Решение по дело №503/2023 на Административен съд - Русе

Номер на акта: 271
Дата: 16 октомври 2023 г.
Съдия: Диан Григоров Василев
Дело: 20237200700503
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 7 септември 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 271

гр. Русе, 16 октомври 2023 г.

 

В    И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

Русенският административен съд, в публичното заседание на 11 октомври 2023 г. в състав:

 

Съдия: ДИАН ВАСИЛЕВ

 

при секретаря …… Наталия Георгиева ………и в присъствието на прокурора  ……  като  разгледа  докладваното  от  … съдията   ……    административно дело 503…… по   описа   за  2023   година, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 145 и сл. по глава X от Административно-процесуалния кодекс (АПК).

Делото е образувано по повод постъпила жалба от Т.Л.К. ***, насочена срещу Заповед № 8121к-6418/07.07.2023г. на главния секретар на Министерство на вътрешните работи (МВР). Със заповедта е прекратено участието на Т. К. в курс за повишаване на професионалната квалификация I.B.2.1 „Курс за изпълнителска длъжност РАЗУЗНАВАЧ“( Противодействие на конвенционалната престъпност/ Противодействие на икономическата престъпност и Борба с организираната престъпност/Противодействие на престъпността през държавната граница) във факултет „Полиция“ при Академия на МВР, проведен от 18.04.2023г. до 16.06.2023г. в Академията. Причината за прекратяване на участието на Т. К. е допуснати повече от три отсъствия  в проведения курс без уважителна причина от същия.

В жалбата се твърди, че заповедта е незаконосъобразна, издадена при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалния закон и целта на закона. С оглед датата на издаването й – 07.07.2023г., двадесет дни след приключване на командироването на К., тя се явявала и без предмет.

В съдебно заседание адвокатът на оспорващото лице поддържа основанията за оспорване, релевирани в жалбата като приема, че така издадената заповед по своята същност представлява акт, с който се налага дисциплинарно наказание. Съответно се позовава на норми от Закон за Министерството на вътрешните работи (ЗМВР) - чл.205 и чл.206, които били съществено нарушени. На следващо място се аргументира с невлязлата в сила Заповед №4581з-1242 от 29.05.2023г., предмет на адм. дело № 312/2023г. по описа на АС-Русе, с която Т. К. е бил отстранен от курса за професионално обучение в Академията на МВР. Счита, че последната е послужила като основание за издаване на процесната - Заповед № 8121к-6418/07.07.2023г. и невлизането й в сила не позволява издаването на заповедта, предмет на настоящото дело.

Така изложените аргументи в жалбата сочат на основания за оспорване на индивидуален административен акт, разписани в чл.146, т. 3, т.4 и т.5 от АПК.

Иска се от съда да отмени оспорената заповед, претендират се и направените в съдебното производство разноски за държавна такса и адвокатско възнаграждение, по реда на чл.38, ал.2 от Закон за адвокатурата.

Ответникът по жалбата, главният секретар на МВР, чрез процесуален представител – гл. юрисконсулт Т. Цановска в писмени бележки я счита на първо място за недопустима, поради липса на правен интерес от оспорването, което становище аргументира с времето на издаване на заповедта – при вече приключил курс за повишаване на професионалната квалификация в Академията на МВР и на следващо място - като неоснователна. Претендира юрисконсултско възнаграждение, прави възражение за прекомерност на адвокатското такова.

Русенският административен съд, след като обсъди данните по делото и доводите на страните, след преценка на събраните по делото доказателства и направената проверка за законосъобразност, съгласно чл. 168, ал.1 от АПК,  намира жалбата за процесуално допустима като подадена в законоустановения срок, който съгласно чл.140, ал.1 от АПК /предвид липсата на указание в оспорената заповед пред кой орган и в какъв срок може да се подаде жалба/ е и по-дълъг от определения в чл.149, ал.1 от АПК, а именно – тук е два месеца.

Жалбата е подадена от надлежна страна, адресат на Заповед № 8121к-6418/07.07.2023г., имаща право и интерес от обжалването. За правния интерес съдът ще изложи мотиви по-долу, предвид и изричното възражение на ответната страна в такава насока.

Разгледана по същество, жалбата се явява основателна.

Фактически и правни основания за този извод:

Със заповед №4581з-770 от 20.04.2023г. (л.7 от адм. преписка), издадена на основание чл.49, ал.4, т.4, вр. с чл.170, ал.3 от ЗМВР, чл.12, ал.2, т.5 от ПУДАМВР (Правилник за устройството и дейността на Академията на Министерството на вътрешните работи), чл.2, ал.2, т.2 от Наредба № 8121з-433 от 16.03.2017г. за професионалното обучение на служителите от Министерството на вътрешните работи и на основание заповед № 8121К-3675/11.04.2023г. на гл. секретар на МВР,  младши инспектор Т.Л.К. - младши автоконтрольор I стенен в група „Организация, на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР - Русе, бил изпратен на курс за повишаване на професионалната квалификация I.B.2.1 Курс за изпълнителска длъжност „Разузнавач“ (Противодействие на конвенционалната престъпност/Противодействие на икономическата престъпност и Борба с организираната престъпност/Противодействие на престъпността през държавната граница). Този курс се провеждал във факултет „Полиция“ на Академията на МВР, за периода 18.04.2023г. - 16.06.2023г.

На 16.05.2023 г. със заповед на ректора на Академията на МВР била назначена комисия за извършване на проверка на обучаеми в курсове от професионалното обучение, провеждащи се във факултет „Полиция“ на Академията на МВР относно недопускане явяването на служители на работа в състояние, което не позволявало изпълнението па служебните им задължения и за което можело да се предположи, че е вследствие на употреба на алкохол, наркотични вещества или техни аналози.

Проверката била извършена на същата дата с техническо средство „Алкотест дрегер“ 7510 с №P/N8319700. За проверката бил съставен  и констативен протокол с peг. № 4581р-9857/16.05.2023 г. (л.10 от адм. преписка). В т.2 от протокола е записано, че проверката на младши инспектор Т.Л.К. за наличие на алкохол, наркотични вещества или техни аналози показала 1.35 промила. За наркотични вещества – отрицателен тест.

Със заповед № 4581з-1068/16.05.2023г. (л.12 от адм. преписка) на ректора на АМВР Т.К. бил отстранен временно от обучение. На 17.05.2023 г. бил извършен нов тест за алкохол на К., за която проверка е съставен констативен протокол с peг. № 4581р-9945/17.05.2023 г. (л.14 от адм. преписка). В него е записано, че при проверката на Т. К. за алкохол, наркотични вещества или техни аналози, дрегерът отчел 0 (нула) промила. Въз основа на резултата и поради отпадане па основанието за отстраняване от обучение на въпросния служител, била издадена заповед № 4581з-1094/17.05.2023 г. (л.15 от адм. преписка) на ректора на АМВР  за отмяна на заповед №4581з-1068/16.05.2023 г.

Началникът на курса /курсовият ръководител/ във факултет „Полиция“ подписал докладна записка (л.16 от адм. преписка) до ректора на Академията на МВР относно проверка за присъствието в учебните часове на стажантите от провеждания 8-седмичен курс за повишаване на квалификацията, сред които и за Т. К..

На 29.05.2023г., ректорът на Академията на МВР издал оспорената по адм. дело №312/2023г. по описа на АС-Русе Заповед №458/з-1242, с която Т. К. е отстранен от курса за професионално обучение. До главния секретар на МВР било отправено и предложение за издаване на акт за прекратяване на участието в курс за повишаване на професионалната квалификация на служител от ОД на МВР-Русе – Т. К.. Причината – отсъствие на К. от осем учебни занятия на 16.05.2023г. Цитирано било и правното основание за издаване на такава заповед – чл.113, ал.2 от ПУДАМВР, според която норма „Специализантите, които са допуснали повече от три отсъствия без уважителна причина, не са положили успешно изпитите или са извършили дисциплинарни нарушения, които са основание за отстраняване от академията, се отстраняват “.

На 07.07.2023г. е издадена Заповед № 8121к-6418/07.07.2023г. от главния секретар на МВР, предмет на настоящото дело. Със заповедта е прекратено участието на Т. К. в курс за повишаване на професионалната квалификация I.B.2.1 „Курс за изпълнителска длъжност РАЗУЗНАВАЧ“( Противодействие на конвенционалната престъпност/ Противодействие на икономическата престъпност и Борба с организираната престъпност/Противодействие на престъпността през държавната граница) във факултет „Полиция“ при Академия на МВР, проведен от 18.04.2023г. до 16.06.2023г. в Академията. Правните основания издателят на заповедта намерил в разпоредбите на чл.36, ал.2, т.4, чл.170, ал.3 от ЗМВР, чл.13, ал.1 и ал.2 от Наредба № 8121з-433 от 16.03.2017г. и чл.113, ал.2 от ПУДАМВР. Фактическите такива - Заповед №458/з-1242/29.05.2023г. за отстраняване на К. от курса за професионално обучение и предложението на ректора на Академията на МВР, отправено до гл. секретар на МВР. Причината – допуснати повече от три отсъствия на Т. К. без уважителна причина за участие в курс за повишаване на професионалната квалификация I.B.2.1 „Курс за изпълнителска длъжност РАЗУЗНАВАЧ“( Противодействие на конвенционалната престъпност/ Противодействие на икономическата престъпност и Борба с организираната престъпност/Противодействие на престъпността през държавната граница) във факултет „Полиция“ при Академия на МВР, проведен от 18.04.2023г. до 16.06.2023г. в Академията.

При така установената фактическа обстановка, съдебният състав прави следните правни изводи:

На първо място, предвид възражението на ответника за липса на правен интерес от страна на Т. К. за оспорване на Заповед № 8121к-6418/07.07.2023г.

За К. е налице правен интерес за оспорване на процесната заповед поради следните причини :

Със заповед №4581з-770 от 20.04.2023г. младши инспектор Т.Л.К. - младши автоконтрольор I стенен в група „Организация, на движението, пътен контрол и превантивна дейност“ на сектор „Пътна полиция“ към отдел „Охранителна полиция“ при ОДМВР – Русе е бил изпратен на курс за повишаване на професионалната квалификация I.B.2.1 Курс за изпълнителска длъжност „Разузнавач“ (Противодействие на конвенционалната престъпност/Противодействие на икономическата престъпност и Борба с организираната престъпност/Противодействие на престъпността през държавната граница) в Академията на МВР. Съгласно чл.14, от Наредба № 8121з-433 от 16.03.2017г., „Обучаващите институции на МВР издават на служителите документ, удостоверяващ успешното завършване на съответния курс“, като документа се изпраща до съответното звено "Човешки ресурси" и се прилага копие на удостоверяващия документ към личното кадрово дело на служителя. Успешното преминаване на един такъв курс влече след себе си не само повишаване на квалификацията на служителя, но и възможност за професионално и кариерно израстване, съответно за по-високи доходи.

Прекратяване или отмяна на участието на служителя в курс за професионално обучение не позволява да се случи именно описаното в последното изречение на предходния абзац. Затова е безспорно, противно на соченото становище от процесуалния представил на ответника, че за Т. К. е налице правен интерес от оспорване на Заповед № 8121к-6418/07.07.2023г. Налице е и друга причина, доказваща правен интерес освен посочената – възможността, която дава чл.1, ал.1 от ЗОДОВ - държавният служител може да предяви пред съответния съд иск за обезщетение при условията и по реда на Закона за отговорността на държавата и общините за вреди, който е допустим само при наличие на отменен административен акт. Настоящото производство е допустимо и жалбата на К. следва да се разгледа по същество.

Съгласно чл. 13, ал.1 от Наредба № 8121з-433 от 16.03.2017г. за професионалното обучение на служителите от Министерството на вътрешните работи в сегашната си редакция „Участието на служителите в курс за професионално обучение се прекратява или отменя със заповед на главния секретар на МВР…“. Към момента на издаване на процесната заповед, преди изменението на Наредба № 8121з-433 от 16.03.2017г. нормата е звучала по следния начин : „Участието на служителите в курс за професионално обучение се прекратява или отменя в следните случаи…“, като в ал.2 на същата разпоредба преди изменението й е записано „За прекратяване или отмяна участието на служител в курс за професионално обучение с откъсване от работа ръководителите на структурите по чл. 37 ЗМВР или обучаващите институции на МВР изпращат в тридневен срок от възникване на причината мотивирано предложение чрез директора на ДЧР до главния секретар на МВР“.

И от  новата редакция и от старата такава е видно, че издател на този вид заповеди следва да е гл. секретар на МВР.

Ето защо Заповед № 8121к-6418/07.07.2023г. е издадена от компетентен орган.

Актът е в писмена форма, спазена е и процедурата по чл.13, ал.2 от Наредбата. Заповедта съдържа от формална страна фактически и правни основания, каквито обаче не откриваме като възможна хипотеза за прекратяване/отмяна на участието в курс на служител от МВР, провеждан по реда на Наредба № 8121з-433 от 16.03.2017г. за професионалното обучение на служителите от Министерството на вътрешните работи.

С Наредба № 8121з-433 от 16.03.2017г. се определя редът за планиране, организиране, провеждане, контрол и отчитане на професионалното обучение и редът за провеждане на проверките за оценяване на нивото на професионалната подготовка на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи.

Не е спорно, че Т. К. е бил определен сред лицата, служители на МВР да премине курс за повишаване на професионалната квалификация I.B.2.1 Курс за изпълнителска длъжност „Разузнавач“ (Противодействие на конвенционалната престъпност/Противодействие на икономическата престъпност и Борба с организираната престъпност/Противодействие на престъпността през държавната граница). Този курс се провежда във факултет „Полиция“ на Академията на МВР.

С нормата на чл.13, ал.1, т.1-7 от Наредбата, издателят й - министърът на вътрешните работи на Р България е разписал хипотезите, в които участието на служителите в курс за професионално обучение се прекратява или отменя. Изброени  от т.1 до т.7 виждаме, че това е възможно при : 1. (изм. – ДВ, бр. 68 от 2023 г.) по здравословни причини; 2. при възникнала служебна необходимост; 3. поради слаб успех; 4. при отстраняване по дисциплинарен ред; 5. при отсъствие по уважителни причини повече от една четвърт от продължителността на курса; 6. при прекратяване на служебното правоотношение с МВР; 7. (изм. – ДВ, бр. 68 от 2023 г.) по собствено желание – за стажанти при първоначално професионално обучение.

Това е редакцията на чл.13, ал.1, т.1-7 от Наредбата след промяната с Д.в. бр. 68 от 08.08.2023г., но и в редакцията си към датата на издаване на Заповед № 8121к-6418/07.07.2023г., хипотезите са били същите.

Дали поради пропуск или поради друга причина, в чл.13, ал.1 от Наредба № 8121з-433 от 16.03.2017г. липсва като правно основание възможността участието на служител от МВР в курс за професионално обучение да се прекрати или отмени поради допуснати отсъствия от учебните занятия без уважителна причина. А видно от разпоредителната част на оспорената по настоящото дело Заповед № 8121к-6418/07.07.2023г., причината за прекратяване на участието на К. в проведения в Академията на МВР курс за професионално обучение е именно тази „поради допуснати повече от три отсъствия без уважителна причина“.

Разпоредбата на чл.113, ал.2 от Правилник за устройството и дейността на Академията на МВР гласи: „Специализантите, които са допуснали повече от три отсъствия без уважителна причина, не са положили успешно изпитите или са извършили дисциплинарни нарушения, които са основание за отстраняване от академията, се отстраняват“. Със Заповед №458/з-1242/29.05.2023г., предмет на адм. дело №312/2023г. по описа на АС-Русе, Т. К. е бил отстранен. Следователно допуснати повече от три отсъствия без уважителна причина са основание и причина за отстраняване от Академията, но не и професионалното обучение в тази Академия да се прекрати или отмени.

Нито в закона за МВР, нито в ПУДАМВР, нито в Наредба № 8121з-433 от 16.03.2017г. е уредена хипотеза за прекратяване на участието на служител от МВР в провеждан курс за професионално обучение на основание допуснати отсъствия от учебните занятия без уважителна причина. Всъщност, както посочихме по-горе, детайлно правилата за планиране, организиране, провеждане, контрол и отчитане на професионалното обучение и редът за провеждане на проверките за оценяване на нивото на професионалната подготовка на държавните служители по чл. 142, ал. 1, т. 1 и ал. 3 от Закона за Министерството на вътрешните работи е именно в Наредбата, не в закона или ПУДАМВР. Самата норма на чл.170, ал.5 от ЗМВР препраща към Наредбата – „Редът за планиране, организиране, провеждане, контрол и отчитане на професионалното обучение се определя с наредба на министъра на вътрешните работи“.

Съдебната практика е категорична в такива хипотези, че липсата на правно основание за издаване на административен акт е съществен порок - нарушение на чл.59, ал.2, т.4 от АПК, водещ до незаконосъобразност на акта, а след атакуването му пред съда и до неговата отмяна.

Ето защо, Заповед № 8121к-6418/07.07.2023г. на главния секретар на МВР следва да бъде отменена, тъй като е издадена при липса на правно основание за издаването й.

По своята същност Заповед № 8121к-6418/07.07.2023г. не е такава за налагане на дисциплинарно наказание, както твърди адвоката на оспорващата страна, съответно че редът за налагане на дисциплинарно наказание е по ЗМВР и не е спазена процедурата по чл.205 и чл.206 от ЗМВР.

Така или иначе, с оглед на изложените по-горе мотиви и правни съображения, Заповед № 8121к-6418/07.07.2023г. се явява материално незаконосъобразна и като такава следва да се отмени. Жалбата е основателна.

Предвид изхода на спора, на основание чл.143, ал.1 от АПК, в полза на жалбоподателя следва да се присъдят направените и доказани в съдебното производство разноски. Те са поискани за адвокатско възнаграждение по реда на чл.38, ал.2 от ЗА и 10 лева държавна такса за завеждане на делото.

Съгласно  чл.38, ал.1 от ЗА „Адвокатът или адвокатът от Европейския съюз може да оказва безплатно адвокатска помощ и съдействие“, а според ал.2 на същата норма „В случаите по ал. 1, ако в съответното производство насрещната страна е осъдена за разноски, адвокатът или адвокатът от Европейския съюз има право на адвокатско възнаграждение. Съдът определя възнаграждението в размер не по-нисък от предвидения в наредбата по чл. 36, ал. 2 и осъжда другата страна да го заплати“.

Според чл.8, ал.2, т.3 от Наредба № 1 от 9.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения по административни дела по Закона за Министерството на вътрешните работи минималното такова е определено на 750 лева. Това е и минималната по Наредбата сума, която следва да се присъди в полза на Т.Л.К. ***, както и 10 лева за внесената д.т.

Воден от горното, на основание чл.172 от АПК съдът

 

                           Р Е Ш И:

 

Отменя Заповед № 8121к-6418/07.07.2023г. на главния секретар на Министерство на вътрешните работи.

Осъжда Министерство на вътрешните работи да заплати на Т.Л.К. ***, ЕГН ********** направените по делото разноски в общ размер на 760 (Седемстотин и шестдесет) лева, включващи в себе си 750 лева - за адвокатско възнаграждение и 10 лева държавна такса за завеждане на делото.

Решението може да се обжалва с касационна жалба в 14-дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховния административен съд.

 

 

 

 

Съдия: