ЗДвП, не се регистрират: 1. нови превозни средства, за които е влязло в сила изискването за одобряване на типа и той не е одобрен по реда на чл. 138, ал. 4; 2. трактори за селското и горското стопанство, които подлежат на регистрация по реда на Закона за регистрация и контрол на земеделската и горската техника; 3. пътни превозни средства, които не са внесени по законоустановения ред; 4. пътни превозни средства с изменения в конструкцията, които не отговарят на изискванията на чл. 146; 5. пътни превозни средства, обявени за издирване, до изясняване на въпроса за собствеността.

Съгласно чл. 145, ал. 2 от ЗДвП приобретателят на регистрирано ППС е длъжен в срок до един месец да регистрира придобитото превозно средство в службата за регистрация на ППС по постоянния адрес или адрес на регистрация на собственика, освен когато ППС е придобито от търговец с цел продажба, като според чл. 143, ал. 15 от ЗДвП служебно, с отбелязване в автоматизираната информационна система, се прекратява регистрацията на регистрирано ППС на собственик, който в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира превозното средство.

Редът за регистрация, промяна на регистрацията, прекратяване и възстановяване на регистрацията на МПС е регламентиран в Наредба № I-45 от 24.03.2000 г., съгласно чл. 4, ал. 1 от която собственикът е длъжен да представи превозното средство и необходимите документи в определения срок за извършване на регистрация, промяна в регистрацията или прекратяване на регистрацията.

В случая няма спор, че жалбоподателят е закупил регистрирано на територията на страната на МПС и в законоустановения срок го е представил пред компетентния орган за пререгистрация – промяна на регистрацията (за промяна на собственост и зачисляване в региона), като в процеса на идентификация на автомобила е установен автентичния му ИН (номер на рама) – 4JGBB86E46A001204, видно от описанието на изследвания обект и снимки № 1 и № 2 от изготвената за целта Експертна справка № 920 от 14.12.2023 г., но с оспореното писмо компетентният орган е отказал да го пререгистрира. Посочените обаче от Началника на сектор ПП при ОД на МВР Стара Загора изисквания, за да бъде извършена заявената от жалбоподателя пререгистрация на процесния автомобил – „двигател с номер и документи, доказващи произхода на двигателя, както и неговите технически характеристики“, не са законово обосновани. Ако и разпоредбата на чл. 143, ал. 2 от ЗДвП да забранява заличаването и/или подправянето и номера на двигателя на превозното средство, такива условия за регистрация, съответно промяна на регистрацията на превозното средство не се изискват нито от ЗДвП, нито в издадената въз основа на него Наредба № I-45 от 24.03.2000 г.

Извън хипотезите на чл. 143, ал. 5 от ЗДвП, които в случая не са налице, а и не се твърди да са налице, единствената пречка за регистрация на един автомобил на територията Република България съгласно чл. 143, ал. 3 от ЗДвП, респективно чл. 7, ал. 1 от Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. е наличие на интервенция върху поставения от производителя ИН (VIN) на автомобила и ако в резултат на нея не може да се установи автентичния ИН. Съгласно легалната дефиниция, дадена в §6, т. 61 от ДР на ЗДвП и §2, т. 9 от ДР на Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. „Идентификационен номер на превозното средство“ е подредена комбинация от знаци, поставена върху превозното средство от производителя с цел идентифицирането му, като отговаря на изискването на българските стандарти БДС ISO 3779 и БДС ISO 4030. Така посочените стандарти са озаглавени съответно: „Пътни превозни средства. Номер за идентифициране на превозните средства (VIN). Съдържание и структура“ и „Пътни превозни средства. Номер за идентифициране на превозните средства (VIN). Разположение и начин на закрепване“. С Наредба № I-45 от 24.03.2000 г. е утвърден и образец на част първа на талона за регистрация (приложение 5 към чл. 33, ал. 3 от наредбата), като в (Е) се посочва идентификационния номер на превозното средство (VIN), а в (Р.5) номера на двигателя.

От всичко изложено по-горе е видно, че законодателят е направил ясно разграничение между ИН на превозното средство и номера на двигателя му, като съгласно разпоредба на чл. 143, ал. 3 от ЗДвП нормативна пречка за регистрация на МПС е единствено наличието на подправен, заличен или повреден ИН, докато не бъде установен автентичният ИН, поставен от производителя. Установената в случая интервенция в областта на двигателя не е въведено от закона като условие да се откаже извършването на регистрация на моторното превозно средство, съответно промяна на регистрацията му. Ето защо постановеният от Началника на сектор ПП към ОД на МВР Стара Загора отказ да бъде извършена промяна на регистрацията на МПС по подаденото от жалбоподателя заявление е в противоречие с приложимия материален закон.

С оглед на гореизложеното съдът намира, че жалбата е основателна. Оспореният отказ, като неотговарящ на изискванията за съдържание и издаден в противоречие с приложимите материалноправни разпоредби, следва да бъде отменен, като преписката бъде изпратена на административния орган за ново произнасяне съобразено задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени с настоящото решение.

Предвид изхода на делото искането на жалбоподателя за присъждане на направените по делото разноски следва да бъде уважено, като на основание чл. 143, ал. 1 от АПК ОД на МВР Стара Загора бъде да му заплати сумата от 720 лв., от които 10 лв. платена държавна такса и 710 лв. заплатено адвокатско възнаграждение съгласно приложен договор за правна защита и съдействие.

Водим от горните мотиви, Административен съд Стара Загора на основание чл. 172, ал. 2, предложение второ и чл. 173, ал. 2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на Н. Р. Н., [ЕГН], от гр. Стара Загора, [жк], вх. .., ет. .. ап. .. подадена чрез пълнощник – адв. Р. Й., отказ за промяна на регистрацията на лек автомобил „МЕРЦЕДЕС МЛ 350“ с рег. № [рег. номер] и номер на рама ......, обективиран в писмо УРИ: 122800-806 от 08.01.2024 г. на Началник сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Стара Загора, като незаконосъобразен.

 

ВРЪЩА преписката на Началника на сектор „Пътна полиция“ при ОД на МВР Стара Загора за ново произнасяне по подаденото от Н. Р. Н. заявление № 231228040293 от 21.11.2023 г. за промяна на регистрацията на ПС – лек автомобил „МЕРЦЕДЕС МЛ 350“ с рег. № [рег. номер], съобразно с дадените в обстоятелствената част на настоящото решение задължителни указания по тълкуването и прилагането на закона, като му определя 14-дневен срок за произнасяне.

 

ОСЪЖДА Областна дирекция на МВР Стара Загора да заплати на Н. Р. Н., [ЕГН], от гр. Стара Загора, [жк], вх. .. ет. .. ап. .., сумата от 720 (седемстотин и двадесет) лева, представляваща направени разноски по делото.

 

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните, ведно с препис от него.

 

Съдия: