Р Е Ш Е Н И Е
№ I - 202 13.08.2020
г. град Бургас
БУРГАСКИЯТ ОКРЪЖЕН СЪД, гражданско
отделение, I-ви въззивен
граждански състав, в открито съдебно заседание на двадесет и девети юли две хиляди и
двадесета година в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ
:Мариана Карастанчева
ЧЛЕНОВЕ: Пламена
Върбанова
мл.с. Детелина Димова
при
секретаря Ани Цветанова
като разгледа докладваното
от младши съдия Детелина Димова въззивно гражданско дело № 1338 по
описа за 2020 година на Окръжен съд
Бургас, за да се произнесе взе в предвид следното:
Производството
е по реда на чл. 258 и сл. от ГПК.
Образувано
е въз основа на въззивна жалба, подадена от Главна Дирекция „Гранична полиция“
МВР, представлявана от Директора Светлан Кичиков, със седалище в гр. София,
бул. “Княгиня Мария Луиза“ № 46, чрез юрк. Красимира Иванова против Решение № 256/20.01.2020г.
постановено по гр.д. № 7503/2019г. по описа на РС Бургас, поправено с Решение №
877/06.03.2020г. по гр.д. № 7503/2019г. по описа на БРС, в частта, в която Главна Дирекция „Гранична полиция“ МВР е осъдена
да заплати на Н.Д.Д. с ЕГН **********, адрес: гр. ***, сумата от
1562. 04 лв. /хиляда
петстотин шестдесет и два лева и 4 ст./ - главница, представляваща нетния
размер на дължимото и неизплатено допълнително възнаграждение за извънреден
труд от 229.37 часа в периода от 01.08.2016 г. до 03.09.2019 г., получени след
преизчисляване с коефициент 1.143 на положения от него нощен труд от 1604 часа
в дневен, ведно с мораторна лихва в размер на 184. 52 лв. /сто осемдесет и четири лева и 52 ст./ върху
възнаграждението дължимо в периода от 03.09.2016 г. до 03.09.2019 г., за
периода от падежа – последният ден на месеца, следващ съответното изтекло
тримесечие, до 03.09.2019г., както и законната лихва върху главницата от
1 562. 04 лева от датата на подаване на исковата молба - 03.09.2019 г., до
окончателното й изплащане, ведно със сумата от 339. 91 лв. /триста тридесет и
девет лева и 91 ст./ за направените по делото разноски. Със същото решение Главна
дирекция „Гранична полиция“ към МВР е осъдена да заплати по сметка на Бургаския
районен съд сумата от 287. 29 лв. /двеста осемдесет и седем лева и 29 ст./, от
които 112. 48 лв. за държавна такса и 174. 81 лева за разноски за експертиза.
Първоинстанционното
решение не е обжалвано в частта, в която предявеният иск е отхвърлен за
главницата над уважения размер от 1562.04 лева до пълния заявен размер от
1582.63 лева за положен извънреден труд от 3.43 часа през месец юли, ведно със
законната лихва върху отхвърлената част от 03.09.2019г., както и е отхвърлен
иска за мораторна лихва над уважения размер от 185,52 лева до пълния заявен
размер от 215.74 лева, поради което в посочената част същото е влязло в сила.
Влязло в сила е и Решение № 877/06.03.2020г. по гр.д. № 7503/2019г. по описа на
БРС, с което е допусната поправка на очевидна фактическа грешка на Решение № 256/20.01.2020г.
постановено по гр.д. № 7503/2019г. по описа на РС Бургас, състояща се в
постановяване на осъдителен диспозитив за сумата от 5.76 лева, която ищецът Н.Д.Д.
е осъден да заплати на ответната дирекция с оглед частичното отхвърляне на
иска.
Във въззивната
жалба се навеждат оплаквания, че обжалваното решение е неправилно поради
нарушение на материалния закон и необоснованост. На първо място се възразява, че неправилно
първоинстанционният съд е приел, че направеното възражение за изтекла
погасителна давност е основателно само за месец юли 2016г., а за месец август
2016г. е приел за неоснователно. Счита, че претендираното вземане за извънреден
труд, положен през месец август, 2016 г. е погасено по давност, тъй като същото
било дължимо в срок до 01.09.2016 г, а исковата молба била подадена на
03.09.2016 г. Поради което заявява, че сумата от 33,81 лева, дължима според
заключението на вещото лице за положен през месец август извънреден труд е
недължима, а така също и начислената върху тази сума мораторна лихва в размер
на 9.75 лева.
На следващо място оспорва
като неправилни изводите на районния съд за субсидиарна приложимост на
разпоредбите на КТ и Наредбата за структурата и организацията на работната
заплата, като по въпросите за изчисляване на времето, отработено от ищеца,
съответно за компенсиране на положения от него извънреден труд, според
въззивника приложение следва да намери специалната нормативна уредба по Закон
за МВР. Ищецът
имал качеството държавен служител в системата на МВР по смисъла на чл. 142,
ал.1, т.1 от ЗМВР, като нормата разграничавала държавните служители в т.1 и
т.2: по т.1 - са полицейски органи, органите на ПБЗН и лицата по ал.3 на същия
член, чийто статут по силата на чл.142 ал.2 от ЗМВР се урежда от ЗМВР, а по т.2
- са останалите държавни служители в МВР, чийто статут съгласно чл.142, ал.4 от ЗМВР се урежда от Закона за държавния служител - ЗДС. В системата на МВР
работили и лица по трудово правоотношение - чл.142, ал.1, т.3 от ЗМВР и
статутът им съгласно чл.142, ал.5 от ЗМВР се уреждал от КТ и ЗМВР. Правната
уредба за една и съща правна материя, а именно: възникването, изменението и
прекратяването на правоотношенията по повод полагането на труд, статута,
правата, задълженията, работното време, почивките и отпуските,
възнаграждението, дисциплинарната и имуществената отговорност, закрилата,
синдикалното сдружаване и др., за трите групи служители в МВР била
регламентирана в три различни нормативни акта - ЗМВР, ЗДСл и КТ. По тези
съображения се сочи, че ЗМВР съдържал специални правни норми, които са относими
само към конкретните правни субекти и правоотношенията с тях, като изключвали
по отношение на последните приложението на общите норми, съдържащи се в КТ.
Поддържа, че КТ не намира субсидиарно приложение по отношение на държавните
служители като цяло и на тези от тях, работещи в МВР, в частност, защото нито в
ЗДСл, нито в ЗМВР имало непряко препращане към нормите на КТ. Напротив, във
всички случаи, в които законодателят счел, че материята следва да се уреди
идентично на тази в КТ, препращането било пряко, чрез посочване на конкретните
правни норми (чл.38а, ал.З от ЗДСл; чл.50а, ал.2; чл.63 ЗДСл и др.). По
законова делегация на съответните нормативни актове били приети подзаконови
такива – наредби като на основание чл.179, ал.2 от ЗМВР и чл.187, ал.9 от ЗМВР
в исковия период били издадени от министъра на вътрешните работи няколко
наредби за условията и реда за изплащане на допълнителни възнаграждения на
държавните служители в МВР и съответно за реда за организацията и
разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на
работата на държавните служители извън редовното работно време, режимът на
дежурство, времето за отдих и почивките за държавните служители в МВР- относно организацията и разпределянето на
работното време. За периода до 29.07.2016г. действала Наредба №
8121з-592/25.05.2015 г., за периода 29.07.2016 г. - 02.08.2016 г. - Наредба №
8121з-407/ 11.08.2014 г. /поради отмяна на Наредба № 8121з-592/ 25.05.2015 г. с
решение на ВАС/, а за периода от 02.08.2016 г. до отмяната й на 10.01.2020 г. -
Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. Счита, че за ищеца като държавен служител по
чл.142, ал.1, т.1 от ЗМВР, съдържанието на неговото правоотношение с ответната
ГДГП се определя от нормите на ЗМВР и на издадените въз основа на него наредби,
които са специални както спрямо ЗДСл, така и спрямо КТ. За разлика от КТ, който
ограничавал нощния труд до 7 часа дневно, такова ограничение не било предвидено
в ЗМВР и при него нормалната продължителност на работното време през деня
съвпада с нормалната продължителност на работното време през нощта и тя била 8
часа, което следвало от спецификата на задълженията на служителите по чл.142,
ал.1, т.1 от ЗМВР. Тази специфика обуславяла и редица други различия именно по
отношение обема на полагания труд. За разлика от работниците по трудови
правоотношения, спрямо които съгласно чл.143, ал.2 от КТ извънредният труд бил
изрично забранен и не може да надвишава 150 часа годишно, в хипотезите на
чл.144 от КТ, когато е допустим, при държавните служители в МВР съгласно
чл.187, ал.7 от ЗМВР извънредният труд не можело да надвишава 70 часа на
тримесечен период и 280 часа годишно, като при бедствия и други извънредни
ситуации се допускал извънредният труд да надвиши тези норми до още 25 часа на
тримесечен период и до още 100 часа годишно. Тези различия не аргументирали
извод за дискриминационно третиране на конкретната категория служители, защото
за служителите в ЗМВР били предвидени редица компенсационни механизми,
допълнителни материални стимули и нематериални блага, от каквито нито
работещите по трудови правоотношения, включително и тези в системата на МВР,
нито останалите държавни служители се ползват и посочва част от тях.
Намира, че в
случая не е налице извънреден труд и че първоинстанционния съд допуска смесване
относно нощен труд и извънреден труд. Счита, че предвиденото в чл.9, ал.2 от
НСОРЗ превръщане на нощния труд в дневен цели да установи, дали в рамките на
съответния отчетен период има положен извънреден труд, тъй като в КТ е
предвидена различна продължителност на допустимия нощен труд в сравнение с
дневния такъв. Разпоредба, идентична на
тази на чл.9, ал.2 от НСОРЗ, с основание не била предвидена в наредбите по
чл.187, ал.9 от ЗМВР, тъй като за държавните служители нормална продължителност
на дневния и нощния труд съвпадала. Счита, че преценката на органа, комуто е
делегирана компетентност по издаване на наредбите по чл.187, ал.9 от ЗМВР -
министъра на вътрешните работи за въвеждането на коефициент на превръщане на
нощния труд в дневен, така и за отпадането на този коефициент, е по целесъобразност
и че не подлежи на съдебен контрол. Намира, че в ЗМВР не е предвидено
допълнително възнаграждение за нощен труд извън такова в размер на не по-малко
0.25 лв. на отработен нощен час.
Поддържа, че уредбата в ЗМВР не е непълна, а изчерпателна и именно
същата като специална такава изключва приложението на общите норми. Моли за
отмяна на обжалваното решение и отхвърляне на исковете. Претендира разноски.
Няма искания по доказателствата.
В проведеното пред БОС открито съдебно
заседание процесуалния представител на въззивника не се явява, представя
писмена молба, в която прави възражение за прекомерност на претендираното от
въззиваемата страна адвокатско възнаграждение.
Препис от
въззивната жалба е връчен на ответната страна на 18.05.2020 г. и в законоустановения срок по чл. 263 от ГПК не
е постъпил писмен отговор. В проведеното пред БОС открито съдебно заседание
пълномощникът на въззивника не се явява, представя писмена молба, в която изразява
становище по същество, придружена с писмени бележки. Претендира и за присъждане
на направените пред въззивната инстанция разноски като представя списък на
разноски, ведно с пълномощно и договор за правна защита и съдействие.
Подадената
въззивна жалба е редовна и допустима, като подадена в срок от легитимирано лице
и против акт на съда, подлежащ на обжалване.
Бургаският
окръжен съд, след извършена служебна проверка на валидността и допустимостта на
обжалваното решение, на основание чл. 269 ГПК намира, че
същото е валидно и допустимо. Като взе предвид събраните по делото
доказателства, становищата на страните и като съобрази закона, съдът намира, че
същото е правилно и законосъобразно.
С
исковата молба ищецът Н.Д.Д. е предявил срещу Главна дирекция
"Гранична полиция" МВР, със седалище и адрес на управление: гр.
София, бул. "Княгиня Мария Луиза" №46 иск с правно основание чл. 178, ал. 1,
т. 3 вр. чл. 187, ал. 5,
т. 2
от ЗМВР за осъждане на ответника да му заплати сумата
от 738 лева, представляваща дължимо и неизплатено допълнително трудово
възнаграждение за извънреден труд от 123 часа, получени след преизчисляване с
коефициент 1.143 на положения от него за периода от 01.07.2016г. до 03.09.2019г.
нощен труд от 864 часа в 987 часа дневен, както и иск с правно основание чл. 86
от ЗЗД за сумата от 90 лева, представляваща лихва за забава върху дължимите
суми, от момента на тяхната изискуемост, както и законната лихва върху
дължимата главница от датата на депозиране на исковата молба в съда до
окончателното изплащане на задължението. Направено е искане и за присъждане на
разноските по делото.
Ищецът
излага, че през процесния период от време е полагал труд като помощник –
командир на кораб над 20 бруто тона в 01 БГКП/ База „Гранично – полицейски
кораби“/ Созопол при Регионална дирекция „Гранична полиция“- Бургас, която е на
структурно подчинение към Главна дирекция "Гранична полиция" при МВР.
Съгласно чл. 142 , ал. 1 т.1 от ЗМВР, ищецът бил със
статут на държавен служител. Ищецът сочи, че за процесния период от 01.07.2016
г. до 03.09.2019 г. е положил общо 864 часа нощен труд, който преизчислен с
коефициента 1.143 възлиза на 987 часа дневен труд. Преизчисляването на нощния
към дневен труд води до извод за положен извънреден труд от 123 часа, който
следва да бъде допълнително заплатен от ответника и общата стойност възлиза на
сума от 738 лева. Предявено е искане за назначаване на ССчЕ със задачи,
формулирани в исковата молба.
Ответната
страна Главна дирекция "Гранична полиция"-София е депозирала отговор
на исковата молба, в който се оспорва предявения иск по основание и размер.
Прави възражение за погасителна давност за претенцията касаеща периода от
01.07.2016 до 03.09.2016 г. Не оспорва обстоятелството, че ищецът е държавен
служител по служебно правоотношение, като посочва, че същият изпълнявал
служебните си задължения на работни смени, съгласно месечни графици и
отработеното време било изчислявано сумарно. При изчисляване на времето,
отработено от ищеца, при което бил отчетен и положения извънреден труд,
ответната дирекция е прилагала специалната уредба по ЗМВР и приетите въз основа
на него специални наредби. Сочи, че за част от процесния период от време, е
действала Наредба № 8121з-407 от 2014г., при действието на която съгласно чл.
31, ал.2 от същата, при сумирано отчитане на отработеното време общият брой
часове положен труд на месец между 22.00 часа и 6.00 часа се умножавали по
0,143 и полученото число се сумирало с общия брой отработени часове за отчетния
период. За останалата част от процесния период се прилагали Наредба №
8121з-776/29.07.2016г. и Наредба № 8121з-908/02.08.2018г., и двете на Министъра
на вътрешните работи, които изчерпателно уреждали основанието и редът за
изплащане на възнаграждението за нощен труд и по тази причина Наредба за
структурата и организацията на работната заплата се прилагала
само по трудово правоотношение, каквото ищецът не е имал през процесния период
от време. Заявява, че нощният труд, полаган в часовия диапазон между 22:00ч и
06:00 ч. не е извънреден труд, като такъв би бил налице само ако служителят
действително работи извън установеното за него работно време. Превръщането на
нощните часове в дневни било установено като правило с цел увеличено заплащане
на нощния труд, а не за заплащане на извънреден такъв, който се отчитал и
заплащал на тримесечен период съгласно ЗМВР. Не се противопоставя на исканата
експертиза.
В
хода на първоинстанционното производство е направено изменение на исковата
претенция на основание чл. 214 ГПК, което е прието
и в резултат на това, главният иск се счита предявен за сумата от 1582,63 лв.,
за положени 232,80 часа извънреден труд през заявения с исковата молба период,
а иска по чл. 86 от ЗЗД – за сумата от 215.74 лева.
Правилно
първоинстанционният съд е приел, че предявеният главен иск е с правно основание чл.178, ал. 1,
т.3 вр. чл.187,
ал. 3, предл. 2-ро във връзка с ал. 5 т. 2 и ал. 6 от ЗМВР, а иска за заплащане
на мораторна лихва с правно основание чл. 86 от ЗЗД
По
делото няма спор, че за процесният период от време ищецът е полагал труд като
служител на ГД "Гранична полиция", което налага извода, че страните
са обвързани от служебно правоотношение по ЗМВР, тъй като
ищецът Н.Д.Д., е държавен служител и приложимият
закон, уреждащ този вид обществени отношения е ЗМВР, който е
специален по отношение на ЗДСл - арг.
от чл. 142, ал. 2 ЗМВР. По делото няма
спор, че предвид характера на заеманата длъжност през процесния период ищецът е
полагал труд на смени по график, включително и през нощта (22. 00часа - 06. 00
часа), а отработеното работно време се е изчислявало сумарно.
Спорен
въпрос по делото е алгоритъмът на изчисляването на положените часове труд,
респективно- дължи ли се превръщане на часовете положен нощен труд в дневен и
следва ли да се заплаща извънреден труд за така преобразуваните часове труд.
От
заключението на вещото лице Паскалина Бангеева по допуснатата съдебно-счетоводна
експертиза, се установява, че за процесния период от време: 01.07.2016г. до 03.09.2019г.
ищецът е положил общо 1628 часа нощен труд. Положеният нощен труд не е бил
преизчислен с коефициент 1,143 за превръщането му в дневен такъв. Съобразно
заключението, часовете нощен труд, приравнени с коефициент 1,143, се равняват
на 1860,80 часа за целия период. Разликата между двете величини е 232,80 часа
положен извънреден труд, за което се дължи допълнително възнаграждение в размер
на 1582,63 лв. Изчислена е и мораторната лихва върху дължимата сума по периоди
като общата сума на дължимата за исковия период лихва, вещото лице е посочило в
размер на 215.74 лева.
От
правна страна съдът приема следното:
Съгласно чл. 176 от Закона за
Министерство на вътрешните работи (ЗМВР) брутното
месечно възнаграждение на държавните служители на МВР се състои от основно
месечно възнаграждение и допълнителни възнаграждения. Към основното месечно
възнаграждение на държавните служители се изплащат допълнителни възнаграждения
за извънреден труд (178, ал.1, т.3 ЗМВР).
Съгласно чл. 143, ал. 1 от Кодекса на труда (КТ) извънреден е
трудът, който се полага по разпореждане или със знанието и без противопоставянето
на работодателя или на съответния ръководител от работника или служителя извън
установеното за него работно време. Нормалната продължителност на работното
време на държавните служители в МВР е 8 часа дневно и 40 часа седмично при
5-дневна работна седмица (чл. 187, ал. 1 ЗМВР
в редакцията преди изм. с ДВ бр.60/2020 г.). Работното време на държавните
служители се изчислява в работни дни - подневно, а за работещите на 8-, 12- или
24-часови смени - сумирано за тримесечен период (чл.187, ал. 3, изр. 1 ЗМВР). При работа на
смени е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов период
(чл. 187, ал. 3, изр. 3 ЗМВР). Работата
извън редовното работно време до 280 часа годишно се компенсира с
възнаграждение за извънреден труд за отработени до 70 часа на тримесечен период
- за служителите, работещи на смени, чрез заплащане с 50 на сто увеличение
върху основното месечно възнаграждение (чл. 187, ал. 5,
т. 2 вр. ал. 6 ЗМВР).
Редът
за организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното работно
време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за държавните
служители се определят с наредба на министъра на вътрешните работи (чл. 187, ал. 9 ЗМВР).
Издадените от министъра
на вътрешните работи и действали наредби, в рамките на процесния период от
01.07.2016г. до 03.09.2019г., които са относими към спора, са както следва:
Наредба №8121з-407 от 11.08.2014г., Наредба №8121з-592 от 25.05.2015г. и
Наредба №8121з-776 от 29.07.2016г. Като Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. е била
отменена с Решение №8585/11.07.2016 г. на ВАС по адм. д. № 5450/2016 г. (влязло
в сила и обнародвано на 29.07.2016 г. с ДВ, бр. 59). С § 4 от заключителните
разпоредби на Наредба №8121з-592/25.05.2015 г. е била отменена Наредба
№8121з-407/11.08.2014 г. за реда за организацията и разпределянето на работното
време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън редовното
работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на държавните
служители в Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 69 от 2014 г.),
която е възстановила действието си след отмяната на подзаконовия нормативен
акт, с който е била отменена. Съгласно чл.
195, ал. 1 АПК подзаконовият нормативен акт се смята за
отменен от деня на влизането в сила на съдебното решение. Наредба №
8121з-407/11.08.2014 г. е била отменена с § 4 от заключителните разпоредби на
Наредба № 8121з-776/29.07.2016 г. за реда за организацията и разпределянето на
работното време, за неговото отчитане, за компенсирането на работата извън
редовното работно време, режима на дежурство, времето за отдих и почивките на
държавните служители в Министерството на вътрешните работи (обн., ДВ, бр. 60 от
2.08.2016 г., в сила от 2.08.2016 г.). Разпоредбите на чл.3, ал.3 от Наредба
№8121з-407/11.08.2014г., Наредба №8121з-592/25.05.2015г. и Наредба
№8121з-776/29.07.2016г. са аналогични и гласят, че за държавните служители в
МВР е възможно полагането на труд и през нощта между 22,00 и 6,00 ч., като
работните часове не следва да надвишават средно 8 часа за всеки 24-часов
период.
В Наредба № 8121з-592/25.05.2015г.
и Наредба №8121з-776/29.07.2016г. обаче липсва изрично правило, аналогично на
чл. 31, ал. 2 от Наредба №8121з-407/11.08.2014 г., съгласно който при сумирано
отчитане на отработеното време общият брой часове положен труд между 22,00 и 6,00ч.
за отчетния период се умножава по 0,143, като полученото число се сумира с
общия брой отработени часове за отчетния период. В разпоредбите на чл. 31 от
Наредба №8121з-592/25.05.2015г. и Наредба №8121з-776/29.07.2016г. е предвидено,
че отработеното време между 22,00 и 06,00 ч. се отчита с протокол, като са
посочени лицата, които го изготвят, сроковете за това и начинът на отчитане на
броя отработени часове.. При липсата на специално правило, което да
определи методология за превръщането на отработените нощни часове в дневни при
сумирано изчисляване на работното време по отношение на държавните служители в
МВР, правилни са изводите на районния съд, че субсидиарно приложение следва да
намери НСОРЗ. Съгласно чл.46, ал.2 ЗНА, когато
нормативният акт е непълен, за неуредените от него случаи се прилагат
разпоредбите, които се отнасят до подобни случаи, ако това отговаря на целта на
акта. Неоснователно е разбирането на въззивника, че по отношение на държавните
служители в МВР е приложима само уредбата по специалния закон, тъй като
законодателят не е целял да постави една група обществени отношения и
работниците и служителите, полагащи труд по служебно правоотношение в системата
на МВР, в по-лошо положение от това на останалите работници и служители. Изрично
разпоредбата на чл.188, ал.2 ЗМВР предвижда,
че държавните служители, които полагат труд за времето между 22, 00 и 6, 00 ч.,
се ползват със специалната закрила по Кодекса на труда. Възприемането
на обратното становище би поставило държавния служител в МВР в
по-неблагоприятно положение спрямо работниците и служителите, чиито
правоотношения се регулират от КТ и НСОРЗ и които
биха получили по-високо възнаграждение за положения от тях нощен труд при
сумирано изчисляване на работното време.
На
следващо място, Конституцията на РБ утвърждава като основно достижение на
социалната държава правото на труд и изрично прогласява гаранции за
пълноценната му реализация, в т.ч. утвърждава като основен принцип равенството
в третирането. Обстоятелството, че едно лице полага труд по служебно
правоотношение само по себе си не е основание за пренебрегване на принципно
признатите права на предоставящите работната си сила по трудово правоотношение.
Именно защото основният закон гарантира равенство на лицата, предоставящи
наемен труд, без оглед на спецификите на правоотношението, в рамките на което
реализират правото си на труд, следва да бъдат поставени при еднакви условия
работещите по трудови правоотношения и тези, работещи по служебно
правоотношение. Ето защо и при принципно утвърдения режим на работа през деня
логично се явява съотнасянето на положения нощен труд при специфичната
организация на 8-, 12- и 24-часови дежурства към дневния посредством нормативно
установеното съотношение в нормата продължителност при различните условия.
Както
се посочи, размерите на допълнителните възнаграждения не могат да бъдат
по-ниски от определените в трудовото законодателство и при липса на изрична
уредба в наредбите, издадени от Министъра на вътрешните работи, то този състав
намира за правилен извода на районния съд, че нормативната празнота следва да
се преодолее чрез субсидиарното приложение на чл.9, ал. 2 от Наредбата за
структурата и организацията на работната заплата (НСОРЗ). Съгласно това общо
правило, при сумирано изчисляване на работното време нощните часове се
превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната продължителност
на дневното и нощното работно време, установени за подневно отчитане на
работното време за съответното работно място, т. е. приложимият коефициент за
преизчисляване на нощния труд в дневен е 1,143, получен като частно при деление
на нормалната продължителност на дневното /8 часа/ и нощното /7 часа/ работно
време. ЗМВР разрешава полагане на нощен труд, средно в размер на 8 часа за
всеки 24-часов период, което не изключва приложението на общите правила, както
и приравняването на нощния труд към дневния и съответно не изключва приложение
на правилата за заплащане на извънреден труд, тъй като при сумирано изчисляване
на работно време, работодателят отчита работното време на конкретния работник
или служител в края на отчетния период. Ето защо съдът намира за неоснователни
изложените във въззивната жалба възражения относно неприложимостта на
установения в чл. 9, ал. 2 от НСОРЗ коефициент към процесното служебно
правоотношение.
В
допълнение, аргумент за правилността на изложените по – горе изводи е и приетото
изменение в разпоредбата на чл. 187 на ЗМВР и въвеждането на нова ал. 4 от
същия текст с ЗИДЗМВР, обн. ДВ бр. 60 от 07.07.2020 г. С посоченото изменение
изрично е уредено на първо място, че нормалната продължителност на работното
време през нощта е 8 часа за всеки 24 – часов период, като нощен труд е този,
който се полага между 22:00 часа и 06:00 часа. А в нововъведената ал. 4 за
първи път на законодателно ниво изрично се урежда, че при сумирано изчисляване
на работното време нощните часове се превръщат в дневни с коефицент равен на
отношението между нормалната продължителност на дневното работно време към
нормалната продължителност на работното време през нощта, която продължителност
на свой ред е регламентирана в изменената ал. 1 като 8 часа за всеки 24- часов
период. В мотивите към законопроекта, предвиждащ изменението и допълнението в
чл. 187 на ЗМВР е посочено, че „в досегашната уредба е уредена само
максималната продължителност на работното време през деня и седмичната
продължителност при 5-дневна работна седмица, като спецификата на работата на
служителите в ЗМВР, свързана с полагане
на труд на смени (24 часа), обуславя необходимост от регламентиране и на
нормалната продължителност на работното време през нощта за тези служители“. Посочената цел на законодателното изменение е
налагане на „еднаквост при прилагането на
разпоредбите , регламентиращи полагането на нощен труд и допълване на
празнотата в специалния закон“. Използваната от законодателя техника чрез
допълнение и изменение на действащия ЗМВР, ясно посочва, че в действителност до
обнародването на последния ЗИДЗМВР в ДВ бр. 60 от 2020 г. , е била налице
празнота в специалната нормативна уредба, каквато правилно и първоинстанционния
съд е приел за съществуваща. За сравнение при съществуваща, но неясна или
непълна нормативна уредба, приложимата законодателна техника е различна, а
именно чрез задължителното тълкуване, предвидено в чл. 50 от Закона за
нормативните актове, в който случай закона за задължително тълкуване по правило
действа от първоначалния момент, от който има действие тълкувания акт. Ето защо с оглед установената непълнота на
нормативната уредба, действаща по време на исковия период и приложима при
разрешаването на настоящия спор, приложение следва да намерят разпоредбите, отнасящи
се до подобни случаи, каквито са разпоредбите на КТ и на чл. 9, ал. 2 от
НСОРЗ по аргумент от чл. 46, ал. 2 от
ЗНА.
Предвид
изложеното, настоящият състав намира, че исковата претенция за заплащане на
извънреден труд за процесния период, получен след преобразуване на положените
часове нощен труд в дневен, се явява доказана по основание. Същата е доказана и
по размер с приетата по делото и неоспорена от страните съдебно-икономическа
експертиза, която се кредитира и от въззивният съд. От експертизата е установено,
че за процесния период от време ищецът е положил нощен труд в размер на 1628
часа нощен труд, които преизчислени с коефициент 1,143 и приравнени на дневно работно
време възлизат на 1860,80 часа, като разликата от 232,80 часа се отчита като
извънреден труд, който не е отчетен по протоколи за положен труд и чиято
стойност не е начислена, съответно - не е изплатена. Изрично в заключението си
вещото лице е посочило, че изчислена по този начин, дължимата сума за положен
нощен труд, преизчислен като дневен и отчетен като извънреден труд възлиза на
сума в размер на 1582,63 лева.
При уважаване на иска
за главница, правилно и с оглед заключението на ССЕ е уважена и претенцията по
чл.86 ЗЗД за сумата 184,52 лева
Заплащането
на ставка по 0,25 лева за всеки отработен час в интервала от 22:00 часа до
06:00 часа, съобразно издадената заповед на основание чл. 179, ал. 1 и 2 от ЗМВР е форма на възмездяване, аналогична на предвидената в чл. 8 от НСОРЗ, на
правно основание, различно от заплащането за часовете положен извънреден труд,
получени при сумарно изчисляване на работното време с приложеният коефициент.
По
направеното оплакване във въззивната жалба за неправилно произнасяне на
районния съд по направеното възражение за давност, въззивният съд намира
следното. Съгласно действащата до 14.10.2016 г. редакция на чл. 187, ал. 3 от ЗМВР, работното време на работещите в системата на МВР на 8-, 12- или 24-
часови смени, се изчислява сумирано за едномесечен период. Изменение на нормата
след тази дата урежда тримесечното отчитане. Същевременно съгласно действащата
към този период от време наредба на Министъра на вътрешните работи, става ясно, че работното
време на държавните служители, работещи на смени, се изчислява в часове,
сумирано за едномесечен период на база на протокол, който се изготвя до десето
число на месеца, следващ месеца на полагане на труда. При това положение след
като отработеното през месец август 2016г. работно време ще следва да се отчете
до 10-то число на месец септември 2016г. и да се заплати до края на месец
септември 2016г., то безспорно изискуемостта на вземането за процесния месец не
е била настъпила към 03.09.2016г. И доколкото за начало на давността се приема
датата на изискуемост на вземането за възнаграждение за извънреден труд, а не
края на месеца, през който такъв е бил положен, възражението на въззивника/за
погасяване по давност възнаграждението за месец август 2016г./ е
неоснователно, в каквато насока са правилни съображенията на районния съд.
По горните съображения Бургаският
окръжен съд счита, че атакуваното решение, като правилно и законосъобразно,
следва да се потвърди на основание чл.271, ал.1 ГПК.
При
този изход на делото въззивникът следва да бъде осъден да заплати на насрещната
страна, направените пред въззивната инстанция разноски като в тази връзка съдът
следва да се произнесе и по заявеното от същия възражение по чл. 78, ал.5 от ГПК за
прекомерност на адвокатското възнаграждение. При извършване на дължимата преценка
за съответствие между размера на адвокатското възнаграждение и фактическата и
правна сложност на делото, съдът следва да съобрази на първо място какъв е
минималния размер на възнаграждението
съобразно приложимата за случая редакция на Наредба № 1 от
09.07.2004 г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, под който размер
платеният хонорар не може да бъде намален. В настоящия случай, съдът намира, че
минималния размер на адвокатското възнаграждение следва да бъде определен по
наредбата в редакцията й след отмяната с Решение № 5419 по адм. дело №
14384/2019 г. на ВАС, II колегия, считано от 15.05.2020г.. Основание за този извод,
съдът намира в естеството на отговорността за разноски и момента на нейното
възникване, който се свързва с този на възникване на процесуалното
правоотношение между страните. Доколкото се претендират разноски за въззивното
производство, съдът намира, че процесуалното правоотношение между страните пред
въззивната инстанция възниква с момента на връчване на въззивната жалба на
въззиваемия /в случая 18.05.2020 г./ и именно към този момент възниква и
отговорността за разноски за съответния етап от производството, която следва
да бъде понесена от страната, за която решението по делото е неблагоприятно. В настоящия случай при материален интерес в общ размер на
1746.56 лева, минималният размер на адвокатското възнаграждение за процесуално
представителство пред въззивната инстанция, определен по реда на чл. 7, ал. 2
т. 2 от Наредба №1/2004г./ в редакцията след изм. с Решение №13062 от
03.10.2019 г. по адм.д.№ 3586/2016 на ВАС и
Решение №5419 от 08.05.2020 г. по адм.д.№ 14384/2019 на ВАС, обн. в ДВ.
бр.45 от 15 май 2020г./, е в размер на 200 лева + 6 % за горницата над 1000
лева, или в случая в размер на 244.80 лева. За разликата над 244.80 лева съдът
намира за основателно възражението за прекомерност на адвокатското
възнаграждение, поради което в полза на въззиваемия следва да се присъдят разноски
за адвокат в посочения минимален размер.
На
основание чл. 280, ал. 3,
т. 3 ГПК решението
е окончателно и не подлежи на обжалване.
Мотивиран
от гореизложеното, Бургаският окръжен съд
Р Е Ш И:
ПОТВЪРЖДАВА
Решение
№ 256/20.01.2020г. постановено по гр.д. № 7503/2019г. по описа на РС Бургас.
ОСЪЖДА Главна дирекция "Гранична
полиция" на Министерството на вътрешните работи с адрес: град София,
бул,."Княгиня Мария Луиза" №46 да заплати на Н.Д.Д. с ЕГН **********,
адрес: гр. ***сумата
от 244.80 лева разноски за заплатено адвокатско възнаграждение пред БОС.
Решението
е окончателно и не подлежи на касационно обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: 1.
2. мл.с.