Определение по дело №121/2023 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 11 август 2023 г.
Съдия: Даниела Иванчева Гишина
Дело: 20237090700121
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 юли 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

№ 728

 

гр. Габрово, 11.08.2023 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГАБРОВО в закрито съдебно заседание на единадесети август две хиляди двадесет и трета година в състав:

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря ………………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм. дело № 121 по описа за 2023 година и за да се произнесе взе предвид следното:

             Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/.

Производството е образувано по жалба на „Б*“ ЕООД – гр. Г* против писмо с рег. № * от 05.06.2023 година, подписано от Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, което писмо според оспорващото дружество материализира отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура ***.

В жалбата се твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно, издадено в противоречие с чл. 146 от АПК, а именно: при неспазване на установената форма, при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и при несъответствие с целта на закона. Развиват се конкретни доводи за наличие на правен интерес от оспорване на писмото, което представлява индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК и по отношение на срока за оспорване намира приложение разпоредбата на чл. 140 от АПК; липса на надлежна легитимация на издателя на акта; неспазване на формата и липса на реквизити; противоречиви и непоследователни мотиви, възприети фактически положения, които не отговарят на обективната истина, и правни изводи, които не отговарят на регламентираната процедура; превишаване на правомощията и действие при условията на оперативна самостоятелност, с каквато органът не разполага; неприложимост на Закона за държавните помощи и възможност за процедиране по реда на чл. 108, параграф 3 от ДФЕС; излагане на различни мотиви за отказ за отпускане на помощта в издадените по отношение на оспорващото дружество решения; противоречие с принципите на законност /чл. 4, ал. 1-2 от АПК/, последователност и предвидимост /чл. 13 от АПК/, съразмерност /чл. 6 от АПК/. Прави се искане за отмяна на оспорения акт и се заявява претенция за присъждане на направените по делото разноски.

Ответната страна Главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ заявява становище за недопустимост на жалбата, като се изтъкват доводи за просрочие на оспорването, както и за липса на административен акт, който да е предмет на съдебно оспорване /л. 1-3 от делото/; по същество се прави искане за отхвърляне на оспорването, като се заявява претенция за присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, представляващ изричен отказ за разглеждане по същество на проектно предложение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура ***, който акт подлежи на съдебен контрол. Доколкото в оспорения акт липсва указание пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба, то в случая е приложима разпоредбата на чл. 140, ал. 1 от АПК, според която когато в административния акт или в съобщението за неговото издаване не е указано пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба, съответният срок за обжалване по този дял се удължава на два месеца. В процесния случай писмото, материализиращо оспорения отказ, е връчено на 08.06.2023 година /известие за доставяне на л. 7 от делото/, а жалбата е подадена чрез органа-издател на акта на 23.06.2023 година, поради което настоящият съдебен състав намира, че срокът за оспорване в хипотезата на чл. 140, ал. 1 от АПК е спазен.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, съдът намира жалбата за основателна предвид следните съображения:

Оспорващото дружество е участвало в процедура  за подбор на проекти *** „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на малки и средни предприятия“ с проектно предложение с рег. № ***, подадено на 13.07.2020 година /л. 81-95 от адм. дело № 328/2020 на АС - Габрово/.

С влязло в сила Определение № 9 от 04.01.2021 година по адм. дело № 328/2020 на Административен съд – Габрово /делото е приложено към настоящото/ е обявена нищожност на Решение № РД-16-1131 от 13.11.2020 година, подписано от Заместник главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, с което производството по отношение на кандидата „Б*“ ЕООД – гр. Г* с проектно предложение с рег. № *** по процедура № *** „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ е прекратено с мотив, че кандидатът попада сред недопустимите кандидати съгласно чл. 3, ал. 3, б. в от Регламент /ЕС/ № 1301/2013 на Европейския парламент и на Съвета /л. 149-151 от адм. дело № 328/2020 на АС – Габрово/ и делото е изпратено като преписка на и.д. главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ за произнасяне по проектно предложение с рег. № ***, подадено от „Б*“ ЕООД – гр. Г* в процедура  за подбор на проекти *** „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на малки и средни предприятия“.

След връщане на преписката е издадено Решение № РД-02-16-49 от 19.07.2022 година на заместник-министъра на иновациите и растежа и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 година, обективиращо волеизявление за прекратяване на производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение с рег. № *** в рамките на процедура № *** „Подкрепа за средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, което в резултат на проведен съдебен контрол е отменено с Определение № 10636 от 23.11.2022 година по адм. дело № 10534/2022 година на ВАС, VII отделение /делото ведно с първоинстанционното адм. дело № 171/2023 на АС – Габрово е приложено към настоящото/, като съдът е постановил изпращане на преписката на Ръководителя на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 за ново произнасяне по проектно предложение с рег. № *** на „Б*“ ЕООД, при съобразяване на дадените указания по тълкуването и прилагането на закона.

След това повторно връщане на преписката за ново произнасяне е издадено оспореното в настоящото производство писмо с рег. № * от 05.06.2023 година, подписано от Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ /л. 8-10/, според което не е възможно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по горепосочената процедура поради факта, че към датата на писмото би била обявена за несъвместима с правилата за държавни помощи, тъй като схемата за безвъзмездна финансова помощ *** „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“, по която е подадено проектно предложение с рег. № ***, е спряла действието си на 30.06.2022 година с изтичането на срока на действие на Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19, по която същата е била обявена. В писмото се прави позоваване на отговор от Министерство на финансите по повод запитване с искане за предоставяне на указания относно прилагането на горепосочената Временна рамка след 30.06.2022 година /л. 58-59/.

От събраните по делото доказателства се установява, че оспорващото дружество „Б*“ ЕООД – гр. Г* е подало проектно предложение с рег. № ***, подадено от „Б*“ ЕООД – гр. Г* в процедура  за подбор на проекти *** „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на малки и средни предприятия“. Съгласно мотивите на Определение № 10636 от 23.11.2022 година по адм. дело № 10534/2022 година на ВАС, VII отделение проектното предложение е следвало да бъде признато за допустимо и като такова да бъде допуснато до техническа и финансова оценка. Вместо това, с процесното писмо е мотивирана невъзможност за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по горепосочената процедура поради спиране действието на Временната рамка. Противоречието на процесното писмо, материализиращо отказ за разглеждане по същество на проектно предложение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, с мотивите на Определение № 10636 от 23.11.2022 година по адм. дело № 10534/2022 година на ВАС, VII отделение води до материална незаконосъобразност на оспорения акт. Отделно от това, горепосоченото определение на ВАС е постановено, а отмененото с него Решение № РД-02-16-49 от 19.07.2022 година на заместник-министъра на иновациите и растежа и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 година, обективиращо волеизявление за прекратяване на производството по предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по проектно предложение, е издадено след 30.06.2022 година, т.е. след твърдяното спиране на действието на Временната рамка, респ. съдът е следвало да съобрази този факт. Дори и да се приеме, последният не е бил коментиран от съда поради това, че спирането на действието на Временната рамка не е посочено като мотив за прекратяване на производството, то това спиране не е пречка за продължаване на процедурата по разглеждане на процесното проектно предложение. Последното е явно и от съдържанието на отговора от Министерство на финансите по повод запитване с искане за предоставяне на указания относно прилагането на горепосочената Временна рамка след 30.06.2022 година /л. 58-59/, от който отговор следва, че е възможно предоставяне на помощта при спазване на чл. 108, параграф 3 от ДФЕС, т.е. при уведомяване на Комисията за предоставяне на нова или изменение на съществуваща помощ и получаване на становище за съвместимост. В случая никакви такива действия не са предприети, а от отговора на Министерство на финансите е видно и това, че процесният случай не е единствен.

Относно компетентността на издателя на процесния акт настоящият съдебен състав констатира следното:

С Решение № 574 на Министерски съвет от 13.07.2016 година за определяне на управляващ и сертифициращ орган по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 за Управляващ орган по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 е определена Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност" на Министерството на икономиката. Със Заповед № РД-02-16-209 от 14.10.2022 година на Министъра на иновациите и растежа и Ръководител на Управляващия орган  на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 година Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ е определен за лице, което да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия орган по приоритетни оси 1, 2, 3, 4, 6 и 7 на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, с всички произтичащи от това права, отговорности и задължения, детайлно разписани в Описанието на действащите функции и процедури по ОПИК, Наръчника по ОПИК и съгласно приложимата нормативна уредба /л. 5/.

По изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че процесното писмо с рег. № 26-Б-903 от 05.06.2023 година, подписано от Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, е издадено от компетентен орган, в изискуемата писмена форма, но в нарушение на материалноправните разпоредби, както и в противоречие с целта на процесната процедура. Нарушен е и принципът за съразмерност, задължаващ административните органи да упражняват правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо. Одобрените компенсаторни мерки и програми във връзка с преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19 имат за цел своевременно и непосредствено да рефлектират благоприятно върху бизнеса, в конкретния случай – средните предприятия, като го подпомогнат в преодоляването на финансовите последствия от пандемията и от ограничителните противоепидемични мерки, свързани с нея. Предвид това е недопустимо и необосновано органите, реализиращи политиките, свързани с преодоляване на икономическите аспекти от кризата, да извършват действия и издават актове, с които да засягат правата и законите интереси на адресатите на съответните марки по непропорционален, непоследователен и непредвидим начин, като ги лишават от полагащите им се финансови средства, предназначени в случая за осигуряване на оперативен капитал за справяне с последиците от пандемията.

По изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че оспореният акт следва да бъде отменен и делото като преписка да бъде върнато на административния орган за ново произнасяне, при съобразяване с дадените в мотивите на настоящото определение указания по тълкуване и прилагане на закона.

При този изход на спора и при наличие на своевременно направено искане, съдът намира, че в полза на оспорващата страна следва да бъде присъдена сумата от 120 /сто и двадесет/ лева, представляваща дължима и заплатена държавна такса /л. 73/.

 

Водим от горното и на основание чл. 200 от Административнопроцесуалния кодекс,  съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОТМЕНЯ писмо с рег. № * от 05.06.2023 година, подписано от Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, обективиращо изричен отказ за разглеждане по същество на проектно предложение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по процедура ***.

ИЗПРАЩА делото като преписка на Главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 за ново произнасяне по проектно предложение с рег. № ***, подадено от „Б*“ ЕООД – гр. Г* в процедура  за подбор на проекти *** „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на малки и средни предприятия“, при съобразяване с дадените в мотивите на настоящото определение указания по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Министерство на иновациите и растежа да заплати на „Б*“ ЕООД – гр. Г* с ЕИК *** разноски за настоящата инстанция в размер на 120 /сто и двадесет/ лева.

 

Определението подлежи на оспорване пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                          АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: