Р Е Ш
Е Н И Е
№ 472/20.09.2018 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Монтана,
І-ви състав в съдебно заседание на тринадесети септември през две хиляди и
осемнадесета година в състав
Председател : ОГНЯН ЕВГЕНИЕВ
при
секретар А*** Л*** разгледа
Адм.дело
№387/2018г. по описа на
Административен
съд Монтана
Производството е по реда на
чл.172, ал.5 от Закон за движение по пътищата ЗДвП) във вр. с чл.145 и сл. от
Административно-процесуален кодекс (АПК).
Образувано е по жалба на Ц.К.Д. ***
срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №
18-0294-000132/29.06.2018г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, РУ Лом, с
която на основание чл. 171, т.1, б.а ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна
административна мярка - временно отнемане на свидетелството за управление на
МПС на водача до отпадане на основанието за това. В жалбата се поддържа искане
за отмяна на оспорения административен акт. В съдебно заседание оспорващия
поддържа жалбата си и моли да бъде уважена при доводи развити в писмена защита.
Ответникът по жалбата не взема
становище по спора.
Настоящият състав на
Административен съд Монтана, като взе в предвид оплакванията в жалбата,
доводите на страните, събраните по делото доказателства и приложимата нормативна
уредба извършвайки служебна проверка на обжалваната заповед по реда на чл.168
ал.1 АПК намира за установено следното:
Жалбата е подадена в
законоустановения срок, от надлежно легитимирано лице и е процесуално
допустима. Разгледана по същество е ОСНОВАТЕЛНА, като съображенията за това са
следните:
Предмет на спора е
законосъобразността на Заповед за прилагане на принудителна административна
мярка № 18-0294-000132/29.06.2018г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана,
РУ Лом, с която на основание чл.171, т.1, б.а ЗДвП на оспорващия е наложена
принудителна административна мярка - временно
отнемане на свидетелството за управление на МПС на водача до отпадане на
основанието за това. Административният орган е мотивирал административния акт с
образувана преписка УРИ 294Р-11382/28.06.2018г. по описа на РУ-Лом и приложени
към нея четири броя сведения на граждани.
От фактическа страна, съдът
намира за установено следното:
От приетата на л.18 по делото
докладна записка се установява, че по образувана преписка УРИ
294Р-11382/28.06.2018г. по описа на РУ-Лом е направено предложение до Началника
на РУ-Лом да бъде отнето от оспорващия СУМПС до отпадане на основанието за
това. Предложението е обосновано с проведени разговори и дадени сведения от А***
И*** Г*** (л.19 по делото), В*** Н*** В*** (л.20 по делото), В*** А*** В*** (л.21
по делото) и Ц. П*** Н*** (л.22 по делото). Въз основа на това предложение,
Началник сектор към ОД на МВР Монтана, РУ Лом е издал оспорения в настоящето производство
административен акт, с който на основание чл.171, т.1, т.а ЗДвП на оспорващия е
наложена оспорената принудителна административна мярка. Оспореният
административен акт е връчен на лично оспорващият на 11.07.2018г., което се
установява от подписа му върху разписка на административния акт, тоест жалбата
с вх.№1483/20.07.2018г., с която е оспорен административният акт, е подадена в
рамките на законоустановения срок и е процесуално допустима.
От така описаната фактическа
обстановка въз основа на събраните по делото писмени доказателства, съдът
извежда следните правни изводи по същество на спора:
По аргумент от разпоредбата на
чл.172, ал.1 ЗДвП, принудителните административни мерки (ПАМ) по чл. 171, т.
1,2, 2а, 4, т. 5, буква "а", т. 6 и 7 се прилагат с мотивирана
заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон съобразно
тяхната компетентност. В случая административния акт е издаден от О*** Т***
И*** , който видно от удостоверение №УРИ 301р-16329/04.09.2017г. (л.25 по
делото) е назначен на длъжност Началник сектор „Охранителна полиция" към
ОД на МВР Монтана, РУ Лом. Със Заповед №301з-1411/07.06.2017г. на Директора на
ОД на МВР Монтана (л.23 по делото), която е основана на дадени правомощия със
Заповед №8121з-1524/09.12.2016г. на Министъра на вътрешните работи (л.26 по
делото), издателя на административния акт е овластен с правомощия да издава ПАМ
по ЗДвП, тоест налице е компетентност на органа издал оспорения административен
акт.
Оспореният административен акт за
налагане на ПАМ е издадена в предвидената писмена форма. В административния акт
са посочени фактическите обстоятелства за налагане на ПАМ, тоест спазена е
предвидената форма, която трябва да притежава издадения административен акт.
По разбиране на
настоящият съдебен състав, оспорения административен акт е издаден в
противоречие с материалния закон. Съгласно разпоредбата на чл. 171, т.1, т.а ЗДвП, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване
на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка
временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство
на водач за когото видимо се установи, че не отговаря на медицинските или
психологическите изисквания - до отпадане на основанието за това. В настоящият
случая от събраните по делото доказателства не се установява, административния
орган, в чиято тежест по аргумента на чл.170, ал.1 АПК е да установи
фактическите основания посочени в него и изпълнението на законовите изисквания
за издаването му, да е установил по надлежен ред основанията за налагане на ПАМ
на основание чл. 171, т.1, б.а ЗДвП. Това е така, тъй като в случая са събрани
сведения и са разпитани лицата А*** И*** Г*** (л.19 по делото), В*** Н*** В*** (л.20
по делото), В*** А*** В*** (л.21 по делото) и Ц. П*** Н*** (л.22 по делото),
като техните сведения са дали основание по образувана преписка УРИ 294Р-
11382/28.06.2018г. по описа на РУ-Лом да бъде направено предложение до
Началника на РУ-Лом да бъде отнето от оспорващия СУМПС до отпадане на
основанието за това. По делото липсват данни тези лица да имат каквато и да е
здравна квалификация, като изнесените от тях твърдения не обосновават основание
за налагане на оспорения ПАМ, тъй като в случая от една страна липсва
установяване на административно нарушение, което да е извършено от оспорващия,
а от друга страна липсва констатация на надлежни длъжностни лица, който да
установяват надлежно, че оспорващия не отговаря на необходимите медицински или
психологически изисквания за водачите на МПС. Нещо повече, в случая
обстоятелството, че оспорващия отговаря на необходимите медицински или
психологически изисквания се установява от приетата на л.З, 4 по делото съдебно¬психиатрична
експертиза, която е дала основание с Определение от 13.07.2018г. по НЧД
№295/2018г. по описа на Ломския районен съд да се прекрати образуваното
производство за принудително лечение на оспорващия, тъй като не са били налице
основанията на чл. 155 Закон за здравето. По разбиране на настоящият съдебен
състав, в случая по отношение на оспорващия незаконосъобразно е наложена
оспорената ПАМ, тъй като липсват каквито и да е надлежно събрани доказателства,
които да обосновават предпоставките на материалния закон за налагането и. При
наличието на липса на надлежно установяване, че оспорващият не отговаря на
необходимите медицински или психологически изисквания за водачите на МПС,
следва да се приеме, че оспорения административен акт е незаконосъобразен, тъй
като не са налице основанията за прилагането на ПАМ на основание чл. 171, т.1,
б.а ЗДвП.
Съобразно
гореизложеното настоящият съдебен състав намира, че оспорената Заповед за
прилагане на принудителна административна мярка №18-0294-000132/29.06.2018г. на
Началник сектор към ОД на МВР Монтана, РУ Лом, с която на основание чл.171,
т.1, б.а ЗДвП на оспорващия е наложена принудителна административна мярка –
временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на водача до отпадане на
основанието за това е незаконосъобразна и следва да бъде отменена, а жалбата да
се уважи като основателна предвид, което на основание чл.172, ал.2 АПК, I-ви
състав на Административен съд Монтана
Р Е Ш И
ОТМЕНЯ Заповед за прилагане на
принудителна административна мярка №
18-0294-000132/29.06.2018г. на Началник сектор към ОД на МВР Монтана, РУ Лом.
Решението подлежи на обжалване
пред ВАС в 14-дни срок от съобщаването му на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: