Разпореждане по дело №3189/2020 на Административен съд - Пловдив

Номер на акта: 7619
Дата: 22 декември 2020 г. (в сила от 30 декември 2020 г.)
Съдия: Явор Иванов Колев
Дело: 20207180703189
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 9 декември 2020 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р  А  З  П  О  Р  Е  Ж  Д  А  Н  Е

№ 7619 от 22.12.2020г.

 

ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – VII-ми състав, в публичното заседание на 21 Декември 2020г.,в състав:

 

     ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ

      

като разгледа докладваното от съдия ЯВОР КОЛЕВ ч. адм.дело №3189/2020г. и като обсъди:

 

          Производство по чл.276 и сл ЗИНЗС.

Постъпило е искане от И.В.В., понастоящем изтърпяващ наказания „лишаване от свобода“ в Затвора – Плов­див, за задължаване на Началник на Затвора – Пловдив да се произ­несе по негова молба от 23.11.2020г. за замяна на режима на изтърпяване на наказанието в по-лек. Счита, че с това си бездействия ответният административен орган нарушава правата му по чл.3 ЗИНЗС.

Ответникът – Началник на Затвора – Пловдив оспорва иска­не­то и счита същото за неоснователно.

След като се запозна с направеното искане, уточнението му и представените от ответника писмени доказателства, настоя­щият съдебен състав установи следното.

Действително входирана е молба от 23.11.2020г. от В. до ответника с искане в нея за замяна на строгия режим при изтър­пяване на наказанието в следващия по - лек. Тази молба подлежи на преценка в производство по чл.66 ЗИНЗС.

Съгласно ал.2 на чл.66 ЗИНЗС първоначалният режим може да бъде заменен със следващия по лек от Началника на затвора след изтърпяване, включително със зачитане на работните дни на една четвърт, но не по-малко от 6 месеца от наложеното или намаленото с помилване наказание, ако лишеният от свобода има добро поведение и покаже, че се поправя.

Видно от редакцията на разпоредбата, в правомощията на Началника на Затвора, изцяло по негова преценка, е замяната на режима на изтърпяване на наказанието на конкретни лишено от свобода лице с по – лек такъв.

Поначало замяната на режима може да се извърши по пре­ценка на органа и без наличието на сезиране, поради което при непроизнасяне на молбата на лицето не може да се формира и мъл­чалив отказ за замяна на режима, тъй като за началника на Затвора не е налице задължение за произнасяне.

Или следва да се обобщи, че тази заповед се издава в условията на дискреция и при наличието на комулативно дадени в правната норма на чл.66 ал.1 и ал.2 ЗИНЗС предпоставки.

Систематичното логическо тълкуване на нормите на чл. 66 ал.1 и ал.2 от ЗИНЗС водят до извод, че законът предвижда възможност за съдебно оспорване само на заповедта за замяна на режима в по-лек от конкретно определен правен субект в лице­то на прокурора. В текстовете на нормите липсва предви­дена възможност за оспорване на заповедите за отказ за замяна на първоначалния режим от страна на осъденото лице. Нормите са специални и дерогират общото правило на чл.147 ал.1 АПК. Препращането към АПК е само относно реда за разглеждане на про­теста, но е и относно легитимираните за оспорването лица /така изрично Определение № 14541 от 24.11.2020 г. на ВАС по адм. д. №12188/2020 г., III о. и цитираното в вего Определе­ние №2954 от 28.02.19г. на ВАС по адм. д. №1160/2019г.,I о./

Извън това обаче, следва да се посочи, че поначало твърдението на В. и защитата му е за наличието на факти­ческо бездействие/първоначалното позоваване е на общата раз­поредба на чл.256 АПК/, която има предвид само фактическите бездействия.

Бездействието за произнасяне с правен акт – издаване на административен акт по чл.66 ЗИНЗС, т.е. за замяна или не на режима, не е и не може да се представлява фактическо без­дейст­вие, а защита при него следва да е или оспорване на край­ния акт, ако такъв се издаде и лицето е легитимирано да го оспори, или оспорване на формиран мълчалив отказ, ако та­къв може да бъде формиран на база специалната уредба по ЗИНЗС /както по-горе се посочи от практиката на ВАС на РБ/. Отделен е въпроса дали тази практика съответства на разбирането на защитата на В., респ. дали нарушава или ограничава конк­ретни негови права, защитени по чл.3 ЗИНЗС, но страната има права да оспори това непроизнасяне в срок пред съда, който ще прецени допустим ли е съдебния процес, където съдеб­ната прак­тика не е еднозначна.

В казуса обаче и доколкото съдът е сезиран с искане по чл.276 ЗИНЗС, обосновано с такова нарушаване, то настоящият състав е обвързан с обстоятелствата и петитума на искането, касаещи търсене на санкция от съда за незаконно фактическо бездействие на ответника, което както се посочи в случая няма как да е налице.

Няма как в рамките на това производство съдът да задъл­­жи ответника да преустанови бездействието си по неизда­ване на административен акт или да задължи същия да издаде опре­делен административен акт.

Това обосновава и извода на съда на основание чл.280 ал.2,т.1 – за отхвърляне на искането.

Ето защо и поради мотивите,изложени по-горе ПЛОВДИВСКИЯТ

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VIІ-ви състав :

 

Р  А  З  П  О  Р  Е  Д  И

 

ОТХВЪРЛЯ искането на И.В.В., понастоя­щем изтърпяващ наказания „лишаване от свобода“ в Затвора – Плов­див, за задължаване на Началник на Затвора – Пловдив да се произ­несе по негова молба от 23.11.2020г. за замяна на режима на изтърпяване на наказанието в по-лек.

ДА се уведомят страните за настоящото разпореж­да­не.

 

РАЗПОРЕЖДАНЕТО подлежи на обжалване в 3-дневен срок от обявяването му пред тричленен състав на Административен съд – Пловдив.

 

                                                                           АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ:/п/